Newbie spørger: Hvordan f... arrangerer m~
Fra : Dan

Dato : 14-12-03 23:30

Jeg er stor fan af et lille og forholdsvis ukendt moldavisk band
(http://www.zdob-si-zdub.com)

Lad os sige, jeg gerne vil hjælpe dem til en lille turne i DK. Er der nogen,
der kan give mig nogle gode råd? Jeg er totalt newbie på det her felt, men
har nogle fordele og ulemper:

FORDELE:
1. Kan kommunikere flydende med alle involverede parter i en evt. turne.
2. Bandet vil nok ikke være uinteresserede, idet de ikke er nogen
megastjerner, men har dog en trofast fanbase i Rumænien, Moldavien, Rusland
og Slovakiet.
3. Jeg kan levere overnatning, tolkning, kontakt mellem spillesteder og
deres agent og generel rådgivning indenfor diverse forhold.
4. Har en klart defineret målgruppe: herboende rumænere, russere, moldavere,
sigøjnere samt selvfølgelig danskere, der der er åbne overfor skør
iørefaldende fusionsrock fra Østeuropa.

ULEMPER:

1. Absolut ingen kendskab til turnearrangement, men har dog selv optrådt med
klassiske koncerter, altså har en lille bitte smule viden om kontrakter og
booking.
2. Kan ikke stille nogen garantier af nogen art udover overnatning og
kommunikation / rådgivning mellem parterne.
3. Har ingen penge at bidrage med.

Kan man evt. søge en sponsor som f.eks. Aage, så er man fri for at slæbe
grej fra Moldavien?
Evt må man kunne leje udstyret?
Kan man gå gennem et bureau eller skal man undgå dem?
Hvis der er en bog, der beskriver det her felt, må I gerne nævne titlen.

På forhånd tak.

Dan

Fra : -V-

Dato : 14-12-03 23:38

Dan wrote:
> Kan man evt. søge en sponsor som f.eks. Aage, så er man fri for at
> slæbe grej fra Moldavien?

Du har bevidst eller ubevidst leveret dagens bedste indlæg.

(Ja, jeg ved godt at Aage Jensen er en stor musikforretning. Jeg hentyder
til Trolden fra Fur (tm))

-V-

Fra : Flying Hotdogs

Dato : 15-12-03 00:02

Dan <danfrun@R_E_M_O_V_E___T_H_I_S_yahoo.com> wrote:

Hej Dan det er ikke så svært...

> ULEMPER:
>
> 1. Absolut ingen kendskab til turnearrangement, men har dog selv
> optrådt med klassiske koncerter, altså har en lille bitte smule viden
> om kontrakter og booking.

Kontrakterne er altid vigtigste - dit vigtigste værktøj.
Start med at Kontakte spillesteder som vil være oplagte for netop den type
musik.
Feks er der i Odense Internationalt hus, der byder på masser af musik alle
vegne fra.
Den "type huse" må findes i de fleste større byer. Kontakt derefter de
regionale spillesteder
som ( odense igen ) Rytmeposten, Det bruunske pakhus i Fredericia,
Kiilgasten i Holstebro osv

Beslut dig for den periode turneen skal forløbe, inden du ringer til
spillestederne.
Gerne et halvt eller et helt år frem i tiden.
beslut dig for hvad det skal koste spillestedet at hyre bandet, hvem der
betaler annoncering om der evt skal sponsorer med ind over ( i givet fald
hvem vil være oplagte sponsorer?) o.s.v.

> 2. Kan ikke stille nogen garantier af nogen art udover overnatning og
> kommunikation / rådgivning mellem parterne.

behøver du heller ikke. de skriftlige aftaler/kontrakter med spillestederne
er al garanti.
Blot skal du kunne garantere at bandet faktisk kommer og overholder deres
del af aftalen
samt at diverse papirer feks arbejdstilladelse er i orden..

> 3. Har ingen penge at bidrage med.

Behøver du heller ikke.
Bandet skal dog kunne levere plakater, pressemateriale o.s.v.
men det har de vel

> Kan man evt. søge en sponsor som f.eks. Aage, så er man fri for at
> slæbe grej fra Moldavien?

Måske - der er jo ikke noget i vejen med at spørge.

> Evt må man kunne leje udstyret?

Kan man sagtens hvis man har råd. Flere af de regionale spillesteder har
eget PA.

> Kan man gå gennem et bureau eller skal man undgå dem?

Om man vil bruge bureau eller ej er en smags sag.

Er du medlem af Dansk Musiker Forbund kan du hente oceaner af hjælp der.
www.dmf.dk der er flere folk der er vant til at håndtere turneer og
masterclassses med udenlandske musikere.
Arbejdstilladelser os.v.

God arbejdslyst - håber det lykkes for dig

mvh/ Søren og Anette
Flying Hotdogs

Fra : Flying Hotdogs

Dato : 15-12-03 00:11

Flying Hotdogs <info@[NOSPAM]flyinghotdogs.dk> wrote:
> Er du medlem af Dansk Musiker Forbund kan du hente oceaner af hjælp
> der. www.dmf.dk

Glemte lige....
hvis du er under 23 år er der lige nu en billig genvej til alle goderne og
hjælpen i Dansk Musiker Forbund
læs mere her..... www.u23.dk

Mikael Højrris i DMF har for nylig skrevet en glimrende bog om
musikbranchen, men den handler vist mest om hvordan man gebærder sig når man
vil udgive en CD...så vidt vi lige ved.

/Søren og Anette
www.dmf.dk/fyn

Fra : Dan

Dato : 15-12-03 06:25

Takker for tipsene...overvejde i forvejen kraftigt at blive medlem af DMF og
nu er der en grund mere.