en eller tre måneders opsigelse? (lejelov)
Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 11-12-03 19:57

Hej!

Min kæreste og jeg overtager en lejlighed d. 1. februar
næste år og i den forbindelse vil vi naturligvis opsige
den vi bor i nu. I lejekontrakten står der at vi har tre
måneders opsigelse men hvis man ønsker det kan man godt
flytte allerede efter en måned mod et mindre gebyr *1.
Og altså stadig få depositum og forudbetalt leje tilbage.

Nu ringede vi til boligforeningen for at fortælle at vi
agtede at opsige og for at sikre os forholdene omkring
dette. De fortalte nu at der var lavet en ændring i leje-
loven så der skulle være tre måneders opsigelse. Det har
jo så den konsekvens at vi nu kommer til at have dobbelt
husleje i to måneder. Skal sådan en ændring (som vi ikke
kendte til) ikke resultere i en ændring af kontrakten
eller lign.?

De sagde så at hvis de kunne nå at ordne papirerne inden
jul ville vi slippe med gebyret, men hvis ikke måtte vi
betale de ekstra måneders husleje. Er dette ikke på kant
med loven? Jeg synes det virker lidt mystisk :)

Med venlig hilsen

*1: pkt.6. Hvis lejeren ønsker at blive frigjort fra leje-
målet tidligere end tre måneder fra opsigelse, og udlejer
på baggrund heraf fremskynder genudlejningsbestræbelserne ,
er lejeren forpligtet til at betale et genudlejningsgebyr
på kr. 650,00.
--
| lars gjerløw jørgensen | lgj[at]jyde[dot]dk |
| N55 43.184 E12 32.405 | www.lgj.dk | oz2lgj |

Fra : 'Knud'

Dato : 11-12-03 21:25

Såfremt boligforeningen har en ny lejer inden de 3 måneder er der formentlig
ingen problemer med at komme ud før tiden, men hvis lejligheden skal stå tom
i 1-2-3 måneder er det da helt rimeligt at I betaler. Alternativet er jo at
det lejetab fordeles på de øvrige lejere - og det kan I vel ikke mene er OK
?

Venlig hilsen
Knud

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 12-12-03 13:52

'Knud''s utterance expressed in

> [...]
> formentlig ingen problemer med at komme ud før tiden, men hvis
> lejligheden skal stå tom i 1-2-3 måneder er det da helt rimeligt at I

Er det rimeligt når der står udtrykkeligt i kontrakten at vi
bare skal betale et gebyr på 650 og ikke et ord om flere
måneders husleje? btw.. en lejlighed til meget god pris
i København? - hvisk det på et gadehjørne og der er rigeligt
med interesserede :)

> Alternativet er jo at det lejetab fordeles på de øvrige
> lejere - og det kan I vel ikke mene er OK ?

Jo hvis det er det der står i den kontrakt som vi har skrevet
under og som har et stempel fra boligfoeningen - ellers kan
man da ikke bruge sådan noget til en s... :( Jeg troede at
kontrakter galdt begge veje. Det er jo lige vilkår for alle
som har valgt at bo i foreningen og som derfor har skrevet
under på en kontrakt. Men hvis kontraktens ordlyd pludselig
ikke er gældende (til boligforeningens fordel) så forekommer
det mig noget beklageligt.

hilsner

Fra : 'Knud'

Dato : 12-12-03 17:28

Jeg kender ikke Jeres kontrakt, men jeg kender de standardkontrakter der
normalt anvendes af almenyttige boligforeninger. Her er det normen at man
skal betale for opsigelseperioden - evt. + 14 dage til istandsættelse efter
fraflytning.
De 650 kr gætter jeg på er et ekstra gebyr boligforeningen tager for at
fremskynde fremsøgningen af en lejer som kan flytte ind med kort varsel.
I en boligforeninger er der hvert år generalforsamling, hvor balndt andet
budgettet gennemgås - her ville i kunne se hvor lidt/ hvor meget der er
afsat til lejetab på sådan nogen som Jer der mener at det er foreningen (de
andre beboeres) problem at I vil ud huritgt.

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 12-12-03 18:49

> [...]
> hvor meget der er afsat til lejetab på sådan nogen som Jer der mener
> at det er foreningen (de andre beboeres) problem at I vil ud huritgt.

Sådan nogen som os? smut over i mudderkastning og råb ad
folk eller tal ordentligt - jeg har ikke gjort dig noget...

Lejetab? lejlighederne bliver lejet ud med det samme - altid.
Vi har boet her i fire år og der går ikke en dag fra den ene
flyttebil kører til den næste parkerer foran hoveddøren :)

Men jeg tror du misforstår mig. Jeg mener ikke det er de andres
problem at vi vil ud hurtigt. Jeg mener det er et problem
hvis det der står i en kontrakt ikke gælder. Hvis det fremgik
af vores kontrakt at vi skulle betale nogen penge gør vi det
da med glæde. Men hvis man i en kontrakt er blevet lovet et
og man så fire år senere konstaterer noget andet mener jeg
ikke det er fair. Desuden vil vi slet ikke ud. vi flytter
til en anden lejlighed i samme boligforening (der også er
blevet fraflyttet med en måneds opsigelse) så vi bliver ved
at forære dem penge lidt endnu :)

Det jeg opponerer mod er ikke at vi, i givet fald loven er på
udlejers side, skal betale for flere måneder. Det gør vi jo
bare så. Det jeg opponerer mod er at det fra udlejers side
blev begrundet med at en lov var blevet ændret og så galdt
det der stod i kontrakten ikke. Jeg bad _ikke_ om råd angående
det rimelige i at ville lade andre betale eller ej. Jeg bad
om et råd ift om boligfoeningen er forpligtet til at underrette
om ændringer i en lovgivning der ændrer en kontrakts gyldighed.

hilsner

Fra : 'Knud'

Dato : 12-12-03 20:08

> 'Knud''s utterance expressed in
>
> Sådan nogen som os? smut over i mudderkastning og råb ad
> folk eller tal ordentligt - jeg har ikke gjort dig noget...

Men du ville gerne - ikke?

> Lejetab? lejlighederne bliver lejet ud med det samme - altid.
> Vi har boet her i fire år og der går ikke en dag fra den ene
> flyttebil kører til den næste parkerer foran hoveddøren :)

Det kunne jo være at disse flytninger var planlagte sådan cirka 3 måneder i
forvejen - ikke??

Venlig hilsen
Knud

Fra : jacob nielsen

Dato : 12-12-03 19:42

"Lars Gjerløw Jørgensen" <lgjPURGE@jyde.dk> wrote in message

> [...]

> på baggrund heraf fremskynder genudlejningsbestræbelserne ,
> er lejeren forpligtet til at betale et genudlejningsgebyr

Det tror jeg, at du har misforstået. I har 3 måneders opsigelse uanset hvad,
men hvis I fraflytter lejligheden i opsigelsesperioden, skal udlejer
foretage rimelige bestræbelser på at genudleje, og det er den ulejlighed
udlejer beregner sig et gebyr for i det du citerer. Det har været diskuteret
en del om udlejer overhovedet kan kræve et sådan genudlejningsgebyr, og det
er for ikke sålænge siden kommet en Højesteretsdom (U2003.2066H) om
spørgsmålet, hvorfra følgende citater stammer:

"I en lejeaftale om en beboelseslejlighed var aftalt, at lejeren, L, skulle
betale et genudlejningsgebyr på 650 kr., hvis han ved sin opsigelse måtte
ønske at blive frigjort tidligere end ved udløbet af opsigelsesvarslet på 3
måneder. L opsagde i september 1999 lejemålet til fraflytning straks, og
genudlejning skete pr. 15. oktober 1999."

[...]

"Efter lejelovens § 86, stk. 3, 1. pkt., skal udlejeren bestræbe sig
på at genudleje det lejede, hvis lejeren efter opsigelse flytter inden
opsigelsesvarslets udløb. I udlejerens krav over for lejeren skal efter 2.
pkt. fragå, hvad han indvinder eller burde have indvundet ved genudlejning.
Ved sædvanlig tilrettelæggelse af udlejning og administration kan sådanne
bestræbelser på genudlejning ikke antages at medføre ekstra omkostninger,
herunder interne omkostninger ved merarbejde. Kun hvis det dokumenteres, at
der i det konkrete tilfælde er påført udlejeren sådanne ekstra omkostninger,
kan han fradrage dem ved opgørelsen af det, han indvinder. § 86, stk. 3, 1.
pkt., indeholder således ikke hjemmel til at fradrage omkostninger med et
standardbeløb. Efter bestemmelsens indhold og formål er den endvidere til
hinder for en aftale om et fast gebyr ved opsigelse med forkortet varsel,
når udlejeren ikke har påtaget sig forpligtelser, der går videre end dem,
der følger af § 86, stk. 3.
Ejendomsselskabet har ikke ved lejeaftalen påtaget sig sådanne
videregående forpligtelser og har ikke ved genudlejningen i det konkrete
tilfælde haft ekstra omkostninger. Selskabet har derfor ikke ret til
genudlejningsgebyret."

Mvh.
Jacob