Er der virkelig ikke nogen der kan hjælpe
Fra : Claus Stensgaard

Dato : 11-12-03 19:14

Hvordan skal jeg bogføre en privat pc som har kostet knap 10.000 incl. moms
i mit nyoprettede firma.

Pc købt i Juni 2002, firma oprettet 1. januar 2003.

Jeg er klar over at jeg ikke kan køre momsen ind, men på hvilke konti skal
PC køres ind i virksomheden som en værdi.

Det samme spørgsmål vil jeg vide omkring min private bil - værdi ca. 50.000

Tak på forhånd
Claus Stensgaard

Fra : alexbo

Dato : 11-12-03 20:03

"Claus Stensgaard" skrev

> Hvordan skal jeg bogføre en privat pc som har kostet knap 10.000 incl.
moms
> i mit nyoprettede firma.

Sælg den til firmaet.

"Købt af Claus Stensgaard cpr nr. 1234 et stykke PC 7.000 kr."

Du skal selvfølgelig kunne sandsynliggøre at du ikke bruger den privat.
F.eks. at du har købt en anden til privat brug.

mvh
Alex Christensen

Fra : Claus Stensgaard

Dato : 11-12-03 20:25

Jeg bruger den primært til billedebehandling og lagring af de billeder jeg
tager, samt til videoredigering.

Jeg har en gammel pc som jeg faktisk bruger til privat brug (ungerne spiller
osv)

Gør det samme sig gældende for bilen, - det er jo svært at værdisætte en bil
fra 96

Fra : Ukendt

Dato : 11-12-03 22:32

Claus Stensgaard wrote:
> [...]
> spiller osv)
> Gør det samme sig gældende for bilen, - det er jo svært at værdisætte

Du kan da bare som privatperson sælge dem til dit firma.
Husk at lave et dokument på at den er solgt til firmaet.

PC'en taber ca. 25%-30% (hvis ikke mere) om året.
Værdien på bilens kan du slå op i en bilbase.

Husk dokumentation (et salgsdokument) på at den er solgt.

PC'en bogføres som småanskaffelser og afskrives straks
Bilen føres ind på en bilkonto og afskrives efter skattereglerne som du
finder på www.toldskat.dk

--
mvh Karsten
http://www.alsit.dk

Fra : Lykke

Dato : 12-12-03 10:34

da jeg skulle vurdere min bil, var det hos den lokale forhandler, der lavede
d.d. vurdering skriftlig.
papiret ligger nu i firmaets mapper.

Fra : Michael Sørensen

Dato : 12-12-03 16:09

> PC'en bogføres som småanskaffelser og afskrives straks
> Bilen føres ind på en bilkonto og afskrives efter skattereglerne som du
> finder på www.toldskat.dk

Angående bilen kan det iøvrigt være en ide at overveje - hvis du stadig vil
bruge bilen privat - hvor stor en andel, der vil blive privat kørsel og hvor
stor en del, der vil være erhvervsmæssigt og derudfra bestemme, om der skal
være tale om, at bilen skal i virksomheden eller privat.

Hvis bilen skal bruges blandet (både privat og erhvervsmæssigt) er der flere
løsninger: Bl.a. følgende 2:

1) Bilen købes af virksomheden (til en MARKEDSPRIS) og du bliver beskattet
af fri bil

2) Bilen købes ikke af virksomheden. Du kan skattefrit af virksomheden få
udbetalt KM-godtgørelse efter statens takster efter hvor mange km. du kører
for virksomheden

Fra : Ukendt

Dato : 16-12-03 22:28

"Michael Sørensen" <webmaster_m-s@FJERNstofanet.dk> wrote in message
> [...]
>
> 2) Bilen købes ikke af virksomheden. Du kan skattefrit af virksomheden få
> udbetalt KM-godtgørelse efter statens takster efter hvor mange km. du

Der er ikke så meget at være i tvivl om. Spørgeren oplyser i det oprindelige
indlæg, at bilen er cirka 50.000 kroner værd, og på den baggrund kan det
slet ikke betale sig at køre i fri bil. Bruger du "fri bil"-ordningen
antager skattefar nemlig automatisk, at bilen mindst har en værdi på omkring
160.000 kroner - og dette beløb bruges som beregningsgrundlag, når
skatteværdien af den frie bil skal udregnes.

Afskrivninger og driftsomkostninger på en bil til 50.000 står slet ikke mål
med beskatning af fri bil... så hellere vælge løsning 2, hvor firmaet må
udbetale 2,90 kroner pr kørt km til bilejeren UDEN at bilejeren beskattes af
beløbet.

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
Journalist, www.budstikken.com
chefredaktør, www.unfairpris.dk

Fra : Michael Sørensen

Dato : 16-12-03 23:14

> [...]
> udbetale 2,90 kroner pr kørt km til bilejeren UDEN at bilejeren beskattes

Helt enig,

jeg havde ikke lige læst indlægget ordentligt og havde misset de "50.000"

Lad bilen være privat og gør som der blev foreslået af Jesper Brock ovenfor
eller vælg at lade bilen være et blandet benyttet driftsmiddel og fordel
udgifterne ligeligt mellem dem, hvilket dog er besværligt i forhold til den
anden løsning.. Vil dog stadig foreslå, at du lader dig selv udbetale 2,9 (i
2003) skatteefrit i km-godtgørelse.

Fra : Nicolai Lang

Dato : 17-12-03 19:12

On Tue, 16 Dec 2003 22:28:01 +0100, "Jesper Brock"
<jesper.brock[at]mail.dk> wrote:

> [...]
>160.000 kroner - og dette beløb bruges som beregningsgrundlag, når
>skatteværdien af den frie bil skal udregnes.

Rigtig - men for mig kan det betale sig. Fordi:

Jeg kører 30.000 km privat
Jeg kører < 4.000 km for firmaet
Min bil koster ganske vist kun 50.000 men har kostet 50.000 i
vedligehold.

/Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Lars

Dato : 19-12-03 03:12

Hej Claus,

Du kan godt trække PC´en fra med hele beløbet grænsen er i år 10.500 kr.

Hvis det drejede sig om bilen og du vil have den ind i firmaet (hvilket nok
ikke er en god idé fordi du så bliver beskattet alt for meget for privat
kørsel) skal du taste den ind som et aktiv (alts en eller anden konto for
driftsaktiver) og så skal du afskrive på den hver år med en eller anden
procentsats.

Mvh Lars