Andet multimedie
bentjuul 3670
Anbefal en scanner
Fra : Eriksen

Dato : 09-12-03 21:59

Jeg skal have købt mig en scanner, men jeg kan overhovedet ikke overskue
hvor jeg bør investere mine penge. Jeg regner med at skulle bruge et sted
mellem 500 og 1000 kroner... Nogle gode bud?

VH Jonas

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 09-12-03 22:13

"Eriksen" <jonaseriksen@hotmail.com> wrote:

>Jeg skal have købt mig en scanner, men jeg kan overhovedet ikke overskue
>hvor jeg bør investere mine penge. Jeg regner med at skulle bruge et sted
>mellem 500 og 1000 kroner... Nogle gode bud?

Scannere er mange ting - Hva' er det helt præcis du skal bruge den til
??

<mlr>

Fra : Eriksen

Dato : 09-12-03 22:20

Jeg skal bruge den til ganske almindelig hjemmebrug. Indscanning af billeder
til retouchering i PS mv. Der må meget gerne være mulighed for scanning af
negativer, men det er ikke strengt nødvendigt.

VH Jonas

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 09-12-03 22:39

> [...]

>til retouchering i PS mv. Der må meget gerne være mulighed for scanning af
>negativer, men det er ikke strengt nødvendigt.

Indscanning af negativer stiller høje krav til scanneren - Jeg tror
ikke du skal stille for store forventninger til scannere i den
prisklasse du kan betale.

Anyway: Jeg vil foreslå en Epson frem for f.eks HP fordi Epson har
suveræn god software og drivere. Måske en Perfection 1660 Photo hvis
den kan findes på tilbud.

<mlr>

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 09-12-03 22:59

Michael Rasmussen wrote:

> [...]
>
> Anyway: Jeg vil foreslå en Epson frem for f.eks HP fordi Epson har
> suveræn god software og drivere. Måske en Perfection 1660 Photo hvis

Harald Nyborg har en Epson 1670 til 795.

--
Niels

Fra : Per Moreau

Dato : 10-12-03 14:17

"Eriksen" <jonaseriksen@hotmail.com> wrote in

> [...]
> billeder til retouchering i PS mv. Der må meget gerne være mulighed
> for scanning af negativer, men det er ikke strengt nødvendigt.

Trust Direct WebScan Gold (USB scanner)
Scanner i ganske pæn kvalitet, har også funktion til negativer (dog
ikke afprøvet selv), koster ca. 1000 kr.

Mvh
Per M.

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 09-12-03 23:01

Eriksen skrev :
> Jeg skal have købt mig en scanner, men jeg kan overhovedet ikke overskue
> hvor jeg bør investere mine penge. Jeg regner med at skulle bruge et sted
> mellem 500 og 1000 kroner... Nogle gode bud?

Kik på en Canon 3200F til ca 800,-. Den er hurtig og en god sofwarepakke,
samt film/negativ scanner.
Ligner et godt køb til hjemme brug.

Måske nogen har meninger om den ?

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.gromit.dk/dvd

Fra : //zigge

Dato : 10-12-03 18:59

"Eriksen" <jonaseriksen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg skal have købt mig en scanner, men jeg kan overhovedet ikke overskue
> hvor jeg bør investere mine penge. Jeg regner med at skulle bruge et sted
> mellem 500 og 1000 kroner... Nogle gode bud?

Man får hvad man betaler for.. Men det ved du jo godt. Inden for scannere er
der som ved så mange andre ting nogle prisgrupper hvor det er muligt at
sammenligne produkterne.

Prisgruppe 1: 500 - 1000Kr
Hvis dit primære behov er at indscanne tekst og grafik til brug i dokumenter
eller ilustrative billeder på en hjemmeside.

Prisgruppe 2: 1000 - 1500Kr
Hvis du har behov for at kunne scanne fotos præcist for videre redigering,
og af og til indscanne negativer.

Prisgruppe 3: 2000 - 5000Kr
Hvis du er seriøs foto amatør eller semiproffesionel. Gode negativscannere
ligger også i denne prisgruppe.

Ovenstående er selvfølgeligt min helt egen subjektive vudering, men jeg vil
anbefale dig at springe et trin op til en scanner i 1500Kr's klassen, f.eks.
Canon's CanoScan 5000F som giver velbalancerede og skarpe billeder.
Epson er også et godt bud og er vidt anerkendt og brugt af amatører og
professionelle i hele verden.

(Særligt Epsons halvdyre fotoprintere er gode, og billige i drift.)