Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvilket digitalkamera til hundeudstillinge~
Fra : Gorm

Dato : 15-12-03 12:45

Hej.

Min viv er meget interesseret i at udstille sine hunde og jeg er fast
fotograf til seancen.
For nogle år siden købte jeg et Nikom Coolpix 750, men det er en
katastrofe til dette formål. I den mellemliggende tid har jeg opgjort
mit behov:
4 - 5 megapixel,
zoom så jeg kan fotografere en hund på 20 m afstand,
fotografering i sportshaller med så hurtig lukketid, at et bevægeligt
motiv ikke bliver udtværet, afstand op til ca. 5 m.
Det er især det sidste, som er en katastrofe med mit Coolpix 750.
Meget mørke billeder med masser af støj.
Jeg har kig på en Canon G5. Jeg er lidt loren ved dets zoom - kun 4
gange, men det er måske nok?? Og hvad med støj og lysfølsomhed. Det
har jeg ikke været i stand til at finde noget om. Når nu mit behov er
at fotografere med relativ kort lukkertid i en sportshal, er
udviklingen af CCDerne nu så langt fremme, at det kan lade sig gøre?
Jeg har jo kun mit nuværende kamera at sammenligne med.
Jeg håber meget på nogle gode råd.

Hilsen Gorm.

Fra : KASO

Dato : 15-12-03 14:15

"Gorm" skrev d. 15-12-03 12:45 dette indlæg :
> [...]
> udviklingen af CCDerne nu så langt fremme, at det kan lade sig gøre?
> Jeg har jo kun mit nuværende kamera at sammenligne med.

Fotografering i sportshaller kan være problematisk. Dels skal du have
tilstrækkelig zoom, og dels skal du have tilstrækkeligt med lys. Hvis
blitz er brugbart, skal du have et kamera med ekstern blitz - og helst
en kraftig blitz. Gerne kombineret med et rimeligt lysstærkt objektiv.

Umiddelbart vil G5 ikke give dig tilstrækkeligt zoom, så mine forslag
ville være:

Med blitz:

Olympus 750UZ m. FL40 blitz (4 Mpix, 10xzoom (svarende til 38-380mm))

Minolta Dimage A1 m. 5600 blitz (5 Mpix, 7xzoom (svarende til 28-200mm),
billedstabilisator)

Canon EOS 300D m. passende zoom + blitz (mange valgmuligheder for optik
+ blitz - DSLR)

Uden blitz:

Sony F828 (8Mpix, 7xzoom (svarende til 28-200mm), lysstærk optik)

Evt. ovenstående Minolta - rimeligt lysstærk, og billedstabilisator
giver mulighed for lidt længere lukketider uden rystede billeder.
Billedestøj vil dog forekomme ved højere ISO-værdier (400/800), så den
er bedst med blitz.

Afhængig af økonomi, kan Canon EOS 300D også udstyres med objektiver med
billedstabilisator og meget lysstærke objektiver - men prisen er også en
del højere end de øvrige alternativer.

http://www.kandu.dk/

Fra : Peter Schrøder

Dato : 15-12-03 15:30

"KASO" skrev
> [...]
> blitz er brugbart, skal du have et kamera med ekstern blitz - og helst
> en kraftig blitz. Gerne kombineret med et rimeligt lysstærkt objektiv.

G5 har et forholdsvis lystærkt objektiv (F2,0).
Selv om kameraet kun har 400ISO som højeste
følsomhed, kompenserer den lysstærke optik
med næsten en fuld blænde.
Dette svarer næsten til et kamera med 800ISO og
blænde 2,8 som er mere gængs.

> Umiddelbart vil G5 ikke give dig tilstrækkeligt zoom,

Måske er 4x zoom ikke tilstrækkeligt.
G5 har hvad der svarer til 140mm tele.
Halverer man billedet svarer det til 280mm
til gengæld har man så bare 2,5 mio pixels tilbage.
Med 5 mio pixels kan man beskære ganske meget
uden at det går ud over kvaliteten.
Man kan jo regne ud hvor meget af motivet der
kommer med. Afstand 20 meter billedvinkel
8,4 grader = folkeskolegeometri, som jeg har glemt.
Billeder taget med en større tele bliver nok lidt
mere interessante fordi man lettere kan opnå en
uskarp baggrund.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-12-03 17:27

Peter Schrøder <nospample@se> wrote:

> [...]
> følsomhed, kompenserer den lysstærke optik
> med næsten en fuld blænde.
> Dette svarer næsten til et kamera med 800ISO og

Canon opgiver til gengæld ISO mere konservativt end andre. Jeg har læst,
at ISO 400 nærmest svarer til 800 hos andre. Canon starter da også nede
ved ISO 50, som det normale, mens andre angiver 100.

> [...]
> Billeder taget med en større tele bliver nok lidt
> mere interessante fordi man lettere kan opnå en

Mit forslag til kamera ville være Panasonic Lumix DMC-FZ1 med et Leica
DC-VARIO ELMARIT 12x zoom objektiv svarende til 35-420mm zoom og med
blænde 2.8 hele vejen igennem. Det er allerede et lidt ældre kamera, men
kun 2 megapixel.
Vil du ofre mere, er det for nylig kommet med 4 megapixel som
Panasonic Lumix DMC-FZ10. Det har opgraderede programmer og blitzsko til
ekstern blitz. For mig at se er det alletiders til formålet, hvis du
ikke vil ofre et spejlrefleks. Ja, det er faktisk er fattigmands
digitalt spejlrefleks. Jeg kunne i hvert fald godt tænke mig et til at
lege med.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Matilde Bøgh

Dato : 15-12-03 17:44

> [...]
> Billeder taget med en større tele bliver nok lidt
> mere interessante fordi man lettere kan opnå en

Man kan jo også købe både telekonverter og extern blitz til G5

Vh Matilde

Fra : Gorm

Dato : 16-12-03 10:32

Tusind tak for info og forslag.
Der er da noget at arbejde videre med

Gorm.

Fra : Allan Olesen

Dato : 17-12-03 21:55

Peter Schrøder <nospample@se> wrote:

>Halverer man billedet svarer det til 280mm
>til gengæld har man så bare 2,5 mio pixels tilbage.

Nej, 1,25 mio pixels.

Det er jo baade hoejde og bredde, der skal halveres.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Peter Schrøder

Dato : 18-12-03 08:37

"Allan Olesen" skrev

> Nej, 1,25 mio pixels.
>
> Det er jo baade hoejde og bredde, der skal halveres.

Nixen. Hvis du tænker på at reducere _til_
50% har du ret. Men en halvering er 70%.
Ved 1,25 mio pixels har du gjort originalen
4 gange mindre. (gl. reproteknik)

Fra : Knud Bonke

Dato : 16-12-03 06:06

: For nogle år siden købte jeg et Nikom Coolpix 750, men det er en
: katastrofe til dette formål.

Hej Gorm
Jeg vil bare lige forsvare CoolPix 750'eret.
Det er jo en ældre ting, men der er muligheder
alligevel. Først og fremmest skal du under dårlige
lysforhold glemme alt om "A"-indstillingen, men
slå over på "M" og afbryde blitzen hvis afstanden er
over 2,5 meter.
Der er også mulighed for at prioritere tid fremfor
blænde, det er beskrevet i manualen. Jeg har ikke
brugt det så meget på det sidste og husker ikke i
hovedet hvordan, men har fulgt en del hestestævner
med det kamera, og har altid været glad for det.

"Gorm" <helthansen@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse news:a12cb436.0312150345.5249c255@posting.google.com...
: Hej.
:
[...]
: Jeg har kig på en Ca: I den mellemliggende tid har jeg opgjort
: mit behov:

Fra : Knud Bonke

Dato : 16-12-03 06:17

: Hej Gorm
: Jeg vil bare lige forsvare CoolPix 750'eret.

Undskyld, der er jo et "950" jeg har, men mon ikke
de har de samme muligheder?
Knud
(Det er en af mine printere der hedder 750 (Epson Stylus Photo)

Fra : Gorm

Dato : 17-12-03 14:14

Hej Knud.

Jo,da. Jeg har lavet nogle dejlige aftenbilleder med Coolpix 750. Når
blitzen er slået fra og med lang lukkertid har jeg fotograferet en hel
del i tusmørke i en skov og resultaterne er blevet fremragende. Men så
snart der er lidt hurtige bevægelser, går det galt på grund af den
lange lukkertid. Og ved hundeudstillinger er der pænt med fart på når
de viser kreaturene frem
Jeg har simplethen prøvet alle indstillinger på kameraet uden det helt
gode resultat. Meget mørke billeder med meget støj.

Jeg har kigget på Minolta kameraet på www.dprewiev.com og er faktisk
blevet rigtig godt forelsket i det

Gorm.

Fra : Erik Aalund

Dato : 17-12-03 19:30

Jeg bruger et Olympus C2100 UZ til formålet. Det er specielt godt fordi den
har en kraftig zoom indbygget. ISO indstiller jeg manuelt afhængigt af om
udstillingerne er indendørs eller udendørs.
Eneste minus er at kameraet kun er 2.1 megapixel - men omvendt laver jeg
aldrig poster af mine billeder. De bliver mest brugt på nettet og til
udprint i 13x18 cm.
vh
Erik

Fra : Kasper Laursen

Dato : 18-12-03 11:43

Hej Gorm
Det er en kunst at fotografere i en stor halvmørk hal men det kan lade sig
gøre for rimelige penge. Den bedste løsning ville være hvis du købte et
Canon EOS 300D og en Canon speedlite 420 EX. Det kan købes med en 18-55
optik for ca. 12000 kroner.
En anden ting er at du skal tæt på motivet. Det får du altid det bedste
resultat ud af!
MVH/
Kasper Laursen

Fra : KASO

Dato : 18-12-03 14:47

"Kasper Laursen" skrev d. 18-12-03 11:43 dette indlæg :
> [...]
18-55
> optik for ca. 12000 kroner.
> En anden ting er at du skal tæt på motivet. Det får du altid det

Du kommer ikke specielt tæt på med en 18-55mm (svarende til ca. 28-90mm
i 35mm format) - en kraftigere tele er nødvendig - og så kommer prisen
deropad. Man kan finde den bedste løsning med DSLR som f.eks. 300D, men
det bliver hurtigt dyrt.

http://www.kandu.dk/