Iframe på et andet domæne???
Fra : upup

Dato : 14-12-03 12:55

Hej alle kloge hoveder

Jeg sidder og roder lidt med en iframe ... ret nyt for mig, da
jeg aldrig før har brugt iframes.

Nu er spørgsmålet så, om det er muligt at inkludere en Iframe med
en side fra en andet domæne. Jeg ser intet problem med at
inkludere sider fra mit eget domæne. Det virker fint i en "ren"
iframe således:

<iframe id="ramme1" src="inkluderetside.htm" with=150 height=150
frameborder="0" scrolling="no" align="left"></iframe>

Denne - almindelige - løsning virker imidlertid ikke, hvis den
inkluderede side er placeret på en anden server/hjemmeside. Ved
et tilfælde fandt jeg ud af, at det virker, hvis jeg inde i
iframen (noframes/noscript) laver et link til den side, som
indholdet skal hentes fra (ud over src referencen). Det ser
således ud:

<iframe id="ramme1"
src="http://www.minfaetresside.dk/familien/stamtrae.htm"
width=150 height=150 scrolling="no" align="left">
<noscript>Hvis du kan se dette understøtter din browser ikke
Iframes <a href="http://www.minfaetresside.dk">besøg min

Jeg er dog ikke helt sikker på, om dette er den korrekte måde at
gøre tingene på (lille erfaring med iframe). Så jeg vil gerne
høre, om der er nogle kloge hoveder, som har erfaring med Iframes
og kan vejlede mig. Virker dette (har afprøvet det ... og det ser
sådan ud)? Virker det på alle servere/browsere? Se evt. testside
på:

http://www.ea.1go.dk/test.htm

Jeg skal måske lige nævne, at jeg ikke ønsker at bruge INCLUDE,
da funktionen gerne skal virke på alle sider ... også sider uden
SSI.

For en god ordens skyld skal jeg da også lige nævne, at jeg ikke
skal bruge funktionen til at "rippe" nogen af. Jeg har - synes
jeg selv - en god webetik. Jeg skal bruge funktionen til at
stille en service til rådighed for andre hjemmesider.

Venlig hilsen
Timm

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 14-12-03 13:47

upup skrev:

> Nu er spørgsmålet så, om det er muligt at inkludere en Iframe med
> en side fra en andet domæne.

Ja. Det kan give problemer hvis der er forms på den inkluderede
side - fordi sikkerhedsindstillingerne i bl.a. IE6 vil forhindre
formen i at virke korrekt. Men der er ikke noget problem i at
inkludere statiske sider fra andre dokumenter.

> [...]
> et tilfælde fandt jeg ud af, at det virker, hvis jeg inde i
> iframen (noframes/noscript) laver et link til den side, som

Hvis du vil tilbyde alternativt indhold til browsere der ikke
forstår iframe (det er som sådan en god ide) skal du bare sætte det
ind mellem <iframe ....> og </iframe>. Hverken noframes eller
noscript skal bruges her.

> [...]
> width=150 height=150 scrolling="no" align="left">
> <noscript>Hvis du kan se dette understøtter din browser ikke

- Teksten burde lyde: Hvis du kan se dette understøtter din browser
hverken javascript eller iframes. Indholdet i noscript vises kun
når javascript er slået fra (eller ikke understøttes), og indholdet
i en iframe (mellem html-koderne) vises kun ved manglende
understøttelse af iframe.

> Jeg skal måske lige nævne, at jeg ikke ønsker at bruge INCLUDE,
> da funktionen gerne skal virke på alle sider ... også sider uden
> SSI.

Med SSI kan du ikke inkludere fremmede sider, så det er måske
forståeligt nok. Men generelt vil SSI være en langt bedre løsning.

> [...]
> jeg selv - en god webetik. Jeg skal bruge funktionen til at
> stille en service til rådighed for andre hjemmesider.

Må man spørge hvilken type service? Som nævnt vil det give
problemer hvis den fremmede side du inkluderer indeholder en form.
Du kan _ikke_ omgå denne sikkerhedsblokade på serveren. Du kan
skrive en besked til dine brugere hvor du forklarer dem hvordan de
kan ændre indstillingerne i deres browser, men det er ikke nogen
særlig elegant løsning.

Hvis du med vold og magt gerne vil holde dine brugere på siden, kan
du lave et link til den fremmede side som et pop op-vindue.
--
Jens Gyldenkærne Clausen