Hjælp til Autofigurer i word (den er svær)
Fra : HELMUTH

Dato : 14-12-03 09:22

Jeg har et lille projekt/problem.

Jeg vil gerne lave et sæt nye autofigurer i Word.

Jeg kan forstå, at autofigurer er lavet i et vektor grafik format, men
hvordan pokker kommer jeg fra idé til de færdige figurer i Word.

Autofigurerne skal helst være målefaste når de printes ud. Derfor skulle de
gerne automatisk have den rigtige størrelse, når de placeres i Word
dokumentet..
Hvis det er muligt at "låse" størrelsen, så ville det være perfekt.

Jeg har surfet både google, nettet og spurgt et par andre nørd venner, men
de kan ikke hjælpe mig.

På forhånd tak for hjælpen.

Helmuth.

Fra : pre

Dato : 14-12-03 13:20

Problemet er vist større end det umiddelbart ser ud til. Godt nok kan de
fleste større grafikprogrammer håndtere vektorformatet - også de deciderede
tegneprogrammer CorelDraw, Mikrograf m. fl. bruger det. Men jeg er ikke
sikker på, at det lige er den rigtige løsning. En vektor figur har nemlig
den egenskab at den kan skaleres uden tab af rene linier og det harmonerer
vist ikke lige med kravet til målfasthed.
Men der er et par gratis muligheder for en prøve:
http://www.ab.wakwak.com/~knight/pix28ae.exe
http://www.xnview.com
derudover har
PaintShop Pro/8 avancerede muligheder med vektorer.
RealDraw er prismæssigt ($60) en god mulighed blandt de store programmer
(http://www.mediachance.com/)
En rutineret "nørd" vil kunne gemme en figur i et "almindeligt" format så
den fremtræder i en målfast udgave med rene linier. Målfast betyder her at
det samme program leverer den eksakt samme figur hver gang.

Word kan indlæse flere vektor filer, og de fleste andre formater. JPG eller
GIF regnes dog for de mest hensigtsmæssige til formålet.

Vent dog et par dage. Der er ikke noget bedre til at få skriveriet i sving
end netop grafikprogrammer. Alle har sin egen favorit og fornægter næstn
alt andet.
pre

"HELMUTH" <webstuff32removetheusual@skrivmitefternavnher.dk.dk> wrote in
message news:3fdc1dcb$0$29339$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

Fra : HELMUTH

Dato : 15-12-03 02:18

Hej Pre.
1000 tak for dit hurtige og ret omfattende svar.
Det er rart, at nogen gider tage sig tiden til det.
Jeg har kigget lidt på dine links, men jeg er bange for at det bevæger sig i
den forkerte retning.

Det er ikke fordi det lige skal være vektor grafik, da "ikonerne" jo ikke
skal ændre størrelse. På det punkt kan det lige så godt være jpg, gif eller
bmp filer.
Grunden til, at jeg søgte autofigurer er, at ikonerne skal kunne indsættes
med Word. Den nemmeste måde så umiddelbart ud til at være via autofigurer,
da det er en let tilgængelig menu man arbejder med.
Jeg skal f.eks. vælge mellem 170 - 180 forskellige ikoner, og ligger de som
jpg filer bliver det hurtigt forkvaklet og indviklet, hvis de skal indsættes
som billeder i et dokument (kort).

Autofigur menuen er god, da man blot trykker på autofigurer, og så er der
via rullemenuer adgang til kategorier og derfa mange valgmuligheder.
3 klik, og figuren er på plads.
Igen er problemet dog, at jeg gerne vil kunne låse ikonet, således at man
ikke uforvarende kommer til at lave det større.

Nå men du har i hvert fald sat dig godt ind i mit problem, så det skal du
have tak for.

Ellers andre forslag fra gruppen ?

mvh.
Helmuth.

Fra : pre

Dato : 15-12-03 07:40

Afhængigt af hvilken Word du har kunne det nok være en idé at se på Clip-Art
som måske kunne være en løsning. I alt fald i 2003 er der en tom fil,
beregnet til clips der hentes ned fra nettet. Programmet kan køre under
Word eller selvstændigt og der er et effektivt system indbygget.
Det er nok tvivlsomt om nogen har erfaring der - udvalget af clips er
enormt.

message news:3fdd0bc8$0$162$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...