Testamente, fri for afgift
Fra : Solskin

Dato : 14-12-03 15:24

Hej,

Mit spørgsmål hører nok hjemme her.

Jeg overvejer at lave mig et testamente, eftersom jeg hverken er gift
eller har børn. Derfor har jeg kigget lidt rundt for at lære mere om
dette.

Blandt andet har jeg fundet en publikation udgivet af Kræftens
Bekæmpelse, der rigtig gerne vil have mine penge. I den er der nogle
eksempler på testamenter, hvor en større eller mindre del tilfalder
Kræftens Bekæmpelse.

Mit spørgsmål går på følgende paragraf i et af eksemplerne:

Det er mit ønske, at min mangeårige ven U.U. skal være
berettiget til at udtage det indbo, hun måtte ønske fri
for afgift.

Endvidere skal der tillægges U.U. et legat på kr. 10.000,-,
ligeledes fri for afgift.

Såfremt U.U. ikke måtte overleve mig, bortfalder nærværende
bestemmelse.

Hvordan kan den del af arven, som U.U. skal modtage, være fri for
afgift? Så vidt som jeg har forstået det, betaler ægtefæller ingen
afgift, børn betaler 15% for den del over ca. 200.000 kr., og andre
betaler 15% for den del over ca. 200.000 kr. samt 25% af det derefter
tilbageværende beløb.

Hvordan kan U.U. ovenfor så slippe for at betale afgift?

Jeg kan vel ikke blot i mit testamentet skrive: "Min gode ven Thomas
skal arve alt hvad jeg måtte eje, fri for afgift".

Hvad forstås der i øvrigt med "legat på 10.000 kr." i modsætning til
blot "10.000 kr.".

På forhånd tak.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 14-12-03 15:48

Solskin wrote:

> [...]
> ligeledes fri for afgift.
>
> Hvordan kan den del af arven, som U.U. skal modtage, være fri for

Rent gæt, indtil nogle mere vidende kommer på banen: Afgiften for
henholdsvis indbo og legat betales af boet. Der bliver altså betalt
afgift, men ikke af UU.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Else Holm

Dato : 14-12-03 16:07

> Rent gæt, indtil nogle mere vidende kommer på banen: Afgiften for
> henholdsvis indbo og legat betales af boet. Der bliver altså betalt
> afgift, men ikke af UU.

Det er rigtigt forstået!

--
Else

Fra : Solskin

Dato : 15-12-03 12:32

"Else Holm" <holm_49@hotmail.com> wrote in message news:<3fdc7c6a$0$17639$ba624c82@nntp05.dk.telia.net>...

> Det er rigtigt forstået!

Jeg siger mange tak.

Fra : Henning

Dato : 14-12-03 23:49

On 14 Dec 2003 06:24:00 -0800, solskin@bigfoot.com (Solskin) wrote:

> [...]
>Bekæmpelse, der rigtig gerne vil have mine penge. I den er der nogle
>eksempler på testamenter, hvor en større eller mindre del tilfalder

Der var en artikel i Penge og Privatøkonomi for noget tid siden
(www.penge.dk) netop omkring dette.
Du laver et testamente, Kræftens Bekæmpelse arver alt forudsat de
betaler afgiften for øvrige arvinger! Da Kræftens Bekæmpelse er en
velgørende fond er deres afgiftregler lavere, og man kunne derfor omgå
de tårnhøje afgiftregler!

Henning
hsb@(fjernes)image.dk