KØDDRESSING
Fra : Jesper Nielsen

Dato : 11-12-03 00:04

Hej

Jeg har været hos slagteren og købe noget køddressing.
Nu vil jeg så gerne høre om der nogen som ved hvor man kan købe sådanne
sager, da prisen hos slagteren er var rimelig høj.

Mvh.

Jesper

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 11-12-03 00:23

"Jesper Nielsen" <faust@nospamoncable.dk> writes:
>Jeg har været hos slagteren og købe noget køddressing.

Hvad mener du med køddressing?

--
Frank Løkkegaard
Et hus uden bøger er fattigt, også når skønne tæpper dækker dets gulve og

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 11-12-03 06:35

Marinade til kød.

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 11-12-03 11:32

"Jesper Nielsen" <faust@nospamoncable.dk> writes:
>Marinade til kød.

Arhh, det kunne du jo bare have skrevet )

Jamen der er jo en masse forskellige, alt efter hvad det er du skal lave.

Her er et par stykker:

Velegnet til gris og kylling/høns:
1/2 liter grøntsagsboullion
1/2 flaske hvidvin
2 fed pressede hvidløg
1 fintsnittet løg
et par kviste timian eller salvie(salvien er ikke så god til fjerkræet
Salt og peber.

Det hele blandes sammen, og så en tur i blenderen. Hældes over det kød, du
vil marinere, lad det stå koldt (køleskab eller svaleskab) i et døgn, og
kog/steg så. det giver virkelig kødet en stærk karakter.

Denne her er god til okeskød
En passende slat olivenolie
et stort glas cognac
tre fed hvidløg
en lille rød chilli
rå mængder timian
lidt lavendel
en god skvat balsamico
salt og 2-3 hele peberkorn

Alt blandes godt og grundigt sammen og hældes over kødet, i køle- eller
svaleskab i et par døgn, alt efter kødets art og størrelse. Er det bøffer
er et enkelt døg fuldt tilstrækkeligt. Er det okseklum, så skal der et par
døgn til.

Fra : Morten N. Nielsen

Dato : 11-12-03 11:58

I begge dine opskrifter til marinade bruger du salt. Der er vist noget med,
at det trækker saften ud af kødet. En god ide er at vente med at salte til
kødet skal tilberedes, eller bruge andre produkter med salt smag som soya
eller fiskesauce.

Et andet tip til marinader er altid at bruge en form for syre, citron,
eddike osv da det er med til at "løsne" kødet op.

Morten

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 11-12-03 12:19

"Morten N. Nielsen" <morten293@nospamhotmail.com> writes:
> [...]
>kødet skal tilberedes, eller bruge andre produkter med salt smag som soya

Det er rigtigt at for store mængder salt er lidt uheldigt, men blot det er
små beherskede mængder er min erfaring, at det går an.

>Et andet tip til marinader er altid at bruge en form for syre, citron,
>eddike osv da det er med til at "løsne" kødet op.

Det er blandt andet den funktion vinen har - udover altså at være
smagsgiver.

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 11-12-03 17:11

Frank Løkkegaard writes:
>Et andet tip til marinader er altid at bruge en form for syre, citron,
>eddike osv da det er med til at "løsne" kødet op.

Kom lige til at tænke på et gammel kogekoneråd jeg fik engang. Til en
eller anden forsamlingshusfest observerede jeg en flaske Brøndum i
køkkenet. Det kommenterede jeg på vanlig halvflabet måde. Nå efter at have
insinueret at kogekonen var lettere alkoholisk, fortalte hun mig at
snapsen blev brugt, hvis hun var usikker på kødets modning. Var hun det,
fik det et ordentligt skvæt alkohol, der så at sige spænger kødet mørt.
Jeg har siden konstateret at metoden virker.

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 12-12-03 00:10

Tak for de gode tips til marinader.
Det jeg forespurgte er noget som sælges til slagtere under navnet
"køddressing"

Mvh.
Jesper

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 12-12-03 08:16

"Jesper Nielsen" <faust@nospamoncable.dk> writes:
>Det jeg forespurgte er noget som sælges til slagtere under navnet
>"køddressing"

OK, så må jeg konstatere at jeg ikke aner hvad køddressing er, udover at
det forementlig er en marinade, der er sammensat anderledes end de par
stykker jeg havde udvalgt. Gu' ved hvad disse køddressinger består af.

Fra : Flemming Kold

Dato : 12-12-03 09:33

Hej

Jeg er Weber entuiast, og marinere derfor ofte mit kød. Her er en grund
marinade, som man selv kan tilpasse efter smag. Det hele er sådan noget
cirka-noget, så man kan få den til at smage, af det man kan lide.

1 del ketchup
1 del brun farin
Lidt presset citron
Lidt chillisauce
Soya
Pressset hvidløg (i store mæ-ngder *ss*)
Salt
Peber
Paprika
Oregano

Grunddelen er ketchup og brun farin. Resten er efter fri fantasi og egen
smag.

Hilsen Flemming Kold.

Fra : Jesper

Dato : 13-12-03 17:25

Det er jo en barbeque dressing/marinade du er ved at lave der, tilsæt bare
lidt stødt spidskommen og noget olivenolie, så er den perfekte marinade til
spareribs hjemme (passer da også til alt andet der skal smage af barbeque)

Mvh
Jesper

Fra : Linda Hedegaard Jens~

Dato : 13-12-03 22:29