/ Forside / Interesser / Fritid / Foto / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Foto
#NavnPoint
dova 15981
Klaudi 7333
refi 7267
o.v.n. 6442
IBM760 5420
severino 3705
emesen 3101
bentjuul 3076
Teil 3020
10  Nordsted1 2955
Filformater
Fra : Knud Bonke


Dato : 16-12-03 05:31

Hej
Jeg ved godt det har været til diskussion tidligere, og dog
RAW er negativet, ok, men hvad er der galt i at gemme i PSD-format i stedet for TIFF? Så vidt jeg forstår, laver Photoshop alligevel
alle formater om til PSD så længe man arbejder med dem, eller har jeg uret?
Hilsen Knud



 
 
emj (16-12-2003)
Kommentar
Fra : emj


Dato : 16-12-03 11:39

On Tue, 16 Dec 2003 05:30:32 +0100, "Knud Bonke"
<bonkeREMOWE@privat.dk> wrote:

>RAW er negativet, ok, men hvad er der galt i at gemme i PSD-format i stedet for TIFF? Så vidt jeg forstår, laver Photoshop alligevel
>alle formater om til PSD så længe man arbejder med dem, eller har jeg uret?

Der er absolut intet i vejen for at gemme i PSD i stedet for Tiff,
sålænge det kun er dig selv, der skal kunne se filerne.

Hilsen emj
--
http://home19.inet.tele.dk/elje/index.html

Thomas Madsen (16-12-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Madsen


Dato : 16-12-03 19:18

Knud Bonke skrev:

> Så vidt jeg forstår, laver Photoshop alligevel alle formater om
> til PSD så længe man arbejder med dem, eller har jeg uret?

Du har ikke ret i at Photoshop laver alle formater om til PSD,
for det kan man ikke sige at den gør.
Det er dig og kun dig der bestemmer hvilket filformat du gemmer
i fra Photoshop. Det gælder så om at vælge et filformat som
understøtter de funktioner man ønsker at bevare. Hvis du har
oprettet lag i dokumentet og ønsker at bevare disse lag, så
de stadig er tilgængelige når du senere genåbner dokumentet i
Photoshop, så bliver du nødt til enten at gemme i PSD, PDF eller
TIFF, da det er de eneste tre formater som understøtter lag.

Hvis du vælger at gemme som TIFF eller PDF, så vær opmærksom på
at du kan vælge JPEG-komprimering og den er ikke tabsløs. Det er
LZW og ZIP-komprimering derimod.

--
Med venlig hilsen
Madsen.

Knud Bonke (17-12-2003)
Kommentar
Fra : Knud Bonke


Dato : 17-12-03 04:00

: Du har ikke ret i at Photoshop laver alle formater om til PSD,
: for det kan man ikke sige at den gør.

Nej, ok, men den laver f.eks. jpeg billeder om til noget man kan arbejde med? Og spørger om man vil genne ændringerne. Hvis man gør
det, er der så også tab af data?

Hvis du vælger at gemme som TIFF eller PDF, så vær opmærksom på
: at du kan vælge JPEG-komprimering og den er ikke tabsløs. Det er
: LZW og ZIP-komprimering derimod

Min kloge nabo er blevet undervist i, at hvis man arbejder med og ændrer på et jpeg billede, taber man ikke i kvalitet hvis man
gemmer i fuld størrelse og uden komprimering. Det lyder umiddelbart fornuftigt, men åbenbart ikke sandt.

: ...gemme i PSD, PDF eller
: TIFF, da det er de eneste tre formater som understøtter lag

Der er da masser af fotoprogrammer der kan arbejde i lag, er det ikke bare sådan, at hver producent har sit "eget" filformat? .MIX,
..PNG....osv?

Men tak for svar
Hilsen Knud



Thomas Madsen (17-12-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Madsen


Dato : 17-12-03 04:22

Knud Bonke skrev:

> Nej, ok, men den laver f.eks. jpeg billeder om til noget man kan
> arbejde med?

Når du åbner et JPEG-billede i Photoshop bliver det udpakket. Når
det først er udpakket, er Photoshop ligeglad med hvilket format det
oprindeligt havde. Photoshop aner heller ikke hvilken JPEG-kvalitet
det oprindeligt var gemt i. Det er derfor teorien om, at hvis bare
man sørger for at gemme i den samme kvalitet som det oprindelige
JPEG-billede var gemt i, så sker der intet tab, ikke holder vand.

> Og spørger om man vil genne ændringerne. Hvis man gør det, er der
> så også tab af data?

Hvis du gemmer det i JPEG igen, så er det højest sandsynlig. Hvor
stort et tab, er afhængig af hvilke justeringer du har foretaget
i Photoshop og hvilken JPEG-kvalitet du vælger at gemme det i.

> Min kloge nabo er blevet undervist i, at hvis man arbejder med og
> ændrer på et jpeg billede, taber man ikke i kvalitet hvis man
> gemmer i fuld størrelse og uden komprimering. Det lyder
> umiddelbart fornuftigt, men åbenbart ikke sandt.

Hvordan vil du gemme et JPEG-billede uden komprimering?

> Der er da masser af fotoprogrammer der kan arbejde i lag, er det
> ikke bare sådan, at hver producent har sit "eget" filformat? .MIX,
> .PNG....osv?

Nu snakker jeg udelukkende Photoshop. Set fra Photoshops synspunkt
er det kun TIFF, PSD og PDF som understøtter lag. Der skal nok
være andre billedbehandlingsprogrammer som kan gemme lag i andre
filformater.

--
Med venlig hilsen
Madsen.

Knud Bonke (17-12-2003)
Kommentar
Fra : Knud Bonke


Dato : 17-12-03 18:34

: Hvordan vil du gemme et JPEG-billede uden komprimering?

Med ukomprimeret mener jeg Quality 12 - maximum og så "baseline" i "options"
Men tak for de mange ord, jeg er blevet klogere.
Hilsen Knud




Thomas Madsen (17-12-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Madsen


Dato : 17-12-03 18:56

Knud Bonke skrev:

> Med ukomprimeret mener jeg Quality 12 - maximum og så "baseline" i
> "options"

Kvalitet 12 komprimerer også. Baseline-indstillingen har noget at
gøre med hvordan JPEG-filen hentes af en browser, så det har ikke
noget med selve billedkvaliteten at gøre.

> Men tak for de mange ord, jeg er blevet klogere.

Velbekomme.

--
Med venlig hilsen
Madsen.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408892
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste