Hvor varmt må det blive?
Fra : Torben Rimmer Nielse~

Dato : 12-12-03 16:42

Hej,

Jeg har et ASUS V9560/TD Geforxe FX5600 grafikkort, hvor jeg har fjernet den
lille irreterende plastikkøler og i stedet monteret Zalmans ZM-80C HP passiv
køler baseret på heatpipeteknologien.

Jeg har så siddet og overvåget temperaturen på GPU'en, og efter ca. 20 min.
drift uden nogen som helst form for belastning er temperaturen nu oppe på 63
grader, og kortets RAM er 51 grader.

Er det et acceptabelt niveau - eller hvad skal jeg ned på?

Jeg håber, nogen herinde har erfaringer med emnet og kan give et
kvalificeret svar.

Med venlig hilsen

Torben

Fra : phg1

Dato : 12-12-03 23:30

"Torben Rimmer Nielsen" skrev d. 12-12-03 16:42 dette indlæg :
> [...]
>
> Med venlig hilsen
>
> Torben
>
> det er varmt jeg vil nok sige under 50 grader vil være mere
passene,men prøv at presse det lidt evt kør en 3dmark test og se hvordan
tempperaturen opfører sig det må helst ikke blive varmere,personligt
havde jeg nok skiftet blæseren ud med en mere lydløs udgave da jeg ikke
rigtig stoler på de passive kølesystemer men nu er jeg også en af de
personer der helst sætter ydelse før lydløshed

http://www.kandu.dk/

Fra : iddqd

Dato : 13-12-03 03:27

phg1 wrote:

> [...]
> rigtig stoler på de passive kølesystemer men nu er jeg også en af de
> personer der helst sætter ydelse før lydløshed

I betragtning af at mit gamle ASUS V6600 DeLuxe (GeForce256)
rutinemæssigt lå over 70 grader med standard blæseren, og det ikke fik
den dynamiske overclockning til at skrue ned så ville jeg ikke være
bekymret.

En enkel måde at få bedre køling med de store passive Zalman kølere er
at fjerne dækpladen fra sloten ved siden af grafikkortet, så vil der
passere mere luft direkte forbi kortet - og har man kun blæsere der
blæser ud af kabinettet vil der jo endda være kold luft udefra der passere.

Mvh

Bruno

--
To mail me write to iddqdATworldonline.dk (U know what 2 do)

More of these http://www.westocykler.dk would mean less cars and less
polution.

Fra : Martin Johansson

Dato : 13-12-03 03:50

"Torben Rimmer Nielsen" <trn@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
den
> lille irreterende plastikkøler og i stedet monteret Zalmans ZM-80C HP

Bemærk at der helst skal være noget airflow for at fjerne varmen.
Men kan evt. benytte Zalmans egen blæser eller efter montere en 80mm blæser.
Jeg har et Radeon 9700 non pro der kører med Pro hastighed.
Jeg blev nødt til at køre med Zalman blæseren ved 12V.
Både uden blæser og ved 5V fik jeg artifacts efter nogen tid.
Jeg har så heller ikke det bedste airflow i mit kabinet.

> [...]
min.
> drift uden nogen som helst form for belastning er temperaturen nu oppe på

Grafikkort har det med at blive meget varme.
Du skal nok finde ud af om det er for varmt.
Så skulle der gerne gå kage i skærmbilledet.

Fra : Brian Lund

Dato : 15-12-03 01:32

> [...]
>
> Er det et acceptabelt niveau - eller hvad skal jeg ned på?
>
> Jeg håber, nogen herinde har erfaringer med emnet og kan give et

Jeg har haft et fx 5900 oppe på 87 grader...

http://www.geronimo.mobilixnet.dk/87grader

Og det virker stadigt :)

Men jeg vil nu alligevel råde dig til at få skabt lidt airflow, mit eget
Radeon 9500 pro bliver op til 65~70 grader "full-load" (et gæt, der er ingen
sensor) med en ZM-80A HP køleprofil, og jeg har ikke noget airflow, og jeg
har kørt med det siden April, og den har kørt stabil lige siden! :)

Brian