Penge tilbage ved gentagne reperationer
Fra : Søren Rokkedal Larse~

Dato : 11-12-03 13:28

Hej

Jeg synes en gang at have læst at man kan forlange at få sine penge tilbage
hvis man får repareret det samme produkt flere (3?) gange i træk. Er der
noget om det? Kræver det at man har bonnen på produktet, eller er et
garantibevis godt nok?

Mvh
Søren Larsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-12-03 14:14

Søren Rokkedal Larsen skrev:

>Jeg synes en gang at have læst at man kan forlange at få sine penge tilbage
>hvis man får repareret det samme produkt flere (3?) gange i træk. Er der
>noget om det?

Ja. Hvis sælger ikke kan reparere uden væsentlig ulempe for
køber, kan denne kræve handelen ophævet, og så skal man have alle
sine penge tilbage. Loven nævner ikke en grænse på tre gange.
Hvis sælger f.eks. kan lave 24 forsøg på to dage, er det ikke en
væsentlig ulempe. Men i praksis regner man ofte med tre forsøg.
Jeg vil dog også mene at ret meget over tre uger er væsentlig
ulempe, og så er det ligemeget om sælger slet ikke er gået i gang
endnu.

>Kræver det at man har bonnen på produktet, eller er et garantibevis godt nok?

Det er ligegyldigt hvad slags bevis man har. Man skal bare kunne
dokumentere hvem der har solgt varen. Bon eller garantibevis er
okay.

--
Bertel

Fra : HKJ

Dato : 11-12-03 17:12

"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> wrote in message

> [...]
> Jeg vil dog også mene at ret meget over tre uger er væsentlig
> ulempe, og så er det ligemeget om sælger slet ikke er gået i gang

Faktisk er forbrugerklagenævnet ved at stramme lidt op, prøv at se her:
http://www.fi.dk/presse/nyhedsbrev/11122003/2/

Det er så for mobiltelefoner og der bygger afgørelserne på at en af
følgenden skal bruges:

1) Hurtig reperation (få dage)
2) Lånetelefon mens reperationen udføres
3) Ombytning til ny telefon

og sælger har kun et, højst to forsøg.