Quadra-OS
Fra : Marcus

Dato : 10-12-03 21:16

En stackars människa på Jorden ska få en Quadra (låter som en 840AV på
beskrivningen) i julklapp av en annan (ond?) människa - och jag mitt
dumma nöt, jag "som kan data", råkade till givaren nämna att det ju
finns roligare OS än det MacOS 7.6.1 (?) man som mest kan köra på de där
maskinerna...

Men... Vad? Eftersom givaren inte direkt är någon hacker - men kör litet
Linux / *BSD om installationen inte är för svår - får det gärna vara
något "snällt".

Jag kommer på:

• Net BSD + X
• MkLinux + X
• MorphOS *ska* gå men hur svårt?
• BeOS *har sett IRL* men vet inte hur mycket jobb bakom...

Finns det fler alternativ?

/M
--
SUBLIMITETSAKADEMIEN
http://mac.abc.se/~pictor/

Fra : Henrik G. Jacobsen

Dato : 11-12-03 08:14

"Marcus" <NOSPAMpictor@abc.se> wrote in message
> [...]
> . MkLinux + X
> . MorphOS *ska* gå men hur svårt?
> . BeOS *har sett IRL* men vet inte hur mycket jobb bakom...

Ja, der findes alternativer....
En Quadra 840AV kan selvfølgelig også køre System 8.1!

Fra : Sebastian

Dato : 12-12-03 23:02

Henrik G. Jacobsen <nospam@brakmark.dk> wrote:

> "Marcus" <NOSPAMpictor@abc.se> wrote in message

> Ja, der findes alternativer....
> En Quadra 840AV kan selvfølgelig også køre System 8.1!

Hvis det skal gå hurtigt er System 7.1 _valget_. Selvfølgelig kan den
køre 8.1 og så kan man nyde den mere moderne overflade, det vil dog ikke
være verdens hurtigste maskine. Næsten alle programmer, der kræver OS 8
kræver også PPC.
Der er kun ganske få programmer som kræver mere end System 7.1. Dette er
især programmer, der har brug for en nyere version af OpenTransport. Her
er System 7.5.5 det bedste valg. System 7.5.5 er frigivet og fås hos
Apple.

hilsen

--
Sebastian Loeck
Frederiksberg - Denmark

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 11-12-03 11:49

Marcus wrote:

> • Net BSD + X
> • MkLinux + X
> • MorphOS *ska* gå men hur svårt?
> • BeOS *har sett IRL* men vet inte hur mycket jobb bakom...

Se http://penguinppc.org/ (kasse til venstre midfor) for
Linuxdistribtuioner til PowerPC. Personligt ville jeg undersøge om
Mandrake 9.1 kan køre på maskinen først.

--
Thorbjoern Ravn Andersen "...plus...Tubular Bells!"

Fra : Karl Antz

Dato : 11-12-03 12:17

Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> wrote:

> Linuxdistribtuioner til PowerPC

.... kan ikke bruges på en Quadra - den kører med en 68K-processor.

hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-12-03 08:42

Karl Antz wrote:

> .... kan ikke bruges på en Quadra - den kører med en 68K-processor.

Så er det godt at der også er en linuxdistribution til dét (hvis altså
det er en 68030).

http://www.mac.linux-m68k.org/

Der er et par links på http://www.lowendmac.com/ppclinux/02/0813.html
--
Thorbjoern Ravn Andersen "...plus...Tubular Bells!"

Fra : david bonde

Dato : 12-12-03 00:45

> [...]

> dumma nöt, jag "som kan data", råkade till givaren nämna att det ju
> finns roligare OS än det MacOS 7.6.1 (?) man som mest kan köra på de där

Man ska väl kunna köra minst 8.1 på 040-maskiner?

> [...]
> • MkLinux + X
> • MorphOS *ska* gå men hur svårt?
> • BeOS *har sett IRL* men vet inte hur mycket jobb bakom...

BeOS tror jag inte på, det kräver AFAIK PPC.

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Harri Mellin

Dato : 12-12-03 03:18

In article <1g5twp8.1wnfskvurbu64N%i97_bedREMOVETHIS@i.kth.se>,
i97_bedREMOVETHIS@i.kth.se (david bonde) wrote:

> Man ska väl kunna köra minst 8.1 på 040-maskiner?

japp enligt mactracker så klarar Quadra 840AV Mac OS 8.1

Swedish Webcams http://zap.to/webcams