Yamaha 4g eller Puch Monza?
Fra : Jens Hansen

Dato : 13-12-03 12:26

Hej NG

Nu ikke for at folk skal op at skændes om topic, for det kan jo blive en
uendelig krig har jeg på fornemmelsen.

Det jeg egentlig gerne ville var. Nu har jeg i de sidste 10 år kørt rundt på
Puch Monza, og jeg ser det som en udemærket knallert. Den skal jo
selvfølgelig passes og plejes, men jeg har syntes at det har virker
overkommeligt det der skulle arbejdes med den. Desvære var der så tidligere
på ugen en/nogen der åbenbart ik mente jeg skulle ha' min knallert i fred
mere, for væk var den pludselig. Nå, nu vil jeg så gerne ha' en ny igen. En
monza er man jo efterhånden vant til, men hvem vil ikke gerne prøve noget
anderledes. Da jeg er sådan noget old school (og op i alderen) har scooterne
ikke min interesse. Har kigget lidt rundt og ovevejer om jeg skulle gi' mig
i kast med en yamaha 4g. Nogen der ved om det er nemmere eller sværer at ha'
med en yamaha at gøre i forhold til en monza. Jeg vil da gerne bruge megen
tid i værkstedet på at arbejde med maskinen, men man skal jo heller ik ta'
munden for fuld så man ik kan få lavet maskineriet. Det skulle jo osse helst
være til at skaffe stumper uden de store problemer. Den skal jo holde til
meget fra min side af. Ikke at jeg har tænkt mig at den skal tunes, men jeg
kører meget (ca. 1000km om måneden). Må jeg hører nogle bud, advarsler,
specielle bemærkninger eller lign. så jeg kan finde ud af om jeg skal købe
en monza eler yamaha. Eller måske ende med at køre noget helt andet. Det kan
jo være jeg har overset en rigtig spændende knallert.

Jens

Fra : H-J M

Dato : 13-12-03 15:44

"Jens Hansen" <jczmb@mail.ikasths.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG
>
> Nu ikke for at folk skal op at skændes om topic, for det kan jo blive en
> uendelig krig har jeg på fornemmelsen.

Du har ikke overvejet:
Kreidler eller Honda CD50?

Mvh.
Hans-Jacob

Fra : Jens Hansen

Dato : 13-12-03 15:49

> Du har ikke overvejet:
> Kreidler eller Honda CD50?

Æhh, nej nu du siger det. Kan godt maskinerne. Der var da nogle få der havde
sådan en. Er de ellers til at få reservedele til? Jeg husker dem godt nok
som værende nogle dyre maskiner, men det gør ik så meget. Det er vigtigere
at man kan få stumperne til dem. Osse selvom de koster en månedsløn mere!

Fra : Kenneth Iversen

Dato : 14-12-03 04:46

> [...]
> at man kan få stumperne til dem. Osse selvom de koster en månedsløn mere!

Delene til en CD er dyre iforhold til så meget andet. Ihvertfald når vi
snakker om motordele. Men det er jo også en firetaksmotor.
Kreidler kender jeg ikke så meget til.

Ellers er der jo også Suzuki K50. Den minder meget om Yamaha´en.
Den holder generalt også længere hvis den skal peppes op ;)
Jeg har ihvertfald kun gode erfaringer med K50. Dog har lejet ved
krydspinden en tendens til at gå fra hinanden hvis den er peppet
godt op. Men det leje er rimeligt billigt så det er til at overkomme at
skifte det engang imellem.

/Kenneth Iversen

Fra : H-J M

Dato : 15-12-03 13:39

> [...]
> at man kan få stumperne til dem. Osse selvom de koster en månedsløn mere!

En god ting mht. reservedele er at Honda CD50 stadig laves fra ny af i Japan
af Honda fabrikken. Den larmer ikke så meget og er relativ benzinøkonomisk i
forhold til nogle to taktere

Mvh.
Hans-Jacob

Fra : Hekto

Dato : 15-12-03 13:53

In article <3fddaabe$0$27382$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
zster87@tagentudekikshotmail.com says...
> En god ting mht. reservedele er at Honda CD50 stadig laves fra ny af i Japan
> af Honda fabrikken. Den larmer ikke så meget og er relativ benzinøkonomisk i
> forhold til nogle to taktere

Joooo.... men, det er altså en noget bovlam krikke, lovligt.
--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verrein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
semi-rockets ... no thanks!

Fra : H-J M

Dato : 15-12-03 17:46

"Hekto" <gæt.selv@hekto.dk> skrev i en meddelelse
> Joooo.... men, det er altså en noget bovlam krikke, lovligt.

Hvis han fjerner plumben (der er løstsiddende i de ældre modeller) skyder
den også en ret god fart. Kan ikke huske det men det er mellem 50-80 kan
ikke huske hvor meget.
Havde ikke læst direkte ud fra posten at den skal være pinlig lovlig.

Mvh.
Hans-Jacob

Fra : Kenneth Iversen

Dato : 17-12-03 02:34

"H-J M" <zster87@tagentudekikshotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke huske hvor meget.
> Havde ikke læst direkte ud fra posten at den skal være pinlig lovlig.

Min gamle Dax med CD motor gik 55km/t med plumben taget.

/Kenneth Iversen

Fra : Henning Lund

Dato : 13-12-03 21:46

Jens Hansen wrote:
> Hej NG
>
> Nu ikke for at folk skal op at skændes om topic, for det kan jo blive
> en uendelig krig har jeg på fornemmelsen.

Hold dig langt væk fra Yamaha 4 gears modellen, det er en gammel
knallert som efterhånden er genopbygget adskillige gange og af
forskellige personer med trang til tuning. Reservedelene til den er godt
nok billige men holder heller ikke ret længe. Find en gammel Puch igen,
så ved du hvad du har, den starter kører altid ved normal brug og er
næsten uopslidelig bla. pga. motorlejerne. Min søn har en gammel VZér
fra 70érne, den har kørt over 60000 km på de samme lejer og cylinder,
den starter og kører fint endnu.
Henning Lund
icq 18805021
http://sitecenter.dk/freespace/ hla@tdcspace.dk

Fra : Kenneth Iversen

Dato : 14-12-03 04:39

"Henning Lund" <falsk_adresse@noget.invalid> skrev i en meddelelse
> Hold dig langt væk fra Yamaha 4 gears modellen, det er en gammel
> knallert som efterhånden er genopbygget adskillige gange og af
> forskellige personer med trang til tuning.

Det behøves det nu ikke være.

> Reservedelene til den er godt nok billige men holder heller ikke ret længe.

Tja de er da billlige hos thansen men der skal man holde sig langt væk
fra bevægelige motordele m.m. efter min mening og det er uanset om
det er til Ya,aha, Puch eller andet.
Man kan sagtens få en Yamaha til at holde længe, uanset om den har været
tunet eller ej, med de rigtige dele, hvis man ved hvad man gør.

/Kenneth Iversen

Fra : Henning Lund

Dato : 14-12-03 20:54

Kenneth Iversen wrote:

> Det behøves det nu ikke være.

Næe så skal du da finde en som har været i eneeje af en ældre mand uden
hang til fart over 30 km/t.

> Man kan sagtens få en Yamaha til at holde længe, uanset om den har
> været tunet eller ej, med de rigtige dele, hvis man ved hvad man gør.

Det vil jeg gerne høre lidt om hvordan man gør, i de over 10 år jeg har
haft værksted har det ikke lykkedes for mig.

Fra : Kenneth Iversen

Dato : 17-12-03 02:41

> Næe så skal du da finde en som har været i eneeje af en ældre mand uden
> hang til fart over 30 km/t.

Pjat. Det er et spørgsmål om at finde en der ikke består af billige skod
dele som. f. eks er fra thansen. Det er så bare svært at finde.

> Det vil jeg gerne høre lidt om hvordan man gør, i de over 10 år jeg har
> haft værksted har det ikke lykkedes for mig.

Rent motormæssigt:
Du kan starte med at lade være med at bruge billige skod lejer.
Det er bare ud og finde en maskinforretning der sælger kvalitets/
highspeed lejer til f. eks nyere CNC drejebænke/fræsere.
Der findes flere slags der tåler op i omegnen af 45K omdrejninger pr. min.
og de skal nok holde i lang tid i selv en herre tunet Yamaha.

/Kenneth Iversen

Fra : Henning Lund

Dato : 17-12-03 20:00

Kenneth Iversen wrote:

> Rent motormæssigt:
> Du kan starte med at lade være med at bruge billige skod lejer.

Hvor har jeg sagt jeg har brugt det?

> Det er bare ud og finde en maskinforretning der sælger kvalitets/
> highspeed lejer til f. eks nyere CNC drejebænke/fræsere.

Eller ens leverandør af lejer som sælger f.eks C3 lejer der er beregnet
til høje omdrejninger, høje temperaturer samt stød.

Meeeen så kommer alt det andet, ingen gevind i motorblokkene, krumtappen
banket flad i gevind enderne pga et fjols der lige skulle have
svinghjulet af, pindboltene skruet over og op til flere helicoil isat
inden i hinanden i et desperat forsøg på at få knallerten ud at køre en
søndag eftermiddag osv osv osv.

Fra : Hekto

Dato : 17-12-03 22:03

In article <3fe0a910$0$95069$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Henning
Lund says...
> Eller ens leverandør af lejer som sælger f.eks C3 lejer der er beregnet
> til høje omdrejninger, høje temperaturer samt stød.

C3 er et ganske almindeligt leje. C3 er bare angivelsen af en større
tollerance, og dermed er det mere 'letløbende' og tåler højere
temperaturer.

Fra : Kenneth Iversen

Dato : 17-12-03 22:48

> Hvor har jeg sagt jeg har brugt det?

Det har du såmænd heller ikke sagt....direkte...men hvis du er af
den overbevisning at Yamaha motorere ikke kan holde til noget
efter de har været tunet lyder det for mig som om at der er
noget galt.

> Eller ens leverandør af lejer som sælger f.eks C3 lejer der er beregnet
> til høje omdrejninger, høje temperaturer samt stød.

Jeg har nu aldrig været meget for SKF lejer men de kan vel bruges.

> [...]
> svinghjulet af, pindboltene skruet over og op til flere helicoil isat
> inden i hinanden i et desperat forsøg på at få knallerten ud at køre en

Der findes selvfølgelig folk som laver nødløsninger og måske ikke helt har styr
over hvad de laver men det har i og for sig intet med holdbarheden af
motoren at gøre, efter at du har lavet den.
Det var det som jeg troede vi snakkede om.

/Kenneth Iversen

Fra : Henning Lund

Dato : 18-12-03 05:54

Kenneth Iversen wrote:

> [...]
> holdbarheden af
> motoren at gøre, efter at du har lavet den.
> Det var det som jeg troede vi snakkede om.

Uanset hvor godt man reparerer motoren så sker der _altid_ et eller
andet, lad os nu bare vente og se hvad han oplever efter en måned som
Yamaha ejer, det er startet godt med et fastsiddende gear.

Fra : Kenneth Iversen

Dato : 18-12-03 22:09

> Uanset hvor godt man reparerer motoren så sker der _altid_ et eller
> andet, lad os nu bare vente og se hvad han oplever efter en måned som
> Yamaha ejer, det er startet godt med et fastsiddende gear.

Jeg har så en anden erfaring med de motorere som jeg har lavet men
lad det nu være.

Jeg kunne forøvrigt godt tænke mig at få at vide hvad din generelle
erfaring er med de C3 lejer. Jeg kan se at de bl.a. bliver brugt til
visse motorsportsgrene så helt ringe kan de vel ikke være :)

/Kenneth Iversen

Fra : Henning Lund

Dato : 19-12-03 05:43

Kenneth Iversen wrote:
> Jeg kunne forøvrigt godt tænke mig at få at vide hvad din generelle
> erfaring er med de C3 lejer. Jeg kan se at de bl.a. bliver brugt til
> visse motorsportsgrene så helt ringe kan de vel ikke være :)

Jeg har brugt dem en del på scootere og "hårdpumpede" knallerter der har
de vist sig at være ret holdbare, det var en gammel ven af mig som
fortalte mig om deres evner, han havde brugt dem i en del år på hans
crossværksted.

Fra : Hekto

Dato : 14-12-03 22:45

In article <3fdb7c44$0$94999$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Henning
Lund says...
> Min søn har en gammel VZér
> fra 70érne, den har kørt over 60000 km på de samme lejer og cylinder,
> den starter og kører fint endnu.
> --

Nu var det også lige præcis kvaliteten af motoren der var det bedste på
Puch. Alle gearkasselejer er rullelejer, og det hele er fremstillet i
gode materialer.
Problemet var stellet, som dels rustede, dels havde en lidt svag
bagsvinger, ihvertfald på Standarden.

Fra : Niels

Dato : 15-12-03 00:34

Ja ak bare jeg stadig havde min gamle VZ :-/
Det er rigtigt at bagsvingeren ikke var/er særlig stærk på VZ men det er der
råd for , i fortiden da jeg kørte Puch fik jeg en af mine kammeraters far
til at lave en ny bagsvinger der kunne holde, men så kom næste problem!
bagakslen ku ikke klare presset den lignede næsten et S da den lokale smed
endelig fik presset den ud.
men jeg vil til en hver tid vælge puch hvis valget stod mellem den og
riskogeren

Fra : Jens Hansen

Dato : 17-12-03 21:05

Hejsa

Beklager jeg ikke har givet lyd fra mig siden i lørdags, men mit internet
har været nede siden søndag, og det er først her i dag at min udbyder har
fået det til at fungere igen. Jeg takker meget for alle jeres svar. Til
nogens glæde, og andres skamme kan jeg nu sige at jeg har bestemt mig. Det
bliver en Yamaha 4g. Faktisk har jeg lige fået den hjem. De nysgerrige kan
se et par billeder af den her :

http://www.geocities.com/jczmb/1.jpg
http://www.geocities.com/jczmb/2.jpg

Da jeg ikke kender så meget til de forskellige modeller endnu, vil mit gæt
være at det er en SS model (pga. de små metal sideskjolde). Allerede nu kan
jeg sige jeg har problemer, da den p.t. ikke er helt funtionsdygtig. Den
sidder fast i 1. gear. (Ved godt at selve gearpedalen ikke er påmonteret på
billedet, men den sidder altså på nu. Det er et billed jeg fik tilsendt fra
sælger, men ellers ligner billedet som den stor nu). Den er ihvertfald ikke
til at få ud af gearet lige sådan. På min puch kunne jeg godt skifte til et
andet gear når jeg havde maskinen skullet og prøvede at skifte op/ned i gear
uden brug af kobling. Den går ikke her. Er der så nogen kendere der kan sige
mig hva der er galt. Kan det være koblingen der ikke fungere eller kan det
være selve geararmen inde i motoren der sidder fast eller lign..

Jeg har jo det problem at jeg dels ikke kender til Yamaha, og heller ikke
har en værkstedshåndbog over den. Det havde jeg til min gamle maskine, og
den hjalp mig tit når jeg stod og var lidt usikker på hva' næste skridt lige
kunne være. Nogen der ved hvor man kan fremskaffe sådan en? Har prøvet på
det lokale bibliotek. Der findes skam osse en, men den er for det første
udlånt. Hvad der så er mere ærgeligt er at den er reseveret af ikke mindre
end 14 andre. Så det varer nok noget inden det bliver min tur. Ide'en om at
gå igang i juleferien går nok lidt af fløjten uden bogen. Den sparer jo
mange for alle de spørgsmål man nok kunne ønske sig at få svar på med en
helt ny maskine.

Er det forresten rimelig nemt at ændre en K model til en DX, eller omvendt
ude de store problemer? Det jeg her tænker på er forbremsen (men det er vel
egentlig osse det eneste der er forskel på de to modeller).

Håber på der er nogle svarelystende mennesker til mine spørgsmål, og at jeg
forhåbentlig får mange hyggelige timer i værkstedet her i vinter til at gøre
knallerten køreklar til foråret/sommeren.

Jens

Fra : Martin Petersen

Dato : 19-12-03 10:05

Jens Hansen (jczmb@mail.ikasths.dk) skrev følgende:
> [...]
> at jeg har bestemt mig. Det bliver en Yamaha 4g. Faktisk har jeg lige
> fået den hjem. De nysgerrige kan se et par billeder af den her :

Det ser da meget fornuftigt ud. Bare husk at montere en bagskærm, hvis du
skal køre i vinter.

> [...]
> der kan sige mig hva der er galt. Kan det være koblingen der ikke
> fungere eller kan det være selve geararmen inde i motoren der sidder

Måske misforstår jeg, men; Du prøver at skifte gear med stoppet motor? Det
kunne min heller ikke.

> [...]
> juleferien går nok lidt af fløjten uden bogen. Den sparer jo mange
> for alle de spørgsmål man nok kunne ønske sig at få svar på med en

Du kan muligvis købe en her:
http://www.birgersbilligebilboeger.dk/

> [...]
> omvendt ude de store problemer? Det jeg her tænker på er forbremsen
> (men det er vel egentlig osse det eneste der er forskel på de to

Din er en DX. DX er med skivebremse, og K med tromle.

> Håber på der er nogle svarelystende mennesker til mine spørgsmål, og
> at jeg forhåbentlig får mange hyggelige timer i værkstedet her i
> vinter til at gøre knallerten køreklar til foråret/sommeren.

God fornøjelse!

- Martin