En lille lun ret!!
Fra : Marberg

Dato : 12-12-03 19:59

Er der ikke nogen der kan komme med et forslag til en lille lun ret.
Historien er den at jeg skal lave julefrokost til ca. 25 mennesker 1
juledag, og det bliver en lidt traditionel frokost med sild,ål, og
fiskefilet,og m.m
Jeg har før lavet tarteletter med forskellig fyld,men kunne godt tænke mig
at lave noget andet??

Kan nogen hjælpe?

Med venlig hilsen

Mogens

Fra : Rikke Mors

Dato : 12-12-03 21:53

Marberg wrote:
> Er der ikke nogen der kan komme med et forslag til en lille lun ret.

Hvad med at lave svinemørbrad i fad.

Mørbraden skæres ud i bøffer, der bankes flade ved at stille dem på
højkant og banke med håndroden. Bøfferne brunes på en pande og krydres
med peber. Derefter lægges de i et ovnfast fad. ! bakke champignon
renses og skæres i skiver og ristes på panden til det meste af væden er
væk. Champignonerne fordeles over mørbradbøfferne. Hæld så væden fra en
dåse asparges på panden og aspargeserne i fadet. Kog væden op med lidt
kaffefløde og lidt tomatpure. Smag til med en anelse paprika, salt og
peber og jævn med lidt maizena. Giv også evt. et par dråber kulør så
sovsen ikke ser for mærkelig ud. Hæld så sovsen over fadet og smæk det
hele i ovnen ½ time. Det smager godt med flutes til, men kan
selvfølgelig også serveres med tungere tilbehør som fx ris. Til en
julefrokost ville jeg dog foretrække det bare med noget godt brød til,
så man kan søbe den lækre sovs op.

Et andet og helt anderledes forslag kunne være æbleflæsk, som jo er
meget traditionelt til jul. Min opskrift er ekstremt nem - og jeg synes
den smager rigtig godt.

Skær en god portion æbler ud i smalle både (fjerne kernehuset først) og
læg dem taglagt i et fad med nogle tynde løgringe imellem. Krydr godt
med peber og læg et lag tynde baconskiver over. Baconen skal ligge med
en anelse overlap og dække fadet helt. Sæt så fadet i ovnen ca. 20
minutter ved 200 grader til æblerne er møre og baconen er helt sprød.
Serveres med groft rugbrød og sennep til - og så gerne en god stærk øl.
Uhm, det er herremad - også for kvinder som godt kan betjene en
HILTI-borehammer!

God fornøjelse.
Rikke Mors

Fra : Else Holm

Dato : 12-12-03 23:39

"Rikke Mors" <rikke.mors@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad med at lave svinemørbrad i fad.

<snip>

De kan også laves på en anden måde:
Her er en opskrift fra et ugeblad fra først i 70'erne:

"Alt i et fad" er den helt rigtige ret for værtinden, der skal have
gæster, men ikke har hjælp i køkkenet.
Mørbrad udskæres i små koteletter, der steges i smør på panden og
lægges over i et stort ildfast fad.
Panden koges af, og skyen hældes over koteletterne.
Herover lægges krabbekød fra dåse - husk at fjerne alle "stiverne".
Der laves en bechamelsovs, som kommes over krabbekødet.
Derefter sprøjtes kartoffelmos hele vejen rundt og kartoffelrosetter
på kanten, og i hver af disse anbringes en lille osteterning.
Sættes ind i en varm ovn til retten er gennemvarm, og kartoffelmosen
er gylden.
Retten er inspireret af den fornemme: Kalvefilét a la Oscar, som
serveres på nogle af Stockholms bedste restauranter. Hertil er brugt
kalvefilet og hummer, men mørbrad og krabbe er betydeligt billigere og
smager aldeles glimrende.

- og jeg kan varmt anbefale den. Den smager utroligt godt!

--
Else

Fra : Marberg

Dato : 13-12-03 11:48

Mange tak for de gode forslag,de vil afgjort være med i mine overvejelser.

go' jul

Mogens

Fra : Torben Abilgaard

Dato : 13-12-03 19:07

scripsit "Else Holm"
> [...]
> på kanten, og i hver af disse anbringes en lille osteterning.
> Sættes ind i en varm ovn til retten er gennemvarm, og kartoffelmosen

Oh! Der mangler bare ananas . . .
--
vh ¸.·´¯)