Indføring af nyere privat pc i virksomhed
Fra : Claus Stensgaard

Dato : 11-12-03 11:18

Hej jeg har en enkeltmandsvirksomhed og jeg bruger pc´en til mit arbejde med
digitale billeder.

Kort før jeg oprettede mit firma indkøbte jeg en ny pc - hvordan får jeg den
indlemret i virksomhedens regnskab.

Desværre så er pc´en købt kort forinden 2003 så jeg kan ikke trække momsen
fra, men selv værdien uden moms må jeg da kunne trække ind i firmaet.

Lidt det samme spørgsmål har jeg gående på min private bil (hvide plader) -
den skal jeg have overført som værende firmabil. How to do ?

Tak på forhånd

Claus Stensgaard

Fra : Dan

Dato : 12-12-03 06:10

PC'eren kan du indføre som et apportindskud, ved ganske enkelt at
debiterer kontoen for småanskaffelser og kreditere på egenkapitalen.

Bilen er straks en helt anden sag!
Tror mig, lige nøjagtigt biler i virksomheder er en kæmpe jungle, som der
kun er et råd til: Lad din revisor kigge på den del - det hav af regeler der
er omkring biler er ikke for normale mennesker.
Mit personlige umiddelbare forslag er at lade bilen stå privat og så lade
virksomheder betale en erhvervsmæssig andel af driftsomkostningerne - en
såkaldt "Blandet bil".
Men igen: Lad din revisor kigge på det...

mvh.,
Dan

Fra : Lars

Dato : 19-12-03 03:18

Hej Claus,

Jeg synes heller ikke du skal lægge bilen ind i firmaet. Du bliver beskattet
hårdt af privat kørsel. Så er det bedere at føre et kørselsregnskab og så
trække 2.90 kr. fra pr. km. Sådan gør jeg nu - jeg har før haft firmabiler,
og det var det rene underskud.

Mvh Lars

Fra : Michael Sørensen

Dato : 19-12-03 15:07

> [...]
> hårdt af privat kørsel. Så er det bedere at føre et kørselsregnskab og så
> trække 2.90 kr. fra pr. km. Sådan gør jeg nu - jeg har før haft

Regn på det inden du vælger. I princippet kan du vente med at vælge det
indtil du indsender selvangivelsen et halvt år efter regnskabsafslutningen.

Hovedreglen siger, at hvis der er mest privat kørsel, så lad bilen være i
virksomheden - er der mest erhvervskørsel, så lad den blive privat.

Fri bil bliverman beskatet med Beskatningsgrundlaget for fri bil er 25% af
bilens nyværdi op til 300.000 og 20% af bilens nyværdi udover 300.000. Er
bilen over 3 år gammel er det 75% af bilens nyværdi du skal gange %-satserne
på.

Men husk på, at minimumsbeløbet man bliver beskattet af altid udgør minimum
160.000.

Vælger du at have bilen privat kan du få 2,90 kr./km i 2003

Der er også en 3. mulighed:

Behold bilen privat. Lav en kørebog, hvori du noterer antallet af privat
kilometer og erhvervskilometer.

Derefter kan du afskrive på bilen AF DEN ERHVERVSMÆSSIGE ANDEL* og du kan
fratrække driftsomkostninger til bil m.v. af den ERHVERVSMÆSSIGE ANDEL.

* Husk på, at du særskilt laver et afskrivningsregnskab over bilen INDEN du
ganger ud på den erhvervsmæssige andel.

/Michael Sørensen

Fra : Michael Sørensen

Dato : 19-12-03 15:10

> [...]
> fratrække driftsomkostninger til bil m.v. af den ERHVERVSMÆSSIGE ANDEL.
>
> * Husk på, at du særskilt laver et afskrivningsregnskab over bilen INDEN

Med ovenstående kan man kort sige, at hvis bilen er dyrere i drift end 2,90
kr. / kilometer for erhvervsmæssig kørsel , så er det dumt at "nøjes" med
statens takst.