oksefilet
Fra : Jesper Nielsen

Dato : 13-12-03 02:20

Hej igen

Jeg skal have ca 6 kg oksefilet i ownen på sammetid så jeg ville gerne høre
her gruppen hvor lang tid det skal stege. De skal gerne blive medium stegt.

På forhånd tak.
Jesper

Fra : Michael Nielsen

Dato : 13-12-03 02:56

1. du tager din kogebog og finder siden med grader
2. du isætter et stegetermometer
3. du tager stegen ud når korrekt temp. er nået
4. voila, den er som den skal være
5. velbekomme

Michael

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 13-12-03 03:05

Nu skal det lige siges at 3 stk af ca 2 kg.

Fra : Tom Frank

Dato : 17-12-03 15:18

Jeg plejer at give stegene 25-30 minutter (fra kold ovn) i 225 grader for at
lukke stegen ligemeget hvor stor stegen er.

Derefter hælder jeg ca. ½ l vand ved og skruer ned til 160 grader og giver
ca. 25 minutter pr. 500 gr. kød. Dvs. ca. 1t 40min til 2kg. Hvis der er tid
til det kan du slukke og lade den trække ca. ½ timer efterfølgende. Det
giver ca. mediumstegt steg. Stege skyen er god til sauce og vandet gør at
den ikke bliver så tør.

Vær opmærksom på at der kan være forskel på ovn. Min er en varmluft ovn, den
gang jeg havde en almindelig ovn gav jeg den 30 minutter pr. 500 gr kød. og
resultatet blev ligeså godt.

mvh Tom Frank

Fra : Mimi

Dato : 18-12-03 15:12

"Tom Frank" <tofran@hotmail.com> wrote
> Jeg plejer at give stegene 25-30 minutter (fra kold ovn) i 225 grader for
at
> lukke stegen ligemeget hvor stor stegen er.

Hej Tom,
Hvis formålet er at "lukke" stegen, er det ikke lidt galt at starte i kold
ovn?
Så burde du vel forvarme ovnen til 225 grader og smække stegen ind?
Alternativt lægge den direkte på en varm stegepande eller ned i spilkogende
vand.
Men kold ovn - den går da vist ikke?
Mvh Mimi

Fra : Pernille Lauridsen

Dato : 13-12-03 11:38

> Jeg skal have ca 6 kg oksefilet i ownen på sammetid så jeg ville gerne
høre
> her gruppen hvor lang tid det skal stege. De skal gerne blive medium
stegt.

Jeg ville forkoge dem i letsaltet vand ca. 25 min (Spilkoge) Derefter krydre
dem med salt og peber og indsætte dem i ovnen, på rist, ved ca. 200 grader
til de er pænt brune.
Alternativt: Brune dem i smør på en sauterpande, efter at ha' krydret med
salt og peber.

Husk de skal hvile i små 20 min inden du kan skære kødet ud.

VH Pernille