Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hulkamera/pinhole
Fra : C. Poulsen

Dato : 15-12-03 12:45

Er der ikke nogen der ligger inde med erfaringer, opskrifter osv. på
fremstilling og brug af hulkamera, evt links, men helst på danske
sider.

Carsten

Fra : Peter Schrøder

Dato : 15-12-03 13:34

"C. Poulsen" skrev...
> Er der ikke nogen der ligger inde med erfaringer, opskrifter osv. på
> fremstilling og brug af hulkamera, evt links, men helst på danske
> sider.

Jeg kender ingen sider, men vil da gerne gi'
opskriften:
En lystæt æske hvis størrelse bestemmes af
"negativet" , gøres sort indvendig for at eliminere
strølys. I den ene ende placeres en holder til
negativmaterialet. Fotopapir er velegnet selvom
det er ortokromatisk. Det skal bare ligge plant mod
kassens bagvæg
I den anden ende af kassen prikkes et hul så
lille som muligt. Jo større hul jo kortere eksponering
og uskarpere billede. Et pålimet stykke staniol er velegnet,
dels fordi det er lystæt og man kan lave hullet med
fine skarpe kanter og dels fordi det er så tyndt at
lystab i hjørnerne undgåes.
Så sætter man en finger for hullet og placerer kameraet
på et fast underlag og fjerner fingeren.
Eksponeringen? Tja. Det ser man når man får fremkaldt
papiret.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : pwa

Dato : 15-12-03 14:10

"C. Poulsen" <the.poulsens@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Er der ikke nogen der ligger inde med erfaringer, opskrifter osv. på
> fremstilling og brug af hulkamera, evt links, men helst på danske
> sider.
>

> Carsten

--------------------------------------
god fornøjelse...
http://www.toptown.com/nowhere/kypfer/pinhole/pinhole.htm
http://www.exploratorium.edu/light_walk/camera_todo.html

found by Webcrawler****
v/h pwa...

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 15-12-03 22:06

> [...]
> Er der ikke nogen der ligger inde med erfaringer, opskrifter osv. på
> fremstilling og brug af hulkamera, evt links, men helst på danske

En dansk bøgeskov kan kunsten. De små huller i bladtaget kan sende billeder
af Solen ned til jorden. Opdagedes først ved en delvis solformørkelse, der
kunne man se at der var utallige 'solfotos' i skovbunden. Jeg har et foto af
en hund, hvor man kan se flere delvise solformørkelser på dens ryg.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : jo

Dato : 16-12-03 17:42

> [...]
> Er der ikke nogen der ligger inde med erfaringer, opskrifter osv. på
> fremstilling og brug af hulkamera, evt links, men helst på danske
Her er nogle sider den første er på dansk.
http://www.zipzap.dk/hulkamera.html
http://home.online.no/~gjon/pinhole.htm
http://www.pinholevisions.org/
hvis du vil se billeder så er her et link
http://www.fotokritik.dk/thumbs2/37109.jpg eller
jesper