Hvidkålsgrød
Fra : Ian Matheson

Dato : 16-12-03 10:35

Er der nogen der har en opskrift på hvidkålsgrød ? Kan huske lidt, men er
ikke sikker på det hele.

Det er lidt ligesom stuvet hvidkål, men man snitter kålen, koger den sammen
med kogeflæsk, slynger alt vandet ud af kålen. Så laver man en slags grød af
kålen og piskefløde, serverer det med kogt medister og flæsket. Sennep, og
lidt kanel på. Sådan ca, mener jeg at huske, men er ikke sikker.

God jul derude i gruppen

Fra : Pernille Lauridsen

Dato : 16-12-03 11:33

> Er der nogen der har en opskrift på hvidkålsgrød ? Kan huske lidt, men er
> ikke sikker på det hele.

Det er muligvis Gammeldags Sønderjysk hvidkål du tænker på og du har da fat
i lidt af måden det laves på.
Hvidkålen snittes fint og koges meget mør.
Lad vandet dryppe af hvorefter man vrider det resterende vand ud af
kålmassen.
Pr. ½kg kålmasse smeltes 50 - 100gram smør som kålen vendes i og der
tilsættes
1½ - 2 dl( så meget at det er muligt at gøre kålmassen rimelig nem at røre
i, skal dog være meget tyktflydende) fløde eller mælk og det hele varmes
godt igennem. Smages til salt, hvid peber og evt. muskatnød.
Serveres i Sønderjylland til mange forskellige retter, men kan varmt
anbefales til f.eks. gammeldags oksesteg, andesteg, flæskesteg og
selvfølgelig kålpølser.
Processen med at få vandet ud af kålmassen er temmelig stor og man kan i dag
købe selve kålmassen som dybfrost over det meste af landet.

--
Pernille Lauridsen
http://chezannette.praxis-it.dk/

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-12-03 15:57

"Pernille Lauridsen" <pl@praxis-it.dkNOSPAM> skrev i en meddelelse

> Lad vandet dryppe af hvorefter man vrider det resterende vand ud af
> kålmassen.

Som jeg har lært det, tilføres samme mængde fløde som det vand, der
fjernes.

> Serveres i Sønderjylland til mange forskellige retter, men kan varmt
> anbefales til f.eks. gammeldags oksesteg, andesteg, flæskesteg og
> selvfølgelig kålpølser.

Smager også rigtigt godt sammen med grofthakket medister.

> Processen med at få vandet ud af kålmassen er temmelig stor og man kan
i dag
> købe selve kålmassen som dybfrost over det meste af landet.

Alternativt kan man gå ned på det lokale møntvaskeri og smide kålen i
centrifugen

--
-Jens B.

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 16-12-03 16:04

> "Pernille Lauridsen" <pl@praxis-it.dkNOSPAM> skrev i en meddelelse
<snip>

> i dag
>
> Alternativt kan man gå ned på det lokale møntvaskeri og smide kålen i
> centrifugen
>
> --
> -Jens B.

Ja, eller tage et solidt, stort kokkevidskestykke at komme kålen i, og vride
vandet ud. Det er hurtigt, let og et vidskestykke har man altid ved hånden.
Jeg foretrækker at bruge et rent et af slagsen.
Husk at skylle vidskestykket grundigt og lad være med at komme det i
snavsetøjskurven, men vask hutigst muligt... *G*

/Renate

Fra : PiaR

Dato : 16-12-03 16:01

> Processen med at få vandet ud af kålmassen er temmelig stor og man kan i
dag
> købe selve kålmassen som dybfrost over det meste af landet.

Jeg havde en kollega der kom kålmassen i to hovedpudebetræk og så slyngede
det i vaskemaskinen.

PiaR

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 16-12-03 17:01

"PiaR" <pia@fjerndetherrobdrup.dk> writes:

> Jeg havde en kollega der kom kålmassen i to hovedpudebetræk og så slyngede
> det i vaskemaskinen.

Det er også sådan jeg har lært det af min mormor engang for længe
siden. Ikke at jeg har brugt det, for krøstekål[1] er da noget af det
værste man kan forestille sig. I det hele taget er jeg ikke til kogt
kål, hverken smagen eller lugten.

Mvh Trine

[1] Hvordan man staver til det aner jeg virkelig ikke.

http://www.triane.dk, juletræer, gran og julebutik
Tag familien med på skovtur og fæld dit eget juletræ.