Færdselsloven??
Fra : Jan A.

Dato : 12-12-03 19:37

Hej.
Hvor i færdselsloven finder jeg noget med signalgivning ved kørsel i en
rundkørsel, da jeg går ud fra, at det er der, det står??
Spørgsmålet er, om jeg skal blinke til venstre, lige når jeg kører ind i en
rundkørsel, hvis jeg vel at mærke skal af på sidste vej.

Mvh. Jan Andreasen

Fra : 'Knud'

Dato : 12-12-03 20:06

"Jan A." <simulu@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
en
> rundkørsel, hvis jeg vel at mærke skal af på sidste vej.

Du skal ikke blinke i den situation, men du må gerne.

Venlig hilsen
Knud

Fra : Devast8or

Dato : 12-12-03 20:34

'Knud' wrote:
> "Jan A." <simulu@get2net.dk> skrev i en meddelelse
>
> Du skal ikke blinke i den situation, men du må gerne.
>
> Venlig hilsen
> Knud

Det var også det jeg lærte da jeg tog kortet. Det eneste tidspunkt du _skal_
blinke er når du drejer til højre, altså ud af rundkørslen. Hvis du skal
hele vejen rundt må du gerne blinke til venstre, du må også lade være. Hvor
i færdselsloven det står aner jeg dog ikke (men jeg er rimelig sikker på at
det stod i teoribogen).

Devast8or

Fra : 'Knud'

Dato : 12-12-03 20:51

"Devast8or" <invalid@invalid.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
Hvor
> i færdselsloven det står aner jeg dog ikke (men jeg er rimelig sikker på

Færdselsloven er jo ikke indrettet således at den beskriver det du må.
Den beskriver primært det du skal, sekundært hvad du ikke må - derfor kan
man ikke finde noget om dette ('tilladte') venstreblink.
Som udgangspunkt er noget tilladt, hvis det ikke udtrykkeligt er forbudt.

Venlig hilsen
Knud

Fra : Vibeke

Dato : 12-12-03 22:04

> Spørgsmålet er, om jeg skal blinke til venstre, lige når jeg kører ind i
en
> rundkørsel, hvis jeg vel at mærke skal af på sidste vej.

Det eneste tidspunkt du i en rundkørsel skal blinke til venstre er hvis det
er en rundkørsel med flere spor og du ønsker at skifte til en kørebane til
venstre for dig. Alt andet er misvisende.

En rundkørsel er at opfatte som en ensrettet vej med tilstødende veje fra
højre side. For at fortsætte ud af en ensrettet vej blinker man jo heller
ikke til venstre for at tilkendegive at man ikke skal til højre - eller ud
af en senere eller den sidste vej.

/Vibeke

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 13-12-03 09:00

"Vibeke" <vibeke1@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke til venstre for at tilkendegive at man ikke skal til højre - eller ud

Jeg kan ikke være mere enig...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Reino Andersen

Dato : 13-12-03 14:18

Vibeke skrev:

> [...]
det
> er en rundkørsel med flere spor og du ønsker at skifte til en kørebane til

Man *skal* ikke blinke til venstre, når man skifter *vogn*bane (ikke
kørebane).

> Alt andet er misvisende.

Det er jeg ikke enig i. Hvis en bil blinker til venstre ved indgangen til en
rundkørsel, kan der i mine øjne ikke være tvivl om, hvad intensionen er.

--
Reino

Fra : alexbo

Dato : 13-12-03 15:14

"Reino Andersen" skrev

> Hvis en bil blinker til venstre ved indgangen til en
> rundkørsel, kan der i mine øjne ikke være tvivl om, hvad intensionen er.

Jeps,
han skal ud af sidste vej, og har tænkt sig at køre den korteste vej,
venstre om.

mvh
Alex Christensen

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 13-12-03 20:31

On Sat, 13 Dec 2003 15:13:53 +0100, "alexbo"
<alexbo@post.cybercity.dk> wrote:

>"Reino Andersen" skrev

Og de må være at han ikke er på vej ud af den umildbare først mulige
udkørsel.

>Jeps,
>han skal ud af sidste vej, og har tænkt sig at køre den korteste vej,
>venstre om.

Den sidste vej ud af en rundkørsel findes ikke, en rundkørsel er
uendelig. Du må køre alle de omgange du måtte ønske så længe du ikke
er til unødig gene for den øvrige trafik.

/Hans

Fra : alexbo

Dato : 14-12-03 12:54

"Hans Kjaergaard" > skrev

> Og de må være at han ikke er på vej ud af den umildbare først mulige
> udkørsel.

Ja, en bil der blinker til venstre kan man godt gå ud fra, ikke drejer til
højre.

Så for at andre skal forstå at man har tænkt sig at køre ligeud, bør man
blinke til begge sider.

mvh
Alex Christensen

Fra : jan@stevns.net

Dato : 13-12-03 14:40

"Vibeke" <vibeke1@hotmail.com> skrev :

>Alt andet er misvisende.

Misvisende er vel lige stærkt nok - hvis du blinker til venstre i en
rundkørsel fortæller du jo de andre at du skal videre rundt, ergo ~ de
må (skal sgu') ventre med at køre ind i rundkørslen til du er forbi

normalt er der jo ubetinget vigepligt ved indkørsel i en rundkørsel,
men det lader en del trafikanter jo til at overse

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 13-12-03 16:28

jan@stevns.net wrote in

> Misvisende er vel lige stærkt nok - hvis du blinker til venstre
> i en rundkørsel fortæller du jo de andre at du skal videre
> rundt, ergo ~ de må (skal sgu') ventre med at køre ind i
> rundkørslen til du er forbi

Jeg troede man fortalte det ved ikke at blinke overhovedet. Man
blinker jo til højre når man skal ud.

"Nogen gange kan ens liv godt føles som et puslespil, hvor brikkerne
bevæger sig og skifter farve og størrelse når man rører dem."
- Emme, http://emme.dk/2003_11_01_arkiv.html#106840650828914899

Fra : jan@stevns.net

Dato : 13-12-03 18:09

Henrik Stidsen <nospamforme@hs235.dk> skrev :

>Jeg troede man fortalte det ved ikke at blinke overhovedet. Man
>blinker jo til højre når man skal ud.

Yep - praksis viser dog at folk ofte er lidt mere påpasselige med at
holde tilbage hvis man blinker til venstre ... finurligt nok.

Fra : Peter G C

Dato : 13-12-03 15:08

"Jan A." <simulu@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Hej.
> Hvor i færdselsloven finder jeg noget med signalgivning ved kørsel i en
> rundkørsel, da jeg går ud fra, at det er der, det står??

Er der ingen, der kan hjælpe Jan med en henvisning?

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : David T. Metz

Dato : 13-12-03 15:52

Peter G C wrote:
> "Jan A." <simulu@get2net.dk> skrev i en meddelelse
>
> Er der ingen, der kan hjælpe Jan med en henvisning?

Den specifikke "regel" han efterspørger findes jo ikke, så det bliver nok
svært. Der er tidligere svaret hvordan rundkørsler kan betragtes. Den
generelle regel er vel § 32 stk 2.

I øvrigt er det pudsigt at man iflg. § 32 stk 4 skal give tegn i henhold til
stk 3 "i god tid før manøvren". Stk 3 omhandler (for biler) brug af
stoplygte ved opbremsning - er det ikke lidt svært at overholde den
bestemmelse?

David

Fra : Friberg

Dato : 13-12-03 19:00

"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk.invalid> wrote in

> give tegn i henhold til
> stk 3 "i god tid før manøvren

Ja, og det vil sige, at i visse rundkørsler skal der på forhånd vælges
vognbane hvor der tydelig retningsvisning med vognbaneopmarchering. Her
er tegngivning aldeles påkrævet samtidig med at man ikke kan dreje til
venstre via ligeudbanen. Sådan et kryds findes i Høje Taastrup ved Ikea
og giver dagligt anledning til grove overtrædelser. Selv har jeg fået
ridset lakken en enkelt gang indenfor de sidste 20 år og undgået andre
ulykker; men det kan jo ikke betale sig at gøre noget ved det.

S Friberg

Fra : David T. Metz

Dato : 14-12-03 10:41

Friberg wrote:
> [...]
> Selv har jeg fået ridset lakken en enkelt gang indenfor de sidste 20
> år og undgået andre ulykker; men det kan jo ikke betale sig at gøre

Den rundkørsel er også næsten komplet uoverskuelig for folk der kommer der
første gang eller kun et par gange om året. Jeg har selv taget de forkerte
baner nogle gange og er endt mærkelige steder. Men så får man jo set lidt af
provinsen.

Det jeg henviste til var at det er lidt svært at give signal om at man vil
bremse ved hjælp af stoplyset "i god tid inden". Når stoplyset lyser så er
man igang med manøvren.

David

Fra : alexbo

Dato : 14-12-03 12:57

"David T. Metz" skrev

> Det jeg henviste til var at det er lidt svært at give signal om at man vil
> bremse ved hjælp af stoplyset "i god tid inden". Når stoplyset lyser så er
> man igang med manøvren.

Næh, man kan træde svagt på bremsen, og derved advare bagvedkørende, det
bliver da også praktiseret jævnligt, navnlig efter at de højtsiddende
stoplygter er blevet almindelige, forhindrer det mange harmonikasammenstød.

mvh
Alex Christensen

Fra : David T. Metz

Dato : 14-12-03 16:01

alexbo skriblede:
> [...]
> det bliver da også praktiseret jævnligt, navnlig efter at de
> højtsiddende stoplygter er blevet almindelige, forhindrer det mange

Ja, man kan og det forekommer også i et vist omfang. Men som jeg læser stk.
4 /skal/ man /altid/. Måske er det bare mig.

David

http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923

Fra : Friberg

Dato : 14-12-03 20:09

> Den rundkørsel er også næsten komplet uoverskuelig for folk der
> kommer der første gang

Sandt nok, men det er jo karakteristisk, at der kører mange biler på de
storkøbenhavnske (indfalds)veje. I dag må man sige, at det er helt det
samme som at køre i omegnen af Berlin f,eks. Mon resurcerne er brugt
rigtigt? UPS FUT politik.dk!

S Friberg

Fra : Allan Olesen

Dato : 20-12-03 20:47

"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk.invalid> wrote:

>I øvrigt er det pudsigt at man iflg. § 32 stk 4 skal give tegn i henhold til
>stk 3 "i god tid før manøvren".

Apropos:
Ifoelge stk. 4 skal tegngivningen ophoere, senest naar manoevren
afsluttes. Kan det passe for mig, at en tidligere udgave har brugt
"paabegyndes" i stedet for "afsluttes"? Eller har jeg mon bare laest
det i en teoribog, hvor forfatteren ikke havde taenkt sig saa meget
om?

--
Allan Olesen, Lunderskov.