Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Lys målere !?!
Fra : Lasse Madsen

Dato : 13-12-03 16:47

Hejsa.

Min fader er "gået i barndom" efter han fandt ud af man kunne købe super8
film fra kodak igen så han har købt kamera og alt muligt "ragelse" til at
komme igang med at filme igen som man gjorde for fyrretyve år siden :D han
mangler dog en lys intensitets måler til at kunne stille ?blændet? på sit
smalfilms kamera.

Jeg kunne godt tænke mig at bygge en til ham sådan lidt ekstra julegave
agtigt noget, jeg er elektronik tekniker af baggrund så jeg ved nok hvordan
jeg skal få målt lys og skrevet det i noget display halløj men jeg mangler
lidt noget info om hvordan sådan en kommerciel lys måler fungere altså de
skalaer den måler ... måler den candela, lux ? hvilke lys niveauer skal man
bruge i de forskellige stillinger o.s.v.

jeg kunne forstille mig at der var en slags "gylden standard" indenfor sådan
et område da lysmåleren ikke er indebygget i kameratet men noget man køber
ved siden af ...

kan i spæde til med lidt information ?

M.v.h. & God Jul
Lasse Madsen

Fra : Knud Bonke

Dato : 13-12-03 16:57

"Lasse Madsen" <Lasse.madsen@elektronik.dk> skrev i en meddelelse news:brfc91$srr$1@news.cybercity.dk...
: Hejsa.
:
: Min fader er "gået i barndom" efter han fandt ud af man kunne købe super8
: film fra kodak igen så han har købt kamera og alt muligt "ragelse" til at
: komme igang med at filme...................

Pas på din far ikke har dummet sig. Hvis kameraet er fra for 40 år siden, er det et 8mm kamera, der rent faktisk optager på en 16mm
film, som bliver delt til 8 mm ved fremkaldelse. Disse kameraer havde typisk ingen indbygget lysmåler. Jeg tvivler på han kan få den
filmtype igen.
Alle super8 kameraer (jeg kender) har indbygget lysmåling, og de startede med at blive udbredt omkring 1970-72.
Hilsen Knud

Fra : Lasse Madsen

Dato : 13-12-03 17:10

Hans kamera er et Canon 814-XLS det har lysmåler det var bare mig der
dummede mig.
han har to kameraer et Canon 814XLS og et mindre Canon 814 Electronic de har
begge lysmålere men de reagere ikke ens på samme lys så han mener at det ene
er gået istykker (selvfølgelig det dyreste XLS) derfor vil han gerne køre
kameratet i manual og have en lysmåler til at kigge på ...

m.v.h.
lasse madsen

Fra : Sogaard

Dato : 13-12-03 17:56

> [...]
> film, som bliver delt til 8 mm ved fremkaldelse. Disse kameraer havde
typisk ingen indbygget lysmåler. Jeg tvivler på han kan få den

jojo, det kan man skam godt:

http://www.widescreen-centre.co.uk/cine.html#film1

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 13-12-03 17:30

Lasse Madsen wrote:

> kan i spæde til med lidt information ?

Jeg vil nødig være lyseslukker, men dit projekt kan slet ikke
svare sig, hos alle større velassorterede fotohandlere kan du
købe en god brugt lysmåler for omkring 100 kr.

Jeg har også set dem på loppemarkeder hvor de kunne købes for
25 kr, og det er jo kun en selen fotocele koblet til et lille
"meter" der viser blænden, så det er noget enkelt isenkram.

Link: http://www.diaxa.com/weston/index.html

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen