System ustabilt/ekstremt langsomt - kernel~
Fra : Michael Petersen

Dato : 15-12-03 17:28

Jeg har et problem som jeg vældig godt kunne tænke mig løst uden at skulle
til at genindstallere og hvad det nu medfører af besværligheder. Giv jeres
vurdering hvis I har en:

Min imac G4, OSX 10.3.1, er begyndt at 'falde i søvn' på mærkelige
tidspunkter. Når det sker bliver systemet uendeligt langsomt og jeg kan ikke
logge ud, ikke lukke ned, ikke afbryde programmer - kort sagt nærmest
ingenting. Jeg kan, med tålmodighed, åbne mapper og programmer, men jeg kan
kun returnere til almindelig opførsel ved at lave en koldstart på
powerknappen! Det er jo ikke særlig fedt. Problemet er først opstået efter
jeg installerede Panther og det bliver oftere og oftere synes jeg - ofte i
forbindelse med at maskinen har været på vågeblus. (Først havde jeg på
fornemmelsen at det havde at gøre med hurtig-bruger-skift funktionen og jeg
slog den derfor fra - det har ikke hjulpet.)

Når problemet er der, kan jeg se i aktivitetsovervågning at der er 2
processer som næsten snupper al CPU-tid. Der er en proces med ID 0 som
hedder kernel_task og som køres af root. Den snupper ca. 50% af cpu'en. Så
er der en ID626 der hedder loginwindow der køres af den aktuelle bruger -
den bruger ligeledes næsten 50%. Sådan kan den stå i timevis indtil jeg
koldstarter.

Er der nogen der kan gennemskue hvorfor disse to optager så meget af cpu'en
og hvad er denne kernel_task? Noget jeg kan gøre? Jeg har prøvet at rep.
tilladelser. Hjælper ikke. Jeg kan desuden ikke mindes at have installeret
nye programmer som kan være årsagen.

Mvh, Michael Petersen

Fra : Steen Larsen

Dato : 15-12-03 18:00

In article <BC039F88.11CF0%micFJERN@reflector.dk>, Michael Petersen wrote:
> [...]
> tilladelser. Hjælper ikke. Jeg kan desuden ikke mindes at have installeret

Du kan prøve at gå i Terminal og skrive:
ps- aux |grep loginwin

Så får du en linie hvor proces-id for denne står.
Hvis du så skriver sudo kill proces-id vil du bllive logget ud og måske
kunne logge ind igen på et system som igen kan køre normalt.

Det er selvfølgelig ikke en permanent løsning men kun en måde at komme
uden om reset-knappen.

Har du prøvet at køre reparation af disk-tilladelser? Har du kørt
fsck på den? Du kan køre fsck ved at holde shift nede under opstart.

Fra : Michael Petersen

Dato : 15-12-03 22:08

> [...]
>
> Har du prøvet at køre reparation af disk-tilladelser? Har du kørt
> fsck på den? Du kan køre fsck ved at holde shift nede under opstart.

Har prøvet at reparere tilladelser, men samme problem. Jeg har også netop
kørt fsck som du beskriver (hvad er det - en slags genopbygning af
skrivebordet som i OS9 eller?). Nå, men umiddelbart derefter opstod
problemet igen så det hjalp heller ikke. Så prøvede jeg i terminalen som du
beskrev. Jeg får godt nok retur at processen er terminated, men det hjælper
lige lidt. jeg bliver ikke logget ud og aktivitetsovervågningen viser samme
heftige cpu-brug. Nu er mit terminalkendskab stærkt begrænset så jeg har
prøvet igen for at være sikker på at jeg gjorde som du beskrev, og når
problemet ikke eksisterer bliver jeg godt nok logget ud når jeg går i
terminalen og kvitter processen - såeh - der må være et eller andet grumme
galt som man end ikke via terminalen kan kontrollere.

??

mvh, Michael

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-12-03 23:39

Michael Petersen <micFJERN@reflector.dk> wrote:

> [...]
> fornemmelsen at det havde at gøre med hurtig-bruger-skift funktionen og jeg
> slog den derfor fra - det har ikke hjulpet.)

Koldstart på powerknappen lyder så voldsomt. Hvad forhindrer dig i at
vælge: "Start igen..." i æble-menuen? Jeg kan også en gang imellem være
ude for en eller anden proces, der står og æder CPU-kraft. Nogle gange
kan jeg lukke den. Andre gange genstarter jeg eller gør mit arbejde
færdigt og slukker computeren for natten. Den bliver aldrige værre end
lidt sløv, så man kan sagtens arbejde på den. Det, du beskriver, lyder
ret træls.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Michael Petersen

Dato : 16-12-03 10:03

> [...]
> færdigt og slukker computeren for natten. Den bliver aldrige værre end
> lidt sløv, så man kan sagtens arbejde på den. Det, du beskriver, lyder

Problemet er at når jeg vælger 'Start igen' eller luk ned eller log ud eller
afbryd... ja, så sker der ingenting. Og ja - det ER træls

Mvh, Michael

Fra : Jonas Voss

Dato : 16-12-03 01:37

In dk.edb.mac, Michael Petersen <micFJERN@reflector.dk> wrote:

[...]

> [...]

> tilladelser. Hjælper ikke. Jeg kan desuden ikke mindes at have installeret

Har du nogle ting der bliver startet når du logger ind (System
Preferences -> Accounts -> Login Items)?

Det kan være en applikation der ikke er 10.3 venlig der starter op
under login som du ikke har tænkt på kan volde problemer.

Hvorledes installerede du 10.3? Var det en update eller en frisk
installation?

Du kunne evt. prøve at lave en 'Archive and install' og se om det
afhjælper problemet. Husk at sætte hak i 'Keep users and network
settings' (eller ligende) inden du installerer.

BOFH-excuse: Daemons did it

Fra : Michael Petersen

Dato : 16-12-03 10:07

> [...]
>
> Det kan være en applikation der ikke er 10.3 venlig der starter op
> under login som du ikke har tænkt på kan volde problemer.

Ja, jeg har et par stykker - jeg vil prøve at slå dem fra og se om det
ændrer noget.

> Hvorledes installerede du 10.3? Var det en update eller en frisk
> installation?
Det var en update - så måske er der gået kuk i noget.

> Du kunne evt. prøve at lave en 'Archive and install' og se om det
> afhjælper problemet. Husk at sætte hak i 'Keep users and network
> settings' (eller ligende) inden du installerer.

Kan du uddybe den mulighed lidt - hvad gør den - arkiverer hvad og
installerer hvad?

Mvh, Michael