Musik der får en til at tænke på en film
Fra : Per Moreau

Dato : 13-12-03 20:55

I kender sikkert det med at man sidder og hører en sang eller melodi
i radioen der får en til at tænke på en film man har set og den
bestemte scene i filmen at den blev brugt.
En af de melodier er: Righteous Brothers - Unchained Melody.
Når jeg hører den popper Hot Shots ind i hovedet på mig.
Scenen med "Supertopper" der flyver med Remada og den satans due der ikke
vil forlade hans hånd tiltrods af et ret heftigt forsøg
Jeg kan derfor ikke lade være med at trække på smilebåndet over den
ellers kærlighedssang, for scenen er der bare med det samme i hovedet på
mig.

Kender i ikke det ?
Kan i nævne eksempler på melodier der bare med det samme får jer til at
tænke på en bestemt film og scene ?

Mvh
Per M.

Fra : Jesper

Dato : 13-12-03 21:30

Per Moreau <the_alfalfanator@COLDhotmail.com> wrote:

> [...]
> mig.
>
> Kender i ikke det ?
> Kan i nævne eksempler på melodier der bare med det samme får jer til at

Lakmé af Léo Delibes fra filmhistoriens smukkeste dødscene i Tony Scotts
True Romance. Samme musikstykke blev også flittigt brugt i Tony Scotts
debutfilm The Hunger.
global village idiots. - Paul Ginsparg.

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 13-12-03 21:44

"Per Moreau" <the_alfalfanator@COLDhotmail.com> wrote in message
-klippe-
> Kender i ikke det ?
> Kan i nævne eksempler på melodier der bare med det samme får jer til at
> tænke på en bestemt film og scene ?
>
> Mvh
> Per M.

***

Jowda:

'An Der Schönen, Blauen Donau' - 2001: A Space Odyssey. Svævende rumskib.

'Ride Of The Valkyries' - Blues Brothers. Tumpede nazister i fuld fart efter
vore helte.

'Puttin' On The Ritz' - Young Frankenstein. Monsteret optræder for at Dr.
Frankenste... - undskyld, Fronkonsteen - kan bevise at han er ufarlig.

'We'll Meet Again' og 'When Johnny Comes Marching Home' - Dr. Strangelove.
Den burde I kende.

Diverse sange i 'Sound Of Music', 'Singing In The Rain' og 'An American In
Paris'

'Scherzo For Motorcycle and Orchestra' - Indiana Jones And The Last Crusade.
Motorcykeljagt med farmand i sidevognen.

'Olsen Banden-temaet' - Papa Bue & His Viking Jazz Band. De velkendte tre
herrer i fuld fart i profil.

'Why Don't You Do Right' - Who Framed Roger Rabbit. Jessica Rabbit.

'Cantina Band' - Star Wars. Orkestret i baren i Mos Eisley.

'Lucia De Lammermoor' og 'Diva Dance' - The Fifth Element. Klassisk opera og
øretæver.

'The Third Man' - The Third Man. Sitar-tema gennem hele filmen.

'Burning Bridges' - Kelly's Heroes.

'Swinging On A Star' - Hudson Hawk. Så vidt jeg husker et timet indbrud til
tonerne af samme sang.

'Ouverturen til Elverhøj' - Olsen Banden Ser Rødt. Nu vi er ved
indbruddene..

'Always Look On The Bright Side Of Life' - Life Of Brian. Sang på korsene.

'Blue Oyster Bar Tango' (- ved ikke hvad den hedder rigtigt.) - Police
Academy. Tango for herrer.

'Mean Green Mother From Outer Space' - Little Shop Of Horrors. Audrey II
sætter et par ting på plads for Seymour.

'Xanadu Theme' - Citizen Kane. Klassiker.

***

Venlig hilsen

Aragorn_DK, der kun lige skrev dem ned, man umiddelbart kunne komme i tanke
om.

www.bmwmc.dk
www.furnituretiger.dk

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 13-12-03 23:03

Aragorn Elessar escribió / skrev

"Eye of the tiger" (mener bandet hedder survivor) - Rocky

Fra : vadmand

Dato : 13-12-03 23:42

"Aragorn Elessar" <Aragorn@welles.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> sætter et par ting på plads for Seymour.
>
> 'Xanadu Theme' - Citizen Kane. Klassiker.

Jeg tror ikke, det oprindelige spørgsmål gik på decideret filmmusik - jeg
mener, det er da indlysende, at Godfather-temaet får en til at tænke på
Godfather-filmen. Det, det handler om, er snarere anden musi, der er brugt
undervejs i en film. Jeg tænker fx altid på "A Clockwork Orange", når jeg
hører "Singing in the Rain."

Og på "Nattevagten", når jeg hører "Lille Lise Let-på-tråd."

Per V.

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 14-12-03 11:14

> [...]
> hører "Singing in the Rain."
>
> Og på "Nattevagten", når jeg hører "Lille Lise Let-på-tråd."

Ja for f**, når man hører "Lille Lise Let-på-tråd" kan man ikke undgå det
jo! Den film har virkelig givet et godt indtryk via den sang

Men ja ok Singin in the Rain ville nu også lede mine tanker hen på A
Clockwork Orange, når man tænker på den ene scene, men jeg ville i første
omgang tænke på filmen "Sining in the rain"

Mvh. Martin

Fra : Vild

Dato : 14-12-03 01:04

"Per Moreau" <the_alfalfanator@COLDhotmail.com> skrev i en meddelelse

> Kan i nævne eksempler på melodier der bare med det samme får jer til at
> tænke på en bestemt film og scene ?
>
> Mvh
> Per M.

Den musik de bruger i TV-reklamen for LOTR-spillet (til PC formoder jeg?!)
får mig til at tænke på Requiem for a Dream, hvor musikken kører mere eller
mindre gennem hele filmen. Det er uhyggeligt!!!

- Vild

Fra : Anders Jensen

Dato : 14-12-03 10:32

> [...]
> mig.
>
> Kender i ikke det ?
> Kan i nævne eksempler på melodier der bare med det samme får jer til at

Cavaltino ( tror jeg nok den hedder ) : Deer Hunter

MVH Anders

Fra : Morten Steen

Dato : 14-12-03 13:49

> Kender i ikke det ?
> Kan i nævne eksempler på melodier der bare med det samme får jer til at
> tænke på en bestemt film og scene ?

Woody Allen bruger en af Saties Gymnopædier elegant og gennemgående i
"Another Woman". Da det samtidig er en helt suveræn film, har dette stykke
musik altid givet mig gode minder.
Der gik dog lang tid inden jeg lavede den connection. Når jeg hørte
Gymnopædien kunne jeg simpelthen ikke huske hvor jeg kendte den fra. God
indikation af hvor diskret Woody bruger den i sit mesterværk.

Morten

Fra : Morten DH

Dato : 14-12-03 16:14

> [...]
> i radioen der får en til at tænke på en film man har set og den
> bestemte scene i filmen at den blev brugt.

Wagners Valkyrien sang (eller hvad den nu hedder) - Apocalypse Now... scene
der åbner med den helikopter formation som angriber landsbyen til Wagners
toner... Movie magic mener jeg vores venner på den anden side af dammen
kalder den slags

Fra : Jan Bøgh

Dato : 14-12-03 17:57

"Morten DH" <morten@FJERNdrejoe.dk> wrote in message

> Wagners Valkyrien sang (eller hvad den nu hedder) - Apocalypse Now...
> scene der åbner med den helikopter formation som angriber landsbyen
> til Wagners toner...

Ja, og Doorsklassikeren 'The End' fra samme film.

vh
Jan

Fra : LazyJones

Dato : 15-12-03 14:44

"Jan Bøgh" <janboegh@vucnet.spamblok.dk> wrote in message

> Ja, og Doorsklassikeren 'The End' fra samme film.

Og nu vi er i genren...
Adagio for strings - Platoon

/ Susaavej 5, DK-4700 | you're doing, you're | ^ ^ \
\ Naestved, Denmark | not learning anything. | = @ = /
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

Fra : Maria de Francis

Dato : 15-12-03 22:41

"Morten DH" <morten@FJERNdrejoe.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> der åbner med den helikopter formation som angriber landsbyen til Wagners
> toner... Movie magic mener jeg vores venner på den anden side af dammen

Hmmmm.... Når jeg hører Wagner kommer jeg til at tænke på en af WB
tegnefilm, hvor Elmer Fjot synger "Kill the Rabbit"

Mvh Maria

Fra : zcully

Dato : 14-12-03 22:58

> [...]
> mig.
>
> Kender i ikke det ?
> Kan i nævne eksempler på melodier der bare med det samme får jer til at

Haddaway - What is love.
Så begynder mit hoved straks at vippe og jeg tænker på "A night at the
Roxbury"

/Zcully

Fra : Mads Holmsgaard Erik~

Dato : 15-12-03 16:57

"zcully" <zcullyremovethis@hotmail.com> skrev i en meddelelse :

> Haddaway - What is love.
> Så begynder mit hoved straks at vippe og jeg tænker på "A night at the
> Roxbury"

LOL! Det ser ud til at være et tilfælde, mange mennesker er kommet ud for.
Jeg gør i hvert fald det samme, og når jeg engang imellem kører sammen med
mine kammerater, så sætter vi altid høj Haddaway på, og svinger hovedet...
klasse musik, og filmen - den er kanon sjov!

I den sammenhæng får jeg samme følelse ved Ace Of Base - Beautiful Life

Selvom jeg ikke kan lide techno, så minder New Orders "Confusion" mig også
om den første Blade film... og så er der jo Marilyn Mansons "Long Hard Road
out of Hell" fra Spawn... den er go'

> /Zcully

/ Mads

Fra : Jesper B. Nielsen

Dato : 15-12-03 21:40

Krummesangen :)

Fra : Christian Poulsen

Dato : 16-12-03 08:49

> I kender sikkert det med at man sidder og hører en sang eller melodi
> i radioen der får en til at tænke på en film man har set og den

Back To The Future,
Huey Lewis and the News - The Power Of Love.