Grafikkort
Fijala 2911
phg1 1758
Viper 330?
Fra : JJH

Dato : 15-12-03 16:46

Hej
Jeg har et gammelt Viper 330 skærmkort i mine gemmer, - hvad svare det til
og er det noget værd -(32mb?). Jeg kører med win xp på en gammel pentium II
450 mhz. 386 ram.

hilsen Jette

Fra : iddqd

Dato : 15-12-03 17:08

JJH wrote:
> [...]
> og er det noget værd -(32mb?). Jeg kører med win xp på en gammel pentium II

Det er et Nvidia TNT basseret kort, det passer ok til resten af din
maskine og kan udemærket køre ældre spil som f.eks. Unreal Tournament og
Quake3 hvis opløsningen holdes på 800*600 eller derunder.

Et bud på værdien er måske 50.-, hvis du er heldig.

Mvh

Bruno

--
To mail me write to iddqdATworldonline.dk (U know what 2 do)

More of these http://www.westocykler.dk would mean less cars and less
polution.

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 15-12-03 17:23

"JJH" <hansenj@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
> Jeg har et gammelt Viper 330 skærmkort i mine gemmer, - hvad svare det
til
> og er det noget værd -(32mb?).

Ydelsesmæssigt lige under Nvidia Riva TNT

Riva128 Chippen som Viper330 var baseret på var forløberen til
TNT kortene.
Da den kom frem var den absolut den kraftigste chip på markedet,
men blev ikke særlig udbredt pga. høj pris.

Der blev dog solgt en del kort med 4 MG SGRAM (for at holde prisen nede)
som fint kører 1024x768 @ 100Hz.

Jeg har aldrig set eet med 32 MB ram, det må have været et
dyrt kort da det blev indkøbt, eller også er det købt efter der
var kommet nye og kraftigere grafikkort frem.

--
Henrik Nielsen
Config@configdata.dk

Fra : iddqd

Dato : 15-12-03 17:28

Henrik Nielsen wrote:
> Riva128 Chippen som Viper330 var baseret på var forløberen til
> TNT kortene.

Ups, kan ses jeg måske har taget fejl.

Et Viper 330 er ganske rigtig et Riva128, men hvis det har 32 MB ram så
tror jeg snarer der er tale om et Viper 550 der er et TNT kort. (Det var
de 32 MB som fik mig til at tage fejl).

Mvh

Bruno

Fra : Peter Pan

Dato : 15-12-03 18:07

"iddqd" <DontUse@ThisAdress.Ever> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Et Viper 330 er ganske rigtig et Riva128, men hvis det har 32 MB ram så
> tror jeg snarer der er tale om et Viper 550 der er et TNT kort. (Det var

Viper 550, som er TNT1 findes kun i 8 og 16 MB versioner. (TNT1 chippen
understøtter ikke mere end 16 MB)

Er det er Diamond Viper kort med 32 MB ram, er det sandsynligvis et Viper
770 serie (TNT2) eller Viper-2 (Savage2000).
TNT2 passer bedst tidsmæssigt sammen med processoren.

Mvh
Anders

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 15-12-03 18:32

"Peter Pan" <.@anders.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> 770 serie (TNT2) eller Viper-2 (Savage2000).
> TNT2 passer bedst tidsmæssigt sammen med processoren.

Enig..
-Men efter hvad jeg kan forstå sidder kortet ikke i maskinen.

....Og når jeg tænker mig om....
Så understøtter Riva128 faktisk kun 4 MB, Riva128ZX 8MB,
og som du skriver.. TNT Max 16 MB

Men jeg er også lidt i tvivl om hvad Jette mener med
"-(32mb?)."

Hvis det som Jette skriver er et Viper330.
Er det næsten helt sikkert med 4 MB.

Fra : JJH

Dato : 15-12-03 21:41

> Hvis det som Jette skriver er et Viper330.
> Er det næsten helt sikkert med 4 MB.
Ja det er et rent gæt fra min side af, 32 MB lyder flot, men er fjollet kan
jeg godt se når kortet er så gammelt. Jeg har før haft et tilsvarende i
maskinen, hvor jeg husker, at billedet frøs en gang imellem. Hvis jeg skal
købe et nyt kort, hvad skal jeg være opmærksom på? Hvis det kan lade sig
gøre at spille nogle spil på den maskine vil det være fint, men den har jo
sine begrænsninger m.ht de 450 MhZ. Det er klart Thunderbird (hedder det
det?) - ikke kan spille, har prøvet. Ville jeg kunne det hvis jeg får et
større grafikkort?

Jette

Fra : Brian Lund

Dato : 16-12-03 00:33

> [...]
> sine begrænsninger m.ht de 450 MhZ. Det er klart Thunderbird (hedder det
> det?) - ikke kan spille, har prøvet. Ville jeg kunne det hvis jeg får et

Hvis det er en AMD så er det sikkert en K6-2, og så hedder den ikke
Thunderbird :)

Med 450 MHz burde du fint kunne spille de fleste gamle spil, jeg har da både
kørt Quake3, unreal turnament og endda counter-strike på en 500 MHz...

Jeg har et TNT kort liggende med 16 MB RAM hvis du er interreseret, det kan
ihvertfald køre en del af de gamle spil :)

Brian

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 16-12-03 00:35

> Hvis jeg skal
> købe et nyt kort, hvad skal jeg være opmærksom på?
At det skal passe både i dit nuværende bundkort,
og det du evt. kunne finde på at give dig selv i julegave
(AGP x2/4/8 samt Volt)

> [...]
> sine begrænsninger m.ht de 450 MhZ. Det er klart Thunderbird (hedder det

Jeg kender ikke spillet(Og et hurtigt kig på google gjorde mig ikke klogere)
Spil der er lavet på det tidspunkt(første halvår ´98) som det svageste led
i din pc (grafikkortet) vil kører optimalt.
(Med mindre det er noget tekstbaseret der slet ikke udnytter
grafikkortet, så vil det være processoren der sætter begrænsningen)

> Ville jeg kunne det hvis jeg får et større grafikkort?
Hvis spillet er et rimelig nyt og Processorkrævende..
-Næppe

Dog vil jeg sige, at du vil muligvis vil kunne få flere recurser fri
til spil med en ældre windows-version
(Medmindre du har fjernet en del services og "pop")

Fra : iddqd

Dato : 16-12-03 00:37

JJH wrote:

> [...]
> sine begrænsninger m.ht de 450 MhZ. Det er klart Thunderbird (hedder det
> det?) - ikke kan spille, har prøvet. Ville jeg kunne det hvis jeg får et

Hmm, ved ikke lige hvilket spil du referer til så det er svært at svare
på spørgsmålet 100%. Din CPU vil dog godt kunne trække et større kort,
men måske kan der også gøres noget på den front for små penge!

Min gamle PC startede livet som en 300 Mhz Celeron, samme type sokel som
en PII 450, og i dag er den samme maskine udrustet med en 1400 Mhz
Celeron så det er ikke umuligt du kan gøre det samme. Maskinen har på et
tidspunkt trukket en Radeon 9700 Pro uden problemer, så også i den
retning er der nok muligheder hvis du skifter CPU'en.

Mvh

Bruno

PS. Gid jeg stadig havde mit Viper kort, jeg synes altså bestemt det var
et TNT med 32 MB - men det er jo længe siden.

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 16-12-03 01:07

> [...]
> tidspunkt trukket en Radeon 9700 Pro uden problemer, så også i den
> retning er der nok muligheder hvis du skifter CPU'en.

Jeg mener at idag kan man få nye bundkort så
billigt at det dårligt kan betale sig.
-Og ved at genanvende et gammelt board opstår der typisk
andre "flaskehalse"

Fra : iddqd

Dato : 16-12-03 01:56

Henrik Nielsen wrote:

> Jeg mener at idag kan man få nye bundkort så
> billigt at det dårligt kan betale sig.

Både og - problemet er at et nyt motherboard også medføre behov for ny
ram, strømforsyning og måske også andre dele.

> -Og ved at genanvende et gammelt board opstår der typisk
> andre "flaskehalse"

Altså man får selvfølgelig ikke en ny monster maskine, men med lidt held
så kan man opnå 3x performance for 500.- ihvertfald kunne min maskine
sagtens udnytte et 9700 Pro. Det kræver dog held for man skal havde det
rigtige board til at starte med, 440 BX chipsæt, og også kunne finde CPU'en.

Mvh

Bruno

Fra : Peter Tønnesen

Dato : 17-12-03 14:15

> [...]

> sagtens udnytte et 9700 Pro. Det kræver dog held for man skal havde det
> rigtige board til at starte med, 440 BX chipsæt, og også kunne finde

Din maskine kan måske godt benytte et 9700pro, men ikke udnytte.

Det kræver "nymodens" teknologi såsom langt flere Mhz, mere BUS bredde osv.

Min gamle P4 2.4/533 kan heller ikke udnytte et Radeon 9700 PRO, men det
kørte sku lækkert nok

VH
Peter

Fra : JJH

Dato : 18-12-03 21:28

> [...]
osv.

> Min gamle P4 2.4/533 kan heller ikke udnytte et Radeon 9700 PRO, men det

tusind tak for jeres svar, det har været lærerigt - jeg ved ikke om jeg
sætter andet kort i pt.
Jette