Hvis man vinder en retsag
Fra : ibber

Dato : 12-12-03 14:04

Hvis man vinder en retssag, får man så dækket alle udgifter i forbindelse
med retsagen ?
isåfald ikke alle udgifter biver dækket, kan man så trække udgifterne fra i
skat.

Fra : Peter G C

Dato : 12-12-03 14:35

"ibber" <123@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis man vinder en retssag, får man så dækket alle udgifter i forbindelse
> med retsagen ?

Teoretisk set ja, men i praksis nej. Det takser som domstolene anvender
dækker ikke alle advokatomkostninger.

> isåfald ikke alle udgifter biver dækket, kan man så trække udgifterne fra
> skat.

Kun hvis du er erhvervsdrivende. Ellers ikke.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 12-12-03 14:57

On Fri, 12 Dec 2003 14:34:42 +0100, "Peter G C"
<pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:

>"ibber" <123@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse
>
>Teoretisk set ja, men i praksis nej. Det takser som domstolene anvender
>dækker ikke alle advokatomkostninger.

Hedder det sig ikke at taberen skal betale alle sagsomkostninger?
Flemming Jacobsen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 12-12-03 16:14

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> wrote in

> Hedder det sig ikke at taberen skal betale alle
> sagsomkostninger?

Jo, men oftest bliver der fastsat et beløb ud fra nogle takster.

"Nogen gange kan ens liv godt føles som et puslespil, hvor brikkerne
bevæger sig og skifter farve og størrelse når man rører dem."
- Emme, http://emme.dk/2003_11_01_arkiv.html#106840650828914899

Fra : Leif

Dato : 12-12-03 16:37

"Henrik Stidsen" <nospamforme@hs235.dk> skrev i en meddelelse
-KLIP-

> Jo, men oftest bliver der fastsat et beløb ud fra nogle takster.

-KLIP-

Og oftest ligge det tilkendte beløb LANGT under de udgifter som "vinderen"
har haft til egen advokat.

Jeg oplever ofte at det tilkendte beløb ligger under 50% af de faktiske
udgifter.

Leif

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 12-12-03 18:05

On Fri, 12 Dec 2003 16:36:40 +0100, "Leif" <lp@FJERNDETTEknus.dk> wrote:

> [...]
>har haft til egen advokat.
>
>Jeg oplever ofte at det tilkendte beløb ligger under 50% af de faktiske

Så syns jeg da at det er en utrolig uheldig formulering at kalde det
alle sagsomkostninger når at det ikke er realt.
Flemming Jacobsen

Fra : Peter G C

Dato : 13-12-03 13:48

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Så syns jeg da at det er en utrolig uheldig formulering at kalde det
> alle sagsomkostninger når at det ikke er realt.

Prøv at se, hvad der bliver skrevet i tråden.....

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 13-12-03 18:00

On Sat, 13 Dec 2003 13:48:12 +0100, "Peter G C"
<peter@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:

> [...]

>har haft til egen advokat.
>
>Jeg oplever ofte at det tilkendte beløb ligger under 50% af de faktiske

Det tager jeg som at det beløb man realt for tilkendt ikke modsvarer det
beløb man i virkeligheden har betalt og derfor får man da ikke dækket
"ALLE" sagsomkostninger.
Flemming Jacobsen

Fra : Peter G C

Dato : 13-12-03 18:21

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Det tager jeg som at det beløb man realt for tilkendt ikke modsvarer det
> beløb man i virkeligheden har betalt og derfor får man da ikke dækket
> "ALLE" sagsomkostninger.

Hvem påstår (ud over domstolenes takster) at man får fuld dækning?

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 13-12-03 21:20

On Sat, 13 Dec 2003 18:20:41 +0100, "Peter G C"
<peter@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:

>"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse
>
>[klip]

>Hvem påstår (ud over domstolenes takster) at man får fuld dækning?

Det ved jeg så til gengæld ikke. Men synes bare "altid" at man hører at
taberen også skal betale alle sagsomkostningerne. Siden at dette så mere
eller mindre altid blev nævnt i følge med retsager antog jeg at det var
blevet retspraksis, altså at man fik sine omkostninger dækket 100%
såfremt at man vandt.
Flemming Jacobsen

Fra : Peter G C

Dato : 13-12-03 21:38

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Det ved jeg så til gengæld ikke. Men synes bare "altid" at man hører at
> taberen også skal betale alle sagsomkostningerne.

Det hører man nemlig ikke. I forbindelse med en dom tager dommeren stilling
til sagsomkostningsspørgsmålet.

> Siden at dette så mere
> eller mindre altid blev nævnt i følge med retsager antog jeg at det var
> blevet retspraksis, altså at man fik sine omkostninger dækket 100%
> såfremt at man vandt.

Ih nej. Særligt ikke hvis du bruger de store og meget dyre kontorer....

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 13-12-03 21:52

Peter G C wrote:

> Ih nej. Særligt ikke hvis du bruger de store og meget dyre kontorer....

Det er vel også en form for beskyttelse af taberen, at modparten ikke
bare kan hyre et hold dyre advokater og dermed "straffe" taberen
dobbelt?

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 14-12-03 00:03

On Sat, 13 Dec 2003 21:52:08 +0100, Kim Ludvigsen
<usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

>Det er vel også en form for beskyttelse af taberen, at modparten ikke
>bare kan hyre et hold dyre advokater og dermed "straffe" taberen
>dobbelt?

Ja ok selvfølgelig. På det punkt er vi enige. Men synes nu bare at hvis
det kan påvises at den vindende part vitterligt ikke har søgt efter den
dyreste advokat men har forsøgt at finde en der der var fair/billig så
synes jeg da godt at han kunne tilkendes fuld erstatning.
Flemming Jacobsen

Fra : Peter G C

Dato : 14-12-03 01:10

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> [...]
> dyreste advokat men har forsøgt at finde en der der var fair/billig så
> synes jeg da godt at han kunne tilkendes fuld erstatning.

FUT til dk.politik ?

Bemærk holdninger og lignende ikke hører til her.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : ibber

Dato : 12-12-03 16:45

KLIP)"
Hvis nu sagen drejer sig om ens tidligere arbejdsplads feks. fyring
bortvisning etc.
Hvor man derved har fået en indtægts nedgang, der viser sig ikke at være
berettet,
så ville det vel være rimeligt at man kunne trække udgiften for
advokatomkostninger fra i skat, idet man nu skule betale skat af den ekstra
indtægt man vandt ved retsagen.
Eller ?

Fra : Ulrik

Dato : 13-12-03 00:20

"ibber" <123@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse news:brcnfu$eis$1@news.net.uni-c.dk...
> KLIP)"
> Hvis nu sagen drejer sig om ens tidligere arbejdsplads feks. fyring
> bortvisning etc.

Er du medlem af en fagforening er advokatomkostninger incl. i kontingentet !

Fra : ibber

Dato : 13-12-03 11:30

Men ikke hvis fagforeningen vælger efter et år at trække sig
(Så blev man så meget klogere på hvad en fagforening gør for at støtte en)