Motorblokrensning
Fra : Preuthun

Dato : 14-12-03 23:53

Hej NG.
For nogen tid siden efterspurgte jeg et alternativ til sandblæsning af
motorblokke. Jeg havde tænkt mig at bruge et eller andet kemisk
vidundermiddel. Det har jeg fundet nu. Jeg skal lige nævne, at blokkene er
fremstillet af aluminium.
Her er den arbejdsgang jeg benyttede:

1) Før adskillelse blev sand/oliekager renset bort med motorrens.
2) Motoren blev adskildt og alle delene vasket i petroleum.

Ved at google lidt fandt jeg nogle varme anbefalinger på, at alu fælge med
fordel kunne renses med noget fælgrens af mærket Prox. Så jeg købte en
flaske på 500 ml til 100 kr. hos Bildillen i Herlev. Prox indeholder bla.
ca. 15% Fosforsyre (H3PO4) og nogle forskellige slags sæber.

3) Op i køkkenvasken med en motorblok. (Ikke lige min kones kop the).
Brugsansvisningen blev fulgt i 2 behandlinger. Altså spray Prox på
overfladen. Vent 3 minutter. Skyl grundigt med vand. Men det virkede ikke så
godt.

4) Så fandt jeg på at opvarme blokken under den varme hane og derefter
spraye Prox på. Så kom der gang i kemien, og imens skrubbede jeg med
opvaskebørsten. - afskylning og gentagelse én gang mere.

5) Skyllede derefter grundigt med varmt vand fra hanen, tørrede overfladerne
med et viskestykke.

6) Tørrede færdigt på en radiator.

Efter at have prøvet denne procedure på den første blok part, fik de tre
resterende blok dele denne behandling:

a) Varm afskylning - sprayning som får lov at virke 2 minutter - skrubbe med
børste et par minutter .
b) Varm afskylning - sprayning som får lov at virke 2 minutter - skrubbe med
børste et par minutter
c) Varm grundig afskylning - tørring med viskestykke - færdigtørring på
radiator.

Resultat: Nydeligt rensede hvidblanke alu blokke, med et tidsforbrug på ca.
15 min. pr. blok. (Ihvertfald for de tre sidste). Det kan iøvrigt godt
betale sig at bruge handsker mv.

Mvh.
Jan Preuthun

Fra : Hekto

Dato : 15-12-03 11:22

In article <bripqh$2h5d$1@news.cybercity.dk>, preuthun@email.dk
says...
> [...]
> 15 min. pr. blok. (Ihvertfald for de tre sidste). Det kan iøvrigt godt

Som tidligere omtalt, skulle man kunne lave det samme nummer med
akkumulatorsyre. Jeg har dog ikke selv prøvet det.
Fidusn er, at nogle syrer ikke angriber aluminiumen direkte, men
faktisk laver en beslyttende oxid-hinde, så syren kun angiber snavs
m.m.
--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verrein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
semi-rockets ... no thanks!

Fra : Preuthun

Dato : 15-12-03 23:29

"Hekto" <gæt.selv@hekto.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
> Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston japanese

Hej
Akkumulatorsyre er svovlsyre. (H2SO4) Meget stærkt! Jeg turde ikke prøve
det, alene af hensyn til sikkerheden. Men jeg vil ikke afvise, at det kunne
virke.

Mvh.
Jan Preuthun

Fra : Hekto

Dato : 16-12-03 00:25

In article <brlcmo$2u0b$1@news.cybercity.dk>, Preuthun says...
> [...]
> det, alene af hensyn til sikkerheden. Men jeg vil ikke afvise, at det kunne

Man skal nok prøve på noget man ikke skal bruge; men det må prøves.

Fra : Carsten Lorenzen

Dato : 23-12-03 18:37

Jeg har haft batterisyre der er løbet ned på motorblokken, og det giver
grimme mærker. Jeg ville heller ikke vaske motorblokken i det.

Fra : phk

Dato : 28-12-03 03:09

"Carsten Lorenzen" <fjernmigsejerslev@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har haft batterisyre der er løbet ned på motorblokken, og det giver
> grimme mærker. Jeg ville heller ikke vaske motorblokken i det.

Man kunne risikere at det spiste diverse pakninger, f.eks. toppakninger.

--
Per, Esbjerg