Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
canon A80 kontra G5
Fra : flemming kaufmann

Dato : 11-12-03 11:35

Hej.

Jeg overvejer køb, at et af følgende kameraer. A80/G5
A80 er kommet på markedet senere end G5.
Såvidt jeg kan læse mig til, har A80 et bedre 9 punkts autofocus system, G5
har kun et et punkts autofocus system.
Er der nogle der har kommentarer/erfaring med autofocusen på disse to
kameraer.

Jeg er godt klar over de andre forskelle på disse to kameraer, der muligvis
gør G5 til et bedre og dyere valg.

med venlig hilsen
Flemming Kaufmann Jakobsen

Fra : www.analogfoto.dk / ~

Dato : 11-12-03 11:54

"flemming kaufmann" <fka@bang-olufsen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> A80 er kommet på markedet senere end G5.
> Såvidt jeg kan læse mig til, har A80 et bedre 9 punkts autofocus system,

Hej

Hvis der ikke er mulighed for at ændre A80 til "etpunktsfocus", vil det nok
altid blive en blød mellemvarer.
Forestil dig at der er stor forskel på den afstand som de forskellige
punkter måler, så bliver der lavet et gennemsnit, som du ikke er bekendt
med.
Med et punkt har du styr på sagerne !

Det var noget andet hvis de forskellige punkter målte de forskellige
afstande, og derudfra fandt en passende blænde/dybdeskarphed relateret til
den lukkertid der er mulig i motivet, men sådan tror jeg ikke det hænger
sammen !

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : flemming kaufmann

Dato : 11-12-03 13:35

Hej

tak for svaret. Det kan omstilles til 1 punkts autofocus på
A80. Jeg kan desværre ikke finde yderligere beskrivelser af 9 punkts
autofocus systemet på canons
hjemmesider.

med venlig hilsen
Flemming

Fra : Mic Holm

Dato : 11-12-03 15:01

> [...]
> den lukkertid der er mulig i motivet, men sådan tror jeg ikke det hænger

Det gør mit 10D, hvis man kører det i A-DEP mode.

--M

Fra : Ole Larsen

Dato : 11-12-03 15:08

"www.analogfoto.dk / L Langgaard" <langgaard@klarupnet.dk> skrev i en
meddelelse news:br9i5t$4q$1@news.dansketelecom.com...

> Hvis der ikke er mulighed for at ændre A80 til "etpunktsfocus", vil det
nok
> altid blive en blød mellemvarer.

En A70 kan, så mon ikke en A80 også kan

> Forestil dig at der er stor forskel på den afstand som de forskellige
> punkter måler, så bliver der lavet et gennemsnit, som du ikke er bekendt
> med.
> Med et punkt har du styr på sagerne !

Enig, hvis du gider sætte dig ind i det helt basale, og det er der mange der
ikke gør, der tror at fotografi er et tagselvbord
Og det basale er ikke svært tilgængeligt. Der var en gang hvor man satte sig
ind i tingene hvis man.........Den tid er forbi - nu skal det komme pr.
automatik, og det lykkes ofte fordi producenterne er dygtige - kan indflette
adskillige gennemsnitsværdier i regneren. Men vil man styre hvad der sker,
er der kun een vej........analog eller digital.........og den er punktmåling
( afstand/lysværdi)

--
Mvh, Ole. Fotografiske billeder på:
http://home.tiscali.dk/nordlandsbaad/.

Fra : www.analogfoto.dk / ~

Dato : 11-12-03 15:34

"Ole Larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> adskillige gennemsnitsværdier i regneren. Men vil man styre hvad der sker,
> er der kun een vej........analog eller digital.........og den er

Hej

Det mest idiotiske er, at der kun er 3 (tre) ting der skal indstilles på et
kamera :

Lukkertid, blænde og afstand.

Og det er på "moderne" kameraer gjort til en videnskab udi det groteske !

Ps. I love my Canon New F1 fra 81 !

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : max

Dato : 11-12-03 15:42

> [...]
>
> Lukkertid, blænde og afstand.
>
> Og det er på "moderne" kameraer gjort til en videnskab udi det groteske !

God pointe!!

Fra : Ole Larsen

Dato : 11-12-03 15:54

"www.analogfoto.dk / L Langgaard" <langgaard@klarupnet.dk> skrev i en
meddelelse news:br9v1u$3n3$1@news.dansketelecom.com...

> [...]
>
> Lukkertid, blænde og afstand.
>
> Og det er på "moderne" kameraer gjort til en videnskab udi det groteske !

Det kan ikke udtrykkes klarere.

Men det er ikke et populært synspunkt - så får man jo_ selv_ ansvaret for et
par småting som man burde kende på forhånd.
PS I love my Pentax K2 fra 77. det kan køre man. og blændeprioriteret -
whauuuuuu........
PPS, hvor mange på gruppen har sat sig ind i forholdet mellem
lukkertid/blænde og filmfølsomhed ? 5 % ? Samme forholdsafhængighed gælder i
øvrigt også ved dig. fotografi.

Fra : Jens Bruun

Dato : 11-12-03 16:09

> [...]
meddelelse news:br9v1u$3n3$1@news.dansketelecom.com...

> Det mest idiotiske er, at der kun er 3 (tre) ting der skal indstilles på

Ahem. Hvidbalance? Følsomhed? Og jo, man "stiller" også hvidbalance på et
analogt kamera, når man vælger filmtype.

--
-Jens B.

Fra : www.analogfoto.dk / ~

Dato : 11-12-03 16:17

> [...]
>
> Ahem. Hvidbalance? Følsomhed? Og jo, man "stiller" også hvidbalance på et
> analogt kamera, når man vælger filmtype.

Ja afstanden skal også stilles efter hvor langt der er fra kameraet og til
motivet.
Og Vorherre har stillet hvidbalancen så den passer på alm. farvefilm om
dagen, hvor der er lys nok til at fotografere
--
Venlig hilsen / Best regards