G4er der giver problemer
Fra : Jonas Voss

Dato : 10-12-03 11:41

Jeg har en G4'er Quicksilver der volder mig en del problemer. Indtil
strømafbrydelsen i september lullede den glad afsted nede i
undervisningslokalet, men strømforsyningen gik ned med flaget under i
forbindelse med strømafbrydelsen.

Den blev repareret, og har indtil i dag stået og ventet på at blive
geninstalleret og puslet om. Når jeg booter får jeg kernel panic efter
30 sekunders tid. Hvis jeg holder ævle+v for verbose startup slukker
maskinen når den når til der hvor den kernepanikkede. Opstart fra CD
gør at maskinen hænger når den skal til at levere sine ConsoleMessages
under opstart. Heller ikke med CD er det muligt at få den i verbose
startup.

Der er ingen eksterne enheder tilsluttet maskinen, udover Apples egne
Pro versioner af mus og tastatur.

Jeg har taget RAM ud og sat den i igen en for en, men det giver det
samme. Har også testet RAM i en ældre 450 G4 DP, her virker de fint.
Det er 133Mhz SD RAM. Diskene spinder op og lyder som om de virker,
den ældre G4er kan fint boote med diskslæden sat i. Der er 10.3.1
installeret på den ene disk, den anden er en datadisk.

Jeg har trykket på CUDA-switch, zappet PRAM og det eneste jeg kan
komme i tanke om jeg endnu ikke har prøvet er, at give den et los i
sækken.

Nogle gode idéer?

BOFH-excuse: monitor resolution too high

Fra : Tom

Dato : 10-12-03 11:52

En lille fræk ting, der ikke tager skrækkelig lang tid, er at tage den
interne harddisk ud og så instatllere OSX på denne, I en anden maskine.
Eller endnu bedre, bytte den ud med en disk, du ved virker, og så prøve at
putte den ind I den "dumme" maskine, og på den måde - også - lige få
tjekket om disken er problemet..
Tom

Fra : Jonas Voss

Dato : 10-12-03 12:28

In dk.edb.mac, Tom <nospam@fakemail.dk> wrote:

> [...]
> Eller endnu bedre, bytte den ud med en disk, du ved virker, og så prøve at
> putte den ind I den "dumme" maskine, og på den måde - også - lige få

Bestemt en mulighed, men disken jeg har sat i virker fint på en anden
maskine, så det synes jeg, at jeg har testet.

Tak for forslaget.

BOFH-excuse: It's union rules. There's nothing we can do about it. Sorry.

Fra : Tom

Dato : 10-12-03 13:45

Så prøv evt at tage rammen fra den anden maskine også !?
Tom

Hvis det er muligt...

PPS
Somme tider har jeg oplevet at harddiske der har været forbi linux eller de
tidligere OSX I ( tilbage I de glade G3 dage, har det svært bagefter. Jeg
plejer at grundformatere dem I en PC !?

Fra : Platte Povl

Dato : 14-12-03 18:12

ja, rigtigt god idé.

Fra : Morten

Dato : 10-12-03 23:47

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> Den blev repareret, og har indtil i dag staet og ventet pa at blive
> geninstalleret og puslet om. Nar jeg booter far jeg kernel panic efter
> 30 sekunders tid. Hvis jeg holder aevle+v for verbose startup slukker
> maskinen nar den nar til der hvor den kernepanikkede. Opstart fra CD
> gor at maskinen haenger nar den skal til at levere sine ConsoleMessages
> under opstart. Heller ikke med CD er det muligt at fa den i verbose
> startup.

Den er vel ikke OF password beskyttet? Hvor panikker den?

> Der er ingen eksterne enheder tilsluttet maskinen, udover Apples egne
> Pro versioner af mus og tastatur.

Proev med mus+tast fra en anden maskine.

> Jeg har taget RAM ud og sat den i igen en for en, men det giver det
> samme. Har ogsa testet RAM i en aeldre 450 G4 DP, her virker de fint.
> Det er 133Mhz SD RAM. Diskene spinder op og lyder som om de virker,
> den aeldre G4er kan fint boote med diskslaeden sat i. Der er 10.3.1
> installeret pa den ene disk, den anden er en datadisk.

at klodserne virker i Gigabiten er ikke en garanti for at de ogsaa
virker paa QS'en. proev at boote i OS9 og koer programmet "DIMM Firstaid".

> Jeg har trykket pa CUDA-switch, zappet PRAM og det eneste jeg kan
> komme i tanke om jeg endnu ikke har provet er, at give den et los i
> saekken.

> Nogle gode id'eer?

Har du ogsaa zappet NVRAM og nustillet OF?

--
Morten

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-12-03 00:49

Hej Jonas

Jonas Voss wrote:
> [...]
> forbindelse med strømafbrydelsen.
>
> Den blev repareret, og har indtil i dag stået og ventet på at blive

Hvor meget blev der skiftet på den? - kun strømforsyningen? - evt. nogle
af de andre moduler i forbindelse med motherboardet - USB, - FW, -
Ethernet - o.a.?

> [...]
> gør at maskinen hænger når den skal til at levere sine ConsoleMessages
> under opstart. Heller ikke med CD er det muligt at få den i verbose

Har du prøvet med en OS 9.1 eller 9.2 CD? - Har du evt. gen-opdateret
firmwaren før installering af systemet? - Prøv evt. at omformattere
systemdisken med værktøjet fra OS 9.2 - en defekt driverpartition kan
være tilstrækkelig til balladen.... - Du kunne evt. forsøge at køre en
DiskWarrior 3.0 på systemdisken, - men bem., at DW _ikke_ læger nyt
driver directory.

> Der er ingen eksterne enheder tilsluttet maskinen, udover Apples egne
> Pro versioner af mus og tastatur.

Som en anden skrivr, så prøv med et andet tastatur + mus. - Hvis der
bare er det mindste tegn på en kortslutning i en tast eller noget andet
galt, så kan det give endda meget store problemer.

> [...]
> den ældre G4er kan fint boote med diskslæden sat i. Der er 10.3.1
> installeret på den ene disk, den anden er en datadisk.

Hm... måske en omformattering vil være det bedste... Når diskene spinner
op, går jeg også ud fra, du kan se dem i Diskværktøj/DiskUtility?

> Jeg har trykket på CUDA-switch, zappet PRAM og det eneste jeg kan
> komme i tanke om jeg endnu ikke har prøvet er, at give den et los i
> sækken.

Har du også forsøgt at genopbygge div. skrivebordsfiler? - Som sagt, -
prøv at starte fra en OS 9.1/9.2 CD og genopbyg skrivebordet på
gammeldaws maner med COM+ALT nede under sidste del af opstarten.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Jonas Voss

Dato : 15-12-03 16:53

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Hvor meget blev der skiftet på den? - kun strømforsyningen? - evt. nogle
> af de andre moduler i forbindelse med motherboardet - USB, - FW, -
> Ethernet - o.a.?

Så vidt vides kun PSU'en.

> [...]
> være tilstrækkelig til balladen.... - Du kunne evt. forsøge at køre en
> DiskWarrior 3.0 på systemdisken, - men bem., at DW _ikke_ læger nyt

Jeg har forsøgt at boote fra CD med OS 9.x.x, OS 10.2.3, OS X 10.3, og
det er det samme hele vejen over. Den kan ikke boote fra CD-ROM, eller
HD. Det gør det ydermere ganske besværligt at opdatere firmware eller
andet. Firmwaren skulle i øvrigt være i orden.

> Som en anden skrivr, så prøv med et andet tastatur + mus. - Hvis der
> bare er det mindste tegn på en kortslutning i en tast eller noget andet
> galt, så kan det give endda meget store problemer.

Tastaturet virker fint på en anden maskine, men jeg har dog også
prøvet med et andet tastatur. Det løser intet.

> Hm... måske en omformattering vil være det bedste... Når diskene spinner
> op, går jeg også ud fra, du kan se dem i Diskværktøj/DiskUtility?

Jeg kan ikke se noget som helst, da jeg ikke kan boote noget som helst
på G4eren. Jeg har også prøvet med en disk med en nyinstalleret OS X
på, det giver samme problem.

> Har du også forsøgt at genopbygge div. skrivebordsfiler? - Som sagt, -
> prøv at starte fra en OS 9.1/9.2 CD og genopbyg skrivebordet på
> gammeldaws maner med COM+ALT nede under sidste del af opstarten.

Det hjælper nok ikke det store. Jeg får også besøg af 'Colonel Panic'
når jeg booter i OF, så mon ikke det er en hardwarefejl vi ude i her,
og jeg har efterhånden udelukket et RAM og HD-problem.

--
~/j
pt. fra en iBook, mod sin vilje. Både min og iBookens (:

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-12-03 02:21

Hej Jonas

Jonas Voss wrote:

> Så vidt vides kun PSU'en.

Hm, som du selv er inde på tilsidst, så kan det tyde på et andet harware
problem. Det første, der så falder mig ind, er ROM chippen, og i værste
fald selve bundkortet...

> [...]
> HD. Det gør det ydermere ganske besværligt at opdatere firmware eller
> andet. Firmwaren skulle i øvrigt være i orden.

Prøv først at trykke på 'Developer Button' - 'Reset-knappen' på fronten
af maskinen...
Prøv dernæst med en tvangsstart fra en OS 9.x CD -
COM+ALT+SHIFT+BACKSPACE holdt nede under start.
Hvis det er ROM kredsløbet, der er noget galt med, vil en tvangsstart
bruge den software ROM, der ligger på CD'en.

> Jeg kan ikke se noget som helst, da jeg ikke kan boote noget som helst
> på G4eren. Jeg har også prøvet med en disk med en nyinstalleret OS X
> på, det giver samme problem.

Har du prøvet med at boote den via netværk? - fx. med en cross-over
kabel til din iBook?

> Det hjælper nok ikke det store. Jeg får også besøg af 'Colonel Panic'
> når jeg booter i OF, så mon ikke det er en hardwarefejl vi ude i her,
> og jeg har efterhånden udelukket et RAM og HD-problem.

Jeg tror også, du kan udelade både RAM og HD, når de fungerer i anden
maskine. Så som sagt, så er jeg mest tilbøjelig til at tro, det er ROM
chippen, der enten er stået af, eller firmwaren, der er gået helt agurk.
Er det det, så kan den kun startes via netværk... Du kan så forsøge at
'reparere' firmwaren i ROM'en vis netværket. Vælg den originale QS CD
til det, dér skulle ligge en mappe med firmware updates på den CD. - En
anden HW fejl kan også være ATA controlleren. - ....Og så det, man som
regel altid glemmer, - kan det måke være PRAM batteriet, der er ved at
være flad?

Det pokkers ved et sådant nedbrud, som du fik, er, at det er yderst
sjælden, at de små glassikringer, der sidder inde i strømforsyningen ved
udgangen til resten af computeren når at reagere på en fejlstrøm,
overspænding o.l..

Men før du sætter den i netværk med anden maskine, så tag alle
netkablerne ud, tag også PRAM batteriet ud, tryk på KUDA knappen. Tryk
derefter på startknappen på selve maskinen og hold den trykket ind i ca.
30 sek.. Lad QS'een stå i mindst 30 min. inden du sætter den sammen med
netkabler og netværkskabel.

Det vil være en god idé at slette systemdisken på en anden maskine, før
du sætter den i QS'een og netværk, så der ikke er noget, der kan give
nogen former for 'panik'.

Lykkes det dig at få den igang via netværk, så installer i første omgang
kun en OS 9.x, så du kan få reddet din e data, eller også bør du tage
din data HD helt ud, så du er sikker på, at du ikke mister noget dér.
Optimer så firmware og divere med div. opdateringer fra 9.x CD'en. Sæt
så X-Install CD'en i og _vælg_ den i kontrolpanelet 'Startdisk' og genstart.

- Hvis den stadig ikke kan, så bør du bruge reklamationsretten og
aflevere den hos den reparatør, der ordnede den i første omgang.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Morten

Dato : 16-12-03 03:51

> [...]

> Hm, som du selv er inde på tilsidst, så kan det tyde på et andet harware
> problem. Det første, der så falder mig ind, er ROM chippen, og i værste

En new world maskine har ingen Mac OS ROM, kun en flashbar rom til OF.

> Hvis det er ROM kredsløbet, der er noget galt med, vil en tvangsstart
> bruge den software ROM, der ligger på CD'en.

En new-world maskine vil /altid/ bruge en OS9 ROM fra bootdisken, idet den
ikke har en i hardware.

> Har du prøvet med at boote den via netværk? - fx. med en cross-over
> kabel til din iBook?

Det kræver en Netboot server.

> [...]
> chippen, der enten er stået af, eller firmwaren, der er gået helt agurk.
> Er det det, så kan den kun startes via netværk...

Hvis firmwaren (ROM kreds har den ikke) er stået af kan den ej heller
boote via netværk.

--
Morten

Fra : Peter Kiil

Dato : 16-12-03 09:52

Erik Richard Sørensen - NOSPAM@NOSPAM.DK on 16/12/03 2:21 wrote:

> Har du prøvet med at boote den via netværk? - fx. med en cross-over
> kabel til din iBook?

Det lyder som et spændende forslag. Hvordan vil du gøre det?

--
/peter

Fra : Peter Kiil

Dato : 16-12-03 09:54

Jonas Voss - voss@null.dk on 15/12/03 16:52 wrote:

> Det hjælper nok ikke det store. Jeg får også besøg af 'Colonel Panic'
> når jeg booter i OF, så mon ikke det er en hardwarefejl vi ude i her,
> og jeg har efterhånden udelukket et RAM og HD-problem.

Jeg er 99.9% sikker på at der er mere end PSU'en der har taget skade. Hvis
det er en forsikringssag, burde der ikke være nogen problemer i at få dem
til at æde en følgesakde, som først viser sig et stykke tid efter den
oprindelige skade.

--
/peter

Fra : Morten

Dato : 16-12-03 03:45

> [...]

> Hvor meget blev der skiftet på den? - kun strømforsyningen? - evt. nogle
> af de andre moduler i forbindelse med motherboardet - USB, - FW, -

Der er ingen moduler, der et tale om et integreret chipsæt med PHY'ere
til de forskellige porte. Ingen seperate controlere.

> [...]
> være tilstrækkelig til balladen.... - Du kunne evt. forsøge at køre en
> DiskWarrior 3.0 på systemdisken, - men bem., at DW _ikke_ læger nyt

Erik, den når aldrig så langt at den kan boote et OS (såvidt jeg har
forstået på Jonas kan den end ikke boote OF)

> Hm... måske en omformattering vil være det bedste... Når diskene spinner
> op, går jeg også ud fra, du kan se dem i Diskværktøj/DiskUtility?

Won't help - den kan ikke boote et OS.

> Har du også forsøgt at genopbygge div. skrivebordsfiler? - Som sagt, -
> prøv at starte fra en OS 9.1/9.2 CD og genopbyg skrivebordet på
> gammeldaws maner med COM+ALT nede under sidste del af opstarten.

Det er ret ligegyldigt, når man kører OSX eller booter fra en OS9 CD.
Skal du ikke snart på OSX?

--
Morten

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-12-03 14:12

Hej Morten

Morten wrote:

> Der er ingen moduler, der et tale om et integreret chipsæt med PHY'ere
> til de forskellige porte. Ingen seperate controlere.

Det er nu en sandhed med modifikationer. Hvis du ser et 'splat-view' af
en QS, så kan du se, at de enkelte komponenter sidder som onboard
moduler. - Jeg har ikke nævnt noe omat de kan være udskiftelige. Men
iflg. den tekniske manual, så er QS netop 'modular built'.

> Erik, den når aldrig så langt at den kan boote et OS (såvidt jeg har
> forstået på Jonas kan den end ikke boote OF)

Nej, men det fremgik ikke tydeligt af hans første indlæg... Men han har
jo prøvet diskene i en anden, så det var jo muligt at omformattere på en
sådan maskine istedet.

> Won't help - den kan ikke boote et OS.

Stadigvæk kan det gøres på en anden maskine, så han får en 'ren' disk at
arbejde på...

> Det er ret ligegyldigt, når man kører OSX eller booter fra en OS9 CD.

Igen - det kan gøres på den anden maskine, hvor han har konstateret, at
både RAM og diske virker...

> Skal du ikke snart på OSX?

Tjoh, måske, men det lader jo til, at børnesygdommene endnu ikke er helt
overstået... Og da jeg jo kender OS 9.x så godt, at jeg véd, hvad / hvor
evt. 'flaskehalse' er / kan komme uden om. - Og så har jeg ikke de knap
100.000 kr. det vil koste i nyt software, hvis jeg skal have de
programmer, jeg nu har, - jeg har ikke lyst til at bruge
ikke-registrerede produkter til erhvervsbrug.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Peter Kiil

Dato : 16-12-03 14:15

Erik Richard Sørensen - NOSPAM@NOSPAM.DK on 16/12/03 14:11 wrote:

> [...]
> moduler. - Jeg har ikke nævnt noe omat de kan være udskiftelige. Men
> iflg. den tekniske manual, så er QS netop 'modular built'.

Det eneste modul der kan skiftes på en QS er modemmet.

--
/peter

Fra : Morten

Dato : 16-12-03 15:26

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> Det eneste modul der kan skiftes på en QS er modemmet.

Jep og den controler som modem'et kommunikerer igennem er den
integrerede in/out Keylargo controler.

--
Morten

Fra : Morten

Dato : 16-12-03 15:25

> [...]

> moduler. - Jeg har ikke nævnt noe omat de kan være udskiftelige. Men
> iflg. den tekniske manual, så er QS netop 'modular built'.

ikke meget, funktionalkiteten af af Ethernet og Firewire kommer
direkte fra en Uni-North brigde & memory controler (et inetreret
chipsæt). USB, ATA og andet direkte far en den integrerede In/out
KeyLago chip.

<http://developer.apple.com/documentation/Hardware/Developer_Notes/Macintosh_CPUs-G4/PowerMacG418Jul01/2Architecture/Block_Diagram_and_Buses.html>

Det er altså /den/ her der er den interesaante hvis du vil vide noget
om en QuickSilvers hardware.

> Nej, men det fremgik ikke tydeligt af hans første indlæg... Men han har
> jo prøvet diskene i en anden, så det var jo muligt at omformattere på en
> sådan maskine istedet.

Hvis disken er ok i den ande maskine, er der /ingen/ grund til at
omformatere den, vel?

> Stadigvæk kan det gøres på en anden maskine, så han får en 'ren' disk at
> arbejde på...

Hvilket ikke vil hjælpe en dyt.

> Igen - det kan gøres på den anden maskine, hvor han har konstateret, at
> både RAM og diske virker...

Skrivebordsdatabasen er stadig ret ligyldig i OSX sammenhæng.

> Tjoh, måske, men det lader jo til, at børnesygdommene endnu ikke er helt
> overstået...

Hvilke børnesygdomme? Både Jaguar og Panther er ganske glimrende OS'er.

> Og da jeg jo kender OS 9.x så godt, at jeg véd, hvad / hvor
> evt. 'flaskehalse' er / kan komme uden om.

Tror du voil opleve at du skal fifle langt mindre for at få tingene
til at opføre sig hensigtsmæssigt under 10.2x og 10.3x, end under OS9.
Det er faktisk rart med et OS der "bare virker".

> - Og så har jeg ikke de knap
> 100.000 kr. det vil koste i nyt software, hvis jeg skal have de
> programmer, jeg nu har, - jeg har ikke lyst til at bruge
> ikke-registrerede produkter til erhvervsbrug.

Du deler jo dine maskiner op i arbejds maskiner og Internet maskiner,
din B&W vil virke fint med panther, og OSX er altså en fornøjelse på
internettet. (de beige kan ikke boote Panther, og er ikke særlig sjove
under Jaguar). Hvorfor ikke smidde Panther på den B&W, så du kan blive
fortolig med OSX? OS9 er død set ud fra et komercielt synspunkt, du ervel
også nød til at kigge lidt fremad, idet du øjensynligt lever af dine Mac'er.

--
Morten

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-12-03 01:31

Hej Morten

Morten wrote:

> [...]
> direkte fra en Uni-North brigde & memory controler (et inetreret
> chipsæt). USB, ATA og andet direkte far en den integrerede In/out

Uanset, om det er et integreret helhed, så er hele bundkortet dog stadig
modular opbygget. - Der er stadig seperate 'Servicepart Numbers' i
servicemanualet for teknikere. Men det er ikke det, der er min pointe i
det tidligere. Det er derimod, at en 'fejlstrøm' kan have ødelagt _et_
modul, ud a eta aft indflydelse på andet, - fx. ødelagt ATA controlleren
udenat have ekadig adet, - eller ødelagt USB/FW mdletgn udenat ve
beskadiget andre dele.

> [...]
>
> Det er altså /den/ her der er den interesaante hvis du vil vide noget

Jeg foretrækker sevicemanualet for teknikere, så man kan se, hvordan de
enkelte moduler hænger sammen. - Det kan jo og ise lidtm, hvilken vej
strømmen går fra PSU'en...

> Hvis disken er ok i den ande maskine, er der /ingen/ grund til at
> omformatere den, vel?

Det kan der nu godt være. Det er da naturligt, at CPU'en søger et
startsystem, og det gør den på interne enheder først og fremmest. - HD,
dernæst CD drev, og først dereftr evt. eksterne enheder... - Og en tom
disk vil tvinge maskinen til at søge andetsteds...

> Hvilket ikke vil hjælpe en dyt.

Som sagt, så vil en tom disk - mangndesemdisk tnge maskinen til at søge
andre startenheder.

> Skrivebordsdatabasen er stadig ret ligyldig i OSX sammenhæng.

Ikke når det gælder driverpartitionerne. Den eneste måde, hvorpå du kan
sikre dig, at der ikke ligger'rester' af gamle drivere er ved at
genopbygge skrivebordet, da du ikke kan komme til at slette noget på en
IDE disks driverpartition, hvilket du kan på en SCSI disk med fx. Apple
HD SC Installer 7.3.5...

> Hvilke børnesygdomme? Både Jaguar og Panther er ganske glimrende OS'er.

Tja, hvad med den forsvundne Finder, - langsomere og langsommere
performance, manglende mulighed for at slette dobbeltfiler.... Tre tråde
her fra gruppen. Og hvad med de mange crashes på iBooks - både 12" og
14" med X.3.1? - Security Updates, der får maskinen til at gå helt ned
og blokere for Admin Access?

> Tror du voil opleve at du skal fifle langt mindre for at få tingene
> til at opføre sig hensigtsmæssigt under 10.2x og 10.3x, end under OS9.
> Det er faktisk rart med et OS der "bare virker".

Med de 'fiflerier', som du kalder det, - eller det, jeg kalder for
optimering, så har jeg nu 3x 9.2.2, der 'bare virker'. - Eller rettere,
jeg har 8x 9.2.2 + 1x 9.20Developer... Developer partitionen på min
Beige G3/300AV er proppet med div. developer tools, og det er den, jeg
bruger til primær tests, før jeg tester på de andre systemer.

Og så er jeg desvre bange for, at denne her G3/400 er for langsom til at
afvikle fx. Panther i et tempo, der svarer til en fuldt optimeret OS 9.2.2.

> Du deler jo dine maskiner op i arbejds maskiner og Internet maskiner,
> din B&W vil virke fint med panther, og OSX er altså en fornøjelse på
> internettet.

Ja, men min internetmaskiner - fx. den her B&W kører med nogle
programmer, mens min anden IT maskine - en PM 9600/350 kører med andre
programmer. - 96'eren er fx. også MS fri, mens det er den her ikke -
desværre. Og foreløbig kommer AV'eren ikke på net, før jeg har fået
Timbuktu til at virke efter hensigten, så vil det blive et 'must' også
for den.

> (de beige kan ikke boote Panther, og er ikke særlig sjove
> under Jaguar).

Hm, hvor har du det fra, at en Beige G3 ikke kan køre Panther? - Jeg
kender ihvertfald 2, der kører 10.3.1 på en Beige G3/300 hhv. G3/333

> Hvorfor ikke smidde Panther på den B&W, så du kan blive
> fortolig med OSX? OS9 er død set ud fra et komercielt synspunkt, du ervel
> også nød til at kigge lidt fremad, idet du øjensynligt lever af dine Mac'er.

Selvfølgelig skal jeg på X, men sålænge de fleste af mine klienter
stadig kører OS 9.x + div. specialsoftware til fx. handicapbrug, så er
det nok mere nødvendig, at jeg selv også bliver dér. - Det er faktisk
meningen, at jeg vil have en G4 600-800mhz til X udelukkende, samt et
par andre, - en Beige AV mere, der skal opgraderes, samt ligeledes også
en 9600/300 eller 350, der ligeledes skal opgraderes. AV'eren til en
G3/900mhz og 9600 til en G4/800mhz. Jeg véd, der er mange, der nu
opgrader deres lidt ældre maskiner, fordi opg.priserne er styrtdykket i
takt med de nye modellers fremkomst. - Fx. vil jeg kunne opg. både den
her 40mhz og min 300AV til 900mhz for under 3400kr. _tilsammen_!! - Og
der forventes yderligere prisfald i løbet af de næste par måneder...

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Morten

Dato : 17-12-03 04:32

> [...]

> modul, ud a eta aft indflydelse på andet, - fx. ødelagt ATA controlleren
> udenat have ekadig adet, - eller ødelagt USB/FW mdletgn udenat ve

Du forstår ikke konceptet med et integreret chipsæt: én chip der står
for flere funktioner. På et QS bundkort er der /kun/ to controlere.

KeyLargo in/out controlleren: én chip der er både USB controler, ATA
controler, og desuden forstår al kommunikation til PMU'en, lydkortet,
airport-kortet og modem'et.

Uni-North controlleren: én chip der er både Memory, Ethernet og
Firewire controller, AGP-bus og max-bus (frontside bus til CPU'en).

De to chipsæt snakker med hinanden, PCI-kort og boot-ROM'en via
PCI bussen, that's about it.

dvs hvis ATA bussen er død betyder det at også PMU'en er død. Det
samme gælder hvis USB står af. Heldigvis sker det sjældent. Det er
derimod langt mere almindeligt at en Ethernet eller FW bus bliver
brændt af, hvilket er grunden til at man har valgt at proppe en PHY
med sikringer ind imellem portene og Uni-Nort controlleren.

Ingen af de dele kan skiftes og bundkortet er /ikke/ modulært opbygget,
læs nu den developer dokumentation!

> Jeg foretrækker sevicemanualet for teknikere, så man kan se, hvordan de
> enkelte moduler hænger sammen. - Det kan jo og ise lidtm, hvilken vej
> strømmen går fra PSU'en...

Det er vist også det eneste... Servicemanualerene illustrerer bare
hvordan man kan skille maskinen ad, hvilke dele der kan udskiftes og
hvordan det gøres. Men hvis der i /din/ servicemanual skulle stå at
bundkortet er modulært opbygget og at et eller flere chipset er
udskiftelige, vil jeg da meget gerne se den. Jeg vil også meget gerne
se den hvios den inkluderer diagrammer over bundkortet.

> Som sagt, så vil en tom disk - mangndesemdisk tnge maskinen til at søge
> andre startenheder.

nej ikke nødvendigvis. Hvis der derimod /ikke/ er tilsluttet en eneste
disk, på bussen vil der søges efter bootbare enheder enheder på andre
busser.

> [...]
> genopbygge skrivebordet, da du ikke kan komme til at slette noget på en
> IDE disks driverpartition, hvilket du kan på en SCSI disk med fx. Apple

Erik den må selv _du_ længere ud på landet med... skrivebordsdatabasen
er et </= OS9 fænomen og den har _intet_ med partitionstabellen at gøre.
Ellers må du gerne forklare hvordan OSX eks. kan boote fra en UFS disk,
og Linux fra en ext2/3 disk? (vel og mærke uden én eneste HFS/HFS+
partition)

> Tja, hvad med den forsvundne Finder,

?? jeg har ikke den ringeste ide om hvad du snakker om.

> - langsomere og langsommere, performance,

Er du nu helt sikker på det?

> manglende mulighed for at slette dobbeltfiler....

?? igen, har jeg ikke den ringeste ide om hvad du snakker om.

> Tre tråde her fra gruppen. Og hvad med de mange crashes på iBooks - både
> 12" og 14" med X.3.1? -

Hardware fejl i nye maskiner! Har ikke noget med OSX at gøre, men
derimod med Apples produktionsfaceliters lave kvalitetskontrol (det er
ret almindeligt i branchen)

> Security Updates, der får maskinen til at gå helt ned og blokere for
> Admin Access?

Her tror jeg nu ikke du ved hvad du snakker om.

> Og så er jeg desvre bange for, at denne her G3/400 er for langsom til at
> afvikle fx. Panther i et tempo, der svarer til en fuldt optimeret OS 9.2.2.

mht. GUI delvist ja (dvs jeg er tror det vil være nogenlunde det samme
basseret på mine erfaringer med en iBog 300, der i modsætning til din G3
hverken har et 128bit grafikkort, 100Mhz bus eller U-DMA ATA), men ikke mht
rå regnekraft. Den skal selvfælgelig have masser af RAM. iBog'en er sgu også
sløv under OS9 på trods af grafikkortet der er langt bedre accelereret.

I OSX vil du kunne nyde godt af et klippestabilt OS, beskyttet hukommelse,
multitasking, ordenlig hukommelsesstyring. Ikke mindst, så vil du
kunne afvilke moderne SW på den, OS9 er efterhånden en øde ø - især når
det drejer sig om Internet releateret software. Envidere er du vel nød
til at holde dig ajour, så du kan rådgive dine kunder ordenligt og
servicere deres maskiner. Mht. SW tests så er der efterhånden ikke
meget SW at teste under OS9 idet 90% af den SW, der i dag skrives
udelukkende skrives til OSX.

> Hm, hvor har du det fra, at en Beige G3 ikke kan køre Panther? - Jeg
> kender ihvertfald 2, der kører 10.3.1 på en Beige G3/300 hhv. G3/333

out-of-the box kan den i al fald ikke. Darwin 7 kernen kan i den binære
distribution som Apple levere ikke boote på old-world maskiner. Om han
har kompileret en 7 kerne der kan boote på old-world ved jeg
selvfølgelig ikke. Men det kan ikke være en særlig fornøjelige oplevelse,
jvf. maskinens arkitektur.
....Og ja, jeg har gennem et år haft Jaguar på en 300A/V, den var ikke rar
til andet end serverbrug uden GUI - afløseren en iBog 300 var/er derimod
brugbar med Jaguar på. Apple har gjort et godt stykke arbejde mht. at
optimere Pantheren til de maskiner den kan køre på out-of-the box, men
jeg tvivler oprigtigt på, at de har gjort det samme for de nu i OSX
sammenhæng udfasede old-world G3'ere (eg. Beige G3 & Wallstreet) -
tværtimod er det sansynligvis derfor de har droppet understøttelsen
helt. Old-world og new-world hardware to helt forskellige størrelser.

> Selvfølgelig skal jeg på X, men sålænge de fleste af mine klienter
> stadig kører OS 9.x + div. specialsoftware til fx. handicapbrug, så er
> det nok mere nødvendig, at jeg selv også bliver dér.

Hvad med den nye special SW der kommer, skal du ikke hodle dig ajour
med den - eller med den handicap SW som Apple har integreret i OSX?

> 9600 til en G4/800mhz.

Forvent ikke at få Panther på den af den grund - og slet ikke at den
kommer til at køre det godt. Husk på at såvel, PCI, SCSI og System bus
er tisse-langsom. Envidere kræver det at en venlig sjæl skriver en
række devicedrivers til den, vel og mærke af god kvalitet.

--
Morten

Fra : Henrik Münster

Dato : 17-12-03 09:03

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> [...]
>
> Hardware fejl i nye maskiner! Har ikke noget med OSX at gøre, men
> derimod med Apples produktionsfaceliters lave kvalitetskontrol (det er

Erik Richard refererer til tråde, der har været her i gruppen for nylig.
Den langsomme performance skyldtes processer, der bare stod og åd
CPU-kraft. Jeg husker ikke lige, hvad de andre endte med.
Jeg synes nu også, det er lidt i overkanten at tale om
børnesygdomme. Der var jo også problemer med OS 9 og tidligere. Flere af
de nævnte problemer ville sikkert have bragt OS 9 i knæ for længe siden.
Desuden lader folk vist deres OS X computer være tændt i længere tid,
mens OS 9 gerne blev genstartet adskillige gange dagligt. Det vil helt
automatisk standse eventuelle processer, der står og kører i ring.
Endelig er det jo en farligere verden, som forældre siger, når
de kører deres børn i bil til alting. Da klassisk Mac OS havde sin
storhedstid, var internettet jo ikke nær så udbredt. Mange computere
stod blot i hjemmene og agerede skrivemaskine. De blev derfor ikke udsat
for angreb fra hackere, så eventuelle sikkerhedshuller blev ikke opdaget
og var for så vidt heller ikke vigtige. Folk kunne heller ikke bare lige
downloade alt muligt mærkeligt beta-software, der måske gjorde
computeren ustabil. Så når man sammenligner Mac OS 9 og X skal man
huske, at livet er blevet mere kompliceret.

> [...]
> sløv under OS9 på trods af grafikkortet der er langt bedre accelereret.

Her må jeg give Morten ret. Også mht. til hans ros af OS X, som han har
klippet væk. Vi har Panther på en gammel iMac 233 her i huset, og det
kører bedre end tidligere OS X. Så systemerne bliver ikke tungere og
tungere. Men det virker måske ikke helt så "snappy" som OS 9. Men det er
på ingen måde generende. Men det er da rigtigt, at skal man lave tung
billedbehandling o.l., så vil en gammel Mac have svært ved at følge med.

Det er da rigtigt. Du skal kunne hjælpe dine kunder. Men der er ingen
tvivl om, at fremtiden er OS X. Hvis du skal kunne yde en god service,
så skal du vel helst være et skridt foran dine kunder. Det skulle jo
nødig være sådan, at dine kunder skal belære dig om tingene. Det fænomen
kender vi læger kun alt for godt, efter internettet er blevet udbredt.
Når du har så mange computere, så kunne du jo godt have en til det
formål at lære OS X at kende og afprøve programmer til det. Så er du
godt forberedt, når en af dine kunder køber en ny Mac, som ikke kan
boote i OS 9.

> [...]
> er tisse-langsom. Envidere kræver det at en venlig sjæl skriver en
> række devicedrivers til den, vel og mærke af god kvalitet.

Her må jeg også give Morten ret. Ældre iMac og PowerMac G4 kan købes så
billigt brugt, at det ikke kan betale sig at opgradere ret meget på en
ældre computer. Med mindre selvfølgelig lige den model kan noget helt
specielt, som du har brug for. Opgraderingen give en hurtig CPU, men alt
andet forbliver langsomt. Hvis du så også kan sælge den Mac, du ellers
ville have opgraderet, så bliver økonomien helt fornuftig.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-12-03 03:21

Hej Henrik

Henrik Münster wrote:
> [...]

Blot lige en enkelt kommentar til Morten her... Fejlene er først kommet
_efter_ opg. til Panther, så det er nok lidt meget at kalde det for
'hardware fejl'...

> Erik Richard refererer til tråde, der har været her i gruppen for nylig.
> Den langsomme performance skyldtes processer, der bare stod og åd
> CPU-kraft. Jeg husker ikke lige, hvad de andre endte med.

Jeg har heller ikke set en løsning på de to andre tråde...

> [...]
> mens OS 9 gerne blev genstartet adskillige gange dagligt. Det vil helt
> automatisk standse eventuelle processer, der står og kører i ring.

Det er da rigtig, at alle systemer har / har haft deres børnesygdomme i
mere eller mindre grad... Jeg kunne have nævnt adskilligt mere - bl.a.
at en 17" iMac (TFT) crasher flere gange daglig med Panther, - at en 17"
eMac ikke vil installere opd. til X.3.1. - At samme eMac i første omgang
ikke kunne inst. X.3.0 'out-of-the-box'. - At en QS'er ikke vil køre med
Mail-app i X.3.1 og at samme maskine crasher, når Safari åbnes.... - At
en 1,2ghzMP X.3.1 ikke kan køre med Logic Audio med et Steinberg
lydkort... - At der _kan_ være problemer med skrifthndtering i både
X.3.0 og X.3.1, og at generelt set, så er der flere og flere, der har
haft besøg af 'Oberst Panik' efter opg. til Panther...

Modsat kan jeg så også nævne, at både Beige G3/300 og 333 sagtens kan
køre med X.3.1 - selvfølgelig med de sædvanlige driverbegrænsninger, der
også er i Jaguaren. - At en G4/900 opg PM 9600 med 1536mb RAM og 4x
36,4gb 10k diske kører X.3.1 + div. lydkort, lyd- (Logic) og
grafikprogrammer samt Nisus Writer Express 1.1 som 'texteditor' _uden_
problemer....

Og så kan jeg tilføje, at den her G3/400 stort set er tændt hele tiden,
jeg er på den her adresse, og det samme gælder for min 9600/350 hjemme
på kontoret, så det er yderst sjælden, de bliver slukket, når jeg er i
nærheden... - Og 'musikmaskinen' kører konstant, når jeg arbejder, og i
dag har jeg for første gang i nu 2 år haft en frysning på den, og det
var endda ikke dens skyld, men en lidt defekt (slidt) zip disk...

> [...]
> stod blot i hjemmene og agerede skrivemaskine. De blev derfor ikke udsat
> for angreb fra hackere, så eventuelle sikkerhedshuller blev ikke opdaget

Det gælder nok for privatbrugere, men erhvervsbrugere var faktisk ret
meget med under både OS 8.x og 9.x

> Folk kunne heller ikke bare lige
> downloade alt muligt mærkeligt beta-software, der måske gjorde
> computeren ustabil. Så når man sammenligner Mac OS 9 og X skal man
> huske, at livet er blevet mere kompliceret.

- Til gengæld fik man dem på div. disketter og CD sammen med de
blade, man _altid_ købte....

> [...]
> på ingen måde generende. Men det er da rigtigt, at skal man lave tung
> billedbehandling o.l., så vil en gammel Mac have svært ved at følge med.

Selvfølgelig er Panther da bedre end de tidl. vr., men ud fra det, jeg
skriver længere oppe, så synes jeg, der er sket for lidt. - Det er da
muligt, at Panther er 'lynhurtig' på internettet, men IT er nu ikke alt,
hvad man bruger en computer til. Du nævner selv tung grafik... Jeg kunne
tilføje - endda særdeles tung lydredigering / -korrektion... Godt nok
kan jeg fx. stadig bruge min Amadeus II 3.7 på X, men til gengæld skal
jeg så ud og købe nyt HW - lydkort, mixer, digi-converter o.l. udstyr...

Jeg har lavet lidt forsøg med lyd på den her G3/400 med de samme
programmer, som jeg har på min Beige G3/300AV, og selv om den her er
noget hurtigere - i rå kraft, - så er den Beige G3 væsentlig hurtigere i
_alt_, hvad der har med lyd at gøre! - En lydfil på 4 min. tager på den
her ca. 3 1/2 minut at klargøre til redigering, mens det tager ca. 45-50
sek. på min Beige G3/300AV...! - Så det er nok ikke helt uderu, t man
tadig vil beholde deres G3AV til lydredigering...

> [...]
> nødig være sådan, at dine kunder skal belære dig om tingene. Det fænomen
> kender vi læger kun alt for godt, efter internettet er blevet udbredt.

Problemet, som jeg også skrev til Morten, er jo, at der endnu ikke
findes ret meget software, der er specielt mindet på handicappede og
deres brug af computere, mens der stadi findes - og udvikles - en hel
del til OS 9.1 og 9.2. - En stor del af mine klienter er jo
synshandicappede - faktisk spredt over hele verdenen... Og sålænge, de
stadig fortrinsvis bruger klassisk Mac OS, så må jeg jo nødvendigvis
også være dér.

Reelt er det eneste ordentlige software til X til handicapbrug ViaVoice,
iListen X, samt Apples egen TTS+SR og den nye og væsentlig forbedrede
version af CloseView - ZoomView. - Ingen andre af de hidtil 'store'
producenter, der fx. står bag programmer som InLarge, (den
professionelle udg. af CloseView), InSpeech, MBrola (SR system) m.fl.
har endnu vist tegn på at ville 'X'e' deres programmer. - MBrola er
tilsyneladende stoppet hetp Mcgkrernu kun på Windows og Linux....

> [...]
> formål at lære OS X at kende og afprøve programmer til det. Så er du
> godt forberedt, når en af dine kunder køber en ny Mac, som ikke kan

Det er da også meningen, at jeg skal have det, men ingen af dem, jeg har
nu, er velegnet til X, hvis den skal kunne klare sig i hastighed med
mine OS 9 maskiner. - Jeg har jo også ryddet lidt ud, så jeg reelt nu
kun har min Beige G3/300AV til programtestning og lyd. - En PM 9600/350
til IT og så den her G3/400, som jeg har her hos min forlovede til brug
for IT og senere til VN med Timbuktu. - Dvs., at jeg skal bruge mindst 2
maskiner mere, - en G4 med en rimelig hastighed - +800mhz, samt en god
opgraderet maskine - helst en 9600/300 eller 350, der skal opg. til en
G4/800mhz eller 900mhz. Der er faktisk temmelig mange, der nu opg. deres
lidt ældre maskiner - især 86/9600 og B&W G3 - i takt med, at priserne
på opg. er styrtdykket. - Jeg vil nu fx. kunne både min Beige G3 og den
her B&W til G3/900mhz for i alt ca. 3400kr. - tilsammen!

> [...]
> andet forbliver langsomt. Hvis du så også kan sælge den Mac, du ellers
> ville have opgraderet, så bliver økonomien helt fornuftig.

Det er jo så ikke rigtig... Hvor vil du fx. få 2 stk. G3/900mhz for
tilsamen 3400kr.? - eller 2 G4/800 til i alt 4200kr.? - vel at mærke,
når du i forvejen har de maskiner, der er velegnet til formålet. Og som
skrevet ovenfor, så er der mange, der opg., - netop pga. prisfaldet på
opg.kort...

Jeg vil netop foretrække 9600 pga. dens mange PCI pladser og RAM slots +
det, jeg glemte at skrive til Mortens indlæg, at en 9600/300 eller 350
jo også har et bundkort med 100/50mhz I/O BUS og ikke som de fleste
andre 50/50mhz eller sågar 40/40mhz I/O BUS... - Jeg er da udmærket klar
over, at med fx. en G4/900mhz opg. vil jeg ikke få en maskine, der yder
det samme som en ægte ditto. - Jeg tror ikke, jeg regner helt galt, hvis
jeg regner med, at fx. en G4/900 opg. 9600 vil svare til noget lign. en
ægte G4650-700mhz. - Og selv om brugtpriserne er faldet meget, så kan du
stadig ikke købe en QS733mhz eller QS867mhz med 768mb RAM + 60-80gb HD
til under 3800kr., hvilket er, hvad jeg har regnet ud, at det vil koste
mig at opg. min nuværende 9600 til en G4/900mhz. Prisen er inkl. CPU
opg. (den nye Sonnet Crescendo), UltraATA-100 controller (OrangeMicro),
samt en 80gb Seagate Barracuda... - Og en opg. af den her G3/400 til en
G4/700 (PowerLogix) vil koste ca. 2300kr....

Men jeg kunne aldrig finde på at opg. fx. en 7200 eller 4400 eller lign.
model, - selvom jeg faktisk kender et par stykker, der har opg. en 7200
til en G4/500. For det første, kan den max. håndtere 512mb RAM, har kun
3 PCI pladser, kun et hæderligt grafikkort, kun 10BaseT ethernet og max.
plads til et ekstra 3,5" drev. Den ene PCI plads ryger til CPU
opgraderingen, en anden til 100BaseT ethernet og den sidste til fx. et
grafikkort. De to jeg kender har fakisk gjort d demåd - de e dog ikke
nyt grafikkort, han valgte istedet at sætte et lydkort i... - Rundt
regnet kostede det dem hver ca. 4800Dkr. pr maskine... - Men de ville
altså beholde en DT... Tja, så lle eg aheerebrue 2200kr. på en Beige DT...

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-12-03 11:58

> [...]

> Blot lige en enkelt kommentar til Morten her... Fejlene er først kommet
> _efter_ opg. til Panther, så det er nok lidt meget at kalde det for

Der har jo f.eks. været tilfælde, hvor RAM-blokke ikke virkede efter en
opgradering. Konklusionen har så været, at den nye version af Mac OS var
mere kritisk overfor RAM-blokkenes kvalitet. Er det så en hard- eller
softwarefejl? Det kan vel diskuteres.

> [...]
> X.3.0 og X.3.1, og at generelt set, så er der flere og flere, der har
> haft besøg af 'Oberst Panik' efter opg. til Panther...

Min mors 17" iMac havde ingen problemer med at opgradere til Mac OS X
10.3.1. Er alle de fejl ikke blot uheldige eksempler og ikke generelle
fejl. Der er jo altid nogle få, hvis computer driller. Det kan nok ikke
undgås. Det er vel først en børnesygdom eller en generel fejl, hvis den
forekommer hos mange.

> Det gælder nok for privatbrugere, men erhvervsbrugere var faktisk ret
> meget med under både OS 8.x og 9.x

> - Til gengæld fik man dem på div. disketter og CD sammen med de
> blade, man _altid_ købte....

Ja-ja, men jeg vil nu alligevel mene, at computere generelt lever et
farligere liv nu. Der er da mange flere virus og hackerangreb end før.
Og efterhånden har en stor del af de private en konstant opkobling, hvor
computeren altid er på nettet og dermed modtagelig for alt muligt. Folk
er vel også begyndt at bruge nettet mere, efterhånden som de har fået
hurtige, faste opkoblinger til fast pris. De vil derfor uundgåeligt
downloade flere mærkelige ting og ramme flere mere eller mindre lødige
sider, hvor man kan blive lokket i fordærv. Selv om mange købte blade
med cd'er dengang, så tror jeg ikke, det var nær så udbredt. Nogle af
bladene kostede jo kr. 125,-.

> [...]
> synshandicappede - faktisk spredt over hele verdenen... Og sålænge, de
> stadig fortrinsvis bruger klassisk Mac OS, så må jeg jo nødvendigvis

Der er selvfølgelig specielle tilfælde og behov, som gør, at man har det
bedst med at blive på OS 9. Der er jo niche-software, som det vil være
uforholdsmæssigt dyrt at lave om til OS X. Yak-Yak er vel også stadig
til OS 9.

> [...]
> på opg. er styrtdykket. - Jeg vil nu fx. kunne både min Beige G3 og den
> her B&W til G3/900mhz for i alt ca. 3400kr. - tilsammen!

Det ER da billigt, men man får som sagt kun opgraderet processoren. Alt
andet er stadig relativt småt og langsomt. Og man risikerer let at løbe
ind i problemer med kompatibilitet. Måske kan 10.3 køre på den. Men hvad
så med 10.4, der kommer næste år? Der er mere fremtidssikring i en
rigtig G4, og de kan fås til en rimelig pris nu. Man må også kunne finde
en iMac G4 til en rimelig pris, hvis man bare skal lære OS X at kende.
Men man skal selvfølgelig gøre, som man er mest tilpas med. Jeg er nok
mere til at holde kabinettet lukket og ikke pille for meget med
indmaden. Du synes sikkert, det er sjovt at tilpasse og tune tingene.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-12-03 15:50

Henrik Münster wrote:

> [...]
> opgradering. Konklusionen har så været, at den nye version af Mac OS var
> mere kritisk overfor RAM-blokkenes kvalitet. Er det så en hard- eller

Også når RAM'en var købt hos Apple sammen med maskinen? - næppe! -
Selvfølgelig er noname-RAM som fx. PQI o.l. mærker noget andet. Jeg
forstår ikke, at folk er så 'prisfikserede', når det gælder RAM, men
rask væk ofret både 15 og 20.000kr. på en maskine, men RAM'en må
sandelig ikke koste noget.. - Men det opr. spørgsmål var jo ikke om
RAM, da det var testet i en anden maskine med Panther og fungerede fint dér.

> [...]
> fejl. Der er jo altid nogle få, hvis computer driller. Det kan nok ikke
> undgås. Det er vel først en børnesygdom eller en generel fejl, hvis den

- Det er jo netop ikke bare på et enkelt eksemplar af de nævnte
modeller, der har haft problemerne med Panther. Det er flere maskiner af
samme type, og spredt så vidt omkring som fra Danmark, USA, Canada, New
Zealand, Japan, Fiji og fransk Karibien... Hvis det bare havde været en
enkelt af hver, så ville jg a også have sagt, at det højst sandsynlgva
ersonerne bag, der ikke kunne deres kram - altså de nok så berømmelige
'menneskelige faktorer'.

> Ja-ja, men jeg vil nu alligevel mene, at computere generelt lever et
> farligere liv nu. Der er da mange flere virus og hackerangreb end før.

Det er nu begrænset, hvor mange virus, der er til Mac. - Og hvad angår
'hackerangreb', så er det stadig ikke lykkedes at bryde ind på en Mac
med succes. - Jeg har haft et par forsøg på den her, men hver gang er
maskinen frosset. Og på de usynlige filer, jeg har fundet bagefter, kan
jeg se, ate ikke er nået ret langt - faktisk kun til at koble sig til
browseren, så stopper al videre ved frysningen..

> [...]
> er vel også begyndt at bruge nettet mere, efterhånden som de har fået
> hurtige, faste opkoblinger til fast pris.

Ja, spam i tonsvis og Windows virus, der bare fylder... - Jeg har
måttet lukke min hovedkonto af samme grund, da det åbenbart er lykkedes
for en eller anden at få fat i min grundkonto, så det var ligegyldigt,
hvilken adresse, jeg valgte....

> De vil derfor uundgåeligt
> downloade flere mærkelige ting og ramme flere mere eller mindre lødige
> sider, hvor man kan blive lokket i fordærv.

Hvad 'folk' gør, kan man da ikke laste computerne for. Hvis 'folk' er så
torskedumme, at de ikke kan finde ud af det, så er det lige før, jeg
siger, at det udelukkende er deres egen skyld, - og så har jeg ikke
engang ondt af dem!

Selv om mange købte blade
> med cd'er dengang, så tror jeg ikke, det var nær så udbredt. Nogle af
> bladene kostede jo kr. 125,-.

Tja, nogle gjorde, men hvis man tegnede abonnement, så kostede de ikke
andet end ca. halvdelen. Jeg abonnerede selv på både MacWorld (US),
MacFormat samt det bedste Mac blad overhovedet - 'The Mac'. - Desværre
lukkede det pludselig. - Jeg mistede heldigvis ikke ret meget, da jeg
skulle have fornyet abonnement et par måneder efter.... - Men for alle
bladene gjalt det, at der var både 'revl og r'amen med meget fine ting
på de medfølgende CD.

> [...]
> bedst med at blive på OS 9. Der er jo niche-software, som det vil være
> uforholdsmæssigt dyrt at lave om til OS X. Yak-Yak er vel også stadig

Noget vil jeg kalde for niche-software, men hverken Nisus Writer eller
ViaVoice er da 'niche' produkt? - NW er det eneste TB program, der
samtidig med at kunne bruges til de mange sprog også er 100%
talekompatibel! - Alle andre TB programmer har en eller anden
begrænsning et eller andet sted...

Og som læge, burde du da vide, at antallet af læse- og synshandicappede
er stærkt stigende - ikke bare her i landet, men globalt set også. Iflg.
Danamrks Statestik, så regner man med, at der er ca. 400.000 alene her i
landet, der er mere eller mindre ordblinde eller læsehæmmede af anden
årsag. - Så det er nok lidt meget at kalde det for 'niche-software' -
Problemet er nærmere, at den politik, der hidtil har været ført fra det
offentliges side så godt som udelukkende har været rettet mod Windows
siden. - Her har en af de hårdeste modstandere af Mac været
Blindeinstituttet i Hellerup, - og det er de stadig! - Og mht. Yak-Yak,
så mener jeg, han er igang med en X-version. - Det nævnte han ihvertfald
noget om, sidst jeg snakkede med ham...

> Det ER da billigt, men man får som sagt kun opgraderet processoren. Alt
> andet er stadig relativt småt og langsomt. Og man risikerer let at løbe
> ind i problemer med kompatibilitet.

Lige netop den opg., jeg tænker på vil være en reel opg. på den her
G3/400, men ikke 100% på en Beige G3. - Her vil den svare ca. til
omkring 850mhz i sammenligning med den her B&W G3. Desuden garanterer
Sonnet 100% X kompatibilitet!

> Måske kan 10.3 køre på den. Men hvad
> så med 10.4, der kommer næste år?

Som sagt, så er der garanti for kompatibilitet...

> Der er mere fremtidssikring i en
> rigtig G4, og de kan fås til en rimelig pris nu.

Hvor vil du få en G4/900 (med ydelse som svarer til en ægte
G4/650-700mhz) til under 3800kr. inkl. alt ...opg., ATA-contr. HD osv.?

> Man må også kunne finde
> en iMac G4 til en rimelig pris, hvis man bare skal lære OS X at kende.

Er det 'lampen' du tænker på? - Så er det en maskine, der aldrig kommer
inden for mine døre! - Den har simpelthen for få udv. muligheder og alt
for dårlig skærm!

> Men man skal selvfølgelig gøre, som man er mest tilpas med. Jeg er nok
> mere til at holde kabinettet lukket og ikke pille for meget med
> indmaden. Du synes sikkert, det er sjovt at tilpasse og tune tingene.

Jeg 'piller' heller ikke selv.. - Det får jeg andre til... Men du har
ret i, at jeg ser det faktisk som noget af en 'æressag' at få tingene
til at fungere optimalt på alle måder. - Og den softwaremæssige side af
sagen, plejer jeg nok at kunne hitte ud af...

Men som jeg også tidl. har sagt, når talen har været om opg., så er det
absolut ikke alle maskiner, jeg vil opgradere - langt fra! - Jeg kunne
fx. ikke drømme om at ofre op mod 4000kr. på at opg. en PM 7200 til en
G4/400, - ikke desto mindre kender jeg flere, der har gjort det....

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-12-03 22:33

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.DK> wrote:

> Også når RAM'en var købt hos Apple sammen med maskinen? - næppe! -
> Selvfølgelig er noname-RAM som fx. PQI o.l. mærker noget andet.

Jeg ved godt, at nogle har problemer, og det er ikke rimeligt, at RAM
købt hos Apple ikke duer. Men det er vel ikke en børnesygdom hos OS X.

> Jeg forstår ikke, at folk er så 'prisfikserede', når det gælder RAM, men
> rask væk ofret både 15 og 20.000kr. på en maskine, men RAM'en må sandelig
> ikke koste noget..

Det minder mig om min salig farmor født i 1900. Når hun skulle have syet
en kjole, kunne stoffet næsten ikke blive fint nok. Men syersken ville
hun stort set ikke ofre noget på. Men hun var jo også vokset op som
tjenestepige, hvor man nærmest bare fik kost og logi for at slide og
slæbe og stå til rådighed døgnet rundt.

> [...]
> torskedumme, at de ikke kan finde ud af det, så er det lige før, jeg
> siger, at det udelukkende er deres egen skyld, - og så har jeg ikke

Men folk er jo dumme. Derfor har de behov for mere sikre styresystemer.
Trafikken er jo også blevet farligere, og derfor gør man bilerne mere og
mere sikre.

> [...]
> samtidig med at kunne bruges til de mange sprog også er 100%
> talekompatibel! - Alle andre TB programmer har en eller anden

Men vurderet ud fra antal solgte eksemplarer, så må man da kunne kalde
det meste handicap-software for niche-produkter. Det vil da glæde mig,
hvis de sælger godt og kan udvikle bedre og bedre programmer. Det gælder
også Yak-Yak, som man desværre ikke har hørt meget til i nogle år. Jeg
har set flere omtaler af f.eks. hjerneskadede og deres computere i
medierne, og det har være Windows-computere med tilsvarende programmer.

> [...]
> til at fungere optimalt på alle måder. - Og den softwaremæssige side af
> sagen, plejer jeg nok at kunne hitte ud af...

Det er en smagssag. Jeg skiller mine cykler ad og opgraderer dem. Andre
gør det med computere. Jeg kender ikke priserne, men jeg overvejede
engang en brugt Mac i 1998. Men når jeg fandt en, så havde den måske
allerede ekstra RAM, men jeg skulle lægge kr. 1.200,- til et nyt
styresystem og kr. 1.500,- til en større harddisk. Oveni skulle jeg
måske købe en skærm. I forhold til f.eks. prisen på en PM 4400 eller den
dengang nye iMac kunne det slet ikke betale sig. I hvert fald ikke med
mit behov, som ikke inkluderer nogen form for udvidelser. Men det er
klart, at andres behov varierer.
Jeg vil blot opfordre folk til at overveje mulighederne meget
nøje, før de opgraderer. Mange lader sig forblænde af, at de har noget
udstyr, der ikke kan kobles til en ny Mac. Det kan måske være en
farveprinter til en gammel Mac-port, som dengang kostede 3-4.000,- kr.
Men i dag kan man få en farveprinter til kr. 750,-, som er fin til de
fleste hjemmebrugere. Og så er den med USB og kan også bruges til den
næste computer. Det samme gælder en masse andet udstyr. Men det er
klart, at har man noget meget dyrt, professionelt eller specielt udstyr,
der stadig er dyrt at anskaffe, er sagen en anden.
Man skal også huske, at man måske kan sælge den gamle. Kan du
f.eks. sælge den til kr. 2.000,-, har du pludselig kr. 5.800,- at købe
en anden for.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-12-03 03:59

Hej Henrik

Henrik Münster wrote:

> Jeg ved godt, at nogle har problemer, og det er ikke rimeligt, at RAM
> købt hos Apple ikke duer. Men det er vel ikke en børnesygdom hos OS X.

RAM'en var jo netop afprøvet på en aqnden maskine med tilsvarende
system, og dér virkede det jo, så fejlen _må_ være et andet sted...

> [...]
> hun stort set ikke ofre noget på. Men hun var jo også vokset op som
> tjenestepige, hvor man nærmest bare fik kost og logi for at slide og

Jo tak! - den slags har jeg også hørt før..

> Men folk er jo dumme. Derfor har de behov for mere sikre styresystemer.
> Trafikken er jo også blevet farligere, og derfor gør man bilerne mere og
> mere sikre.

Hm... Jeg har aldrig hverken set eller fået en 'security update' til
hverken System 5.x, 8.x eller 9.x, - men der ligger allerede en 10-15
stks. til OS X på Apples sites. - Det minder mig lidt rigeligt om
Windows' 'Security Patches', og det finder jeg ikke betryggende...

> Men vurderet ud fra antal solgte eksemplarer, så må man da kunne kalde
> det meste handicap-software for niche-produkter.

Ja, hvis du tager deciderede handicap-software, så er det nicher, men
både Nisus Writer og ViaVoice er da alm. brugbare programmer.

> [...]
> har set flere omtaler af f.eks. hjerneskadede og deres computere i
> medierne, og det har være Windows-computere med tilsvarende programmer.

Tilsvarende programmer? - De eksisterer simpelthen ikke! Der er lavet
noget juks og plattenslageri - bl.a. fra en gruppe under Nordjyllands
Amt, der hævder at kunne det samme, men det er noget l*** - ret og slet.

Og som jeg skrev, så er det Blindeinstituttet, der afgør, om fx. Yak-Yak
skal bevilges - _også_ til hjerneskadede, hvilket er fuldstændig
tåbeligt. Her i Århus Amt er de da heldigvis begyndt at blive noget mere
selvstænige, de ikke slavisk retter sig efter BI's 'råd'. Og Yak-Yak
eksisterer skam i beste velgående, og kan fås på flere sprog nu - bl.a.
engelsk, tysk, spansk og et par stks. mere, og jeg véd fra ham, at han
har nok at gøre. - Man får jo ikke bare en Mac + Yak-Yak, men der er jo
kurser med i priserne.

Han er så sikker på resultaterne, at han garanterer pengene tilbage,
hvis ikke et projekt lykkes fuldt ud! [- tænk den tanke, hvis fx. MS
gjorde det samme, så var de da gået fallit forlængst..]

> [...]
> dengang nye iMac kunne det slet ikke betale sig. I hvert fald ikke med
> mit behov, som ikke inkluderer nogen form for udvidelser. Men det er

Dengang ville jeg heller ikke opg. en hvilken som helst maskine, -
formentlig kun en 9600 pga. dens mange udv. muligheder... - Og så glemte
du lige, at dengang kostede en CPU opg. jo mere end 5000kr....

> [...]
> klart, at har man noget meget dyrt, professionelt eller specielt udstyr,
> der stadig er dyrt at anskaffe, er sagen en anden.

Ja, eller hvis du fx. har en 9600/350 med 1,5gb RAM + et par 10k
diske... Så er en PCI kort til USB+FW en minimal investering, og det er
en G4/900mhz opg. minsandten også...

Henrik, jeg har en fornemmelse af, at du faktisk ikke véd, hvad
kvalitetsudstyr koster i dag, men bare tænker på, at man kan få billigt
udstyr. Jeg har fx. lige købt en LaCie d2 RW brænder til Firewire.
Desværre fik jeg ikke den, jeg opr. havde bestilt, - nemlig med det nye
Teac M58E 52x32x52. Istedet fik jeg den med LiteOns nye LTR-52327SMMC3
værk. Jeg véd godt, at den næppe holder til mere end ca. 2000
brændinger, men hvis jeg skal returnere den her og vente på den anden,
så kommer det til at koste ret meget. Jeg har vurderet det sådan, at de
penge, jeg sparer ved at behole den, faktisk kan dække køb af et nyt
værk, når det her ikke vil mere. - Jeg er ike glad for LiteOn, - det har
jeg skrevet før, men jeg giver den her chancen..

> Man skal også huske, at man måske kan sælge den gamle. Kan du
> f.eks. sælge den til kr. 2.000,-, har du pludselig kr. 5.800,- at købe
> en anden for.

Ret nok, men du får stadig ikke en G4/800mhz eller 900mhz til de penge,
- og da slet ikke med fx. 2 stk. HD + 768mb eller 1gb RAM. - Og jeg vil
hellere ofre de 3800kr. på fx. min 9600, hvor jeg bl.a. allerede har
både USB og FW end at købe en G4/533 med måske kun 256mb RAM og 13,6gb
HD. - En sådan kan jeg vel få til ca. 5-5500kr.... Og så har jeg lige
fået at vide, at de nye processorer også er garanteret X.3 kompatible! -
Det eneste problem er stadig printerne via DIN stikket, men her har jeg
så 'besluttet' at bruge fx. den 6150/66, jeg har stående som printever i
det netværk der skal op snarest, så jeg kan kome til at bruge Timbuktu...

Hvis jeg stiller det op sådan, så får jeg 3 maskiner der hver især yder
_mindst_ 800mhz effektiv for i alt 7200kr.. - Og lige så sikker, jeg er
på, at jeg vil ofre de penge, den dag, de er til rådighed, - lige så
sikker er jeg på, at jeg aldrig kunne drømme om at ofre en opg. på fx.
de små Performa PPC, jeg har stående....

Jeg vil sige det sådan, at flg. krav skal være opfyldt på forhånd, før
en opgradering.
Non-G3 maskiner:
7300, 7500, 7600, 8500, 8600, 9500 9600 - skal i forvejen have minimum
640mb RAM. For alle disse modeller med undt. af 9600/300 og 350 bør der
også være min 20gb HD. - 9600/300 og 350 kan sagtens betale sig at bruge
penge på både ATA controller + ekstra HD, men også kun takket være det
store bundkort, som kun de to modeller har.

For G3 maskiner
Beige G3 skal være mindst rev.B, have fuld 768mb RAM.
B&W G3 bør også have min. 768mb RAM samt både USB og Firewire.
Skal man bruge disse maskiner til grafik, kan det næppe betale sig, da
der ikke vil være PCI pladser nok til en fuld udbygning.

- Og så tilsidst lidt priser... Alle de opg., jeg har kigget på er enten
800mhz og 900mhz G4 til PCI PowerMacs og 550mhz G4 til både Beige og B&W
G3 til priser mellem $179 og $269USd. - Fx. koster G3/900 til både Beige
og B&W G3 kun $179USd og G4/550 $229USd. Og der forventes yderligere
prisfald i løbet af de næste par måneder... Til US priserne kommer
selvfølgelig div. omk. til moms og fragt... I de danske priser, jeg
nævner, har jeg indregnet dette.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Mikael Kern

Dato : 15-01-04 20:34

> [...]

> penge på både ATA controller + ekstra HD, men også kun takket være det
> store bundkort, som kun de to modeller har.
osv.

Vi er et par stykker, som har 4-500 MHz G4 med mindst 512 MB RAM.
Altså ældre G4 maskiner fra 1999-2000 - Sawtooth og Mystic og sån.

Vores erfaring er, at RAM og Grafikkort er en flaskehals. Så at
opgradere f.eks. min goe gamle 9600/350 uden at putte et voldsomt
grafikkort i - det går bare ikke. Og det kan næppe betale sig med et
SCSI grafikkort i dag.

Jeg anbefaler at købe en G4 brugt - putte RAM nok i - og så et moderne
grafikkort. Derefter kan man sidde og glæde sig over alle de ting man
kan lave samtidig, uden at maskinen går ned.

mvh Mikael Kern

--
Andel byttes: København til Århus. Jeg vil hjem til Århus, bor
centralt og roligt på 2000 Frederiksberg. Se også min annonce på dk.marked.privat.bolig

Arbejdskraft tilbydes: Video, foto, streaming, internet, Mac...

(:-{d)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-01-04 22:55

Hej Mikael

Mikael Kern wrote:

>osv.
>
>Vi er et par stykker, som har 4-500 MHz G4 med mindst 512 MB RAM.
>Altså ældre G4 maskiner fra 1999-2000 - Sawtooth og Mystic og sån.

Med de nye lave priser på opgraderinger, så kan det da godt betale sig,
men det er da bedst, hvis maskinerne er fyldt op fx. også med specielle
PCI kort, mest mulig RAM , store HD osv..

Fx. koster en G4/700 lige nu kun $199,05USd, - og en G4/1ghz for den
lille G4/400AGP koster kun $349USd. Med dagens kurser svarer det ca. til
1840Dkr. hhv. ca. 2990Dkr.

> [...]
>opgradere f.eks. min goe gamle 9600/350 uden at putte et voldsomt
>grafikkort i - det går bare ikke. Og det kan næppe betale sig med et

At købe FPM DRAM til en 9600 (og andre tilsv. maskiner, der kan bruge
samme type), er dyrt herhjemme. Her koster 128mb ca. 1280kr. + moms,
mens 128mb i USA koster 320kr. inkl. moms og porto ved bestilling af 6x
128mb. - En G4/800mhz Altivec enhanced upgrade til en 9600 koster i USA
$349,95USd, - altså det samme som den anden G4/1ghz AGP kort. Så har du
en 9600/300 ellr som din gl. 350mhz, der er godt fyldt op med fx. RAM og
HD, så kan det godt betale sig. - Hvis det kan glæde dig, så er din gl.
9600/350 har fået nyt liv. Den står nu med en 60gb Seagate Barracuda og
768mb RAM, samt Mac OS 9.2.2US, og den skal så fremover bruges som en
ren tekstbehandlingsmaskine til både alm.brug og test af TB programmer.
Og så har den fået et nyt grafikkort - et Matrox Millenium II/400 kort.
Det virker fremragende med både en 17" og en 19" skærm med opl. op til
2000x1680! - Så du kan da ikke sg need t jegpasser godt på den..

Det er så meningen, at jeg vil prøve at få fat i en 9600/300 eller 350
igen og opgradere den med et G4/800mhz kort og 768mb RAM. Denne maskine
skal så udelukkende bruges til IT og testbrug

>Jeg anbefaler at købe en G4 brugt - putte RAM nok i - og så et moderne
>grafikkort. Derefter kan man sidde og glæde sig over alle de ting man
>kan lave samtidig, uden at maskinen går ned.

Nu gik det opr. indlæg jo på, at maskinen skulle bruges til lyd. Her er
der _ingen_ af G4'erne, der umiddelbart er velegnet. Så hvis der skal
købes brugt G4, _skal_ der anskaffes et seperat lydkort. Det er desværre
ikke mange lydkort, der findes til Mac som PCI kort, så det bedste valg
er et eksternt Firewire kort..

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Mikael Kern

Dato : 16-01-04 12:01

> [...]

> Det virker fremragende med både en 17" og en 19" skærm med opl. op til
> 2000x1680! - Så du kan da ikke sg need t jegpasser godt på den..

Rart at høre.

Min pointe var at grafikkort er en flaskehals, når ældre maskiner skal
køre OS X.
Og moderne AGP-kort er billige, da de produceres til PC.

mvh Mikael Kern

Fra : Thomas Hansen

Dato : 17-01-04 01:32

Mikael Kern <nospam@kern.dk> wrote:

> Min pointe var at grafikkort er en flaskehals, når ældre maskiner skal
> køre OS X.
> Og moderne AGP-kort er billige, da de produceres til PC.
Bare ærgerligt at de ikke kan bruges når man sidder med skærm med
ADC-stik
/Thomas

--
All hail the black kitty!

Reply to thomash-at-skydebanen.net
iChat: thoomz

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-01-04 00:02

> [...]

> Henrik, jeg har en fornemmelse af, at du faktisk ikke véd, hvad
> kvalitetsudstyr koster i dag, men bare tænker på, at man kan få billigt

Jeg er jo ikke professionel. Både jeg selv og min omgangskreds klarer
sig jo fint med billigt udstyr som blækprintere til under kr. 1.000,-.
Så selvfølgelig kender jeg ikke professionelles behov særligt godt. Men
priserne er nu faldet gevaldigt. Jeg købte et Linksys trådløst kort til
min kones bærbare IBM. Det kostede vist kr. 600,- sidste år. For ikke
ret længe siden kostede den slags kort kr. 2.000,- eller mere. I dag har
jeg set kort til kr. 199,-. Det siger lidt om prisudviklingen.
Naturligvis findes der billigt skidt, men selv gode ting er
meget billige i dag. I visse situationer kan det naturligvis godt betale
sig at opgradere en computer. Jeg maner bare til fornuft. Jeg synes, man
skal tænke sig godt om. Mange kan blive helt eksede over, at de ikke kan
bruge deres gamle sort/hvide Stylewriter til en ny computer, for den
kostede jo kr. 3.000,-. Men i dag kan man få en langt bedre printer for
kr. 750,-. Det kan altså ikke betale sig at gøre alle mulige krumspring
og investeringer for at kunne bruge den gamle printer. Det samme gælder
meget andet computerudstyr. Men har man noget rigtig godt og dyrt
udstyr, som ikke bare lader sig erstatte, så er sagen naturligvis en
anden.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-12-03 10:42

Hej Morten

Morten wrote:

> [...]
> med sikringer ind imellem portene og Uni-Nort controlleren.
>
> Ingen af de dele kan skiftes og bundkortet er /ikke/ modulært opbygget,

Prøv nu lige at læse indenad og _forstå_, hvad jeg skriver. Du bruger
udtrykket _chipset_ - skil lige det ord ad i dets opr. bestanddele, så
får du "a set of chips", dvs., at der er flere chips i modulet, og hvert
enkelt 'modul' i sættet (chipset) har sit eget strømkredsløb, der udgår
fra et centralt forsyningspunkt. Og i den forbindelse er det fuldstænig
ligegyldig, hvor _mange_ dele (moduler), der er i hvert enkelt chipset.
- Det er ret og slet princippet i flerstrengede integrerede kredsløb. -
Og igen, - jeg har ingen stedenvt noget som helst om, at de enkelte dele
kan udskiftes!

> [...]
> udskiftelige, vil jeg da meget gerne se den. Jeg vil også meget gerne
> se den hvios den inkluderer diagrammer over bundkortet.

Selvfølgelig viser de diagrammer over, hvor de enkelte moduler i sættet
er placeret, og hvert enkelt modul har et servicepart number

> nej ikke nødvendigvis. Hvis der derimod /ikke/ er tilsluttet en eneste
> disk, på bussen vil der søges efter bootbare enheder enheder på andre
> busser.

Det var jo også det, jeg skrev, - at der først søges på HD, dernæst på
CD og tilsidst på evt. eksterne enheder...

> [...]
> Ellers må du gerne forklare hvordan OSX eks. kan boote fra en UFS disk,
> og Linux fra en ext2/3 disk? (vel og mærke uden én eneste HFS/HFS+

Jeg har intet som helst nævnt om Linux her... Og selvfåølgelig er der
skrivebordsfiler i X, - hvad er ellers en 'ds_store'? = 'Desktop Storage
File'.... Og det, jeg snakkr om, er, at en genopbygning af
skrivebordsfilerne er det eneste, der kan lave en recovery på en
driverpartition og intet andet.

> ?? jeg har ikke den ringeste ide om hvad du snakker om.

> Er du nu helt sikker på det?

> ?? igen, har jeg ikke den ringeste ide om hvad du snakker om.

Så må jeg jo blot konstatere, at du ikke læser, hvad der skrives, -
hverken her i gruppen er i andre intl. grupper...

> Hardware fejl i nye maskiner! Har ikke noget med OSX at gøre, men
> derimod med Apples produktionsfaceliters lave kvalitetskontrol (det er
> ret almindeligt i branchen)

Det er så let at skyde skylden over på HW, - det 'sjove' er bare, at de
kører fint på Jaguaren...

> Her tror jeg nu ikke du ved hvad du snakker om.

Så læs dog div. grupper!

> [...]
> servicere deres maskiner. Mht. SW tests så er der efterhånden ikke
> meget SW at teste under OS9 idet 90% af den SW, der i dag skrives

Mærkelig nok udvikles der stadig til OS 9.x, men nu dog sideløbende med
prg. til X, så din påstand holder ikke. Læg så lige mærke til, hvad jeg
skrev, -atder ndstort ikudv. software til handicapbrug, og de fleste af
mine klienter/kunde ertros alt inden for den gruppe!

> [...]
> har kompileret en 7 kerne der kan boote på old-world ved jeg
> selvfølgelig ikke. Men det kan ikke være en særlig fornøjelige oplevelse,

Hvad / hvordan de har gjort det, har de ikke skrevet, - kun at de bruger
Panther 10.3.1 og at det virker nogenlunde godt.

> [...]
> tværtimod er det sansynligvis derfor de har droppet understøttelsen
> helt. Old-world og new-world hardware to helt forskellige størrelser.

Hvorfor du ikke har kunnet få det til at virke, véd jeg ikke, men jeg
véd at adskillige netop bruger AVMT modellerne stadig - med Jaguar, og
at det kører godt i forhold til maskinernes ydeevne.

> Hvad med den nye special SW der kommer, skal du ikke hodle dig ajour
> med den - eller med den handicap SW som Apple har integreret i OSX?

Der er jo ikke andet end ZoomView og TTS i X-ver.... - Og hvis du
tænker på ViaVoice, så kan den stadig i ndgre efter hensigten under X -
ikke engang den første ver. af X!

> [...]
> er tisse-langsom. Envidere kræver det at en venlig sjæl skriver en
> række devicedrivers til den, vel og mærke af god kvalitet.

Nåh, XPostFacto er nu allrede på vej med en ny udgave, og så er der jo
også IA, så helt så galt, som du præker, tror hverken jeg eller en del
andre, det går....-)

mvh. Erik Rihcard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Lone Schmidt

Dato : 17-12-03 20:53

> Så må jeg jo blot konstatere, at du ikke læser, hvad der skrives, -
> hverken her i gruppen er i andre intl. grupper...

Hej Erik Richard.

Vil blot fortælle dig, at hvis det er "min" forsvundne finder, du
henviser til, så er fejlen helt og holdent min! Ikke systemets, det
fejler ikke noget!
Jeg fik den også iorden samme aften, som jeg skrev, jeg bød den bare for
meget på een gang, der er trods alt kun 256RAM i

Jeg mener at du bør revurdere din konstatering omkring Mortens
engagement. Morten HAR hjulpet mig på chatten, netop om det problem med
forsvundet finder, dels figurerer hans navn ved rigtig mange indlæg, og
hvis man læser dem, er det ofte den rigtige løsning i første hug: -D

Kan ikke finde min signatur nu! )

Med venlig hilsen
Lone.

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 17-12-03 20:59

Lone Schmidt <maillone@netscape.net> wrote:
>dels figurerer hans navn ved rigtig mange indlæg, og
> hvis man læser dem, er det ofte den rigtige løsning i første hug: -D

Nemmerlig

> Kan ikke finde min signatur nu! )

Det kan jeg da:
"Venlige hilsner og grumme go´hygge
Lone ;-D"

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Lone Schmidt

Dato : 18-12-03 06:11

> Nemmerlig

> Det kan jeg da:
> "Venlige hilsner og grumme go´hygge
> Lone ;-D"
>

> /Preben

Godt at jeg har dig, Preben )

Var signaturen som den plejede? Den var væk i "follow-up" vinduet,
men måske er det bare en lille Macnisse, der er på spil!
--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-12-03 04:24

Hej Lone

Lone Schmidt wrote:

> [...]
> Jeg fik den også iorden samme aften, som jeg skrev, jeg bød den bare for
> meget på een gang, der er trods alt kun 256RAM i

Det er bl.a. din 'forsvundne Finder', men fænomenet er jeg stødt på i et
par andre grupper også - med samt de andre ting, jeg nævner.

> [...]
> forsvundet finder, dels figurerer hans navn ved rigtig mange indlæg, og
> hvis man læser dem, er det ofte den rigtige løsning i første hug: -D

Når han skriver på den måde, han gør, så ligger det implicit, at han
ikke har læst indlæggene her i gruppen. - Og som sagt, så er det jo ikke
det eneste problem, jeg er stødt på med X.3.x.

- I øvrigt, så synes jeg også, det er mest rimelig, at svar/løsning
kommer dér, hvor spørgsmålet er stillet....

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-12-03 15:39

> [...]

> programmer, jeg nu har, - jeg har ikke lyst til at bruge
> ikke-registrerede produkter til erhvervsbrug.

Du _kunne_ jo køre dem i OS 9 emulatoren. Det virker generelt udmærket.

--
Thorbjoern Ravn Andersen "...plus...Tubular Bells!"

Fra : Peter Kiil

Dato : 16-12-03 09:52

Erik Richard Sørensen - NOSPAM@NOSPAM.DK on 15/12/03 0:48 wrote:

> Hvor meget blev der skiftet på den? - kun strømforsyningen? - evt. nogle
> af de andre moduler i forbindelse med motherboardet - USB, - FW, -
> Ethernet - o.a.?

Man skifter ikke moduler på et motherboard. Man skifter hele gøjemøjet på en
gang.

--
/peter