Krav for at kører ms SQL og Win 2003 Serve~
Fra : Recs

Dato : 12-12-03 23:12

Denne post er sendt til <dk.edb.system.ms-windows.server> samt
<dk.edb.hardware.server>.. Håber at det er de rigtige gruppe jeg har postet
i..

Tænkte på om nogle ved hvad system kravene er til en PC server, hvis denne
skal kører Win Server 2003, IIS (web og mail) samt MS SQL Server 2000..

Og er der ikke noget om at den lidt billigere udgave af Win Server 2003 "Web
Edition", ikke må kører MS SQL i følge licensaftale etc..

Serveren skal benyttes til privat hosting af 3 ASP/ASP.Net baseret websites
med MS SQL Server 2000 databaser, disse websites vil have omkring omkring
3.000 til 3.500 besøgende i døgnet, regner med at besøgstallet gerne skulle
stige med tiden..

Det er mit første server køb, så håber på lidt god vejledning angående
systemkravene til det nævnte..

Med venlig julehilsen
Recs..

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 13-12-03 10:57

> Tænkte på om nogle ved hvad system kravene er til en PC server, hvis denne
> skal kører Win Server 2003, IIS (web og mail) samt MS SQL Server 2000..

MSSQL (og databaseservere generelt) er meget glad for RAM, så det er især
hér du skal satse stort. Køb så meget RAM som muligt - det er bedre at spare
penge på processoren. Lad være med at købe den sidst nye processor, og brug
besparelsen på RAM.

Mht. disksystemet, så afhænger det meget af, hvilken type operationer
websitet vil lave. Laver du flest SELECT, INSERT, UPDATE eller DELETE?

> Og er der ikke noget om at den lidt billigere udgave af Win Server 2003
"Web
> Edition", ikke må kører MS SQL i følge licensaftale etc..

Jo, det er korrekt. Og det samme gælder for f.eks. MySQL. Web Edition må
generelt ikke fungere som ret meget andet end webserver. Det er dog tilladt
at installere en MSDE - server applikationer, som ikke understøtter mere end
10 samtidige connections (SVJH) er lovligt.

Det er dog ikke nødvendigt at køre med IIS som webserver - du er velkommen
til at installere Apache/Sambar/whatever på den istedet.

> [...]
> med MS SQL Server 2000 databaser, disse websites vil have omkring omkring
> 3.000 til 3.500 besøgende i døgnet, regner med at besøgstallet gerne

Hvor mange data er der i tabellerne?
Med kun 3.500 besøgende i døgnet kan du sagtens overleve med de anbefalede
hardware specifikationer fra Microsoft for Windows Server 2003 i kombination
med MSSQL.

--
Mvh. Jesper

Fra : Recs

Dato : 14-12-03 04:38

Hej Jesper..

> [...]
>
> Mht. disksystemet, så afhænger det meget af, hvilken type operationer
> websitet vil lave. Laver du flest SELECT, INSERT, UPDATE eller DELETE?

Det er mest select og insert der bruges, der er ikke mange update og delete
i løbet af en dag.. Det er communities, hvor brugere opretter sig og en
sjælden gang opdatere profilen, samt når de sender mails til hinanden osv.,
de delete operationer der er, er hovedsagligt når administratorerne sletter
brugere eller når brugere eller systemet sletter gamle mails løbende..

> [...]
end
> 10 samtidige connections (SVJH) er lovligt.

Ok sgu lidt irriterende de ikke tillader SQL Server eller MySQL på
webedition, men må se om firmaet der sponsorer serveren også vil lægge en
anden windows 2003 edition oven i.. Er nemlig yderst tilfreds med win 2003,
har lige haft den til test på en rode maskine, og den virker meget stabil,
ved dog ikke om det kun er på overfladen..

> Det er dog ikke nødvendigt at køre med IIS som webserver - du er velkommen
> til at installere Apache/Sambar/whatever på den istedet.

Bliver nok nødt til IIS, da det er ASP siderne er lavet i, vil være et stort
arbejede at få dem omskrevet til f.eks. PHP.. Har dog set noget Chilli ASP
addon til Apache mener jeg, men har hørt at det ikke helt fungere som man
kunne ønske sig..

> [...]
> Med kun 3.500 besøgende i døgnet kan du sagtens overleve med de anbefalede
> hardware specifikationer fra Microsoft for Windows Server 2003 i

Ok må lige gå dem igennem igen inden køb, takker for hjælpen

> --
> Mvh. Jesper

Mvh
Recs..

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 15-12-03 01:28

> [...]
sletter
> brugere eller når brugere eller systemet sletter gamle mails løbende..

Ok - jeg har selv megen erfaring med drift og udvikling af
communityløsninger, da jeg tidligere har stået bag et dating site.

Sitet havde i sin storhedstid ca. 250 online samtidigt i primetime (kl.
21-23), og kørte på en Dell PowerEdge server med een P3 1 GHz processor, 512
MB ECC RAM og 2x40 GB harddiske (1 til system og logs, 1 til database og
webfiler/profilbilleder.) Det kørte langsomt når der var 200-250 online, men
det er kun fordi jeg ikke er den store SQL haj (der kunne sikkert også laves
bedre indexes end tilfældet var,) og den MSSQL, som kørte på maskinen, tog
dermed al CPU kraft.

Har du overvejet at gå MySQL vejen istedet for MS SQL? MySQL kan klare
MEGET, hvis blot man sørger for at optimere sine queries (men det gælder
selvfølgelig alle DB servere,) og så er den gratis.

> [...]
> har lige haft den til test på en rode maskine, og den virker meget stabil,
> ved dog ikke om det kun er på overfladen..

Tjah, jeg synes det er meget fair - den er jo billigere, fordi den kun er
beregnet til at virke som en webserver.

> [...]
> addon til Apache mener jeg, men har hørt at det ikke helt fungere som man

Chili!ASP skal man holde sig fra. Skal endelig køre ASP på andet end IIS,
vil jeg anbefale Instant ASP.

--
Mvh. Jesper

Fra : Claus O

Dato : 13-12-03 12:52

"Recs" <noone@nowhere.com> wrote

Win Server 2003, IIS (web og mail) samt MS SQL Server 2000..

Skal MSSQL ikke stadig have en Internet Connector License for at
måtte "gå på nettet"?

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 13-12-03 22:58

> Skal MSSQL ikke stadig have en Internet Connector License for at
> måtte "gå på nettet"?

Der er ikke noget der hedder en ICL længere - de to licensformer hedder idag
Client/Device og Processor License.

Er websitet, som MSSQL'en virker som backend for, f.eks. et extranet, kan
man godt nøjes med at købe det antal licenser, som man har brug for. Men
snakker vi om et offentligt tilgængeligt website, skal man i praksis købe en
CPU licens, da der i teorien kan være et uendeligt antal samtidige brugere.

--
Mvh. Jesper