/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Konsekvens ved manglende levering af vare?
Fra : Beeblebrox


Dato : 12-12-03 14:30

Hej NG

Jeg har bestilt en vare over nettet (dansk netbutik) til ca. 38.000,-

Netbutikken garanterer levering inden jul for alle varer bestilt senest
15. december. Ad omveje har jeg nu fået oplyst at levering (i hele DK)
næppe er muligt for denne type vare før *tidligst* midten af januar - mulig.

Mit spørgsmål er nu: Hvad hvis butikken ikke leverer inden jul som
aftalt? Det er en vare som jeg *vil* have inden jul og jeg har bestilt
netop hos denne butik fordi de garanterer leveringen.

- Kan netbutikken bare ophæve handlen og sige ærgerligt, vi når det ikke
så nu har *du* et problem?

- Kan jeg ophæve handlen så snart leveringsdatoen er overskredet?

- Kan jeg kræve nedslag i prisen for forsinket levering?

- Betyder det noget at der er betalt med dankort (hvor butikken derfor
ikke må hæve beløbet før varen afsendes til mig).

Vh,
Claus

P.S. Jeg er en privatperson (altså ikke erhverv)


 
 
Thunderbird [7100] (12-12-2003)
Kommentar
Fra : Thunderbird [7100]


Dato : 12-12-03 14:24

On Fri, 12 Dec 2003 14:29:38 +0100, Beeblebrox
<beeblebrox_dk@TAKE_THIS_AWAYyahoo.com> wrote:

>Hej NG
>
>Jeg har bestilt en vare over nettet (dansk netbutik) til ca. 38.000,-
>
>Netbutikken garanterer levering inden jul for alle varer bestilt senest
>15. december. Ad omveje har jeg nu fået oplyst at levering (i hele DK)
>næppe er muligt for denne type vare før *tidligst* midten af januar - mulig.
>
>Mit spørgsmål er nu: Hvad hvis butikken ikke leverer inden jul som
>aftalt? Det er en vare som jeg *vil* have inden jul og jeg har bestilt
>netop hos denne butik fordi de garanterer leveringen.
>
>- Kan netbutikken bare ophæve handlen og sige ærgerligt, vi når det ikke
>så nu har *du* et problem?
>
>- Kan jeg ophæve handlen så snart leveringsdatoen er overskredet?
>
>- Kan jeg kræve nedslag i prisen for forsinket levering?
>
>- Betyder det noget at der er betalt med dankort (hvor butikken derfor
>ikke må hæve beløbet før varen afsendes til mig).

Hvis at du har gjort det klart for netbutikken at du SKAL have varen før
jul og at du har tænkt dig at holde dem fast på deres leveringsgaranti
så mener jeg faktisk at du har ret til at foretage et erstatsningskøb af
den samme varer. Den orindelige forretning skal så betale differencen
til dig.

Er dog ikke sikker på at det også gælder private, så her må juristerne/
og eller advokaterne træde til.
--
Mvh
Flemming Jacobsen

Bertel Lund Hansen (12-12-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 12-12-03 14:52

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev:

>Hvis at du har gjort det klart for netbutikken at du SKAL have varen før
>jul og at du har tænkt dig at holde dem fast på deres leveringsgaranti
>så mener jeg faktisk at du har ret til at foretage et erstatsningskøb af
>den samme varer.

Er du ikke rar at holde op med at vildlede folk med dine
gætterier og meninger?

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Thunderbird [7100] (12-12-2003)
Kommentar
Fra : Thunderbird [7100]


Dato : 12-12-03 14:58

On Fri, 12 Dec 2003 14:52:21 +0100, Bertel Lund Hansen
<nospamius@lundhansen.dk> wrote:

>"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev:
>
>>Hvis at du har gjort det klart for netbutikken at du SKAL have varen før
>>jul og at du har tænkt dig at holde dem fast på deres leveringsgaranti
>>så mener jeg faktisk at du har ret til at foretage et erstatsningskøb af
>>den samme varer.
>
>Er du ikke rar at holde op med at vildlede folk med dine
>gætterier og meninger?

Det er så ikke gætterier. For jeg ved at man det krav såfremt at man er
en erhversdrivende, men var/er ikke sikker på at om det samme gjorde sig
gældende for en pirvat og det burde det jo egt.
--
Mvh
Flemming Jacobsen

Jonas Hansen (12-12-2003)
Kommentar
Fra : Jonas Hansen


Dato : 12-12-03 18:40


"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> wrote:

> Det er så ikke gætterier. For jeg ved at man det krav såfremt at man er
> en erhversdrivende, men var/er ikke sikker på at om det samme gjorde sig
> gældende for en pirvat og det burde det jo egt.

Ønsker du at tage kampen op på dette punkt mod en genstridig modstander, kig
da i købeloven, mere bestemt i kapitlet om sælgers forsinkelse §§21-27.

http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20030023729-REGL

Mvh
Jonas



Bertel Lund Hansen (13-12-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 13-12-03 09:23

Jonas Hansen skrev:

>Ønsker du at tage kampen op på dette punkt mod en genstridig modstander, kig
>da i købeloven, mere bestemt i kapitlet om sælgers forsinkelse §§21-27.

Det er et godt råd. Der står intet om erstatningskøb. Men ved
handelskøb er der jo frihed til at aftale (sådan cirka) hvad man
vil.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Jonas Hansen (13-12-2003)
Kommentar
Fra : Jonas Hansen


Dato : 13-12-03 16:43


"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> wrote in message
news:f0jltv4vca8j8uq7q1gjjjb5jadcau21n0@news.stofanet.dk...
> Jonas Hansen skrev:
>
> >Ønsker du at tage kampen op på dette punkt mod en genstridig modstander,
kig
> >da i købeloven, mere bestemt i kapitlet om sælgers forsinkelse §§21-27.
>
> Det er et godt råd. Der står intet om erstatningskøb. Men ved
> handelskøb er der jo frihed til at aftale (sådan cirka) hvad man
> vil.

Gør der ikke? Det jeg formoder der menes med erstatningskøb er, at køber
hæver aftalen og køber en tilsvarende vare et andet sted. Dernæst ønsker han
at sælger betaler ham den sum penge han skulle betale mere for en
tilsvarende vare (som han jo egentlig skulle have fået af den oprindelige
sælger).

Det lægges til grund at der ikke er aftalt andet.

Misligholder sælger aftalen og pådrager sig erstatningsansvar efter §23
eller §24 i kbl, bliver spørgsmålet da erstatningens størrelse. Som
udgangspunkt er det jo skadelidte, dvs. køber, der skal føre bevis for tab.
Kbl. indeholder dog to relevante bestemmelse med hensyn til dette, nemlig i
kbl § 25, 1. og 2. pkt. Her er det særlig 2. pkt der er interessant:

"§ 25
Hæves et køb, og skal erstatning svares i henhold til § 23 eller § 24,
bliver denne i mangel af bevis for, at anden skade er lidt, at fastsætte til
det beløb, hvormed prisen for genstande af samme art og godhed som de solgte
på leveringstiden overstiger købesummen.
Foretager køberen dækningskøb på forsvarlig måde og inden for rimelig tid
efter ophævelsen, lægges den ved købet opnåede pris til grund ved beregning
af prisforskellen."

Har køberen altså købt en ny genstand på "forsvarlig måde" kan han få
erstattet prisforskellen også kaldet den positive opfyldelsesinteresse.

Mvh
Jonas



Hans Kjaergaard (13-12-2003)
Kommentar
Fra : Hans Kjaergaard


Dato : 13-12-03 10:07

On Fri, 12 Dec 2003 14:58:13 +0100, "Thunderbird [7100]"
<praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> wrote:

>On Fri, 12 Dec 2003 14:52:21 +0100, Bertel Lund Hansen
><nospamius@lundhansen.dk> wrote:
>
>>"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev:
>>
>>>Hvis at du har gjort det klart for netbutikken at du SKAL have varen før
>>>jul og at du har tænkt dig at holde dem fast på deres leveringsgaranti
>>>så mener jeg faktisk at du har ret til at foretage et erstatsningskøb af
>>>den samme varer.
>>
>>Er du ikke rar at holde op med at vildlede folk med dine
>>gætterier og meninger?
>
>Det er så ikke gætterier.
Ok ?

>For jeg ved at man det krav såfremt at man er en erhversdrivende,
En henvisning til relevant lov / regler / cikulærer / bekengørelser /
etc. der underbygger din påstand udbedes.

>men var/er ikke sikker på at om det samme gjorde sig
>gældende for en pirvat og det burde det jo egt.
Dette er jo bare et gæt fra din side, og dermed udtryk for din egen
personlige mening om hvordan du syntes tingene bør være.

/Hans

Bertel Lund Hansen (12-12-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 12-12-03 14:57

Beeblebrox skrev:

>Mit spørgsmål er nu: Hvad hvis butikken ikke leverer inden jul som
>aftalt? Det er en vare som jeg *vil* have inden jul og jeg har bestilt
>netop hos denne butik fordi de garanterer leveringen.

Det er væsentligt om du har gjort det meget klart for sælger at
datoen er afgørende for dig. Se senere.

>- Kan netbutikken bare ophæve handlen og sige ærgerligt, vi når det ikke
>så nu har *du* et problem?

De kan ikke ophæve handelen.

>- Kan jeg ophæve handlen så snart leveringsdatoen er overskredet?

Næsten. Ved nethandel har du 14 dages returret, så selv efter
levering kan du returnere varen. Derfor kan du naturligvis også
gøre det før levering er sket, og så er resultatet det samme som
ved hævet handel (den spidsfindige forskel er at du måske hæfter
for porto ved returnering).

>- Kan jeg kræve nedslag i prisen for forsinket levering?

Kun hvis du har gjort det meget klart for sælger at datoen er en
væsentlig del af aftalen.

>- Betyder det noget at der er betalt med dankort (hvor butikken derfor
>ikke må hæve beløbet før varen afsendes til mig).

Nej.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Beeblebrox (13-12-2003)
Kommentar
Fra : Beeblebrox


Dato : 13-12-03 11:15

Hej,

Tak for alle det gode svar (og alle de andre)!

Jeg skal da have snakket med leverandøren mandag og understrege at jeg
skal bruge varen inden jul.

Vh,
Claus


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408879
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste