Hvor kan bittermandler fås?
Fra : NIL

Dato : 11-12-03 16:24

Jeg står overfor at ville lave min egen marcipan, og den opskrift jeg har er
m. honning og rørsukker og der skal også 3 stk bittermandler i. Men hvor i
alverden køber jeg dem? . De er vist nok "farlige". Jeg har prøvet i alle de
udenlandske grønthandlere der findes på Østerbro. Jeg vil være overordentlig
taknemmelig, hvis nogen kan give mig et tip

Pia

Fra : Jørn Ibsen

Dato : 11-12-03 22:18

"NIL" <nilau4@yahoo.dk> wrote in message

> [...]
> udenlandske grønthandlere der findes på Østerbro. Jeg vil være overordentlig
> taknemmelig, hvis nogen kan give mig et tip

Jeg har aldrig selv købt dem, men så vidt jeg ved skal de købes på
apoteket (måske også hos materialisten).

Den bitre smag skyldes bittermandelolie, som indeholder 2-4% blåsyre
(meget giftigt). Jeg mener at have hørt, at bitre mandler sælges
enkeltvis, og bestemt ikke i poser med 200g.

Mvh. JIB

PS: Mængden af gift i en enkelt mandel eller 3 er ganske harmløs.

Fra : Jørgen Hess

Dato : 12-12-03 00:21

"Jørn Ibsen" <ji@iteration.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Mvh. JIB
>
> PS: Mængden af gift i en enkelt mandel eller 3 er ganske harmløs.

Man skulle vist kunne spise 20, men den samme materialist (i Nykøbing
F.) sagde at det var ulovligt at sælge bittermandler.
Er det så en EU ulovlighed eller bare i Danmark. Har også forgæves set
efter bittermandler i Helsingborg og Fredrikstad (Norge).
mvh
Jørgen

Fra : Dyveke

Dato : 12-12-03 16:37

"Jørgen Hess" <joergen.h@ahvapost.dk> wrote in message
> [...]
> Er det så en EU ulovlighed eller bare i Danmark. Har også forgæves set
> efter bittermandler i Helsingborg og Fredrikstad (Norge).

Jeg har købt bittermandler i et helt almindeligt supermarked i Malmö.

MVH

Dyveke

Fra : Bo Warming

Dato : 12-12-03 14:47

"Jørn Ibsen" <ji@iteration.dk> wrote in message
> [...]
>
> Mvh. JIB
>
> PS: Mængden af gift i en enkelt mandel eller 3 er ganske harmløs.

De smager så bittert at der næppe nogensinde er sket en forgiftning af noget
menneske.

De har altid kun været solgt i småbitte poser, fordi der kun brugtes få.

Men HVOR kan de købes idag?

(Bitterheden har næppe at gøre med den aldehyd-forbindelse som cyaniden er
bundet til, men med et andet stof i den særlige mandelart )

Engang lå Kronprinsessegade nær Percks tehandel en meget velassoreteret
materialist, som jeg ville tro havde dette umoderne påfund - men hvor er han
flyttet hen?

Fra : Thomas & Sanne

Dato : 12-12-03 16:10

Jeg spurgte en konditor angående bittermandler og han sagde" de kan godt
undværes det er gammel skik at bruge dem. marcipanen bliver lige så god
uden"
Hilsen Thomas

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 12-12-03 10:34

[NIL | Thu, 11 Dec 2003 16:23:37 +0100]

>Jeg står overfor at ville lave min egen marcipan, og den opskrift jeg har er
>m. honning og rørsukker og der skal også 3 stk bittermandler i.

Undskyld at jeg er lidt kynisk, men...

Bittermandler er jo egentlig kun nødvendige for at være smagsforstærker?
Så vælger du at købe nogle gode mandler, behøver du hverken rørsukker,
honning, bittermandler eller andre "unaturlige" smage i din marcipan.

Valgte du f.eks. at bruge spanske valenciamandler (indrømmet, de er
dyrer) behøvede du kun dem, sukker og æggehvide for at lave den mest
fantastiske hjemmelavede marcipan.

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Sarah Garvig Frederi~

Dato : 12-12-03 19:54

Hej. Måske du skulle prøve Special Købmanden i Cityarkaden på Strøget. De
har alt!!! God jul

Fra : Pia von Essen

Dato : 13-12-03 12:12

Sarah Garvig Frederiksen" <ccc51579@vip.cypercity.dk> skrev i en meddelelse
> Hej. Måske du skulle prøve Special Købmanden i Cityarkaden på Strøget. De
> [...]
Tak for alle svarene
René Hjort svarede at jeg da bare kunne lave marcipanen af Valenciamandler,
så ville jeg ikke skulle behøve at komme bittermandler I!- Den opskrift jeg
har fundet er netop med Valenciamandler, og alligevel er der tilsat
bittermandler! - Men jeg vil da prøve uden, da det ser ud til at det bliver
for vanskeligt, at finde de famøse bittermandler. Men er der måske nogen
her, der så ved hvor jeg får fat i Valenciamandler?
Pia

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 13-12-03 23:06

[Pia von Essen | Sat, 13 Dec 2003 12:12:23 +0100]

>Den opskrift jeg har fundet er netop med Valenciamandler, og alligevel er der tilsat
>bittermandler!

Ok, men DET er altså for fjollet :) Det svarer helt overens med at
finde de mest delikate ingredienser og så bagefter tilsætte
smagsforstærker for "en sikkerheds skyld"

>Men jeg vil da prøve uden, da det ser ud til at det bliver for vanskeligt, at finde de famøse bittermandler.

Mange tak :) Jeg har det også med at marcipan skal smage fint af
mandler, ikke tysk marcipan, så jeg er måske også lidt særlig :)

>Men er der måske nogen her, der så ved hvor jeg får fat i Valenciamandler?

Hvis du bor i København kan de bl.a. fås både som smuttede hele mandler
og som mandelmel af den bedste sort (fra Gispert) hos bl.a.
Specialkøbmanden, men ellers er du garanteret også velkommen til at
ringe til Chokolade Compagniet på tlf. 38 11 12 11 for at få dem til at
hjælpe dig med at finde en forhandler.

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk