OT: Word2001, tegnmellemrum i
Fra : thomas t

Dato : 12-12-03 17:08

har forsøgt i dk.edb.tekst.ms-word, ingen svar.

Hvor skal jeg evnt. spørge?

Opgave: Har arbejdet med Word 97 under Windows, hvor jeg fik programmet
fuldstændig afrettet til min smag. Er nu på Mac og dertil Word 2001. Har med
tiden fået luget ud, men een ting bliver ved at drille:

Alle dokumenter, både mine gamle og nydannede, ser grimme ud. Ikke i
udprint, kun på skærmen. Det er noget med den på skærmen viste afstand
mellem enkelte bogstaver.

Tilfældigt eksempel: Hvis jeg skriver

"almost the exact same names"

så ser det ud som om, der er et halvt mellemrum for meget puttet ind mellem

al og most, ex og act, sam og e, samt 2 steder i 'names'.

Det er frygteligt irriterende. Særligt under korrekturlæsning, for mange
gange ser det fuldstændig ud som om, der er dobbeltmellemrum, hvor der blot
er et enkelt, men jeg finder kun ud af det ved at sætte cursoren og pile
lidt frem og tilbage over stedet.

Og det var kun et eksempel; nogle tegn er omvendt skubbet for tæt sammen
(men alt stadig fint i udprint).

Har prøvet at sætte "kerning for fonts" til andre værdier, og det har en
effekt, men ikke uniformt og slet ikke nok. Jeg sidder med en Word2001
engelsksproget version (under OS 9.2.2us).

På (Win)97-versionen syntes det mig, at alle den slags problemer kunne
klares med tilstrækkelig flittig søgning i menuer og submenuer. Kan ikke
finde det her i 2001-udgaven.

Har prøvet mange fonte, jeg plejede at bruge: Times New Roman, Garamond,
Palatino, m.fl. Selv i Arial, Tahoma og Monaco er det grimt. Jeg havde det
slet ikke som problem tidligere, og har derfor stærk tendens til at tro,
problemet er et andet sted. Altså, at det enten drejer sig om mig, der ikke
kan finde en eller anden indstillingsmulighed, eller at Word2001Mac er noget
bras i sammenligning med Word97Windows.

Overvejer at forsøge finde frem til en Word97 til Mac.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 12-12-03 17:30

thomas t <spam.tomcat@pc.dk> wrote:

> [...]
> lidt frem og tilbage over stedet.
>
> Og det var kun et eksempel; nogle tegn er omvendt skubbet for tæt sammen

Jeg har ingen skråsikre tips, men lidt overvejelser:

Fænomenet hedder knibing, som du allerede ved 'kerning'.

Men de gange jeg har været ude for noget lignende (i Word) har jeg først
og fremmest brugt lige venstre margen, for at slippe for bøvlet. Det er
dog længe siden jeg har oplevet det.

Flemming Rubini

Fra : thomas t

Dato : 12-12-03 18:30

Flemming Rubini at flemming@rubiniFJERNES_REMOVE.dk:

> de gange jeg har været ude for noget lignende (i Word) har jeg først
> og fremmest brugt lige venstre margen, for at slippe for bøvlet.

? ikke forstå. Lige venstre margin; er der nogensinde, at man /ikke/ bruger
det, i normale situationer.

Det er i al fald i brug i mine dokumenter. Jeg bruger nogengange centreret
tekst, fx tekst ved en illustration, men ellers altid lige venstre margin.

Mener du, at du har haft problemet i forbindelse lige højremargin, eller
hvordan?

Fra : Flemming Rubini

Dato : 12-12-03 19:30

> [...]

> tekst, fx tekst ved en illustration, men ellers altid lige venstre margin.

Alt efter editor vil brug af lige højre og venstre margen, som er uhøre
udbredt, medføre varieret kvalitet af knibningen.

> Mener du, at du har haft problemet i forbindelse lige højremargin, eller
> hvordan?

Jeg har haft problemet når dokumentet jeg har modtaget har været med
lige højre og venstre margen.

Men se i anden tråd, problemet kan også have noget at gøre med
visningen. Brug af 100 % når det kniber er et godt råd.

Flemming Rubini

Fra : thomas t

Dato : 12-12-03 23:22

Flemming Rubini at flemming@rubiniFJERNES_REMOVE.dk:

> Men se i anden tråd, problemet kan også have noget at gøre med
> visningen.

Hvad er det lige for en tråd?

> Brug af 100 % når det kniber er et godt råd.

Jeg bruger skam 100 pct.

Fra : Morten

Dato : 12-12-03 18:31

thomas t <spam.tomcat@pc.dk> wrote:

> Det er frygteligt irriterende. Saerligt under korrekturlaesning, for mange
> gange ser det fuldstaendig ud som om, der er dobbeltmellemrum, hvor der blot
> er et enkelt, men jeg finder kun ud af det ved at saette cursoren og pile
> lidt frem og tilbage over stedet.

Det er fordi WYSIWYG ikke duer viddere godt i word n?r du skallere -
hvis du lader den vise 100% forsvinder problemet.

Alternatiuvt kan du lade Word vise "usynlige", det er altid at
fortraekke naar man laesser korektur.

> Har provet at saette "kerning for fonts" til andre vaerdier, og det har en
> effekt, men ikke uniformt og slet ikke nok. Jeg sidder med en Word2001
> engelsksproget version (under OS 9.2.2us).

Du skal ikke pille ved "Kerning", da det vil kunne ses paa dine prints.

> Overvejer at forsoge finde frem til en Word97 til Mac.

Den hedder 98... jeg kan ikke huske om den afhjaelper problemet, det
er efterhaanden mange ar siden jeg har rodet med den.

--
Morten

Fra : thomas t

Dato : 12-12-03 23:27

Morten at spam@reippuert.dk:

> hvis du lader den vise 100% forsvinder problemet.

Jeg benytter 100%. Det kan ikke være det.

> Du skal ikke pille ved "Kerning", da det vil kunne ses paa dine prints.

Nej, netop fordi, det ikke virkede tilfredsstillende, stillede jeg det også
tilbage igen (til ingen kerning).

> Den hedder 98

Nå ja. Jeg fik den faktisk engang af en kollega. Må se at finde den frem.

(department of Ha-ha: ellers må jeg jo købe en brugt skodPC med Word97 ;7§)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-12-03 04:44

Hej Thomas

thomas t wrote:
> [...]
>
> Alle dokumenter, både mine gamle og nydannede, ser grimme ud. Ikke i
> udprint, kun på skærmen. Det er noget med den på skærmen viste afstand

Jeg går ud fra, du bruger Mac OS 9.x ? - Det første, du skal gøre er at
gå ind i mappen 'Indstillinger' og slette flg. filer (Word skal være
afsluttet) - 'PPC Registration Database'.
Fra mappen 'Microsoft' - også i indst.mappen sletter du flg. 2 filer, -
'Office Font Cache (9)' og 'Word Font Substitutes'.

Genstart computeren for at være 100% sikker på, at de 3 filer definitivt
er væk fra systemet.

Åbn Word 2001, gå til Edit -> Preferences -> Compatibility og afkryds
flg. felter:
- Don't add automatic tab stop for hanging indent
- Don't add extra space for raised/lowered characters
- Don't expand character spaces on the line ending shift-return
- Don't use HTML paragraph auto spacing
- Substitude fonts based on font size
- Suppress extra line spacing at buttom of page
- Suppress extra line spacing at top of page
- Truncate font height
- Use larger Small Caps like the Word 5.x for the Macintosh

Sorg for at flg. _ikke_
- Lines wrap like Word 6.0 er afkrydsede:
- Add space for underlines
- Auto space like Word 95

Klik på 'Default' kanppen og gem ændringer

> Tilfældigt eksempel: Hvis jeg skriver
>
> "almost the exact same names"
>
> så ser det ud som om, der er et halvt mellemrum for meget puttet ind mellem
>
> al og most, ex og act, sam og e, samt 2 steder i 'names'.

Når du bruger et TB (Word, AppleWorks og andre) program på Mac OS 9.x er
det en god idé at have både TrueType og T1/PostScript skrifterne
installeret. Skærmvisningen bruger altid TT skrifter, hvis de er til
rådighed. T1/PS skrifter ser ikke altid lige godt ud på skærmen.

> [...]
> er et enkelt, men jeg finder kun ud af det ved at sætte cursoren og pile

Ja, det er irriterende, men det er et ret normalt fænomen i mange
tekstbehandlingsprogrammer. Normalt kan man stille på indstillingerne
til "Fractional fonts width", og jeg undrer mig nogeove, vof ee eature
er slettet i 2001...

> Og det var kun et eksempel; nogle tegn er omvendt skubbet for tæt sammen
> (men alt stadig fint i udprint).

I Preferences -> Compatibility må ingen af indst. der matcher Word med
WordPerfect være afkrydsede. - Den eneste gang, hvor jeg har haft
problemer med Word 2001 var fordi, jeg ved en fejl havde markeret en af dem.

> Har prøvet at sætte "kerning for fonts" til andre værdier, og det har en
> effekt, men ikke uniformt og slet ikke nok. Jeg sidder med en Word2001
> engelsksproget version (under OS 9.2.2us).

Kerning skal altid være _0_, hvis ikke du bevidst vil bruge det til en
eller anden form for effekt. Og om du bruger US eller DK versionen af
9.2.2 skulle ikke have nogen betydning. - Jeg bruger den på både US og
DK 9.2.2, og der er absolut ingen forselpå,hvordan Word opfører sig.

> På (Win)97-versionen syntes det mig, at alle den slags problemer kunne
> klares med tilstrækkelig flittig søgning i menuer og submenuer. Kan ikke
> finde det her i 2001-udgaven.

Nej, de er ret og slet fjernet fra Mac versionen af MSO2000 - MSO 2001.
Til gengæld er Word 9 (2001) væsentlig bedre kodet end Windows
versionen, hvilket nok gør Word 9/2001 til det bedste MS produkt til Mac
- bortset fra den gamle 5.1a...

> [...]
> kan finde en eller anden indstillingsmulighed, eller at Word2001Mac er noget

Jeg forstår godt, det ser grimt ud i Monaco, der jo er en 'fixed width'
skrift. - Jeg foretrækker helt klart Arial, da den netop er så
læsevenlig, som den er. Så det er ikke dig, der er noget galt med..
Indstillingsmulighederne som i Win-ver. er der simpelthen ikke.
Skrifthåndteringen i bl.a. str. i Win. ver. er helt anderledes.

Man kan faktisk sige det sådan, - at hvor Windows ver. bruger en
'fiktiv' størrelsesberegning, så bruger Mac ver. en 'real size', der er
baseret på skrifttypens kodningsværdi i henhold til ASCII værdierne. -
Fx. hvis du bruger Arial Regular på Windows i str. 9p, så svarer det ca.
til 11,2p på Mac OS 7.1 til og med 9.2.2. Den reelle ASCII kerning er
11,0p - svarende til 8,9p på Windows. Men da man ikke kan arbejde med
dele i points hverken i Wiows eller Mac OS, må man tillempe. Microsoft
har så valgt at reducee hvor Appe nøje følger ASCII koden.

> Overvejer at forsøge finde frem til en Word97 til Mac.

Bortset fra, at den hedder Word 98 (Word 8.0), så lad for alt i verden
være med det. Word 9.0 (Word 2001) er helt klart det bedste MS
tekstbehandlingsprogram til Mac OS. Skulle du overveje at skifte, burde
det være til enten Nisus Writer 6.5 eller RagTime 5.64. Begge disse
programme r eeget fin skrifthåndtering. RagTime findes i en
gratisversion - RagTime Solo, som du bare kan hente v. via
versiontracker.com. RagTime kan gemme direkte i Word 98/20001 format
uden konvertering, hvad Nisus Writer ikke kan, med mindre du har
MacLinkPlus 13.x.

mvh. Erik Richard
<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 14-12-03 17:10

> [...]

> Alle dokumenter, både mine gamle og nydannede, ser grimme ud. Ikke i
> udprint, kun på skærmen. Det er noget med den på skærmen viste afstand

Nu er det længe siden jeg har kigget på Word, men jeg mener at der et
eller andet sted i indstillingerne kan afkrydses noget med "use
fractionel font width".
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-12-03 00:13

Hej Michael

Nej, den funktion er desværre ikke med som en valgbar mulighed i Word 2001.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : thomas t

Dato : 15-12-03 20:14

Erik Richard Sørensen at NOSPAM@NOSPAM.DK:

> Nej, den funktion er desværre ikke med som en valgbar mulighed i Word 2001.

Prøvede at søge på det, og ledtes til et forslag: fjern afkrydsning i "draft
font". man skal gå i "normal view" for at kunne dette. Jeg går altså i
"normal" og finder, at der ikke er flueben i "draft font".

Ærgerligt, men jeg opdager også, at i denne "normal view" ser mit dokument
godt ud !

Går tilbage til "Page view", straks grimt igen.

Vil helst arbejde i Page view, men indtil jeg får taget mig sammen til at
finde den Word98-cd og afprøve den, er det her jo FIIINT.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-12-03 02:53

Hej Thomas

thomas t wrote:

> [...]
> "normal" og finder, at der ikke er flueben i "draft font".
>
> Ærgerligt, men jeg opdager også, at i denne "normal view" ser mit dokument

Prøv at vælge Page Layout' i menuen 'View'. Gå til prefs -> View ->
Show. Afkryds så feltet med Text boundaries'. Gem ændringerne. - Gå så
til menuen 'Format', vælg 'Document', klik på 'Default'. Sørg for, at
der i højre side står 'Whole Document' i popup menuen. - Det er sådan,
jeg har sat min op, så har man altid sidelayout - altså visning af de
enkelte sider med en tynd ramme om hver side.

> Går tilbage til "Page view", straks grimt igen.
>
> Vil helst arbejde i Page view, men indtil jeg får taget mig sammen til at
> finde den Word98-cd og afprøve den, er det her jo FIIINT.

Lad være med at bruge Word 8/98 til Mac. Den er dårligere end 2001. Den
har heller ikke de samme muligheder i indstillingerne som Word 97 har
til Windows.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : thomas t

Dato : 16-12-03 20:11

> [...]

> har man altid sidelayout - altså visning af de enkelte sider med en tynd ramme

Nu lavede jeg den anden opgave færdig igår. Gemmer dit råd og prøver det
næste gang. Tak.

> Lad være med at bruge Word 8/98 til Mac. [...] Den har heller ikke de samme
> muligheder i indstillingerne som Word 97 har til Windows.

Man får lyst til at sige "det'e sq det sædvanlige".

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-12-03 01:47

Hej Thomas

Ja, det er det sædvanlige fis med MS og Mac... Men du vil få mere gavn
af en gl. Word 6.01 med konverterpakken 'Microsoft 97-98 Converter'
installeret dér. Word 6 har sine nykker, men når mankene de,såer den
faktisk fuldt så god som Word97 til Winows og bedre end 98 til Mac. -
Jeg r i den heldige situation, at jeg på tidspunkt købte en fuld
MSOffice 4.2.1DK i en 'Unlimited Edition', så jeg kan installere og ire
ald askiner, jeg har lyst til. Min MSO 98 er også en 'Unlimited
Edition', så set i det perspektiv, er det et par gode 'pakker' at have...

Og hvis du er træt af MSO, så hent RagTime Solo 5.64, - den er gratis,
og er et fænomenalt godt program! Findes også i Solo ver. til OS X, og
filformatet er _100*%_ identisk på både Mac og Windows, og så er
konverteringssystemet i RagTime noget af de bdste, der overhovedet er. -
Dvs., hvis du gemmer som et Word 97/98 dokument, så _er_ det et Word
97/98 dokument og ikke en konvertering!

Prøv den ved lejlighed.

mvh. Erik Richard

Fra : thomas t

Dato : 17-12-03 11:52

> [...]

> konverteringssystemet i RagTime noget af de bdste, der overhovedet er. -
> Dvs., hvis du gemmer som et Word 97/98 dokument, så _er_ det et Word

Der kommer nok ikke en lejlighed. Man skal selvfølgelig aldrig sige aldrig,
men jeg vil helst holde mig til "det, de andre bruger". Jeg gider ikke så
mange problemer.
Næh, jeg bliver indtil videre ved Word2001/Mac/NormalView. Næste gang,
jeg har en tekst-opgave af en vis størrelse, vil jeg kigge på dine forslag
en gang til. Det der "6.01 + 97-98 Converter" lyder interessant.

/t

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-12-03 04:00

Hej Thomas

thomas t wrote:

> Der kommer nok ikke en lejlighed. Man skal selvfølgelig aldrig sige aldrig,
> men jeg vil helst holde mig til "det, de andre bruger". Jeg gider ikke så
> mange problemer.

Tja, det kan man selvfølgelig godt sige, men der er jo flere og flere,
der dropper MSO til fordel for fx. et Linux-baseret program, så jeg
tror, vi skal til at regne med, at der igen bliver nogen spredning på,
hvilke programmer, der vil blive brugt. Corel Office vinder igen frem -
især på Linux og RagTime på både Windows og Mac. Og jeg fremhæver
RagTime netop pga. dens kompatibilitet.

> Næh, jeg bliver indtil videre ved Word2001/Mac/NormalView. Næste gang,
> jeg har en tekst-opgave af en vis størrelse, vil jeg kigge på dine forslag
> en gang til. Det der "6.01 + 97-98 Converter" lyder interessant.

97-98 converter pakken er blot en udv. til Word, der gør både Word 5.1a
og 6.01 til Mac istand til at åbne og behandle Word 97/98 dokumenter. -
I øvrigt så er MSOffice 4.2.1/4.2.1Pro de seneste versioner af MSO på
dansk til Mac OS 7.5.x - 9.2.2...

mvh. Erik Richard.

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 17-12-03 14:01

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.DK> wrote:

> [...]
> installeret dér. Word 6 har sine nykker, men når mankene de,såer den
> faktisk fuldt så god som Word97 til Winows og bedre end 98 til Mac. -

Mine erfaringer med Word 6, er at det er den dårligste version
nogensinde, både mht stabilitet og i sin tid ikke mindst hastighed-
eller mangel på samme. Den gang var jeg vist ikke den eneste der
downgradede tilbage til 5.1a, der var en af de bedste; og ventede på
98-eren.

mvh.
Kaj.
--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : Morten

Dato : 18-12-03 01:03

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

> [...]
> eller mangel på samme. Den gang var jeg vist ikke den eneste der
> downgradede tilbage til 5.1a, der var en af de bedste; og ventede på

Du er ikke ene om det, Word 6 og hele 4.2.x pakke er et skækscenarie når
det gælder mac programmer. Alene alt det snavs man bør fjerne fra
systemmappen for at få skidtet til at fungere blot nogenlunde stabilt,
bør være en alvorlig advarsel. Jeg kan huske at InformINIT (et shareware
dokument omhandlende emner i systemmappen) brugte et helt kapitel blot
på MS Office 4.2x.

Office 98 var til sammenligning en velsignelse (og iøvrigt en ganske
udemærket og anvendelig programpakke).

--
/morten...

Besides, if you can't get a decent kernal panic or two in a month,
what's the point of living?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-12-03 04:10

Hej Kaj

Kaj Christiansen wrote:

> Mine erfaringer med Word 6, er at det er den dårligste version
> nogensinde, både mht stabilitet og i sin tid ikke mindst hastighed-
> eller mangel på samme.

Man skal bare fodre den med masser af RAM og lade være med at bruge
macro'er, så kører den såmænd ganske udmærket. Det er stadig den Word
ver., jeg bruger mest, selvom jeg har både 98 og 2001, - og bruger jeg
ikke Word, så er det naturligvis Nisus Writer, jeg bruger.. - Jeg
har tildelt den ca. 60mb i min. str. og 95mb i ønsket str..

> Den gang var jeg vist ikke den eneste der downgradede
> tilbage til 5.1a, der var en af de bedste; og ventede på
> 98-eren.

Det ikke bare 'var', - det _er_ stadig den bedste Word ver. til Mac OS.
Jeg har den stadig, men bruger den ikke så meget, da den har sine
begrænsninger i forbindelse med fx. layout med variable kolonner,
indsætning af grafik i dokument osv.. - Men til ren tekst, så er den
helt på højde med MacWrite Pro!

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>