Forbrugs undersøgelse - vand, varme og el
Fra : Jan Holm

Dato : 10-12-03 23:30

Hej Alle

Sad lige og rodede med energi budgettet. Holder øje med vand og
el hver måned. Som forholdsvis nybagt husejer kan jeg så sidde der
og sige "nå" til det jeg ser. Er det meget eller lidt, det ved jeg ikke.

Så hvis i har lyst må i gerne hjælpe mig med at "se lyset" Varme har
jeg lavet i kr, da metode og priser variere så meget på de forskellige
former.

------
Hus type = Nedlagt landbrug
Kvm = 200
Voksne = 2
Børn = 0
Forbrug Vand = 93 kbm
Forbrug El = 7800 Kwh
Forbrug Varme = 3 tons futurex/koks + 10 rm træ = 10-12.000 kr
------

Mvh
Jan Holm

Fra : Brian Larsen

Dato : 10-12-03 23:43

"Jan Holm" <NOSPAM@NOSPAM.TIA> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Så hvis i har lyst må i gerne hjælpe mig med at "se lyset" Varme har
> jeg lavet i kr, da metode og priser variere så meget på de forskellige

Her er Vores.

>------
> Hus type = Villa fra 1987 i et plan.
> Kvm = 174
> Voksne = 2
> Børn = 0
> Forbrug Vand = 90 kbm
> Forbrug El = 4000 Kwh
> Forbrug Varme = Naturgas ca.12500 kr / år samt solvarme til brugsvand.
> ------

Mvh. Brian

Fra : kelds@ofir.dk

Dato : 11-12-03 00:10

On Wed, 10 Dec 2003 23:29:54 +0100, "Jan Holm" <NOSPAM@NOSPAM.TIA>
wrote:

>Forbrug Vand = 93 kbm

Rimeligt - vandværker sætter som regel enfamiliehuse administrativt
til et forbrug på 170 m3 om året, hvis der ikke er vandmåler.

>Forbrug El = 7800 Kwh

Virker lidt højt, men hvis I også bruger det til varnt vand er det
måske ikke så voldsomt alligevel.
Prøv evt at tjekke http://selvtjek.sparel.dk/ - dr kan du få en ide
om, hvorvidt det er normalt elle ej.

>Forbrug Varme = 3 tons futurex/koks + 10 rm træ = 10-12.000 kr
>------
Ikke specielt dyrt, især ikke hvis I på den måde får hele huset varmet
op til 20-22 grader og der ikke er rum, som er køligere end andre.
Prøv www.rockwool.dk for at regne ud, hvad et isloeret/uisoleret hus
af den størrelse bruger i snit.

KS

Fra : Jan Holm

Dato : 11-12-03 00:59

kelds@ofir.dk wrote:
> Rimeligt - vandværker sætter som regel enfamiliehuse administrativt
> til et forbrug på 170 m3 om året, hvis der ikke er vandmåler.

Håber på at bringe det yderligere ned med nye toiletter. De har tendens
til at løbe + vi har ikke "lille" skyl.

> Virker lidt højt, men hvis I også bruger det til varnt vand er det
> måske ikke så voldsomt alligevel.
> Prøv evt at tjekke http://selvtjek.sparel.dk/ - dr kan du få en ide
> om, hvorvidt det er normalt elle ej.

Var inde og teste hurtigt. Når jeg indtaster vores apparater kommer den
frem til 6257 kwh, så er det jo ikke helt ved siden af. Vi har en enkelt el
radiator i soveværelset som kun bruges om natten i vinterperioden. Så er
der en elvandvarmer som kører på anlæget og kun varmer hvis vandet ikke
er varmt fra fyret, som ikke kører om sommeren. Dvs den bør faktisk kun
arbejde om sommeren. Tror jeg vil prøve at teste en vintermåned med den
slukket og så se om fyret kan klare det alene. Derudover ville det også
være ret nemt at opsætte en alm radiator i soveværelset da rørerne går
inde lige inde i skunken. Som det er nu ligger vi på ca 800kwh pr mdr om
vinteren og ca 550 kwh pr mdr. om sommeren.

En ting der overraskede mig på siden var cirkulationspumpen. 437 kwh.
Dem har vi så 2 af !!!! Umiddelbart en nemt sted at lave en hurtig
besparelse.

Mvh
Jan Holm

Fra : Tommy

Dato : 11-12-03 09:55

On Thu, 11 Dec 2003 00:59:28 +0100, "Jan Holm" <NOSPAM@NOSPAM.TIA>
wrote:

>Håber på at bringe det yderligere ned med nye toiletter. De har tendens
>til at løbe + vi har ikke "lille" skyl.

Pas på med lille skyl, hvis det er ældre rør i kører med. Jeg synes at
have hørt noget om, at de ældre installationer faktisk har brug for
det ekstra vand for at skylle rørene.
--
Tommy - Hader DU en reklame? --> http://www.hadereklamer.dk
E-Reklamer.dk: http://makeashorterlink.com/?T26A15582

Fra : Jens Borchert Peders~

Dato : 11-12-03 11:18

Tommy <verndroidSLET@hotmail.com> wrote in

> Pas på med lille skyl, hvis det er ældre rør i kører med. Jeg synes at
> have hørt noget om, at de ældre installationer faktisk har brug for
> det ekstra vand for at skylle rørene.

Korrekt - eller rettere det har jeg også hørt, det med rørene.

Du kunne jo lægge en mursten eller to ned i cisternen, så mindsker du
vandforbruget med et par liter.

Men pas på med at toilettet løber. Det er faktisk ganske meget vand der
løber ud, på et døgn, på den måde. Så få det løberi stoppet, hvis du vil
spare på vandet.

Jens Borchert Pedersen
Østfyn
Mailto:jbp@vip.cybercity.junkdk

Fra : Jan Holm

Dato : 12-12-03 00:31

Jens Borchert Pedersen wrote:

> [...]

> Men pas på med at toilettet løber. Det er faktisk ganske meget vand
> der løber ud, på et døgn, på den måde. Så få det løberi stoppet, hvis

Det løber ikke sådan generelt, men det sker tit at pakningen i
bunden ikke får fat, eller den hænger i de stænger der er nede
i cisternen. Det er bare et gammel og generelt slidt toilet. Selvom
man har stort og lille skyl vil man jo stadig "i store tilfælde" bruge
stort skyl som burde skylle rørerne ordentligt ?

Mvh
Jan Holm

Fra : Erik Olsen

Dato : 12-12-03 00:47

Jan Holm wrote:

> [...]
> man har stort og lille skyl vil man jo stadig "i store tilfælde" bruge
> stort skyl som burde skylle rørerne ordentligt ?

Vi havde tidligere et Ifö med 6 l skyl som en tid løb en del. Jeg fixede
det (det var en rustskal i ventilen), men senere begyndte det at løbe af
og til. Det var ikke til at vide hvornår.

Så vi skiftede det til et nyt Ifö Cera med 6/3 l duo-skyl - det var en
god investering. De 6 l er rigeligt til at skylle "stort" ud, pga.
udformningen skyller det skålen langt mere effektivt end det gamle med
samme vandmængde.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Tommy

Dato : 12-12-03 10:27

On Fri, 12 Dec 2003 00:30:32 +0100, "Jan Holm" <NOSPAM@NOSPAM.TIA>
wrote:

> [...]
>man har stort og lille skyl vil man jo stadig "i store tilfælde" bruge
>stort skyl som burde skylle rørerne ordentligt ?

Ja det er jo rigtigt nok. Men humlen er at den har brug for det store
skyl _imellem_ de store tilfælde for at skylle ordentlig ud i ældre
rør-installationer. Det er altså ikke kun i det store tilfælde at det
er nødvendigt med det store skyl! :)

Fra : Gunnar Grooss

Dato : 11-12-03 09:27

> Sad lige og rodede med energi budgettet. Holder øje med vand og
> el hver måned. Som forholdsvis nybagt husejer kan jeg så sidde der
> og sige "nå" til det jeg ser. Er det meget eller lidt, det ved jeg ikke.
Hej
jeg har et program der ligner dit, der skriver jeg ind hver lørdag -varme -
el - vand og så har programmet en beregning hvor den sammenligner for 52
uger siden. Det er først interesant når det er et år gammelt, så står der
hvor meget -mere - eller mindre - end samme uge sidste år Vi bruger ca. 1
kb vand om ugen ca. 90 kw strøm og omkring 0.350 gigakalorier. Men det kan
jo kun sammenlignes med noget der måles på samme måde. Vand og strøm er til
at føle på.
Gunnar

Fra : Jens Juul

Dato : 11-12-03 10:09

>Sad lige og rodede med energi budgettet. Holder øje med vand og
>el hver måned.

Før vi købte vores (el-opvarmede) hus ringede vi til el-selskabet og fik
oplyst forrige ejers forbrug gennem de foregående tre år - det er et meget
godt pejleparameter for hvad det koster.

Mvh Jens

Fra : bme

Dato : 11-12-03 11:29

mine tal

------
Hus type = ældre parcelhus (1952)Nedlagt landbrug
Kvm = 78
Voksne = 2
Børn = 2
Forbrug Vand = 105 kbm
Forbrug El = 4500 Kwh
Forbrug Varme = 8.000 til fjernvarme (incl opvarming af varmt vand)

/bo

Fra : anders majland

Dato : 11-12-03 12:10

> Hus type = Nedlagt landbrug
> Kvm = 128+90 (Sidste vinter var der 10mm isolering på loftet. Det er
nu øget til 200 på skråvægene og 300 på det vandrette. Pt holder vi
16-18 grader deroppe med varmetabet fra stuen
)
> Voksne = 2
> Børn = 1
> Forbrug Vand = 137 kbm (opvaskemaskine og vaskemaskine tager nok en
stor del)
> Forbrug El = 4200 Kwh - Elforbruget er stort set konstant over året.
Fyret brugere strøm om vinteren og elvandvarmeren kører når fyret
slukkes.
> Forbrug Varme = 8tons træpiller. Foreløbigt ligger vi noget lavere
(~30%) og det skyldes primært at vi også bruger en ny brændeovn og
efterisoleringen. Desuden kan været jo opgså være mildere i år end
sidste år

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid