Cd Kopiering igen igen
Fra : Rea721

Dato : 13-12-03 18:13

Hej

Nu er jeg ved at blive lidt forvirret. Læste i dagens BT at det var ulovligt
at kopiere en musik-cd som var lånt på biblioteket, jfr APG hjemmeside:
http://www.antipiratgruppen.dk

Du må ikke:
-snip-
i.. Kopiere en original musik-cd eller film, som du har lånt af en ven.
j.. Kopiere en original musik-cd eller film, som du har lånt på
biblioteket.
k.. Kopiere en original musik-cd eller film, som du har lejet.

Hvis man nu går ind på Ret&Råd's hjemmeside og kigger, er svaret 100%
modsat?

http://www.ret-raad.dk/neobuilder.php?id=20020522163316647000001472728909#3
***
Hvad må du?
-snip-
Det er desuden helt lovligt at låne en musik-cd på biblioteket og lave sin
egen kopi af den. Hvis du gør det, er du dog stadig omfattet af reglerne om,
at kopien kun må være til personligt brug.
***

Hvis man nu går ind på retsinfo og læser "Bekendtgørelse af lov om
ophavsret" opfatter jeg teksten som om at man gerne må kopiere en musik-cd
såfremt at det sker fra en original-cd og såfremt man selv laver kopien og
holder den inden for husstanden osv.

Er det APG som er nogle klaphatte der ikke ajourføre deres hjemmeside eller
???

--
Rea721 AKA Leon Andrea skod1@721.dk http://721.dk
Dec 2003

Fra : Christian buhrkall

Dato : 13-12-03 18:20

Rea721 wrote:
> [...]
> holder den inden for husstanden osv.
>
> Er det APG som er nogle klaphatte der ikke ajourføre deres hjemmeside eller

Lige omvendt.

Med virkning fra 12-12-03 er det ikke længere tilladt at kopiere andet
end cd'er man selv ejer.
http://www.kum.dk/sw5386.asp

Fra : Jakob Andersen

Dato : 13-12-03 18:47

> Lige omvendt.
>
> Med virkning fra 12-12-03 er det ikke længere tilladt at kopiere andet
> end cd'er man selv ejer.
> http://www.kum.dk/sw5386.asp

Ikke for at starte en lang diskussion om baggrunden for cd afgiften, men har
de tænkt sig at lade den blive som den er idag ?

Jakob

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 13-12-03 19:53

"Jakob Andersen" <basse_baf@hotmail.dk> wrote in

> Ikke for at starte en lang diskussion om baggrunden for cd
> afgiften, men har de tænkt sig at lade den blive som den er idag
> ?

Den blev sat ned samtidig med at loven blev ændret. Den bortfalder
ikke fuldstændig fordi kunstnerne jo stadig skal have kompensation
for at du tager en kopi til at have i bilen...

"Nogen gange kan ens liv godt føles som et puslespil, hvor brikkerne
bevæger sig og skifter farve og størrelse når man rører dem."
- Emme, http://emme.dk/2003_11_01_arkiv.html#106840650828914899

Fra : Karsten Andersen

Dato : 14-12-03 01:33

Sat, 13 Dec 2003 18:52:31 +0000 (UTC), skrev Henrik Stidsen, på 20
linier, i <Xns9450CA33BB7AAHS235dk@130.225.247.90>, :

På DVD skiver?
Åhhh hvorfor ikke?

Karsten
Opel Vectra DTI

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 14-12-03 15:25

Karsten Andersen skrev :
> Sat, 13 Dec 2003 18:52:31 +0000 (UTC), skrev Henrik Stidsen, på 20
> linier, i <Xns9450CA33BB7AAHS235dk@130.225.247.90>, :

> På DVD skiver?
> Åhhh hvorfor ikke?

Uændret.
Begrundelsen for at nedsætte CD afgiften var at man ville begrænse
grænsehandlen. Da lovforslaget blev fremsat var privatimporten af DVD skiver
minimal. Den er større i dag, men det er få der køber 500-1000 skiver af
gangen.

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.gromit.dk/dvd

Fra : Rea721

Dato : 13-12-03 18:48

Christian buhrkall wrote:

> Lige omvendt.

Satans :)

> Med virkning fra 12-12-03 er det ikke længere tilladt at kopiere andet
> end cd'er man selv ejer.
> http://www.kum.dk/sw5386.asp

Hmmmm.....så har jeg lige lavet noget ulovligt.....fyha slemme mig

Men tak for infoen.

Fra : David T. Metz

Dato : 14-12-03 15:59

Rea721 skriblede:

> Hmmmm.....så har jeg lige lavet noget ulovligt.....fyha slemme mig

Kopieret noget lånt? Er du sikker på du ikke bare købte originalen af din
ven og bagefter solgte den tilbage? Så er det nemlig ikke nødvendigvis
ulovligt. "Desværre" kan man ikke købe og sælge fra/til biblioteket.

David
http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923

Fra : Rea721

Dato : 14-12-03 16:41

David T. Metz wrote:

> Kopieret noget lånt? Er du sikker på du ikke bare købte originalen af
> din ven og bagefter solgte den tilbage?

Ja..i den her situation skete det ikke....

> Så er det nemlig ikke nødvendigvis ulovligt.

.....men jeg er helt sikker på at jeg skal købe en del cd'er i fremtiden af
vennerne..og måske sælge dem tilbage hvis de er interresseret

> "Desværre" kan man ikke købe og sælge fra/til
> biblioteket.

Nej, men jeg tror "systemet" får en del problemer med at bevise lige precis
hvilken cd der har været brugt som original... lidt af en dårlig lov efter
min mening, forstået på den måde at den er svær at kontrolere.

Det bringer mig til et par spørgsmål...

1) Er det ulovligt at købe en cd af en ven, med det formål at kopiere den og
derefter sælge den tilbage til ham?? Jeg forudsætter naturligvis at penge
har skiftet hånd på redelig vis og ikke bare proforma.

2) Er det ulovligt at beholde kopien hvis / når man sælger originalen til en
"ven" ?

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 15-12-03 12:45

"Rea721" <skod1[remove]@721.dk> wrote in

> 1) Er det ulovligt at købe en cd af en ven, med det formål at
> kopiere den og derefter sælge den tilbage til ham?? Jeg
> forudsætter naturligvis at penge har skiftet hånd på redelig vis
> og ikke bare proforma.

Ja det står dig frit for at købe og sælge ting. Det eneste der kunne
være var hvis det blev vurderet at formålet var at omgås loven - og
det er jeg ikke engang sikker på er nok.

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 18-12-03 20:54

Henrik Stidsen wrote:

> "Rea721" <skod1[remove]@721.dk> wrote in

> Ja det står dig frit for at købe og sælge ting. Det eneste der kunne
> være var hvis det blev vurderet at formålet var at omgås loven - og
> det er jeg ikke engang sikker på er nok.

Formåles er vel heller ikke at omgå loven.
Man må ikke male på andres ejendom.
Men hvis jeg synes Paladsbiografen er grim, må jeg godt købe den, male den
hvid og sælge den igen.

--
Niels

Fra : Recs

Dato : 15-12-03 01:30

"Christian buhrkall" <darkwing@hco.kollegienet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> >
> Lige omvendt.
>
> Med virkning fra 12-12-03 er det ikke længere tilladt at kopiere andet

Er der så ikke nogle der kræver afgifter på cd'er, dvd'er, drev osv
fjernet.. det er da hul i hovedet at betale afgift fordi man måtte kopiere
cd'er der var lånt, hvis man ikke må det længere, for så mister musikerne da
ikke en rød øre, for hvor mange går og laver kopier af egne cd'er, med
mindre det er til bilen eller sommerhuset, hvis man da overhovedet må
transportere de cd'er ud af hoved døren, desuden er det jo ikke alle der
køber en brænder som ejer en bil eller et sommerhus hmmm..

/Recs

Fra : David T. Metz

Dato : 16-12-03 11:17

Recs skriblede:
> Er der så ikke nogle der kræver afgifter på cd'er, dvd'er, drev osv
> fjernet..

Afgifterne er faldet mærkbart for cd-medier, den er uændret for dvd, men jeg
har ikke hørt om afgift på drev.

http://www.antipirat.dk/Default.asp?id=191

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 18-12-03 20:56

David T. Metz wrote:

> Recs skriblede:
>
> Afgifterne er faldet mærkbart for cd-medier, den er uændret for dvd, men
> jeg har ikke hørt om afgift på drev.

Der er da fx afgifter på de Compact Flash kort jeg bruger i mit
digitalkamera. Så Sanne Salomonsen får penge for at jeg tager
familiebilleder.

--
Niels

Fra : David T. Metz

Dato : 29-12-03 18:26

Niels Elgaard Larsen skriblede:

> Der er da fx afgifter på de Compact Flash kort jeg bruger i mit
> digitalkamera. Så Sanne Salomonsen får penge for at jeg tager
> familiebilleder.

Ak, ja. Men det er trods alt ikke et drev.

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 18-12-03 21:03

Recs wrote:

> [...]
> transportere de cd'er ud af hoved døren, desuden er det jo ikke alle der
> køber en brænder som ejer en bil eller et sommerhus hmmm..

Prøv at læse referatet af 1. behandlingen af loven og du vil blive klogere.
http://www.ft.dk/Samling/20031/MENU/00819886.htm

Et par smagsprøver
Mette Frederiksens:
===
Det er jo menneskers livsgrundlag, deres lønindtægt, vi taler om, og derfor
tror jeg sådan set, det ville klæde alle parter i den her diskussion måske
at tage diskussionen lidt mere alvorligt.
===

Søren Søndergård:
===
En væsentlig del af piratkopieringen sker som bekendt fra tv, radio og
internettet - fuldt lovligt, og uden at rettighedshaverne får en øre.
===

--
Niels

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 19-12-03 02:32

Niels Elgaard Larsen <elgaard@diku.dk> wrote in

> [...]
> radio og
> internettet - fuldt lovligt, og uden at rettighedshaverne får en

Hva er det lige han snakker om ?

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 19-12-03 02:52

Henrik Stidsen wrote:
> Niels Elgaard Larsen <elgaard@diku.dk> wrote in

> Hva er det lige han snakker om ?

Du har da hørt om lovlig piratkopiering LOL

--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 19-12-03 13:07

"Soeren Nielsen" <soeren_nielsen_dk_scn@hotmail.com> wrote in

> Du har da hørt om lovlig piratkopiering LOL

hehe jo jo da, det er det vel alt sammen hvis du spørger de rette
steder :)

Tænker han mon på at man gerne må optage fra radio/tv til sig selv ?

Fra : Ukendt

Dato : 14-12-03 10:07

Rea721 wrote:
> [...]
> at kopiere en musik-cd som var lånt på biblioteket, jfr APG hjemmeside:

reg