Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Tungsten lys indstilling ?
Fra : Torben R

Dato : 13-12-03 12:25

Hej NG,

Jeg kan på mit Canon A80 vælge forskellige "lys indstillinger", bla.
også tungsten lys ?

Vil det være en fordel at benytte denne indstilling til indendørs
optagelser i et festlokale ?

Eller skal jeg bare lade kameraet køre på auto ?

Hvad menes der helt præcist med tungsten lys ?

Torben R

Fra : Ole Larsen

Dato : 13-12-03 12:37

"Torben R" <ravnkilde@DUERIKKEtele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> optagelser i et festlokale ?
>
> Eller skal jeg bare lade kameraet køre på auto ?
>
> Hvad menes der helt præcist med tungsten lys ?

Jeg tror, men er ikke sikker, at tungsten er halogen (der har en K på
3000-4000, afh af fabrikat, men den er som regel ret stabil for det
forekommende mærke i modsætning til alm. pærer)

Hvis en A80 virker som en A70 er den automatiske helt god og nok at
foretrække i en situation med blandede lyskilder.

--
Mvh, Ole. Fotografiske billeder på:
http://home.tiscali.dk/nordlandsbaad/

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-12-03 12:41

Ole Larsen <oleNOSPAMtan@nospam.dk> wrote:

> Jeg tror, men er ikke sikker, at tungsten er halogen (der har en K på
> 3000-4000, afh af fabrikat, men den er som regel ret stabil for det
> forekommende mærke i modsætning til alm. pærer)

Tungsten er engelsk for en almindelig gammeldags glødetrådspære. Det er
det samme som Wolfram.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Poul

Dato : 13-12-03 12:43

Tungsten WB er til belysning fra alm. elektriske pærer. Det er et
spørgsmål hvorvidt AWB (Auto White Balance) på dit kamera
kan kompensere for dette - jeg tror det ikke.

På alm. film kamera'er kan du se den gullige farvetone hvis du har
fotograferet indendørs uden blitz, men med elektrisk belysning.

Dette har du mulighed for at korrigere på et digicam med tungsten WB.

Det er jo gratis at eksperimentere - prøv!

Mvh. Poul

Fra : Torben R

Dato : 13-12-03 12:49

Poul skrev:

> [...]
>
> Dette har du mulighed for at korrigere på et digicam med tungsten WB.
>
> Det er jo gratis at eksperimentere - prøv!

Hej, tak for jeres svar. Har desværre ikke tid til at eksperimentere, da
jeg skal bruge kameraet iaften til privat fest. Nå, jeg vil lade det
køre på auto indstilling, det må jo alt andet være ok.

Torben R

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 13-12-03 12:53

Torben R wrote:

> Hej, tak for jeres svar. Har desværre ikke tid til at eksperimentere, da
> jeg skal bruge kameraet iaften til privat fest. Nå, jeg vil lade det
> køre på auto indstilling, det må jo alt andet være ok.

Hvis du ikke har tjek på hvidballace kalibrering, og blander
blitzlys med det eksisterende lys, så er det nok smartest at
du bruger auto...!

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Martin K. R.

Dato : 13-12-03 14:20

> Hvis du ikke har tjek på hvidballace kalibrering, og blander
> blitzlys med det eksisterende lys, så er det nok smartest at
> du bruger auto...!

Enig i at det er smartest at undgå 'blandingsmisbrug'
Men medmindre Canon har oppet sig med de seneste modeller, så virker ders
'auto' indstilling meget ringe.
Det er både min egen erfaring (med Canon PowerShot A5 og Digital Ixus 300)
og konklusionen på bl.a. dpreview.
De manuelle indstillinger virker derimod fint.

Martin

Fra : Ole Larsen

Dato : 13-12-03 13:12

> Hej, tak for jeres svar. Har desværre ikke tid til at eksperimentere, da
> jeg skal bruge kameraet iaften til privat fest. Nå, jeg vil lade det
> køre på auto indstilling, det må jo alt andet være ok.

Det tager ca 5 min at prøve og vurdere. Har du ikke tid til det ?

Fra : Torben R

Dato : 13-12-03 13:46

Ole Larsen skrev:

> "Torben R" <ravnkilde@DUERIKKEtele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> Det tager ca 5 min at prøve og vurdere. Har du ikke tid til det ?

Desværre nej, det er mig som er værten

Tak for svar, og god jul til jer alle.

--
Torben R

Fra : Bo Bjerre

Dato : 13-12-03 22:11

"Poul" <posa_nospam@novonordisk.com> wrote in message
> Tungsten WB er til belysning fra alm. elektriske pærer. Det er et
> spørgsmål hvorvidt AWB (Auto White Balance) på dit kamera
> kan kompensere for dette - jeg tror det ikke.

Almindeligt "elektrisk" lys kommer fra "almindelige" pærer, hvis glødetråd
er lavet af wolfram (tungsten). Det giver en rød/gul farveballance. Vi, der
bruger film har et let blåfilter, som vi sætter foran linsen, og så passer
farverne igen.

> På alm. film kamera'er kan du se den gullige farvetone hvis du har
> fotograferet indendørs uden blitz, men med elektrisk belysning.

Øh... en blitz er da osse elektrisk ?

Bo //

Fra : Poul

Dato : 13-12-03 22:20

"Bo Bjerre" <post@sidebanen.dk> wrote in message

> [...]
der
> bruger film har et let blåfilter, som vi sætter foran linsen, og så passer

Det er da fint.

> Øh... en blitz er da osse elektrisk ?

Ja, men så bruger man flash WB. For fuldstændighedens skyld findes der
også på mange digicams en WB til neon belysning.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 14-12-03 10:10

"Poul" <pouls_edb_nospam@post.tele.dk> wrote in message

> For fuldstændighedens skyld findes der
> også på mange digicams en WB til neon belysning.

Ja, når du skriver neon mener du nok ikke den orange/røde farve som udsendes
af grundstoffet neon i ren tilstand, men "lysstofrør". På de fleste kameraer
hedder den "fluercent light" (stavet forkert..)

Der er så mange forskellige farvesammensætninger fra lysstofrør, at man før
optage det med neutral hvidbalance, og manuelt korrigere farverne bagefter.
Der findes rør, der ligger meget tæt på dagslys, og der er rør, der prøver
at efterligne glødelamper. Nogle rør er så gode, at de kan bruges til at
bedømme farver med, på f.x. trykkerier og fotoanstalter.

Bo //

Fra : Thomas Corell

Dato : 14-12-03 11:02

Bo Bjerre wrote:

> "Poul" <posa_nospam@novonordisk.com> wrote in message

> Øh... en blitz er da osse elektrisk ?

Men flash-lys har (typisk) en farvetemperatur der ligge væsentligt over
den for glødelamper. Som regel vil flashlys have samme temperatur som
skyfri dag-sol.

--
Don't waste space

Fra : max

Dato : 13-12-03 13:02

> [...]
> optagelser i et festlokale ?
>
> Eller skal jeg bare lade kameraet køre på auto ?
>
> Hvad menes der helt præcist med tungsten lys ?

Fik et tip af en pro. brug skyet som standart -
det fungerer sku. -max-

Fra : Thomas Corell

Dato : 13-12-03 13:48

max wrote:

> Fik et tip af en pro. brug skyet som standart -
> det fungerer sku. -max-

Det var dog en ringe anbefaling.

På mit kamera svarer "overcast" 6500K. Så med flash (5700K ifølge mine
spec's), vil du få et rødligt skær. Hvis du skyder indendørs (med
glødelamper) uden flash, vil det gå helt galt.

I den situation, vil min anbefaling være (i prioriteret rækkefølge):

- optage raw, og så bruge tiden bagefter til at finde den reelle
hvidbalance indstilling
- ankomme i god tid, og finde wb-indstilling til hhv. med og uden flash
- bruge auto-wb, og krydse fingre for at den kan håndtere det
- sætte wb ~5700K (clear day/flash), og så bruge flash'en i alle
optagelser

I alle tilfælde skal man gøre sig klart at indbygget flash, typisk har
et lavt ledetal og dermed ikke skyder særlig langt. En dedikeret/ekstern
flash, vil sikre bedre lys og færre problemer med røde øjne (og det er
ikke dagen efter øjne jeg tænker på ;)).

--
Don't waste space

Fra : Pico

Dato : 14-12-03 00:50

Torben R wrote:
> [...]
> optagelser i et festlokale ?
>
> Eller skal jeg bare lade kameraet køre på auto ?

Sig mig har Canon A80 ikke en indstilling til manuel hvidebalance ?
Et hvidt stykke papir foran kammeret og så er hvidebalancen ok i
langt de fleste tilfælde.
Pico