Er det strafbart at kalde en person luder ~
Fra : J.K.Arning

Dato : 11-12-03 10:22

Er det strafbart at kalde Mary Donaldson for en luder ?

Citat: "bimbo Mary er ansat som luder for Se og Hør og deres læsere"

Hele indlæget kan læses i d.medier.tv under overskriften

"Ugens gang i kongehuset"

Regards

Fra : Søren Kongstad

Dato : 11-12-03 11:37

"J.K.Arning" <news@_NO_SPAM_arning.dk> wrote in message
> Er det strafbart at kalde Mary Donaldson for en luder ?
>
> Citat: "bimbo Mary er ansat som luder for Se og Hør og deres læsere"

Hun kaldes vel strengt taget kun for bimbo. Der står hun er ansat som luder,
men derfor behøver hun vel ikke at være en luder?

Derudover anvender man udtryk som luder til at dække andre ting end rent
seksuelle tjenester. For eksempel omtaler man af og til visse former for
journalistsik som luderjournalistik.

/Søren

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 11-12-03 20:30

Søren Kongstad wrote:
> Derudover anvender man udtryk som luder til at dække andre ting end
> rent seksuelle tjenester. For eksempel omtaler man af og til visse
> former for journalistsik som luderjournalistik.

Ja, eller en medie-luder...

Fra : Rune Wold

Dato : 11-12-03 12:13

J.K.Arning wrote:

[klip]

> Er det strafbart at kalde Mary Donaldson for en luder ?

Den relevante bestemmelse i straffeloven, der kan overvejes anvendt, må være
§ 267.

Denne bestemmelse beskytter en persons ære både ifa. selvagtelse og ifa.
omdømme.

Bestemmelsen sondrer mellem sigtelser og ringeagtsytringer (fornærmelige ord
eller handlinger).
Sigtelser vedrører forhold som objektivt kan efterprøves, og hvis man
herefter kommer frem til at sigtelsen er sand, er den som udgangspunkt også
straffri, jf. § 269, men se dog § 270.
I modsætning hertil står ringeagtsytringer, som dækker alskens stærkt
hånende udtalelser eller handlinger. Grænsen mellem ringeagtsytringer og
straffri meningstilkendegivelser er flydende og bestemt af den til en hver
til værende konventionelle opfattelse i samfundet.

Hvis forfatteren har brugt ordet luder i den klassiske forstand, hvorefter
der forstås en kvinde, der har samleje med mænd mod vederlag i penge, er der
vel tale om en sigtelse, der må betegnes som usand.
Omvendt forholder det sig formentlig, hvis forfatteren har brugt ordet i den
mere nydanske forståelse, hvor snart sagt alle kan defineres som ludere.
I dette tilfælde vil man måske ikke kunne tale om en sigtelse, der objektivt
lader sig efterprøve, men man kan formentlig godt om en ringeagtsytring.
Hvis forfatteren opfylder de subjektive betingelser om forsæt, kan der vel i
princippet straffes efter § 267, idet bestemmelsen må antages at være
fuldbyrdet, da ytringen er fremsat i et NG, hvor den er kommet til folks
kundskab.

/Rune Wold

Fra : Mcisten

Dato : 11-12-03 13:34

Spørgsmålet er vel lidt om den er usand ? Hvis personen der har skrevet det
argumenterer med at Mary har opsagt sit job for at leve af Frederiks penge
(Jeg er klar over han har en overførselsindtægt og ikke selv noget job)
Så tager hun imod penge fra en mand, men så er det argumentet om hvorfor hun
får disse penge ?

Men igen, skal man bruge denne betegnelse om Mary må det jo gælde alle
husmødre som ikke selv har job.

Det kan jo blive en interessant retssag som også fortæller lidt om hvor
grænserne går.

---------------------------
Jeg kunne aldrig selv finde på at bruge den slags betegnelser om andre, da
det jo afslører mere om den der kommer med udtalelsen end om modtageren.

Vi ser jo visse grupper i samfundet der kalder andres mødre for ludere og
danske kvinder for ludere som generelt udtryk. Det stempler jo kun disse
personer som ret uintelligente !

Tænk på at en retsag mod denne person ikke vil ændre personens mening, men
blot forstærke personens fordomme.

"De binder os på mund og hånd , men de kan ikke binde ånd", undertrykkelse
af selv rabiate meninger gavner ikke samfundet. Det er langt bedre at lade
folk fortælle hvad de mener, så de kan få respons fra andre og dermed kunne
se hvordan de selv står i forhold til "gennemsnits danskeren".

Det er også en ventil som gør at meninger ikke bliver til vold.

Med hensyn til Mary har hun valgt at komme i offentlighedens søgelys og må
forvente der også kommer negative meninger om hende.

Mvh og god jul
Husk livet er kort og så dør man, så hvorfor spilde tid på negativitet.

Fra : David T. Metz

Dato : 11-12-03 14:10

J.K.Arning skriblede:
> Er det strafbart at kalde Mary Donaldson for en luder ?

Se Runes svar, men bemærk at § 267 er underlagt privat påtale, dvs. den
krænkede skal selv rejse en sag.

OT: du skal ikke sætte skråstreger ind i URL'en.

David

http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923

Fra : J.K.Arning

Dato : 11-12-03 14:26

David T. Metz wrote:
> J.K.Arning skriblede:
>
> Se Runes svar, men bemærk at § 267 er underlagt privat
> påtale, dvs. den krænkede skal selv rejse en sag.

Ja det ser sådan ud .. irriterende nok da en repræsentant for
kongehuset formentligt aldrig ville gøre det på dette grundlag.

> OT: du skal ikke sætte skråstreger ind i URL'en.

Jeg ved det .. taste fejl .. som jeg rettede umiddlebart efter i et nyt
indlæg.

Regards