RGB til Hex
Fra : trEx

Dato : 17-04-01 17:26

Hej NG
hvordan kan jeg konverterer data fra en ComminDialog til HEX ? (jeg skal
konverterer den valgte farve fra en CommonDialog om til en HEX kode så man
kan bruge HEX koden til at lave hjemmeside med.
(jeg er begynder inden for dette område så jeg ville være meget glad hvis I
kan fortælle mig hvad der er galt med min kode, eller skrive en ny til mig,
hvis I gider
Min kode ser sådan ud :

Private Sub Command1_Click()
CommonDialog1.Flags = 2
CommonDialog1.ShowColor
Text1.Text = "#" & Hex(CommonDialog1.Color)
Picture1.BackColor = CommonDialog1.Color
End Sub

M.V.H.
Stefan Thilemann
amd900athlon@hotmail.com

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 18-04-01 18:43

trEx wrote:

> [...]
> konverterer den valgte farve fra en CommonDialog om til en HEX kode så man
> kan bruge HEX koden til at lave hjemmeside med.

Det lyder som om du vil lave næsten det samme som jeg har lavet på
<http://go.to/HTMLEasyColors>.
Hvis du er interesseret kan jeg sende dig kildekoden. Den er lidt rodet,
men den kan de ting du snakker om (og en del til)

--
/Lars

HTML software: <http://go.to/HTMLEasyColors>
Brug venligst Re: og ikke Sv: ved svar, da beskeder
der begynder med Sv: bliver slettet fra mange servere

Fra : Kim Pedersen [vbCode~

Dato : 18-04-01 19:05

Hej Stefan

> [...]
> CommonDialog1.ShowColor
> Text1.Text = "#" & Hex(CommonDialog1.Color)
> Picture1.BackColor = CommonDialog1.Color

Problemet med din kode er at du konverterer den long værdi du får fra
Commondialog til en Hex værdi.. Som du sikkert ved består en farvekode af
tre sæt hex værdier. At lave en long værdi om til en Hex værdi er altså ikke
nok.. Det du skal gøre er at dele Long værdien fra commondialog op i tre
værdier (fra 0 til 255) og derfra konvertere disse tre via Hex kommandoen
til en hex værdi. Her er noget kode jeg har taget fra min hjemmeside:

Public Function gfnLongToRGBString(lColor As Long) As String
iRed = lColor Mod 256
iGreen = ((lColor And &HFF00) / 256&) Mod 256&
iBlue = (lColor And &HFF0000) / 65536
gfnLongToRGBString = Hex$(iRed) & Hex$(iGreen) & Hex$(iBlue)
End Function

Funktionen bruges således:

Dim sHEXCode As String
sHEXCode = gfnLongToRGBString(CommonDialog1.Color)

Hilsen/Best regards
Kim Pedersen, vbCode Magician Host
http://hjem.get2net.dk/vcoders/cm
ICQ: 62990889