Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Hvidbalance flourescent
Fra : Henrik Münster

Dato : 13-12-03 23:48

Man kan jo stille hvidbalancen manuelt på de fleste digitale kameraer.
Der er nogle forudindstillinger. De fleste kan jeg regne ud. Flourescent
er vel lysstofrør. Men hvad er så Flourescent H?
Mit kamera er et Canon PowerShot S45, men det gør vel ingen
forskel.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : nyrup

Dato : 14-12-03 11:16

Den indstilling er også på mit IXUS 400. (Operativsystemet på de forskellige
kameramærker ligner vist hinanden ganske meget.)
H-indstillingen står for en høj farvetemperatur. Den er beregnet til
dagslysrør. Jeg regner med det er sådan nogle man anvender til planter der
ikke får naturligt dagslys.
mvh,
Lars-Peder

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-12-03 11:26

"nyrup" <p[fjerndette]nyrup@hotmail.com> wrote:

> [...]
> H-indstillingen står for en høj farvetemperatur. Den er beregnet til
> dagslysrør. Jeg regner med det er sådan nogle man anvender til planter der

Tak. Det er ikke rigtig forklaret i vejledningen, så man skal ligesom
selv gætte sig til det. De er meget sjovt at kunne lege med
hvidbalancen. Det er en mulighed, man ikke har på et analogt kamera.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 14-12-03 23:00

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) skrev i dk.fritid.foto:

>De er meget sjovt at kunne lege med
>hvidbalancen. Det er en mulighed, man ikke har på et analogt kamera.

Jo, det har man nu, omend det ikke nær så nemt som på et
digitalkamera.

Først og fremmest kan man skifte mellem dagslys- og kunstlysfilm (når
det drejer sig om dias), og desuden kan man sætte en masse filtre
foran linsen og derved tilpasse lyset til filmens farvetemperatur. Et
colormeter til en 10.000 kr. kan hjælpe en med at vælge den rette
filtrering.

Men hverken hvidbalancering eller filtrering kan ændre ved, at man
ofte på sin vej kommer ud for fænomenet 'blandingslys'. Altså
situationer, hvor der f.eks. både er dagslys og kunstlys på motivet.
Det kan være indfaldende lys fra et vindue, der blandes med loftlyset
i rummet.

I filmindustrien klarer man problemet ved at afmaske vinduerne med
store filtre, så det indfaldende lys bliver af samme farve som
kunstlyset i rummet, men det er jo de færreste still-fotografer, der
lige render rundt med 2m¹ orange plastfolie til afdækning.

Men her kommer Photoshop så ind i billedet: For i et
billedbehandlingsprogram kan man jo afmaske dele af billedet og
justere farverne individuelt.

Selvom der selvfølgelig også er tilfælde, hvor man bevidst ønsker at
bevare et farvestik, fordi det tilfører billedet den rette stemning.
Der jo ikke megen fidus i at hvidbalancere et motiv taget ved
solnedgangstid. Her vil man jo netop bevare den gyldenorange farve i
billedet. Men det er en ganske anden historie.

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Asle Bjerva

Dato : 14-12-03 23:17

"Henrik Münster" <henrik@muenster.dk> skrev i melding
> [...]
> selv gætte sig til det. De er meget sjovt at kunne lege med
> hvidbalancen. Det er en mulighed, man ikke har på et analogt kamera.

Jo, til det bruker man filtre foran objektivet, eller film bestemt for
bestemt fargetemperatur, såkalt dagslys eller kunstlys film.
I mange år har det funnets lysmålere for profesjonell bruk hvor
fargetemperatur kan avleses, og korrigerende filtre brukes.
De fleste som tar bilder med negativ fargefilm får jo sine bilder korrigert
automatisk i printerne for kopiene. Hvor korrekt fargene er gjengitt
derimot, er en helt annen sak. Den eneste mulige innstilling for
fargetemperatur er den man får med analyse av lyset på stedet. Mitt Canon
S50 har to slike fargetemperaturinnstillinger man kan sette med hvitt eller
grått testpapir.
--
Asle Bjerva,Oslo
For Epost: fornavn_dot_etternavn_at_oslo_dot_online_dot_no