textbox
Fra : Jette Nielsen

Dato : 09-12-00 17:14

Hej

Lige et newbie sp. vedr. textbox...

Hvad er det smarteste at gøre hvis brugeren kun må indtaste et heltal i
boksen?

Mvh. Jette

Fra : Helge Bjørkhaug

Dato : 09-12-00 19:11

Jette Nielsen <jette-nielsen@get2net.dk> skrev i news:90tl6u$coq$1@news.cybercity.dk
> Hej
>
> Lige et newbie sp. vedr. textbox...
>
> Hvad er det smarteste at gøre hvis brugeren kun må indtaste et heltal i
> boksen?

Private Sub Text1_KeyPress(KeyAscii As Integer)
If Not IsNumeric(Chr$(KeyAscii)) Then KeyAscii = 0
End Sub

Mvh,

Helge

Fra : Jette Nielsen

Dato : 09-12-00 22:30

Helge Bjørkhaug skrev:
> Private Sub Text1_KeyPress(KeyAscii As Integer)
> If Not IsNumeric(Chr$(KeyAscii)) Then KeyAscii = 0
> End Sub

Jeg takker

Mvh. Jette

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 09-12-00 23:17

Helge Bjørkhaug skrev:
> Private Sub Text1_KeyPress(KeyAscii As Integer)
> If Not IsNumeric(Chr$(KeyAscii)) Then KeyAscii = 0
> End Sub

Det er nok en lige lovlig kraftig begrænsning, idet det derved ikke længere
er muligt at bruge f.eks. Backspace-tasten (men dog stadig Delete-tasten)
eller benytte muligheden for copy/paste med Ctrl-C/Ctrl-V.

Mon ikke man skal begrænse sig til at sige at alle kontroltegn (ANSI kode 0
til 31) er tilladt samt cifrene 0 til 9?

En anden ting, som nok skyldes min temmelig paranoide holdning til
"indbyggede funktioner", er: Kan man stole på at IsNumeric altid KUN vil
godkende cifre?
Jeg har set eksempler (andre steder end i VB) på, at plus, minus og
decimalkomma også blev accepteret som lovlige numeriske tegn, og eksempelvis
returnerer IsNumeric("0.0") jo True.

Mit forslag er derfor.

Private Sub Text1_KeyPress(KeyAscii As Integer)
If KeyAscii >= Asc(" ") And _
Chr(KeyAscii) Like "[!0123456789]" Then KeyAscii = 7
End Sub

KeyAscii sættes til 7 for at få en lyd, når der tastes noget ikke-tilladt.

Det er nemt at udvide/indskrænke listen af tilladte tegn efter
Like-operatoren, hvis man ønsker andre muligheder.
-------
Tomas

Fra : Jan Damkjær Dahl

Dato : 12-12-00 01:33

Er der så nogen af jer kloge hoveder, der i denne forbindelse kan fortælle
hvordan man sletter det sidste indtastede tal i textboxen, f.eks ved at
trykke på en knap.

">