Hvilken driver ?
Fra : Tom

Dato : 15-12-03 13:59

Er ved at få en aldrende LaserWriter til at fungere..
Er der nogle her der ved hvilken driver der skal til ?
Selve printeren hedder blot "personal laserwriter", og altså ikke som en
anden printer jeg engang havde (Personal LW 300.)

Ydermere kan jeg se at der er monteret OS kortet ( printkort ) fra en
Personal LaserWriter NT, der som bekendt har SCSI indgang.
Min spørgsmål er helt banalt !!
Hvilken driver skal jeg bruge, og hvor kan jeg finde den.
Har været på alt fra macdriver museum til et museum I .ch og en forbandet
masse andre steder..
Gode ideer modtages særdeles gerne.. Og NEJ det hjælper IKKE blot at
indstallere PS soft.... Der mangler nemlig stadig en driver ( med et billede
af printeren på, som kan finde den !! )

På forhånd tak for hjælp..
Tom

Fra : Sebastian

Dato : 15-12-03 20:03

Tom <nospam@fakemail.dk> wrote:

> [...]
> Min spørgsmål er helt banalt !!
> Hvilken driver skal jeg bruge, og hvor kan jeg finde den.
Rolig du har den allerede.
Den finder den i installationssoftwaren af dit Mac OS.

hilsen
--
Sebastian Loeck
Frederiksberg - Denmark

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 15-12-03 21:11

Tom <nospam@fakemail.dk> wrote:

> Er ved at få en aldrende LaserWriter til at fungere..
> Er der nogle her der ved hvilken driver der skal til ?

1. Åbn programmet "Printerværktøj".
Ligger i Programmer/Hjælpeprogrammer/

2. Klip på knappen "Tilføj"

3. Vælg Apple i menuen "Printermodel".

4. Vælg enten "Apple Personal Laserwriter" eller "Apple Personal
Laserwriter NTR".

5. Indstil øvrige paprametre.

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Tom

Dato : 15-12-03 22:25

Det må jeg lige prøve.. Har ganske enkelt været på flere hundrede sider,
for at finde denne driver..
Tom

Fra : Morten

Dato : 15-12-03 22:40

Tom <nospam@fakemail.dk> wrote:

> Det må jeg lige prøve.. Har ganske enkelt været på flere hundrede sider,
> for at finde denne driver..

som vi er flere der /har/ fortalt dig du slet ikke skal finde, den er
med 99% sikkerhed allerede installeret, og såfremt den ikke er, kan den
med et snuptag installeres fra en OS9 CD.

Læs og forstå før du går i panik Tom

--
Morten

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 16-12-03 01:24

Tom <nospam@fakemail.dk> wrote:

> Det må jeg lige prøve..

Opdager først nu, at du er på OS9.
Det duer min anvisning ikke til
Sorry.

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Tom

Dato : 16-12-03 01:53

Jeg hentede de nødvendige drivere med "tomeviewer" og mailede dem over til
den 7300 det hele skal spille på.. Og jep, den er heller ikkke på OSX..
Tom

Stadig tak for hjælp..

On 16/12/03 1:23, in article 1g61d5w.a3b523wf87w4N%spam@events.dk, "Preben

Fra : Tom

Dato : 16-12-03 12:05

Virkede forresten IKKE !!
Tom

Fra : Morten

Dato : 16-12-03 13:38

Tom <nospam@fakemail.dk> wrote:

> Virkede forresten IKKE !!

Tom gøg dig selv den tjeneste og find ud af præcist hvilkne af
modellerne, der er tale om.

<http://www.info.apple.com/support/applespec.legacy/laser.html>

--
Morten

Fra : Tom

Dato : 16-12-03 16:14

On 16/12/03 13:37, in article lta3b1-e1b.ln1@reippuert.dk, "Morten"
<spam@reippuert.dk> wrote:

> Tom gøg dig selv den tjeneste og find ud af præcist hvilkne af
> modellerne, der er tale om.
>
> <http://www.info.apple.com/support/applespec.legacy/laser.html>

Logic board er :
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=112482

Selve maskine er ??
Der er ingen personal laserwriter, der blot hedder personal laserwriter. Ved
dog at der IKKE er tale om en 300. Sådan en har jeg nemlig selv haft..
Selve maskinen er dog fra (produktions år) 1992, hvilket indskrænker
mulighederne en del..
Det kunne være en LS, SC, NT eller NTR..
Ved ikke helt hvor jeg skal finde maskinens eget navn, da den blot hedder
personal laserwriter og intet andet.
Tom

Fra : Morten

Dato : 16-12-03 17:24

Tom <nospam@fakemail.dk> wrote:

> Logic board er :
> http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=112482

Ego: postscript, er du sikker på at det duer i den? den snakker jo
localtalk. Har du også et localtalk interface på den?

> [...]
> Selve maskinen er dog fra (produktions år) 1992, hvilket indskrænker
> mulighederne en del..
> Det kunne være en LS, SC, NT eller NTR..

Hvis det er en af QUICKDRAW printerne (LS, SC & 300), får du den ikke til
at virke under OS9.

> Ved ikke helt hvor jeg skal finde maskinens eget navn, da den blot hedder
> personal laserwriter og intet andet.

kig bagpå...

--
Morten

Fra : Tom

Dato : 16-12-03 17:58

On 16/12/03 17:23, in article 55o3b1-qjd.ln1@reippuert.dk, "Morten"
<spam@reippuert.dk> wrote:

> [...]
> localtalk. Har du også et localtalk interface på den?

> Hvis det er en af QUICKDRAW printerne (LS, SC & 300), får du den ikke til

Det kan være at det er der problemet ligger.
Altså at den er samlet af to printere ( dele) der ikke "kan" sammen..
Fyren jeg købte den af sagde dog at han havde haft den "igang" for nogle år
siden..
Og jo der er både SCSI/rs422 og local talk ( eller hvad det nu hedder ) stik
bag på logic boardet..
Selve printeren, derimod hedder simpelthen intet andet end personal
laserwriter. OG den burde på den måde være omtalt på mac history...
Det er den bare ikke !?
Det kan være jeg blot skal opgive.
Tom

PS
Du må lige forklare hvorfor quickdraw printere ikke virker under OS 9

PPS
Installerede I forbindelse med alm. Check på den computer hvor printere
gerne skulle virke, OS 8.6, da det var det eneste OS jeg havde med..

Fra : Morten

Dato : 16-12-03 19:07

> [...]
> siden..
> Og jo der er både SCSI/rs422 og local talk ( eller hvad det nu hedder ) stik

Det lyder altså som om det _ikke_ er en SCSI port, men enten en
serielport og/eller en parallelport - dvs at der er tale om en
Personal LW NT eller NTR (Forskellen på NT og NTR'en er at sidstnævnte
har en parallelport + PCL ud over de serielle localtalk porte og PS)

Og du har sluttet den til localtalkporten?

> Selve printeren, derimod hedder simpelthen intet andet end personal
> laserwriter. OG den burde på den måde være omtalt på mac history...
> Det er den bare ikke !?

Nej, for den eksisterer ikke, den du sidder med er en af dem der er
omtalt på:

<http://www.info.apple.com/support/applespec.legacy/laser.html>

Iøvrigt opfører den sig ikke længere som én af dem, men derimod som en
LaserWriter IINT såfremt det nu også er sådan et bundkort der nu
sidder i den.

OBS, du er helt sikker på at det ikker er et Personal LaserWriter NT
kort der er stoppet i den? Jeg syns det lyder besynderligt at man
skulle have fået plads til et IINT kort i en lille Personal
LaserWriter.
Jeg har lige endnu et sopøgrsmål: Er du nu sikker på at
at det du opfatter som et SCSI stik ikke er en serielport eller en
centronic parallelport?

> Det kan være jeg blot skal opgive.

Forbind printer og mac via localtalk, vælg localtalk porten i
appletalk kontrolpanelet, aktiver appletalk, vælg laserwriter 8
driveren i vælger: og se om ikke den dukker op.

Gør den det skal du bare forbinde, og vælge en PDD, prøv med "genrel"
hvis ikke laserWriter IINT PDD'en ikke virker. (Jeg har den dog
mistænkt for at være en Personal NT eller NTR)

> PS
> Du må lige forklare hvorfor quickdraw printere ikke virker under OS 9

det gør de såmænd osse, men Apple droppede understøttelsen af deres QD
laserprintere ved 8.0/.1 eller 8.5/.06 - så de virker ikke i OS9.

--
Morten

Fra : Morten

Dato : 15-12-03 22:41

> [...]

> Gode ideer modtages særdeles gerne.. Og NEJ det hjælper IKKE blot at
> indstallere PS soft.... Der mangler nemlig stadig en driver ( med et billede

Det er ik' en driver men blot en postscript PDD, og den er iøvrigt med
stor sansynlighed installaeret sammen med LW 8 softwaren.

--
Morten

Fra : Tom

Dato : 15-12-03 22:53

Mit problem er IKKE PPDen..
Jeg kan simpelthen ikke "finde" printeren, uden en "driver"..
Hvade engang en LW300 og den skulle også have en "driver", men ingen !? PPD.
Her på mit kontor sidder jeg med en Stor Lexmark der IKKE skal bruge en
driver, men som derimod KRÆVER en PPD, for at kunne printe I 1200 DPI !
Ellers kan den KUN printe I 108, fordi der sidder en eller anden .. Underlig
printserver, (NT maskine) der ikke virker ivejen.. ?!!
Tom

Og ja, tusind tak for hjælpen alle sammen...

Fra : Morten

Dato : 16-12-03 00:59

Tom <nospam@fakemail.dk> wrote:

> Mit problem er IKKE PPDen..

jo... stol nu på os, nogen gange r du så forvirret at du ikke tænker
klart

> Jeg kan simpelthen ikke "finde" printeren, uden en "driver"..
> Hvade engang en LW300 og den skulle også have en "driver", men ingen !? PPD.

det var formegenlig ik' en Postscript printer. I og med at der sidder
et LaserWriter NT kort i den er det en Postscript printer, i og med
det er en postscriptprinter duer LaserWriter 8, for at få den til at
opføre sig /helt/ rigtig vil den gerne have den originale PDD, men
/kan/ printe med en generel PDD.

kig her <http://www.info.apple.com/support/applespec.legacy/laser.html>

> Her på mit kontor sidder jeg med en Stor Lexmark der IKKE skal bruge en
> driver, men som derimod KRÆVER en PPD, for at kunne printe I 1200 DPI !

Jo da, den bruger skam en driver, formegenlig enten Adobe PS eller
LaserWriter 8 - men for at opføre sig korrekt vil den gerne have en
lokal PDD, printerserveren distribuerer åbenbart ikke den rigtige PDD.

--
Morten