slette mellemnavn..
Fra : Dorthe Rysz

Dato : 10-12-03 13:11

Hejsa!!

Jeg vil gerne slette mit mellemnavn, men hvordan gør jeg det??? og kan jeg
bare det???

Mvh
Dorthe

Fra : David T. Metz

Dato : 10-12-03 13:12

Dorthe Rysz skriblede:

> Jeg vil gerne slette mit mellemnavn, men hvordan gør jeg det??? og
> kan jeg bare det???

Ja, henvend dig på dit lokale kirkekontor. Hvis du medbringer navne- eller
dåbsattest går det hurtigere.

David

http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923

Fra : Melanie

Dato : 10-12-03 14:37

"David T. Metz" <dtm@vip.cybercity.dk.invalid> wrote in message
> [...]
>
> David
>
> --
> Fix Outlook Express så det citerer ordentligt:

Hejsa

Ja det har jeg prøvet, det virker *SS*
Nu har jeg så et spørgsmål. Jeg skal giftes til sommer og vil derfor måske
tage min mands efternavn. Kan jeg så få mit mellemnavn igen? Før hed jeg
Møller Jensen, nu kun Jensen. Vil måske gerne hedde Møller Andersen.
Håber nogen kan svare.

Mvh Melanie

Fra : Henning Makholm

Dato : 10-12-03 16:35

Scripsit "Melanie" <melanie@dinven.dk>

> Nu har jeg så et spørgsmål. Jeg skal giftes til sommer og vil derfor måske
> tage min mands efternavn. Kan jeg så få mit mellemnavn igen?

Ja, man kan altid antage et mellemnavn (som man i øvrigt har ret til
at have). Det kræver blot anmeldelse til kirkekontoret (i
Sønderjylland dog folkeregisteret).

Se navnelovens §11.

--
Henning Makholm "In my opinion, this child don't
need to have his head shrunk at all."

Fra : anders majland

Dato : 10-12-03 15:27

> Ja, henvend dig på dit lokale kirkekontor. Hvis du medbringer navne-
> eller dåbsattest går det hurtigere.

Og afair så er det stadig gratis at skifte/slette et fornavn, mens der
er et gebyr på 3000kr for at ændre et efternavn (med undtagelser og det
skal normalt igennem statsamtet istedet for sognekontoret)
Se evt http://www.danmark.dk/tema.asp?page=tema&objno=38977985

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : David T. Metz

Dato : 10-12-03 19:23

anders majland skriblede:

> [...]
> er et gebyr på 3000kr for at ændre et efternavn (med undtagelser og
> det skal normalt igennem statsamtet istedet for sognekontoret)

Reglerne kan være tricky - det er rigtigt. Men når det handler om at stryge
et mellemnavn så er det simpelt:
http://www.civildir.dk/regler/navne.htm

"Et mellemnavn kan bortkastets ved anmeldelse til ministerialbogen (i
Sønderjylland personregisteret), hvis man er tilført ministerialbogen (i
Sønderjylland personregisteret), dvs. født her i landet, se i øvrigt
ovenfor, hvis man ikke er født her i landet."

Hvis der ikke er tale om et mellemnavn, men et fornavn (nogle kalder deres
andet fornavn for "mellemnavn"), så kan man på samme måde klare det gratis
på kirkekontoret (med forebhold for Sønderjyll.)

Fra : Dorthe Rysz

Dato : 11-12-03 10:32

Tak for svarende, dog lige et spørgsmål mere, mit efternavn nu er mit mands
hvilket jeg gerne vil beholde, skal jeg ögså kun bruge min dåbssattest til
at slette mellemnavn eller????

MVH
Dorthe

Fra : David T. Metz

Dato : 11-12-03 14:04

Dorthe Rysz skriblede:
> Tak for svarende, dog lige et spørgsmål mere, mit efternavn nu er mit
> mands hvilket jeg gerne vil beholde, skal jeg ögså kun bruge min
> dåbssattest til at slette mellemnavn eller????

Det vil jeg tro, men det kan være vielsesattesten også skal benyttes? Du kan
dog hurtigt få det afklaret ved at ringe til kirkekontoret og spørge. De kan
også klare det uden attester - så tager det bare lidt længere tid.

Fra : Dorthe Rysz

Dato : 11-12-03 15:56

Takker endnu en gang vil prøve at ringe i morgen.

mvh
Dorthe