Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Gode billeder - indstilling af skærm.
Fra : Jesper

Dato : 14-12-03 12:40

Hej igen.

Sad lige og tænkte over hvordan man sikre sig, at ens skærm er indstillet
korrekt (contrast, brigthness m.v.), så man kan behandle sine billeder
optimalt?

Jeg kan se at der er en mulighed i Photo Shop, men jeg synes ikke rigtigt,
at jeg kan få det til at virke...

Jeg mener, at jeg engang har set en hjemmeside, hvor man kunne tjekke sin
skærmindstilling i forhold til forskellige farvekurver og mønstre m.v. -
nogen som kender den side?

Andre gode forslag?

Håber ikke at alle mine tåbelige spørgsmål gør noget, men jeg er blevet
meget interesseret i denne hobby.

mvh

Jesper

Fra : Thomas Madsen

Dato : 14-12-03 15:03

Jesper skrev:

> Sad lige og tænkte over hvordan man sikre sig, at ens skærm er
> indstillet korrekt (contrast, brigthness m.v.), så man kan
> behandle sine billeder optimalt?

Man kalibrerer den til en kendt standard og laver derefter en
farveprofil som beskriver hvordan skærmen gengiver farver ved
den standard (profilering).

> Jeg kan se at der er en mulighed i Photo Shop, men jeg synes ikke
> rigtigt, at jeg kan få det til at virke...

Hvis det er Windows du sidder med, så får Photoshop sine oplysninger
omkring skærmen fra Adobe Gamma i kontrolpanelet, medmindre du har
tredjepartsprogrammer installeret som overtager Adobe Gammas opgave
selvfølgelig. Hvordan du bruger Adobe Gamma til at fremstille en
farveprofil som beskriver skærmen, er beskrevet i manualen til
Photoshop f.eks.
Læs evt.: <http://www.pixl.dk/downloads/Monitor_kalibrering_1.1.pdf>
- hvor der også er beskrevet hvordan du bruger Adobe Gamma.

> Jeg mener, at jeg engang har set en hjemmeside, hvor man kunne
> tjekke sin skærmindstilling i forhold til forskellige farvekurver
> og mønstre m.v. - nogen som kender den side?

Der findes bunker af den slags sider:
<http://makeashorterlink.com/?G23153EC6>.

> Andre gode forslag?

Da et program som Adobe Gamma er afhængig af dine øjne, kan den
farveprofil som kommer ud af det aldrig blive særlig præcis.
Adobe Gamma er dog ganske udmærket og langt de fleste kan snildt
klare sig med den, men hvis du vil have en mere præcis kalibrering
og profilering, så slipper du ikke udenom hard- og software som er
beregnet til formålet.

Det kunne f.eks. være en af følgende:
<http://www.jmt.dk/cms_monitor.asp?section=eyeone>
<http://www.jmt.dk/cms_monitor.asp?section=squid>
<http://www.jmt.dk/cms_monitor.asp?section=spyder>

Man kunne også vælge at investere i en skærm som selv klarer det.
<http://displaysbysony.com/display/model.jsp?pModelId=577> eller:
<http://www.lacie.com/products/product.htm?id=10037> f.eks.

Madsen.

Fra : Knud Bonke