Andet multimedie
bentjuul 3670
gentagelse i photoshop 6..?
Fra : Kasper Birk Rasmusse~

Dato : 15-12-03 14:23

Hejsa..
Jeg har et spørgsmål til jer der har tjek på det med photoshop..
Jeg har en masse billeder 197(og der kommer flere til), som alle skal
redigeres og gemmes igen. Jeg er begyndt på at lægge dem ind i samme
dokument i hver sit lag.. Er der nogen som ved om det er muligt at gæmme
alle lagene ud i seperate filer, på en gang..?
Mvh. Kasper Birk

Fra : Misser007

Dato : 15-12-03 15:40

> [...]
> dokument i hver sit lag.. Er der nogen som ved om det er muligt at gæmme
> alle lagene ud i seperate filer, på en gang..?

Det nemmeste er vist, hvis dine fotografier er samme størrelse alle sammen,
at benytte actions. Mig bekendt, kan det ikke lade sig gøre, at gemme hvert
lag på én eller anden automatisk måde. Deri kan man naturligvis også benytte
actions.

Hvis du ikke er bekendt med at bruge actions, så er det en meget god løsning
til mange ting. B.la. bruger jeg det til, hvis jeg skal lave samme
jurstering i mange forskellige billeder (lyssætning, størrelsesændring,
sort/hvis, toner, tilføje effekter mm.).

Find Actions frem, den ligger som et fanebrev (måske sammen med History
osv).
Tryk: Create New set, kald den hvad du vil.
Tryk: New action, og kald også denne hvad du vil. Tryk Record.
Foretag hvad du ønsker gentaget på efterfølgende lag/filer.
Tryk stop.
Så trykker du på Play på efterfølgende lag/filer/doc's.

Det var en meget hurtig quick-guide.

--
Trine (8500 Grenå)

Fra : Ukendt

Dato : 15-12-03 19:17

> [...]
> Tryk stop.
> Så trykker du på Play på efterfølgende lag/filer/doc's.

Den ville jeg gerne ha' kendt før nu
Er det også muligt at åbne f.eks 50 jpg-filler og gemme dem i en anden mappe
som gif-filer på én gang?

Hilsen Mia

Fra : Morten Bowman

Dato : 15-12-03 20:00

On Mon, 15 Dec 2003 19:17:27 +0100, "Mia" <miasnabelajarmarkpunktumdk>
wrote:

> [...]
>
>Den ville jeg gerne ha' kendt før nu
>Er det også muligt at åbne f.eks 50 jpg-filler og gemme dem i en anden mappe

Jep jeg bruger det ofte når jeg skal reize og gemme i andet format. Virker
perfekt

Morten Bowman
mortensnabelabowmanpunktumdk

Fra : Kasper Birk Rasmusse~

Dato : 15-12-03 19:52

> [...]
> Tryk stop.
> Så trykker du på Play på efterfølgende lag/filer/doc's.

Har lige kigget på actions og det er nok den løsning jeg skal have fat i..
Mit projekt går ud på at jeg tager ét billede om dagen af et hus der er ved
at blive bygget uden for mit vindue.. Jeg skal have klippet alle billederne
sammen til en film, og har derfor brug for at alle billederne er fikseret i
den samme position. Så noget af arbejdet skal gøre manuelt.. Det som skal
gøres er:
1. åbne alle billeder og fiksere dem i fohold til hinanden.
2. klippe lidt af canvas
3. gemme alle billeder

Kan man med en action, få den til at gå videre til næste layer i hvert
gennemløb og gemme..?

Mvh. Kasper Birk

Fra : Misser007

Dato : 16-12-03 11:37

> [...]
> 2. klippe lidt af canvas
> 3. gemme alle billeder
>
> Kan man med en action, få den til at gå videre til næste layer i hvert

Hej igen Kasper

Nej man kan ikke bruge actions til at fiksere dem (billederne i forhold til
hinanden. Dette kunne nok bedst løses ved, at du havde et stativ til dit
kamera, da billederne så vil være placeret ens inden for foto-rammen, hvis
man kan sige det sådan. Man kan fiksere billederne ens, hvis de eks. vis
alle sammen skal 2 cm. til højre og 1½ cm op, du ved...men som du får det
til at lyde, så forestiller jeg mig, at billederne skal fikseres
forskelligt.

Så der er nok ikke andre løsninger end The Hard Work, og så at bruge actions
til det der nu kan lette dit arbejde...komprimering, størrelsesforhold,
farver, gemme-format osv, som kan afspilles på alle dine lag, så de får
samme effekt.

Det lyder ellers som et spændende projekt.
Hvad skal det bruges til i den sidste ende? Bare et personligt projekt??

--
Trine (8500 Grenå)

Fra : Kasper Birk Rasmusse~

Dato : 16-12-03 12:05

> [...]
> alle sammen skal 2 cm. til højre og 1½ cm op, du ved...men som du får det
> til at lyde, så forestiller jeg mig, at billederne skal fikseres
Jeg sørger allerede for at mit kamera står i samme position hver gang, men
der er alligevel nogle små afvigelser, og når man kører billederne igennem
med 14 fps, så ligner det jordskælv af og til.. Så ja billederne skal
> [...]

> til det der nu kan lette dit arbejde...komprimering, størrelsesforhold,
> farver, gemme-format osv, som kan afspilles på alle dine lag, så de får
Jeg må se om jeg kan lave en action som kan activerer et layer ad gangen,
ændre størrelse, og gemme.. :o| ..
Har måske brug for lidt hjælp.. Men kigger lige på det..

> Det lyder ellers som et spændende projekt.
> Hvad skal det bruges til i den sidste ende? Bare et personligt projekt??
Ja det er udelukket bare for sjov.. De var begyndt at bygge uden for
vinduet, også tænkte jeg, det kan jeg lave noget sjov ud af..
Du kan se en af de første test clip jeg lavede -->
http://www.kbirk.dk/byg.exe

Fra : Kasper Birk Rasmusse~

Dato : 16-12-03 12:21

Har lige prøvet at lave actions, og det gik vist fint, men har bare et lille
problem..
1. Jeg søger for at det øverste lag er synligt.
2. Gemmer det som jpeg.
3. Lægger det øverste lag om i bunken.

Men det giver bare det problem at det filnavn den prøver at gemmes som ikke
er forskelligt fra det foregående.. Kan man ikke få den til at lave en
autonummerering af filnavnet, eller noget andet smart..?

Fra : Misser007

Dato : 16-12-03 15:31

> [...]
> er forskelligt fra det foregående.. Kan man ikke få den til at lave en
> autonummerering af filnavnet, eller noget andet smart..?

Hej Kasper

Uha, det ved jeg sørme ikke. Desværre ved jeg ikke alt. Det er et meget
omfattende program.

Go' jul!

--
Trine (8500 Grenå)

Fra : Thomas Madsen

Dato : 15-12-03 22:11

Mia skrev:

> Er det også muligt at åbne f.eks 50 jpg-filler og gemme dem i en
> anden mappe som gif-filer på én gang?

Ja. Prøv at læse: <news:3fb8eea1$0$3757$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>.
Når du laver batch-kørslen, vælger du blot at gif-filerne skal havne i
en anden mappe.

Madsen.

Fra : Ukendt

Dato : 16-12-03 00:02

> Ja. Prøv at læse: <news:3fb8eea1$0$3757$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>.
> Når du laver batch-kørslen, vælger du blot at gif-filerne skal havne i
> en anden mappe.

1000 tak for hjælpen. Jeg klarede lige 210 billeder på ingen tid. Hvor blir
man klog af det her

God jul
fra
Mia
www.jalo-smykker.dk

Fra : Thomas Madsen

Dato : 16-12-03 00:29

Mia skrev:

> 1000 tak for hjælpen. Jeg klarede lige 210 billeder på ingen tid.

Herligt. :)

> God jul

Tak og i lige måde.

Madsen.

Fra : Thomas Madsen

Dato : 15-12-03 15:52

Kasper Birk Rasmussen skrev:

> Er der nogen som ved om det er muligt at gæmme alle lagene ud i
> seperate filer, på en gang..?

Du kunne opgradere til Photoshop CS som er født med et script som kan
netop det du ønsker (Export Layers to Files, hedder det i den engelske
udgave).

Madsen.

Fra : Morten Bowman

Dato : 15-12-03 19:59

On Mon, 15 Dec 2003 15:51:37 +0100, Thomas Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk>
wrote:

>Du kunne opgradere til Photoshop CS som er født med et script som kan
>netop det du ønsker (Export Layers to Files, hedder det i den engelske
>udgave).

Nu siger du opgradere....Jeg synes det er lidt forvirrende med den nye
betegnelse.
Hvad kommer de så til at hedde ved næste version?

Fra : Thomas Madsen

Dato : 15-12-03 22:11

Morten Bowman skrev:

> Hvad kommer de så til at hedde ved næste version?

CS 2. :)

Madsen.