Revisor ?
Fra : H.S.

Dato : 10-12-03 13:19

Hvorfor foreslår alle at man bruger revisor så snart man stiller spørgsmål
til regnskab ?

Er der ingen der laver deres regnskab selv ? (mindre firma med max 50.000 i
oms om året )

Fra : Jonathan Stein

Dato : 10-12-03 13:48

H.S. wrote:

> Er der ingen der laver deres regnskab selv ? (mindre firma med max 50.000 i
> oms om året )

Jo, men det er mest fordi jeg synes det er interessant og gerne selv
vil følge med. Reelt ville jeg nok spare tid/penge ved at lade en
revisor klare det hele og i stedet arbejde et par timer mere.

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 10-12-03 13:49

"H.S." <public@tele2adslSPAM.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> til regnskab ?
>
> Er der ingen der laver deres regnskab selv ? (mindre firma med max 50.000

Bl.a. skatteregler skifter jo og kører op og ned som en jojo, og det er ikke
nemt at have fingeren på pulsen der hele tiden. Dernæst drejer det sig om at
aflægge et regnskab - i så lille et firma, som du beskriver, er et
skatteregnskab som regel tilstrækkelig, med mindre du også vil have et
driftsregnskab, der er noget helt andet.

Et regskab skal aflægges i overensstemmelse med regnskabsloven, der vist i
øvrigt også er ændret et par gange inde for de sidste par år, og det er
vigtigt at overholde disse regler for ikke at skyde sig selv i foden med
hensyn til T&S.

Det er derfor ikke muligt at give dig grundlæggende regnskabsmæssig råd og
dåd, der er optimale lige netop i din situation, hvilket heller ikke er
formålet med denne NG.

Det er den dybere årsag til, at der her i en NG henvises til en revisor for
at du kan få optimal hjælp i din stuation, uanset, om vi laver regnskaber
selv - også dem, der har virksomheder med større omsærtning end den af dig
nævnte.

Fra : H.S.

Dato : 10-12-03 15:10

"KHJ" <bitosnabelatdcadslpunktumdk> skrev i en meddelelse
> [...]
> selv - også dem, der har virksomheder med større omsærtning end den af dig

Det er jo da også fint nok at folk henviser til en revisor hvis man er i
tvivl om hvorvidt éns råd er fornuftige.
Men med max 50.000 (mål første år) i omsætning, så vil en revisor jo æde alt
overskud, og jeg tvivler da på at andre med lign småvirksomheder benytter
sig af revisor ?
- Men det skyldes måske at de fleste herinde omsætter for en del mere ? (så
de er nødt til at bruge revisor) - Eller at de er selvstændige, så der er en
timeløn at sammeligne med ift revisor lønnen ( min lille virksomhed skal
bare give overskud, så er jeg glad).

Fra : Ukendt

Dato : 11-12-03 01:14

> tvivl om hvorvidt éns råd er fornuftige.

Nu er det da vist sjældent, at de, der her i NG, forsøger at råde og vejlede
ud fra givne spørgsmål, er i tvivl om, hvorvidt de råd, der gives, er
fornuftige. Du skal lige regne med, at mange, der svarer her, er revisorer
og endnu flere er regnskabskyndige.

> [...]
alt
> overskud, og jeg tvivler da på at andre med lign småvirksomheder benytter

En revisor "æder ikke alt overskud". Desuden vil du med en virksomhed i den
størrelse få det inkorporeret i din årlige selvangivelse, så du ikke
risikerer at skyde dig selv i foden. Du kunne jo for om ikke andet så at
være bedre oplyst rette henvendelse til et par revisorer og bede om et
prisoverslag, så du har en mere "fast" fornemmelse af, hvordan du skal
vurdere ulejligheden at have en revisor. Det kunne let hænde sig, at han
kunne tjene sit honorar ind indtil flere gange.

Du behøver absolut ikke at tvivle på, at mange småvirksomheder benytter sig
af en revisor. Der er endog mange lønmodtagere, der anvender revisor. Med en
virksomhed af den størrelsesorden, du angiver, vil det i sig selv ikke blive
væsentligt dyrere.

> - Men det skyldes måske at de fleste herinde omsætter for en del mere ?
(så
> de er nødt til at bruge revisor)

Nej, nej, slet ikke nødvendigvis.

- Eller at de er selvstændige, så der er en
> timeløn at sammeligne med ift revisor lønnen

Som jeg læser det, så skulle en selvstændigs timeløn være større end
revisorens? Er det det, du mener? Såfremt du bare selv er den mindste smule
regnskabskyndig og selv kan tælle og lægge sammen, så skal en revisor kun
bruge mellem en halv og hel dag på dig, så
der altså grænser for omkostningens størrelse i den forbindelse.

Men det da alt andet lige din egen beslutning, om du vil bruge revisor eller
ej. Så skal du jo blot ikke gå ud fra som givet, at der er andre, der vil
træffe beslutningen for dig - endsige råde og vejlede imod deres bedre
vidende.

>( min lille virksomhed skal bare give overskud, så er jeg glad).

Jamen, det er da alle virksomhedsindehaveres målsætning. Det står du ikke
alene med.

Men det er mere min opfattelse, at du står alene med dine forudfattede
meninger, og når du nu med baggrund heri tilsyneladene negligerer de råd og
vejledninger, der gives - tja, så er alle ord jo spildte på Ballelars.

Karsten H. Jensen

Fra : H.S.

Dato : 11-12-03 09:15

> [...]
> ud fra givne spørgsmål, er i tvivl om, hvorvidt de råd, der gives, er
> fornuftige. Du skal lige regne med, at mange, der svarer her, er revisorer

- okay, det var jeg så ikke klar over, (har kun været i gruppen i 1 måneds
tid)

> [...]
en
> virksomhed af den størrelsesorden, du angiver, vil det i sig selv ikke

Jeg er ikke klar over hvor meget en revisor koster, men har bare indtrykket
af at det
er dyrt. Men klart, jeg kunne få sagen belyst ved at få et tilbud.
Min egen skat har jeg altid selv klaret, men det er der jo heller ikke mange
ben i. Men
muligvis en revisor kunne finde nogle flere fradrag end jeg selv kan, i og
med han kender reglerne.
Det skal jeg da ikke udelukke.

> [...]
og
> vejledninger, der gives - tja, så er alle ord jo spildte på Ballelars.

- Nej, nej - misforstå mig ikke. Tråden lavede jeg faktisk for at finde ud
af om det var mig der var
fuldstændig vanvittig idet jeg ønskede at lave mit eget regnskab. Jeg
ønskede simplethen at finde ud af
om jeg virkelig var den eneste der ville lave mit eget regnskab .-)

Fra : Ukendt

Dato : 11-12-03 09:43

H.S. wrote:
> finde ud af om det var mig der var
> fuldstændig vanvittig idet jeg ønskede at lave mit eget regnskab. Jeg
> ønskede simplethen at finde ud af
> om jeg virkelig var den eneste der ville lave mit eget regnskab .-)

Næ, du er ikke den eneste, som laver dit regnskab, det er der faktisk mange
der gør. Men mange får det også verificeret af en revisor.

Jeg er nok en undtagelse - jeg har indtil videre ikke fundet det nødvendigt
at få regnskabet revideret hos en revisor, men måske er jeg også
priviligeret, da jeg er gift med skattevæsnet

/karsten

Fra : Ukendt

Dato : 12-12-03 01:04

"Karsten Madsen" <news(SNABELA)alsit.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at få regnskabet revideret hos en revisor, men måske er jeg også
> priviligeret, da jeg er gift med skattevæsnet

Jeg ved så ikke, om det kan kaldes det et privilegium. Men du har
tilsyneladende vænnet dig til det.
Karsten H. Jensen

Fra : Ukendt

Dato : 12-12-03 08:24

KHJ wrote:
> Jeg ved så ikke, om det kan kaldes det et privilegium. Men du har
> tilsyneladende vænnet dig til det.

Hmm, jeg får da altid de sidste nye oplysninger fra skatten (i dobbelt
forstand). Men ellers er hun en ganske normal kone og mor til mine børn

/Karsten

Fra : Ukendt

Dato : 12-12-03 22:21

> Hmm, jeg får da altid de sidste nye oplysninger fra skatten (i dobbelt
> forstand). Men ellers er hun en ganske normal kone og mor til mine børn
>
> /Karsten

Det er rart med et skattet væsen i huset.
Karsten H. Jensen

Fra : Ukendt

Dato : 12-12-03 22:46

> Det er rart med et skattet væsen i huset.

Ubetinget, ja. Hun er 100% skat
I øvrigt så beklagede en kammerat sig over at min kone tog 70% af hans sidst
tjente krone. Det er da ingen ting mod mig : Det hun ikke tager på arbejde
tager hun da bare når hun kommer hjem

/karsten

Fra : Ukendt

Dato : 12-12-03 22:48

"Karsten Madsen" <news(SNABELA)alsit.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det hun ikke tager på arbejde
> tager hun da bare når hun kommer hjem

Rene Ord For Lommepengene....

Hr. Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 13-12-03 18:23

> [...]
sidst
> tjente krone. Det er da ingen ting mod mig : Det hun ikke tager på arbejde

Hø, I skulle pive. Min koster mig alt, hvad jeg tjener resten af livet.
Karsten H. Jensen

Fra : Ukendt

Dato : 12-12-03 01:02

> (har kun været i gruppen i 1 måneds
> tid)
Vi har vel alle været i den situation.

> [...]
> ben i. Men
> muligvis en revisor kunne finde nogle flere fradrag end jeg selv kan, i og

Med en selv en hobbyvirksomhed bliver der nogle reguleriner etc. der
påvirker din selvangivelse som lønmodtager. Der er/var vist noget med et
skema S10, der også skulle bruges, når man var prioritetsbestyrer.

Jeg
> ønskede simplethen at finde ud af
> om jeg virkelig var den eneste der ville lave mit eget regnskab .-)

Næh, den almindelige bogføring klarer de fleste da vist selv, medens de så
bruger revisor til at lave årets reguleringer og selvangivelsen ud fra de
for netop det år gældende regler.

Man kan også vælge at putte alle bilag ned i en sort sæk og aflevere den til
revisoren. Det bliver narturligvis noget dyrere. Men det var i princippet
sådan, mange bar sig ad før EDB og bogholderiprogrammer blev så udbredte som
nu om dag.

Jeg valgte i sin tid selv at lave kassekladden og kontere alle bilag. Det
blev så afleveret hvert kvartal til bogføring på revisors EDB-anlæg, så
moms-redegørelsen kunne udfyldes.

Først i midten af 80'erne, da de første PC'ere kom frem (8086), valgte jeg
at køre regnskabet selv (DANMAX). Begrundelsen var, at jeg skrev selv
kassekladden. Den kunne jeg lige så godt skrive i et bogholderiprogram selv
på samme tid. Jeg konterede alligevel selv alle bilag, så de enkelte
posteringer smuttede selv på plads. Jeg fik pludselig et debitor/kreditor
bogholderi, der gav et bedre og øjeblikkeligt overblik. Fakturaer blev
udskrevet fra programmet, og så smuttede alle konteringer automatisk på
plads der. Det med faktureringen automatiske varetræk fra lageret gav også
et hurtigere og bedre overblik over lagersituationen.

Så alt i alt kunne jeg spare ét års revisorhonorar for bogføring ind for det
samme beløb PC'en kostede (selvsamling). Revisoren var da godt nok grumme
ked af miste det indtægtsgrundlag, men forelagt beregningerne for
ovennævnte, tja, så måtte han jo sluge kamelen.

Den problematik er slet ikke så aktuel mere - også som et udslag af
udviklingen fra den gang, det var før.
Karsten H. Jensen

Fra : Kim

Dato : 10-12-03 14:16

On Wed, 10 Dec 2003 13:18:40 +0100, "H.S." <public@tele2adslSPAM.dk>
wrote:

>Hvorfor foreslår alle at man bruger revisor så snart man stiller spørgsmål
>til regnskab ?

Måske fordi at svarerne ikke selv har lyst / er kompetente til at lave
regnskab / årsopgørelse.

Det *kan* være en fordel med en revisor, såfremt at man ikke
selv ønsker at ofre tid på at sætte sig ind i nye regler, fradrag m.m.

>Er der ingen der laver deres regnskab selv ?

Jo da.

--
Kim

Fra : H.S.

Dato : 10-12-03 15:15

"Kim" <k@x.x> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det *kan* være en fordel med en revisor, såfremt at man ikke
> selv ønsker at ofre tid på at sætte sig ind i nye regler, fradrag m.m.

Det er da til at forstå, men når man nu ikke er 'afhængig' af indkomsten fra
ens virksomhed, så er penge sparet, jo tjent, uanset hvor lang tid man
bruger på at lave regnskabet. - Sådan ser jeg ihvertfald på det - men så er
jeg måske gået forkert ?

Fra : Jonathan Stein

Dato : 10-12-03 15:58

H.S. wrote:

> [...]
> bruger på at lave regnskabet. - Sådan ser jeg ihvertfald på det - men så er

Du kan jo altid sammenligne med timelønnen for at gå med aviser om
morgenen. Det giver også mere motion end regnskabet.

Når du begynder at snakke om kontoplan, tror jeg revisor-klokkerne
ringer for de fleste.
Hvis dit regnskab ikke er mere kompliceret end køb, salg og overskud,
behøver du næppe tænke på kontoplaner o.s.v. Så kan du sagtens nøjes med
et kladdehæfte eller et regneark.

Fra : H.S.

Dato : 10-12-03 16:22

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> skrev i en meddelelse

> Du kan jo altid sammenligne med timelønnen for at gå med aviser om
> morgenen. Det giver også mere motion end regnskabet.

- Ja det er da rigtigt ,-)

> [...]
> Hvis dit regnskab ikke er mere kompliceret end køb, salg og overskud,
> behøver du næppe tænke på kontoplaner o.s.v. Så kan du sagtens nøjes med

Det er jo ret begrænset, køb, salg og overskud.
Men da jeg har momsregistreret mig, så bruger jeg et regnskabprogram for
det kan styre momsen på en nem måde.
Så vil der selvfølgelig også komme lidt drifts omkostninger, papir osv.

Fra : Ukendt

Dato : 10-12-03 15:20

"H.S." <public@tele2adslSPAM.dk> wrote in message

> Er der ingen der laver deres regnskab selv ? (mindre firma med max
50.000 i
> oms om året )

Jo, det gør jeg. Og jeg er fortsat med det efter at omsætningen er røget
langt over 50.000 kr. Du skal bare regne med at bruge noget tid på at
sætte dig ind i reglerne. Afhængig af din virksomhedstype kan det være
mere eller mindre kompliceret. Forklar hvad din virksomhed foretager
sig, så er der nok nogle kloge hoveder, der kan fortælle om det vil være
klogt at anvende revisor.

hilsen
Uffe

Fra : H.S.

Dato : 10-12-03 16:20

"Uffe Kousgaard" <look_at_www.routeware.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mere eller mindre kompliceret. Forklar hvad din virksomhed foretager
> sig, så er der nok nogle kloge hoveder, der kan fortælle om det vil være

Jeg foretager blot noget konsulent bistand samt salg af lidt forskelligt it
udstyr.
Desuden har jeg planer om at udvidde sortimentet med andre varer.

Fra : alexbo

Dato : 10-12-03 21:00

"H.S." skrev

> Er der ingen der laver deres regnskab selv ?

Jeg laver mit regnskab i Excel, det har jeg gjort i mange år, før det med
kuglepen og en kolonnebog fra boghandelen.
Jeg har nogle gange slået til lyd for at man som nystartet gjorde det selv,
også for at forstå sammenhængen i tingene.

Men det er svært at hamle op med anbefalinger af komplicerede
regnskabsprogrammer, hvis brug kræver mere af den stakkels iværksætter end
selve hans forretning.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 10-12-03 21:01

"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> wrote in message

> Men det er svært at hamle op med anbefalinger af komplicerede
> regnskabsprogrammer, hvis brug kræver mere af den stakkels iværksætter
end
> selve hans forretning.

Jeg kunne ikke være mere enig.

Fra : H.S.

Dato : 11-12-03 09:07

"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
selv,
> også for at forstå sammenhængen i tingene.

- Det overvejede jeg også - men jeg blev overbevist om at summarum var nemt
at arbejde med, og så
kunne det jo regne momsen ud for mig automatisk (= en fejlfaktor mindre) Men
ellers havde jeg da gjort ligesom
dig. Men er det i grunden lovligt at lave i regneark ? (mener at have hørt
man ikke må kunne slette posteringer) ?

> Men det er svært at hamle op med anbefalinger af komplicerede
> regnskabsprogrammer, hvis brug kræver mere af den stakkels iværksætter end
> selve hans forretning.

Ja, det giver jeg dig helt ret i. Jeg er dog ret overbevist om at summarum
er nemt at gå til, så jeg tager chancen med
en prøveversion - hvis det så går godt, så må jeg jo til 'muldvarpen'

Fra : Ukendt

Dato : 11-12-03 09:52

H.S. wrote:
> [...]
> dig. Men er det i grunden lovligt at lave i regneark ? (mener at have
> hørt man ikke må kunne slette posteringer) ?

Jo SummaSummarum regner momsen ud for dig - hvis du sætter din kontoplan
rigtigt op - feks. den kontoplan jeg sendte dig eller standardplanen fra
SummaSummarum.

Det er ikke lovligt at lave regnskab i Excel, da du netop kan slette
bogførte poster uden at sletningerne kan ses. Jeg har også lave regnskab i
Excel engang men droppede det, da jeg blev "rigtig professionel".

En kassebog er et glimrende bogføringsværktøj og nok den nemmeste måde at
lære at bogføre på, men jeg synes det er nemmere at bruge SummaSummarum -
det har hjulpet mig meget. Summa (og sikkert andre) har den fordel frem for
kassebogen, at den advarer om hvis du forsøger at bogføre forkert.

> Ja, det giver jeg dig helt ret i. Jeg er dog ret overbevist om at
> summarum er nemt at gå til, så jeg tager chancen med
> en prøveversion - hvis det så går godt, så må jeg jo til 'muldvarpen'

Summa er suverent til iværksættere - hvis du kigger på hjemmesiden
www.summasummarum.dk kan du, hvis du beslutter er købe det også købe dig til
hotline og opstartshjælp hos en af de (os) certificerede forhandlere. Og så
koster det ikke noget at ringe at til en af os - ikke mig i hvertfald.

Ups. Det ligner mest reklame, det må man vel egentligt ikke her. Men jeg er
oprigtigt glad for Summa, det har virkelig hjulpet mig og selv om jeg har en
økonomisk interesse i Summa, så er det stadig et produkt jeg taler meget
varmt for - du betaler en gang og så er den pot ude.

--
mvh Karsten
http://www.alsit.dk

Fra : alexbo

Dato : 11-12-03 20:12

"Karsten Madsen" > skrev

> Det er ikke lovligt at lave regnskab i Excel,

Det er lovligt at lave sit regnskab på et ganske almindeligt stykke hvidt
papir.
Der findes ingen krav om, at fortagne posteringer ikke må ændres.

Told/skat er kun interesseret i det man afleverer, om man har har skrevet
det hele i hånden, i en af ungernes ubrugte stilebøger er helt uden
betydning.

Der er mange steder, også i denne NG, en tendens til at få regnskab til at
være så vanskeligt, og Told/skat kravene til at være så store, at
almindelige
mennesker hellere må holde fingrene væk.

Hvis man kan finde ud af at skrive i en nyhedsgruppe, kan man også finde ud
af at lave et regnskab.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 11-12-03 22:37

alexbo wrote:
> "Karsten Madsen" > skrev

> Det er lovligt at lave sit regnskab på et ganske almindeligt stykke
> hvidt papir.
> Der findes ingen krav om, at fortagne posteringer ikke må ændres.

På et stykke papir kan du heller ikke rette uden at det kan ses uden at du
river en side ud. Men jeg har siden 1994-2003 kørt mit regnskab i Excel og
afleverede kun "varesalg", "varekøb", "kørsel" og "overskud af virksomhed"
på selvangivelsens punkt 111. (Plus en overgang et specielt
arbejdsgivertillæg)

> Der er mange steder, også i denne NG, en tendens til at få regnskab
> til at være så vanskeligt, og Told/skat kravene til at være så store,
> at almindelige
> mennesker hellere må holde fingrene væk.

Uha, jeg er helt af den mening at det slet ikke er så svært. Jeg har aldrig
mødt en skattemand som ikke var til at snakke med, men jeg er på den anden
side også præget af min kone som arbejder ved skattevæsnet. Hun må dog ikke
ligne mig.

Toldvæsnet er også MEGET flinke til at svare på spørgsmål - jeg benytter dem
tit (njah af og til)

> Hvis man kan finde ud af at skrive i en nyhedsgruppe, kan man også
> finde ud af at lave et regnskab.

Enig

/karsten

Fra : Ukendt

Dato : 12-12-03 00:40

> [...]
> afleverede kun "varesalg", "varekøb", "kørsel" og "overskud af virksomhed"
> på selvangivelsens punkt 111. (Plus en overgang et specielt

Hvad med den nok så forhadte kapitalforklaring?

> Jeg har aldrig mødt en skattemand som ikke var til at snakke med,

De forekommer mere kvalificerede og kompetente her i Danmark smmenlignet med
kolonierne.

> Toldvæsnet er også MEGET flinke til at svare på spørgsmål - jeg benytter
dem
> tit (njah af og til)

Samme erfaring her.

> /karsten

Karsten H. Jensen

Fra : Ukendt

Dato : 12-12-03 08:31

KHJ wrote:
> "Karsten Madsen" <news(SNABELA)alsit.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad med den nok så forhadte kapitalforklaring?

Skatteregnskab for 2000 for xxx***xxx
Salg 15,-
Varekøb til videresalg og forbrug 9,-
Kørsel xxx á 2,68 1,-
RESULTAT 5,-
Administrationsgodtgørelse (1¼% af resultat) 0,06
Til selvangivelsens punkt 111 4,94

Dette var mit skatteregnskab fra 1944-2003 (beløbene er svagt modificeret)
og det blev godt hvert år.
Jeg var på det tidspunkt også lønmodtager og førte beløbet til den udvidede
selvangivelse.

/karsten

Fra : H.S.

Dato : 12-12-03 11:19

> [...]
> og det blev godt hvert år.
> Jeg var på det tidspunkt også lønmodtager og førte beløbet til den

- hmmm spændende - kan man trække et administrations godtgørelse fra ? -
det er jo da et lille trick som man (kun) kan få hos en revisor ? - jeg
synes ikke at have læst dette i nogle af mine papirer fra T&S ?

Fra : Ukendt

Dato : 12-12-03 21:14

H.S. wrote:
> [...]
> ? - det er jo da et lille trick som man (kun) kan få hos en revisor ?
> - jeg synes ikke at have læst dette i nogle af mine papirer fra T&S ?

Æh ups - sådan går det når man modificerer
Det rigtigt er :

Jeg har ikke lige checket op endnu, men svjh så er Adm.godtgørelsen vist nok
sløjfet.
/karsten

Fra : Ukendt

Dato : 12-12-03 22:28

> Jeg har ikke lige checket op endnu, men svjh så er Adm.godtgørelsen vist
nok
> sløjfet.
> /karsten

Den var vist sløjfet allerede for indeværende regnskabsår. Den var tidligere
kr. 6000,- svjh.
Karsten H. Jensen

Fra : Ukendt

Dato : 12-12-03 22:47

> [...]
> nok
> Den var vist sløjfet allerede for indeværende regnskabsår. Den var

Ja, det mener jeg også men jeg gider ikke finde mine skattepapirer frem.

/karsten

Fra : Ukendt

Dato : 13-12-03 18:22

> "KHJ" <bitosnabelatdcadslpunktumdk> skrev i en meddelelse
> tidligere
>
> Ja, det mener jeg også men jeg gider ikke finde mine skattepapirer frem.
>
> /karsten

Dét er mange år siden.
Karsten H. Jensen

Fra : Ukendt

Dato : 13-12-03 00:15

"Karsten Madsen" <news(SNABELA)alsit.dk> wrote in message

> Jeg har ikke lige checket op endnu, men svjh så er Adm.godtgørelsen
vist nok
> sløjfet.

Sidste gang man fik Adm.godtgørelsen var i skatteår 2001, svjv.

Fra : H.S.

Dato : 15-12-03 13:32

"Karsten Madsen" <news(SNABELA)alsit.dk> skrev i en meddelelse
> Æh ups - sådan går det når man modificerer
> Det rigtigt er :

Selvangivelsens punkt 111 synes jeg ikke at kunne findet på den udvidede
selvangivelse ?
(http://www.erhverv.toldskat.dk/Blanketter/04003.pdf)

Fra : Ukendt

Dato : 15-12-03 14:43

H.S. wrote:
> "Karsten Madsen" <news(SNABELA)alsit.dk> skrev i en meddelelse
>>

> Selvangivelsens punkt 111 synes jeg ikke at kunne findet på den
> udvidede selvangivelse ?
> (http://www.erhverv.toldskat.dk/Blanketter/04003.pdf)

Hmmm. Tredje side starter med pkt 71 og slutter med pkt. 162. Der imellem
ca. en tredjedel nede er pkt. 111 : "Overskud af selvstændig
virksomhed....."

/karsten

Fra : Ukendt

Dato : 15-12-03 23:29

> Hmmm. Tredje side starter med pkt 71 og slutter med pkt. 162. Der imellem
> ca. en tredjedel nede er pkt. 111 : "Overskud af selvstændig
> virksomhed....."
>
> /karsten

Ha, reddet på stregen.

Tak for det Karsten, så var jeg "smart" nok alligevel.
Karsten H. Jensen

Fra : H.S.

Dato : 16-12-03 09:14

> [...]
>
> Hmmm. Tredje side starter med pkt 71 og slutter med pkt. 162. Der imellem
> ca. en tredjedel nede er pkt. 111 : "Overskud af selvstændig

Ak jeg kiggede helt ude i højre side, der står "221" my bad !

btw, som enkeltmandsfirma, er de da ikke kun rubrikkerne 111 - 162 man skal
bekymre sig om ? (Ud over dem man kender fra sin 'simple' selvangivelse)

Jeg går ud fra at man SKAL vælge enten 141 eller 151 ?
(Kapitalafkastordningen eller virksomhedsordningen)

Findes der noget godt litteratur ang udfyldelse af den udvidede
selvangivelse ?

Fra : Ukendt

Dato : 15-12-03 23:27

> Selvangivelsens punkt 111 synes jeg ikke at kunne findet på den udvidede
> selvangivelse ?
> (http://www.erhverv.toldskat.dk/Blanketter/04003.pdf)

Så var jeg bare "for smart" - sorry. Jeg har jo netop lige bekendtgjort, at
det der med selvopgiver er overladt til revisoren.
Karsten H. Jensen

Fra : Ukendt

Dato : 12-12-03 22:26

> [...]
> og det blev godt hvert år.
> Jeg var på det tidspunkt også lønmodtager og førte beløbet til den

Nu er jeg ikke stiv i selvangivelser - noget skal revisoren vel lave for
mine penge - men det der punkt 111 er det ikke rubriken for over/underskud
af egen virksomhed - eller sådan noget.? - nå, det skulle jeg nok ikke have
spurgt om
Karsten H. Jensen

Fra : Ukendt

Dato : 12-12-03 22:50

> [...]
> mine penge - men det der punkt 111 er det ikke rubriken for over/underskud
> af egen virksomhed - eller sådan noget.? - nå, det skulle jeg nok ikke

Jo, svjh, jo. Men det var den gang jeg var lønmodtager samtidig med firmaet,
så kørte det bare som B-skat. Nu skal jeg til at forskudsregistrere mig
selv. Sæt det lavt siger alle, det gør jeg så... det er jo tilladt at
justere hen ad vejen - det gør jeg så også - forhåbentligt opad

/karsten

Fra : Ukendt

Dato : 13-12-03 18:21

> [...]
> selv. Sæt det lavt siger alle, det gør jeg så... det er jo tilladt at
> justere hen ad vejen - det gør jeg så også - forhåbentligt opad

Jo, det er det da. Du får jo så blot "regninen" senere, men, som du skriver,
du kan altid ændre forkudsregistreringen, som sker på et par dage - hvis
altså den skal justeres opad. I modsat fald kan du risikere at skulle påvise
årsagen til den ændrede registrering. Er det f.eks. i forbindelse med
tegningen af en forsinkring med fradragberettiget præmie/indskud - ja, så
skal du stille med police etc., og så tager det hele pludselig længere tid.

I øvrigt som enkeltmandsvirksomhed kan du ved afslutning af regnsskabsåret
selv bestemme, om du vil anvende virksomhedsordningen eller ej.
Karsten H. Jensen

Fra : Ukendt

Dato : 14-12-03 10:58

KHJ wrote:
> [...]
>
> I øvrigt som enkeltmandsvirksomhed kan du ved afslutning af
> regnsskabsåret selv bestemme, om du vil anvende virksomhedsordningen

Ja, sådan er det jo - skattevæsnet er, nok med god grund, skeptiske over for
borgerne.
Den med virksomhedsordningen skal man tænke sig grundigt om inden man siger
ja til, da man kan blive brandbeskattet hvis man vil ud igen (har jeg hørt).
Jeg har pt. ikke tænkt mig at gå ind i den.

/karsten

Fra : Ukendt

Dato : 14-12-03 23:30

> Ja, sådan er det jo - skattevæsnet er, nok med god grund, skeptiske over
for
> borgerne.

Ja, som jeg tilfældigt så slutningen - og desværre kun slutningen af fra en
udsendelse fra CNN om Danmark, hvor afslutningskommentaren var: Yes, Denmark
as the only country in the world, where your guilty until proven inocent.

> [...]
hørt).
> Jeg har pt. ikke tænkt mig at gå ind i den.

N-ja, det kan da godt være, a nogen vil føle sig brandbeskattet, hvis man
vil ud af virksomhedsordningen, men det vl man da heller ikke på et sådant
tidspunkt.

Virksomhedsordningen går jo netop ud på, at skubbe en snebold foran sig. Det
overskud, der måtte være i et firma under virksomhedsordningen, kan du
beholde i virksomheden efter beskatning som for selskaber (ca. 32%).

Privatforbrug er stadig til personlig beskatning (B-beskatning med løbende
a-conto betalinger - oven i købet for penge, du ved periodisering måske
endda endnu ikke har tjent).

Ved dårligere år kan man så tære på den i firmaet lavt beskattede
opsparring - men selvfølgelig ikke med skattefradrag større end den skat,
man blev lignet ved det pågældende4 skatteår.

Der, hvor skatten kan slå hårdt, er når du både har et overskud og vælger en
beskatning uden for virsomhedsordningen, samt hvis du hæver den til lav
beskatning akkumulerede kapital - ja, så får du lov til a betale skat af
differencen mellem den betalte (selskabs)-skat og træk% iflg. dit
skattekort - uden personlige skattemæssige fradrag, for dem har du jo haft
det år, terminer etc. forfaldt.

> /karsten

Men det er da rigtigt nok, man skal da være opmærksom på de forhold, og man
er da i nogle tilfælde også nødt til at konsekvensberegne (av, det lød dyrt)
endten eller, og dér er det, jeg anbefaler en revisor, for hvad kan der ikke
være ændret af skatteregler siden sidste regnskabsår?
Karsten H. Jensen

Fra : morten sorensen

Dato : 11-12-03 23:37

alexbo wrote:

> Hvis man kan finde ud af at skrive i en nyhedsgruppe, kan man også finde ud
> af at lave et regnskab.

Tja - jeg ved intet om regnskab udover almindelig købmandslogik. Det
interesserer mig ikke at stille op i aktiver og passiver osv; jeg kunne
sikkert finde ud af det hvis jeg ville, men har vurderet det smartere at
den bedste løsning for mig er at bogføre og klare moms selv [da det
imho er helt uden ben i] for derefter at overlade skatten 100% til revisor.

For et enkeltmandsfirma giver jeg DKK 3.5k for det.

--

morten sorensen

Fra : Michael Sørensen

Dato : 11-12-03 14:53

> - Det overvejede jeg også - men jeg blev overbevist om at summarum var
nemt
> at arbejde med, og så
> kunne det jo regne momsen ud for mig automatisk (= en fejlfaktor mindre)

Det er da rigtigt nok. Bare husk på, at du selv skal korreagere for, fx kun
25% fradragsret på repræsentation, moms på nogle kontingenter - ikke på
andre, delvis moms på fx falck, ingen moms fra ikke-momspligtige
virksomheder osv. Kig på dine fakturaer. De fortæller fx om der er moms
eller ej på kontingenter og hvor meget af beløbet på Falck-regninger m.v.
der vedrører momesn. Men det fortæller ikke, om der fx. kun er 25%
fradragsret (reprænsentation m.v.), der skal man selv på banen.

> Men ellers havde jeg da gjort ligesom
> dig. Men er det i grunden lovligt at lave i regneark ? (mener at have hørt
> man ikke må kunne slette posteringer) ?

Det er ikke lovligt at basere sin bogføring i et regneark. Et godkendt
bogføringsprogram skal være opbygget, så man ikke kan slette bogførte
posteringer og at det dobbelte bogholderi overholdes m.v.

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 11-12-03 23:39

alexbo wrote:
> [...]
>
> Men det er svært at hamle op med anbefalinger af komplicerede
> regnskabsprogrammer, hvis brug kræver mere af den stakkels iværksætter end

Hmmm, nogle der kender en god/anbefalelsesværdig bog omkring generel
regnskabsføring (ikke skrevet af T&S), hvor der kommes lidt vidt
omkring. Kunne være rart at spare lidt penge :) Har det bare lidt
dårligt med T&S's vejledninger, som i mange tilfælde er lidt dårlig
skrevet, samt informationerne er spredt over flere steder :)

Gerne med fokus på enkeltmandsvirksomheder :)

mvh
Johan

Fra : Ukendt

Dato : 12-12-03 01:08

"Johan Holst Nielsen" <johan@weknowthewayout.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> skrevet, samt informationerne er spredt over flere steder :)
>
> Gerne med fokus på enkeltmandsvirksomheder :)

Bogføringsloven vil være et godt og relevant udgangspunkt.

Jeg prøvede lige på Google at søge netop på bogføringsloven. Der kom så
mange emner op, så det er umuligt at komme med dem alle her. Der var oså en
masse forklaringer til forskellige forhold skrevet af store revisorfirmaer.
Så det største arbejde bliver nok i første omgang at sortere det fra, du
ikke skal bruge ligenu og her.
Karsten H. Jensen

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 12-12-03 10:05

KHJ wrote:
> [...]
> Så det største arbejde bliver nok i første omgang at sortere det fra, du

Yep er helt enig. Men det kunne være rart, hvis der var en bog eller
ligende, som I højere grad kunne bruges som opslagsværk og ligende.
Nogle gange kan det altså være et større arbejde, at man absolut skal
lede efter T&S's beskrivelser :) Men jeg vil google mig lidt frem, og se
om der kommer et forslag - eller kunne man jo med tiden, få flettet
noget sammen, hvor bogføring og regnskab var nemt og overskueligt
beskrevet - synes ikke det findes pt. - heller ikke på de forskellige
iværksætter sites.

mvh
Johan

Fra : H.S.

Dato : 12-12-03 11:22

> [...]
> noget sammen, hvor bogføring og regnskab var nemt og overskueligt
> beskrevet - synes ikke det findes pt. - heller ikke på de forskellige

T&S anbefaler en bog der hedder "Få styr på bøvlet" - som omhandler
regnskab, jeg er ikke helt klar over
om det er sådan noget du søger, da jeg ikke har læst den endnu - men jeg
venter på at den kommer hjem på mit
lokale bibliotek.