Det er noget rod
Fra : Mich. Ottosen

Dato : 11-12-03 23:34

- at jeg ikke kan komme til flere af mine filer. Nogle som jeg gerne vil
smide ud.

De tilhører root.

Rodet er så sikkert min egen skyld, for jeg har lavet to log-inds: 1)
mig som 'ejer'/bruger/(admin?) og 2) mig som root.
Der er bare der rodet kommer ind. Jeg kan ikke huske hverken brugernavn
eller koden som root.

Problemet er også på min eksterne FW HD. Den er jeg jo ved at rydde lidt
op på, nu da Morten har lært mig at bruge retrospect korrekt.

Er der nogen måde jeg kan omgå rootadgangen på? Det hjælper jo ikke
meget at reformatere HD i PB'en, for problemet er jo også på min backup.

Enhver hjælp modtages med kyshånd. Pft.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Platte Povl

Dato : 12-12-03 00:01

Mich. Ottosen wrote:
> [...]
>
> Er der nogen måde jeg kan omgå rootadgangen på? Det hjælper jo ikke
> meget at reformatere HD i PB'en, for problemet er jo også på min backup.

i Terminalen, skriv følgende :

sudo chown -R $uid: $home
eller
sudo chown -R $UID: $HOME

det afhænger af hvilken shell du bruger. du bruger sikkert bash. alle
filer som du vil gen-overtage ejerskabet af kan chown hjælpe dig med.
skriv for de foldere og filer som du vil eje:

sudo chown -R $UID: folder1 folder2 fil1 fil2 etc
eller
sudo chown -R $uid: folder1 folder2 fil1 fil2 etc

lad være med at chowne foldere som indeholder filer som det IKKE er godt
at du ejer.

for at fixe andet ged du måtte have lavet mht. til filtilladelser, brug
følgende i Terminalen :

sudo diskutil repairPermissions /

mht. til at generobre rootkontoen på din box, så kan du måske boote
singleuser ( ÆBLE+s ved boot ) og bruge 'mount -wa' og derefter 'passwd
root' .. men det virker sikkert ikke, af forskellige grunde.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 12-12-03 19:16

Platte Povl <p_povl@fatter-intet.dk> wrote:

> [...]
> sudo chown -R $uid: folder1 folder2 fil1 fil2 etc
>
> lad være med at chowne foldere som indeholder filer som det IKKE er godt

Har ikke prøvet dine opskrifter endnu. Din allersidste sætning gør mig
også lidt urolig. Bare spørg Morten, hanvéd godt, at jeg har sådan en
slags terminatorallergi.

> for at fixe andet ged du måtte have lavet mht. til filtilladelser, brug
> følgende i Terminalen :
>
> sudo diskutil repairPermissions /

Den her har jeg prøvet. Den kræver et password. Kan godt huske mit
rootpassword, men ikke mit rootbrugernavn Det _er_ sandt.
Da jeg havde tastet de første fem cifre (det femte er et 0 fra
talrækken), tog fanden ved maskinen (terminalen)
Fik følgende gennemført:

Last login: Fri Dec 12 18:18:58 on ttyp1
Welcome to Darwin!
[Mich-Ottosens-computer] michottosen% sudo diskutil repairPermissions
/
Password:
xxxx0Verifying permissions on disk
yyyyy (= fem tal, red.)
file not in an order that can be processed (local relocation entries out
of place): ./Library/Frameworks/StuffIt.framework/Versions/A/StuffIt
The privileges have been partially verified or repaired on the selected
volume.
[Mich-Ottosens-computer] michottosen% root050803
root050803: Command not found.
[Mich-Ottosens-computer] michottosen%

Er det godt eller skidt? Den der stuffit kan jeg vel bare smide ud?

> mht. til at generobre rootkontoen på din box, så kan du måske boote
> singleuser ( ÆBLE+s ved boot ) og bruge 'mount -wa' og derefter 'passwd
> root' .. men det virker sikkert ikke, af forskellige grunde.

Når det ikke virker, vil jeg ikke bruge tid på det
Tak for hjælpen, Poul.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Platte Povl

Dato : 12-12-03 21:47

aner ikke hvad den diskutil fejl betyder. du er nok nødt til at bruge
netinfo manager til at ændre dit root-password.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 13-12-03 11:35

Mich. Ottosen <MichspostIKKE@puttekasse.invalid> wrote:

> [...]
> Da jeg havde tastet de første fem cifre (det femte er et 0 fra
> talrækken), tog fanden ved maskinen (terminalen)

Kan man ikke altid logge på med navnet "root" (og måske også "admin")

Stig

--
Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Platte Povl

Dato : 13-12-03 16:46

Stig Leerbeck wrote:

> Kan man ikke altid logge på med navnet "root" (og måske også "admin")
>
> Stig

for at logge på med root skal den vist være enabled i netinfo manager.
han havde glemt at root kontoen hedder root kontoen pga. kontoens
indehavers brugernavn :)

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 16-12-03 11:04

Platte Povl <p_povl@fatter-intet.dk> wrote:

> for at logge på med root skal den vist være enabled i netinfo manager.
> han havde glemt at root kontoen hedder root kontoen pga. kontoens
> indehavers brugernavn :)

Ja - det er jo det!

Fra : Platte Povl

Dato : 12-12-03 00:04

Mich. Ottosen wrote:

> [...]
>
> Er der nogen måde jeg kan omgå rootadgangen på? Det hjælper jo ikke
> meget at reformatere HD i PB'en, for problemet er jo også på min backup.

nåja. du kan i Terminalen garanteret skrive 'sudo passwd root' og så
sætte nyt pass. Ellers fuck rundt med netinfo manager.

enjoy!

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 12-12-03 19:16

Platte Povl <p_povl@fatter-intet.dk> wrote:

> nåja. du kan i Terminalen garanteret skrive 'sudo passwd root' og så
> sætte nyt pass.

Dén virkede desværre ikke. Det lød ellers så nemt.

>Ellers fuck rundt med netinfo manager.

Hvad og hvor ? Kender den ikke.
Jeg er på X.2.6

> enjoy!

Jo, da. Det bliver lidt spændende

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 12-12-03 19:36

Mich. Ottosen <MichspostIKKE@puttekasse.invalid> wrote:

> Hvad og hvor ? Kender den ikke.
> Jeg er på X.2.6

På dansk hedder den "Netinfo-administrator" og ligger samme sted som
terminalen: i Programmer -> Hjælpeprogrammer.

mvh.
Kaj.

--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 12-12-03 23:54

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

> På dansk hedder den "Netinfo-administrator" og ligger samme sted som
>terminalen: i Programmer -> Hjælpeprogrammer.

Tsk, tsk, det burde jeg jo nok kunne komme i tanker om. Men det gjorde
jeg ikke, så tak til dig.

Det virkede så også til overflod. Jeg kunne smide nogle af de filer ud
fra PB'ens HD, som jeg gerne ville have ud. Jeg kunne også gå direkte
ind i den relevante partition på min FW ekst. HD, hvor jeg også gerne
ville fjerne noget.

Hvordan det, spørger den opmærksomme læser. Denne her nørd kan ikke
svare helt korrekt, men han kan da beskrive sine oplysninger.

Logget ind som "admin" fik jeg adgang til Netinfo-administrator" og
kunne under 'user' se en 'root' som fortalte en masse. Det vigtigste var
at den fortalte mig mit 'name' til login-kommandoen. Passswordet havde
jeg jo skrevet op i min kalender, sååå det. FOr passwordet i
Netinfo-adminstraotren var ikke det rigtige (krypteret?)

Så kunne jeg efterfølgende logge ind som 'root' og fik de muligheder,
som jeg efterlyste. Det er altså lidt rart at føle, at man har - tjah,
hvad skal jeg kalde det? - magt over sin maskine? Nøh, men adgang til
sine egne filer? Eller bare noget helt jordnært: markér og smid væk?

Det er vist i en anden tråd at "vi" (Monster, Morten, KaffeBechd og
andre gamle sikelbrugere?) diskuterer det med at være root? Men nu har
jeg så prøvet det. Det er åbenbart et stærkt værktøj.

Men jeg er nu også lidt i tvivl om, at jeg har gjort det rigtige? Altså
på den måde: bare jeg nu ikke har gjort noget væmmeligt noget, ik'?

Hvad er bedst (og mest sikkert/ mindst skadevoldende) for os almindelige

Den der 'root' er vist så magtfuld, at man skal holde indtil flere
tunger lige i munden?

Det var dejligt at få fundet frem til et *indlysende* brugernavn og få
løst noget, som jeg anså for et problem. Tak for det, Kaj og Poul.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Platte Povl

Dato : 13-12-03 00:26

Mich. Ottosen wrote:

> [...]
>
> Det var dejligt at få fundet frem til et *indlysende* brugernavn og få
> løst noget, som jeg anså for et problem. Tak for det, Kaj og Poul.

du har rootkontoens privilegier med 'sudo', ( superuser-do, betyder det
måske, ) og kan udover kommandoer i Terminalen snildt have dennes
privilegier i gui'et også.. derfor vil jeg kun anbefale at du har en
root-konto enabled hvis du hele tiden har behov for at administrere dit
system, og ikke gider skrive dit password til sudo for at styre noget i
gui'et eller Terminalen..

root's hjemmefolder er vist i /var/root, derfor kunne du ikke huske dens
navn.

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 13-12-03 01:50

Platte Povl <p_povl@fatter-intet.dk> wrote:
> du har rootkontoens privilegier med 'sudo', ( superuser-do, betyder det
> måske, )

Set User Do Once, lærte jeg engang.

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Michael Holm

Dato : 14-12-03 01:16

Platte Povl <p_povl@fatter-intet.dk> wrote:

> root's hjemmefolder er vist i /var/root, derfor kunne du ikke huske dens
> navn.

jeg har prøvet at skulle slette indholdet i min home mappe, logged på
som root og slettede det hele.... og så opdagede jeg at root's home ikke
var mit home nå en formatering og geninstallation på xserveren
løste det
--
Michael T. Holm
http://www.toitsu.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-12-03 00:07

Mich. Ottosen <MichspostIKKE@puttekasse.invalid> wrote:

> - at jeg ikke kan komme til flere af mine filer. Nogle som jeg gerne vil
> smide ud.
>
> De tilhører root.

Definer "komme til".

> [...]
> mig som 'ejer'/bruger/(admin?) og 2) mig som root.
> Der er bare der rodet kommer ind. Jeg kan ikke huske hverken brugernavn

Mich. altså. Du og dine særegne løsninger. Typisk for folk, der kører
franske biler. Nøjes dog med et enkelt login som administrator i dit
eget navn. Jeg har aldrig haft brug for at være root, og så, med al
respekt, har jeg svært ved at se, hvornår du skulle have brug for det.

> [...]
>
> Er der nogen måde jeg kan omgå rootadgangen på? Det hjælper jo ikke
> meget at reformatere HD i PB'en, for problemet er jo også på min backup.

Læg alle dine filer på den eksterne disk. Reformater harddisken og
installer Mac OS X gerne ver. 10.3 og undgå så at lave en masse rod.
Find et godt brugernavn, og hold dig til det. Læg dine filer tilbage på
PowerBook, og anbring dem kun i de dertil indrettede mapper. Og brug kun
skrivebordet til midlertidige ting. Og få så OS X versionen af MacSOUP.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 12-12-03 19:16

> Definer "komme til".

Tak for sangen, Henrik. Eller skulle jeg kalde den 'opsangen' ?
"Komme til" i den forstand, at jeg vil smide dem ud (læs ovenstående
ige, Henrik. Permission denied - eller sådan noget

> Mich. altså. Du og dine særegne løsninger.

Tjah, det kommer sig af, at da jeg købte maskinen var den installeret
med OS X.0 (?). Så jeg kastede mig bare frådende over den i juleferien
2001. Og behandlede X'eren som om det var et klassisk system (som jeg jo
kendte ud og ind)

>Typisk for folk, der kører
> franske biler.

Hvor véd du sådan noget fra?

>Nøjes dog med et enkelt login som administrator i dit
> eget navn. Jeg har aldrig haft brug for at være root, og så, med al
> respekt, har jeg svært ved at se, hvornår du skulle have brug for det.

Javel, far !

> [...]
> PowerBook, og anbring dem kun i de dertil indrettede mapper. Og brug kun
> skrivebordet til midlertidige ting. Og få så OS X versionen af MacSOUP.

1) jeg har lavet en total backup af hele HD på den ene partition på FW
HD'en. Men der har filerne jo de samme ejeregenskaber, så når jeg
trækker dem tilbage er de vle stadigvæk utilgængelige?
2) jeg har ikke Panther (og jeg mener, at Morten har sagt, at min backup
ikke vil virke med Panther, emn jeg hsuker måske forkert?)
Suppen i Classic fungerer da fortrinligt Bortset fra, at den ikke
kan starte uden at Internet Config er åbnet

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-12-03 11:16

> [...]

> HD'en. Men der har filerne jo de samme ejeregenskaber, så når jeg
> trækker dem tilbage er de vle stadigvæk utilgængelige?

Aner det ikke, men jeg mener, jeg så i en anden tråd, at du har fået
løst problemerne. Jeg tror i hvert fald sagtens, det kan lade sig gøre.
Jeg synes, den eksterne disk er alletiders mulighed for at få ryddet op
på din computer. Som jeg sagde, så læge dine filer over på den eksterne
harddisk, formater PowerBook og installer Panther, og læg så dine filer
tilbage. Morten Reippuert har endda en komando, der kan flytte hele
brugermappen over på en anden partition. Så må man også kunne flytte den
tilbage. Men det var jeg bedre at rydde helt op og så kun flytte filerne
selv tilbage TIL DE RELEVANTE MAPPER!

> [...]
> Suppen i Classic fungerer da fortrinligt Bortset fra, at den ikke
> kan starte uden at Internet Config er åbnet

Og bortset fra, at du skal have Classic kørende. Et gammelt system, der
ikke har beskyttet hukommelse etc. Ikonet er grimt, da det ikke kan
skaleres etc. Dokumenterne ligger et forkert sted i mappen til
Classic-ting osv. osv. Det er meget mere elegant og ligetil at have
programmet til OS X. Og det koster jo ikke noget. Har du smidt dit
kodeord ud, så send da en e-mail til Stefan Haller og bed om et nyt. Han
plejer at være vældig flink.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 13-12-03 22:53

> [...]
> programmet til OS X. Og det koster jo ikke noget. Har du smidt dit
> kodeord ud, så send da en e-mail til Stefan Haller og bed om et nyt. Han

Jo, men nu er der altså det med Classic, at jeg har en række programmer,
der kræver Classic for at køre. Opgradering af disse programmer er
uoverstigeligt for min pengepung

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-12-03 00:02

> [...]

> Jo, men nu er der altså det med Classic, at jeg har en række programmer,
> der kræver Classic for at køre. Opgradering af disse programmer er

Det forstår vi da også godt. Men MacSOUP kan du da få gratis, hvis du
ellers kan finde dit kodeord. Jeg var da ret irriteret over det, da
MacSOUP kørte i Classic. Men nu havde jeg også en langsom computer, og
den havde måske lettere ved at kløjs i flere systemer, når man gik fra
det ene program til det andet og retur.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 14-12-03 23:52

> Jeg var da ret irriteret over det, da
> MacSOUP kørte i Classic. Men nu havde jeg også en langsom computer, og
> den havde måske lettere ved at kløjs i flere systemer, når man gik fra
> det ene program til det andet og retur.

Nu har jeg kørt med flere versioner af OS x (nu X.2.6) og Classic. Jeg
har ikke oplevet alle de frysninger eller nedbrud, som du antyder her.
Det har været en leg at have både X og Classic kørende (selvom Classic
er en langsom starter).

Det har været yderst sjældent, at jeg har haft problemer med Classic.
Her på det seneste er det dog sket masser af gange, at nedhentede filer
(bilag til email) i Word crasher i min Word 2001 for Mac (et 'påtvunget
produkt'). Når Word crasher lukker den også Classic. Har en teori om, at
det skyldes, at de Win forbindelser der sneder filer har fået et nyere
styresystem (?) og en nyere version af Word. MacLink afslører i hvert
fald, at der er fejl i filerne.

Men de fleste af filerne åbner godvilligt i AppleWorks (men uden alt den
'sjove' formattering, som Wordbrugere kan finde på).

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-12-03 23:39

> [...]

> har ikke oplevet alle de frysninger eller nedbrud, som du antyder her.
> Det har været en leg at have både X og Classic kørende (selvom Classic

Nu er det længe siden, jeg har kørt Classic, så jeg kan dårligt huske
det. Der var vist heller ikke frysninger som sådan, men det var
alligevel mindre elegant. Ikonet i Dock'en er ikke pænt og skaleres
takket, der er ikke rigtig gennemsigtihed og andre detaljer ved
vinduerne. De ligner generelt noget fra forrige århundrede, men jeg
havde et tema, der fik Classic til at ligne OS X. Det gjorde nu blot det
hele endnu mere forvirrende, for så anede jeg slet ikke, hvor jeg var.
Jeg kan altså ikke længere komme i tanker om hvorfor, men jeg syntes,
det var irriterende at skulle over i Classic bare for at bruge MacSOUP.
Men hvis du alligevel har Classic åben, så er det naturligvis en anden
sag.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten

Dato : 16-12-03 05:24

Henrik Munster <henrik@muenster.dk> wrote:

> [Snip] Men det var jeg bedre at rydde helt op og så kun flytte filerne
> selv tilbage TIL DE RELEVANTE MAPPER!

helt enig...

Mitch. bør under dokterlig overvågen lave en backup med:

"sudo ditto -rsrcFork /Users/mitch's_shortname /Volumes/navn_på_FW_partition/mitch-old"

(går ud fra at han har installations diske og registreringer til sine
programmer - og derfor ikke behøver at backe dem op)

Boote fra en Panther CD, formatere PB'ens disk (husk OS9 drivere!),
installere Panther, installere sit OS9 miljo og installere sine OS9 og
OSX programmer.

deefter skal han skrive:

"sudo chown -R mitch's_shortname:mitch's_shortname /Volumes/navn_på_FW_partition/mitch-old"

og manuelt (igen under doktorlig overvågning) flytte dokumenter og
essentielle indstillinger fra mappen "mitch-old" på Fw disken til,
den jomfruelige home mappe på Pantheren.

> [...]
> skaleres etc. Dokumenterne ligger et forkert sted i mappen til
> Classic-ting osv. osv. Det er meget mere elegant og ligetil at have

Der er absolut ingen grund ti fortsat at afvikle MacSOUP 2.4x i
Classic, 2.5x kører både i Classic og OSX. Alt det programmel Mitch
har som /kan/ opgraderes til en OSX version uden mmerpris /bør/
opgraderes. Herunder også MacSOUP.

og mht. backup'en, så er CCC/psync løsningen Mitch bruger, _ikke_
en inkremental løsning. Mitch, hvis du /kan/ vride de 59$ ud af dit
butget er Retrospect opgraderingen ingen dårlig ide.

BTW. såfremt Mitch ikke har en Panther licens, og modsætter sig brugen
af congo-software, kan han med fordel istedet lægge en jomfruelig Jaguar
ind og opdatere hele skidtet til seneste version. Han skal dog erstatte
"mitch's_shortname:mitch's_shortname" med "mitch's_shotname:staff", da
gruppen mitch's_shortname ikke eksisterer i Jaguaren.

--
Morten

Fra : Henrik Münster

Dato : 17-12-03 09:15

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> Mitch. bør under dokterlig overvågen lave en backup med:
>
> "sudo ditto -rsrcFork /Users/mitch's_shortname
> /Volumes/navn_på_FW_partition/mitch-old"

Den kan vel også bruges, hvis jeg f.eks. vil lave en kopi af min
hjemmemappe i på den ene computer i min hjemmemappe på den anden
computer. Giver det problemer med ejerskab, når jeg hedder det samme
begge steder? Hvilken forskel gør det, hvis jeg bare trækker filerne
over i Finder?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Michael Holm

Dato : 13-12-03 12:11

> [...]

> mig som 'ejer'/bruger/(admin?) og 2) mig som root.
> Der er bare der rodet kommer ind. Jeg kan ikke huske hverken brugernavn

hej Mich. du kan starte fra os x cd og "resette" password på alle dine
brugere det være sig root osv... her kan du se alle dine brugernavne...

ellers er jeg helt enig med Henrik, backup, formattere installere
panther, og flyt kun det nødvendige tilbage (+ selvfølglig få fat i
suppen i os x version

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 13-12-03 22:53

Michael Holm <michael.holm@anthro.ku.dk> wrote:

> hej Mich. du kan starte fra os x cd og "resette" password på alle dine
> brugere det være sig root osv... her kan du se alle dine brugernavne...

Den havde jeg ikke lige tænkt på. Men som du kan se et andet sted er det
lykkedes ofr mig at blive en 'rod'

> ellers er jeg helt enig med Henrik, backup, formattere installere
> panther, og flyt kun det nødvendige tilbage (+ selvfølglig få fat i
> suppen i os x version

Nu rotter I jer jo bare sammen, Henrik og dig. I mobber, gør I.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Platte Povl

Dato : 14-12-03 18:09

Mich. Ottosen wrote:

> Den havde jeg ikke lige tænkt på. Men som du kan se et andet sted er det
> lykkedes ofr mig at blive en 'rod'

> Nu rotter I jer jo bare sammen, Henrik og dig. I mobber, gør I.

jeg har prøvet den der macsoup dér og syntes dengang den var \underlig\.
den er ikke et vidunder udi brugervenlighed. jeg er absolut ikke
religiøs mht. hvilke programmer man bruger til whatever formål, men
mozilla eller thunderbird opfylder alle de krav jeg nu har til min
mail+usenet klient ( thunderbird er bare en mail(+vistnok usenet)
klient, uden browser delen ). iøvrigt synes jeg dit forhold til din
computer er lidt morsomt, og jeg synes ikke at de onde mobbere skal
reformere din måde at angribe computerproblemer på. det er trods alt
lidt af en mundfuld at skulle lære alt det der.

vh
Platte Povl

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-12-03 18:55

Platte Povl <p_povl@fatter-intet.dk> wrote:

> jeg har prøvet den der macsoup dér og syntes dengang den var \underlig\.
> den er ikke et vidunder udi brugervenlighed....

Det siger de fleste, der er vant til andre nyhedslæsere, som vel alle
stort set bygger på samme koncept. Da jeg startede på MacSOUP havde man
en dyr modemforbindelse til nettet, og jer sad i et tog næsten fire
timer hver dag. Til det brug var det mere end genialt, at den er
off-line. Jeg hentede news om morgenen, og så kunne jeg hygge mig på
togturen med at læse og skrive indlæg. Og om aftenen skulle jeg ikke
sidde ved computeren i flere timer, men kunne være sammen med familien.
Nu har mange af os en hurtig, permanent forbindelse. Det er
derfor ikke den store fordel, at MacSOUP er til off-line brug. Men jeg
har vænnet mig til den, og jer synes, det er alletiders at have alle
indlæg hentet ned på min harddisk. Nogle gange har jeg ikke en
internetforbindelse (det er en PowerBook, så jeg har den med rundt) og
det er lynende hurtigt at søge rundt i ældre indlæg og rundt i
komplicerede tråde. Jeg har virkelig prøvet at give andre nyhedslæsere
en chance, men jeg har aldrig fundet en, hvor jeg kan navigere rundt i
en stærkt forgrenet tråd for lige at få frisket om, hvem der sagde hvad
i løbet af diskussionen.

> [...]
> synes ikke at de onde mobbere skal reformere din måde at angribe
> computerproblemer på. det er trods alt lidt af en mundfuld at skulle lære

I modsætning til jer andre, så har jeg jo set Mich.'s computer. Det vil
sige, man ser den først, når man har fejet cigarasken væk. Jeg ved ikke,
om han nogensinde lægger noget i sin hjemmemappe, for han har så mange
dokumenter på skrivebordet, at der er scroll-bar på. Jo der er faktisk
også noget i hjemmemappen: En masse mærkelige mapper, han ikke kan gøre
rede for, og som slet ikke burde være der. Der er gerne flere mapper med
samme navn rundt om jvnf. den nylige diskussion om to mapper med navnet
"Billeder". Men ellers er Mich. skam en flink fyr, og jeg er også selv
kaotisk orienteret på mange punkter, så jeg forstår ham godt. I skulle
bare opleve mig på mit arbejde.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 14-12-03 23:52

> I modsætning til jer andre, så har jeg jo set Mich.'s computer. Det vil
> sige, man ser den først, når man har fejet cigarasken væk.

Det er da kun i tastaturet, at der ligger cigaraske ! Skærmen er fuld af
fedtfingre, men ingen aske.

> Jeg ved ikke,
> om han nogensinde lægger noget i sin hjemmemappe, for han har så mange
> dokumenter på skrivebordet, at der er scroll-bar på.

Ja, ja, så skulle du bare se mit fysiske skrivebord.

>Jo der er faktisk
> også noget i hjemmemappen: En masse mærkelige mapper, han ikke kan gøre
> rede for, og som slet ikke burde være der.

Det er en anarkistisk computer, er det.

>Der er gerne flere mapper med
> samme navn rundt om jvnf. den nylige diskussion om to mapper med navnet
> "Billeder".

Det har jo nok noget at gøre med at jeg ved 'gemme'proceduren selv
vælger, hvor filerne skal ligge. Jeg har da osse både en
skrivebordsfolder og en desktop folder ! Ha !

>Men ellers er Mich. skam en flink fyr, og jeg er også selv
> kaotisk orienteret på mange punkter, så jeg forstår ham godt. I skulle
> bare opleve mig på mit arbejde.

Først gør du mig til et forvirret hoved', så siger du, at du også selv
er kaotisk orienteret. Dernæst siger du, at jeg skam er flink. Byder
logikken så, at du også gerne vil være en flink fyr?

Nå, den lader vi lige stå lidt, mens jeg sidder derude i Terminalen i
din have og fryser. Og så er dit netværk ikke engang tilngængeligt. Øv!

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-12-03 23:39

Mich. Ottosen <MichspostIKKE@puttekasse.invalid> wrote:

> Det er da kun i tastaturet, at der ligger cigaraske ! Skærmen er fuld af
> fedtfingre, men ingen aske.

Jeg er nok heller ikke for god. Mit tastatur flyder i kaffe. Tastaturet
til min mors nye iMac ligner nærmest et badekar. Det ville jeg hurtigt
få fyldt op med kaffe.

> Ja, ja, så skulle du bare se mit fysiske skrivebord.

I modsætning til computeren er mit fysiske skrivebord nok værre end dit.

> Det er en anarkistisk computer, er det.

> Det har jo nok noget at gøre med at jeg ved 'gemme'proceduren selv
> vælger, hvor filerne skal ligge. Jeg har da osse både en
> skrivebordsfolder og en desktop folder ! Ha !

Jeg håber, I andre læser med, så I kan se, hvilke kræfter det er, vi er
oppe mod. Jeg overvejer at snuppe Mich.'s computer, gøre mig selv til
administrator, og så gøre ham til bruger med begrænsede rettigheder,
bare for at beskytte computeren. Jeg mangler bare at finde et smart sted
til røgalarmen.

> Først gør du mig til et forvirret hoved', så siger du, at du også selv
> er kaotisk orienteret. Dernæst siger du, at jeg skam er flink. Byder
> logikken så, at du også gerne vil være en flink fyr?

Folk er forskellige. Vi har alle områder, hvor vi roder, og andre, hvor
vi holder orden. Jeg holder orden på min computer og i bilen. Min kone
er ellers et ordensmenneske, men hendes computer er heller ikke for
systematisk bygget op.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten

Dato : 16-12-03 03:35

> Jeg er nok heller ikke for god. Mit tastatur flyder i kaffe. Tastaturet
> til min mors nye iMac ligner nærmest et badekar. Det ville jeg hurtigt
> få fyldt op med kaffe.

cool, holder den sig også varm? - og hvor meget væske kan man mon få
igennem et udhulet USB kabel? (så mangler vi bare lige en ventil, den
kan vel styres af en java app. sugerøret er nemt nok.)

> [...]
> oppe mod. Jeg overvejer at snuppe Mich.'s computer, gøre mig selv til
> administrator, og så gøre ham til bruger med begrænsede rettigheder,

God idee men monter lige et bakspejl på skulderen så du kan holde et
vågent øje med Renault'en.

> Jeg mangler bare at finde et smart sted til røgalarmen.

kan man ikke få en til PMCIA porten?

--
Morten

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 16-12-03 16:25

> I modsætning til computeren er mit fysiske skrivebord nok værre end dit.

Det er muligt, men så ønsker jeg ikke at se det

> [...]
> administrator, og så gøre ham til bruger med begrænsede rettigheder,
> bare for at beskytte computeren. Jeg mangler bare at finde et smart sted

Jeg skal nok sidde og fløjte, mens jeg puster lidt røg på dig

> [...]
> vi holder orden. Jeg holder orden på min computer og i bilen. Min kone
> er ellers et ordensmenneske, men hendes computer er heller ikke for

Ha, du prøver bare at snakke uden om. Er du en flink fyr eller er du
ikke en flink fyr?

Hvis du hører til i sidste kategori er der ikke langt til, at Morten
kalder dig både fæl og måske endda ond
Jeg prøver at bløde lidt op min egen status hos Morten ved at følge hans
anvisninger til Terminatoren. Min terminalfobi er aftagende ! :)

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Morten

Dato : 16-12-03 17:30

Mich. Ottosen <MichspostIKKE@puttekasse.invalid> wrote:

> Hvis du hører til i sidste kategori er der ikke langt til, at Morten
> kalder dig både fæl og måske endda ond

Sålænge den kjære Dr. Brevkasse ikke pålægger mig at spise medisterpølse,
rosenkål og andre fæle sager, har jeg ikke til hensigt komme med
mishagsytringer om ham.

> Jeg prøver at bløde lidt op min egen status hos Morten ved at følge hans
> anvisninger til Terminatoren. Min terminalfobi er aftagende ! :)

det er ikke nok, det er truslen om "de flae" der gør dig et
ubehageligt bekentskab.

--
Morten

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 16-12-03 20:49

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> Sålænge den kjære Dr. Brevkasse ikke pålægger mig at spise medisterpølse,

hjemmelavet medister er nu godt, synes jeg.

> rosenkål

Skulle du ikke tage at blive voksen?

>og andre fæle sager, har jeg ikke til hensigt komme med
> mishagsytringer om ham.

> det er ikke nok, det er truslen om "de flae" der gør dig et
> ubehageligt bekentskab.

Det er ikke nogen trussel, Morten, det er en gave !

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Morten

Dato : 16-12-03 21:27

Mich. Ottosen <MichspostIKKE@puttekasse.invalid> wrote:

> Skulle du ikke tage at blive voksen?

Det er jeg da, tror du måske det er en børnemenu fra BurgerKing, jeg
netop sidder og fortærer? <shy, ikke et ord til BB!>

> Det er ikke nogen trussel, Morten, det er en gave !

Hmm, det sagde Sadam også til Irakerne!

--
Morten

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 16-12-03 21:45

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> Det er jeg da, tror du måske det er en børnemenu fra BurgerKing, jeg
> netop sidder og fortærer? <shy, ikke et ord til BB!>

Bertel Bims ? Han gider da nok ikke høre om dine madvaner efter en travl
dag i Folketinget?

> Hmm, det sagde Sadam også til Irakerne!

Som de ville have sagt ovre i dk.politik: "Dokumentation?"
Men Sadam sagde jo så meget. Men nu er han sikkert tavs som en østers
(fiskemad, hva'? - er det osse en trussel?), når han skal forhøres af
CIA.
Men mon ikke de kan hive nogle belastende dokumenter ud af hans Mac?

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Morten

Dato : 16-12-03 22:13

Mich. Ottosen <MichspostIKKE@puttekasse.invalid> wrote:

> Bertel Bims ? Han gider da nok ikke høre om dine madvaner efter en travl
> dag i Folketinget?

heldigvis kan /du/ ikke sladre <pyha> - Du er ellers ond nok til
det...

> Men mon ikke de kan hive nogle belastende dokumenter ud af hans Mac?

Ellers skriver de sgu dem selv, Bush den dummere skal jo genvælges.

--
Morten

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 16-12-03 23:39

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> heldigvis kan /du/ ikke sladre <pyha> - Du er ellers ond nok til
> det...

Var det da Brigitte Bardot, du mente med "BB"? Nu, hvor du er på
konejagt, vil jeg bare sige, at hun nok er lidt for gammel til en
snothvalp

> Ellers skriver de sgu dem selv, Bush den dummere skal jo genvælges.

Bush og Mac? Er det ikke inkommensurable størrelser?
Så for da Julemand, der var jeg lige ved at blive ON. Øv.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Morten

Dato : 17-12-03 00:17

> Var det da Brigitte Bardot, du mente med "BB"? Nu, hvor du er på
> konejagt, vil jeg bare sige, at hun nok er lidt for gammel til en
> snothvalp

Det er godt det samme, tror oss' ham der ka'rate kunne få mig til at
blive bare en lille smule bange.

--
Morten

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 17-12-03 23:31

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> Det er godt det samme, tror oss' ham der ka'rate kunne få mig til at
> blive bare en lille smule bange.

Ka'rate 1 eller 2 eller 3? Ligesom i Terminal 1, Terminal 2 ... Terminal
43?

Hov, det er vel dig? Stiler du nu mod at blive senator? Nå, ja, hvis din
stilling som helgen på edb.mac ikke er nok, såååå ...

Vores selvbestaltede "gid-jeg-var-gud" (aka: M. Edlich med multiple
øgler) har jo svigtet os længe. Desværre.

Men der må vel være en ledig topstilling i hierarkiet?

Modkandidater?

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 14-12-03 23:52

> [...]

> mozilla eller thunderbird opfylder alle de krav jeg nu har til min
> mail+usenet klient ( thunderbird er bare en mail(+vistnok usenet)

Jeg er enig i at Mozilla er et kanon program. Det har også etn god
maildel, men jeg bruger nu (efter at være kommet på OS X) den indbyggede
Mail. Thunderbird kender jeg ikke.

> [...]
> reformere din måde at angribe computerproblemer på. det er trods alt
> lidt af en mundfuld at skulle lære alt det der.

I det hele kan jeg godt lide at have et morsomt forhold til livet
Mobbernes reformiver tager jeg med sindsro, men du har da ret: Der _er_
meget at lære.

Og jeg er altid glad for venlig hjælp - som man jo får her i NG'en !

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen