Sært problem
Fra : Tom

Dato : 10-12-03 12:01

Jeg har en MP 2x500 AGP mac, af de gamle...
Den har et problem.
Når jeg booter ( hvilket jeg gør mest) I OS9 kan maskinen ( på trods af
flere system installeringer etc.) IKKE se mit interne Ethernet "kort".
Når jeg booter I OSX er der ingen problemer.. Nogle ideer, til hvorfor det
er sådan det er
Hard/soft
OS9.22 768MB ram
diske 40 GB oem,
18BG 10k + 9GB 10 disk.
Kort adaptec LVD der passer til U160 diske + lydkort ( motu ) +
Ethernetkort ( eller eller andet pc kort der virker I Mac)
Tom

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 10-12-03 13:33

Tom <nospam@fakemail.dk> wrote:
> Når jeg booter ( hvilket jeg gør mest) I OS9 kan maskinen ( på trods af
> flere system installeringer etc.) IKKE se mit interne Ethernet "kort".

klip

> Ethernetkort ( eller eller andet pc kort der virker I Mac)
> Tom

Den mest åbenlyse er vel, at der mangler en driver til kortet, i MacOS9
systemmappen.

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Tom

Dato : 10-12-03 13:43

Ikke forstået!
Jeg har OGSÅ foretaget fulde system install, og faktisk også "rippet"
installations CD er ( ex. G4 Install / OS 9.2.2 komplet) med Tome Wiever..
Stadig uden held..
Troede faktisk at chippen ( gigabit ) var brændt af, indtil jeg en dag
bootede I OSX, og til min store overraskelse så at OSX kunne finde den !?

Driveren til mit PC kort, der pt. Fungerer som Netkort/ethernet kort I
OS9.2.2 hedder RTL8139x og er IKKE problemet..
Til gengæld har jeg - dengang - den indbyggede GigaBit chip fungerede ikke
haft et specielt stykke soft/driver til denne ( kan forøvrigt ikke læse hvad
chippen hedder/producent navn, da der sidder en stor grill ovenpå, da den
udvikler en masse varme !

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 10-12-03 14:05

> [...]

> Jeg har OGSÅ foretaget fulde system install, og faktisk også "rippet"
> installations CD er ( ex. G4 Install / OS 9.2.2 komplet) med Tome Wiever..

Den store forskel på Mac OS9 og OSX er jo, at OS9 ikke indeholder
drivere, som OSX gør.
Derfor min ide om, at det burde være driveren, der manglede i OS9.

> Troede faktisk at chippen ( gigabit ) var brændt af, indtil jeg en dag
> bootede I OSX, og til min store overraskelse så at OSX kunne finde den !?

Så er selve kortet vel frikendt, right.

> Driveren til mit PC kort, der pt. Fungerer som Netkort/ethernet kort I
> OS9.2.2 hedder RTL8139x og er IKKE problemet..

Hvordan kan du vide, at driveren ikke er problemet?
OSX har indbyggede drivere. OS9 har ikke. Og det er kun i OS9 du har
problemet.

> Til gengæld har jeg - dengang - den indbyggede GigaBit chip fungerede ikke
> haft et specielt stykke soft/driver til denne

Virker GigaBitchippen da ikke nu?
Hvis du ikke har haft driver til kortet før, hvorfra har du så navnet
"RTL8139x"?

>( kan forøvrigt ikke læse hvad
> chippen hedder/producent navn, da der sidder en stor grill ovenpå, da den
> udvikler en masse varme !

Unægteligt noget nemmere, hvis du gad at skrive under den tekst, du
svarede på.

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Tom

Dato : 10-12-03 15:03

On 10/12/03 14:05, in article 1g5r849.1hlfvk71sorswN%spam@events.dk, "Preben
Bødker Nielsen" <spam@events.dk> wrote:

> Virker GigaBitchippen da ikke nu?
> Hvis du ikke har haft driver til kortet før, hvorfra har du så navnet
> "RTL8139x"?

Denne driver er til PC 10mbit/s netkortet !
Forøvrigt fundet på "side 87", da deres OEM kort normalt kun sælges til
producenter, f.eks apple.
Kortet koster 33 kroner !!

Men du har sikkert ret, jeg må finde ud af hvad det gigabit netkort der
sidder I en AGP mac hedder, og så ellers lede på producentens site.
Det undrer blot, da gigabitkortet jo har virket, inklusiv I OS 9.2.2
Tom

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 10-12-03 16:36

> [...]

> Denne driver er til PC 10mbit/s netkortet !
> Forøvrigt fundet på "side 87", da deres OEM kort normalt kun sælges til

Du har altså 2 netkort i Mac'en.
Har du valgt kortet i TCP/IP eller er det i AppleTalk man vælger det.
(kan snart ikke huske OS9 mere

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Tom

Dato : 10-12-03 16:54

On 10/12/03 16:35, in article 1g5rfbx.1yd0rdg16pwnodN%spam@events.dk,

> Du har altså 2 netkort i Mac'en.
> Har du valgt kortet i TCP/IP eller er det i AppleTalk man vælger det.
> (kan snart ikke huske OS9 mere
>
> /Preben

Kort nr 2 er først blevet monteret efter at jeg kunne konstatere at hverken
system profiler eller andet hardware "checker" kunne finde "netkortet" ( I
OS9.2.2)
I forhold til OSX kan jeg se begge kort og selv vælge hvilket kort jeg vil
kommunikere via ( TCP/IP) dette er Ikke muligt I OS9.

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 10-12-03 17:08

> [...]

> I forhold til OSX kan jeg se begge kort og selv vælge hvilket kort jeg vil
> kommunikere via ( TCP/IP) dette er Ikke muligt I OS9.

Det hele virker lidt rodet på mig, men du har altså aldrig kunne se det
omtalte netkort i OS9. Forstået ret?

Er det informationen om at tilrette driveren, på denne side, der er
noget værd:
<http://216.204.66.99/drivers/SBC/GA007506/NASA-3720VLLA/RealTek8100BL_L
AN_Drivers/MACOS/INSTALL.TXT>

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Tom

Dato : 10-12-03 19:22

On 10/12/03 17:08, in article 1g5rguw.rgfguo1si13b2N%spam@events.dk, "Preben
> [...]

> omtalte netkort i OS9. Forstået ret?
>
> Er det informationen om at tilrette driveren, på denne side, der er

Jo jo maskinen er jo flere år gammel, og de første to år kørte alt
upåklageligt.. Pludselig en dag, holdt ethernettet op med at virke.. Og så
gik jeg lidt I panik.. Men så var det at jeg prøvede med et PC Ethernmet
kort, og nu er alt fint, bortet fra at det jo æder en PCI plads..
Hvis jeg kun kørte OSX, ville jeg jo have denne port fri.. Men det er kun I
OS9 jeg har brug for dette PCI slot..
Jeg tjekker lige driver linket !
Tom

Fra : Morten

Dato : 11-12-03 00:07

Tom <nospam@fakemail.dk> wrote:

> Men du har sikkert ret, jeg ma finde ud af hvad det gigabit netkort der
> sidder I en AGP mac hedder, og sa ellers lede pa producentens site.

Du skal ikke ud og lede! Chippen er en integreret del i bundkortets chipset.
Du skal bare installerer en ren OS9 uden at pille, saa faar du udvidelsen
"Apple Enet" som du mangler. Det er den du skal bruge.

--
Morten

Fra : Tom

Dato : 11-12-03 01:35

Apple ethernet ligger I udvidelser..
Har prøvet alt fra clean install til install via Tome viewer ( totalt rip af
CD !! G4 install 9.22 )
Og jep, jeg har pillet en del..
Jeg hælder lidt til at det enten er mit PCI lydkort, eller mit Adaptec !?
LVD kort der konflikter !? ( eller måske mit ram eller USB tastaturet !?!?!)

Tror altså på at det er noget hardware, der "fucker" I OS9, men som der ikke
er probs med I OSX..
Tom

PS
Jeg er klar over at den sidder på bundkortet, ... Har faktisk overvejet at
flå køle gitteret af for at se hvad chippen hedder, og på den måde måske
kunne finde en "driver"... Har dog droppet dette projekt indtil videre !

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-12-03 04:00

Hej Tom

Tom wrote:
> [...]
> LVD kort der konflikter !? ( eller måske mit ram eller USB tastaturet !?!?!)

Har du AppleEnet og Apple Enet SHIM installeret? - de er faktisk begge
nødvendige på maskiner med USB og/eller Firewire. Jeg kom ved en fejl
til at slå 'SHIM' filen fra på min 9600 med USB+FW Combo kort. - Med det
resultat, at der ingen forbindelse var til netkortet.

> Tror altså på at det er noget hardware, der "fucker" I OS9, men som der ikke
> er probs med I OSX..

Netop når den er synlig og formentlig også brugbar i OS X, så er det
lidet sandsynlig, at det er en hardwarefejl. - Hvilken systemdisk har du
brugt til at installere OS 9.x med? Den der fulgte med OS X eller en
full retail version?

Jeg har en OS X.1.0 liggende med tilhørende US OS 9.1 CD. På den CD er
der faktisk ting, der ikke er på de alm. OS 9.1 CD'er, og jeg har et par
gange været udsat for, at når jeg ville bruge 9.1 CD'en uden OS X, så
har den spurgt hvor OS X var, og om den skulle quitte eller fortsætte...

> [...]
> flå køle gitteret af for at se hvad chippen hedder, og på den måde måske
> kunne finde en "driver"... Har dog droppet dette projekt indtil videre !

Det vil du ikke få noget ud af, da den _kun_ bruger Apples egne drivere,
hvis den bruger en driver. - Jeg har 2 100mbits kort i den her G3/400,
og ingen af dem kræver andet end den alm. software fra hhv. 9.1, 9.2.1
og 9.2.2. Det samme gælder for det kort, der sidder i min 9600...

Hvis du vil have det, så kan jeg godt tage alle internet relaterede udv.
m.v. fra min OS 9.2.2 på den her og pakke det til dig, men så skal du
lige sende en gyldig emailadresse til min netscape-konto. - Husk at
fjerne 'stopklodsen'...

...Og så kommer jeg lige til at tænke på, - har du husket at skifte kort
i TCP/IP kontrolpanelet fra dit PCI kort til det indb. kort?

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Morten

Dato : 11-12-03 12:27

Tom <nospam@fakemail.dk> wrote:

> Apple ethernet ligger I udvidelser..

Laes nu havd jeg skriver "Apple enet", ikke "Apple ethernet"

> Jeg er klar over at den sidder pa bundkortet, ... Har faktisk overvejet at
> fla kole gitteret af for at se hvad chippen hedder, og pa den made maske
> kunne finde en "driver"...

Den sidder ikke paa bundkortet, den er en _del_ af del af slev
chipsaetettet. Dvs en chip der blandt andet fungerer som ethernet
controler, men ogsaa goer en amsse andre ting.

--
Morten

Fra : Morten

Dato : 11-12-03 00:03

Tom <nospam@fakemail.dk> wrote:

> Nar jeg booter ( hvilket jeg gor mest) I OS9 kan maskinen ( pa trods af
> flere system installeringer etc.) IKKE se mit interne Ethernet "kort".
> Nar jeg booter I OSX er der ingen problemer.. Nogle ideer, til hvorfor det

Du mangler den udvidelse der giver adgang til ethernet porten paa
bundkortet - har du pillet?

--
Morten