gamle domme efter søfartlovene
Fra : Ivar Madsen

Dato : 09-12-03 21:14

Tilbage 86-89 roede en robåd fra hvis jeg husker ret Kvik på tværs af
havneindløbet til Tuborg havn, mens Tuborg/Lanskrona båden var for
indagående, og måtte slå maskinen på bak, roerne fik hvis jeg husker ret,
en bøde på igen hvis min hukomelse er virksom, DKK 10.000,00 + det ekstra
brandstofforbrug.

Er det muligt at finde den dom et eller andet sted?

--
Med venlig hilsen | Jeg søger et foto / realistisk maleri over
| omgivelserne ved og lige syd for skovbrynes st
Ivar Madsen | ved Bagsværd fra tiden efter krigen, og
Der kører mdk9.2 | frem til motorvejbyggeriet blev påbegyndt

Fra : Per Christoffersen

Dato : 10-12-03 10:53

"Ivar Madsen" <spam.usenet.im@milli.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> brandstofforbrug.
>
> Er det muligt at finde den dom et eller andet sted?

Du kan jo altid spørge i Kvik om de kender den
Hvis du finder den, vil du så ikke lægge et referat her i gruppen?

Jeg kunne godt tænke mig at vide grundlaget for en sådan dom.

/Per

Fra : Nils Hornemann

Dato : 11-12-03 20:07

Ivar Madsen <spam.usenet.im@milli.dk> wrote in message news:<2273513.JOB0GK1u4x@news.milli.dk>...
> [...]
> brandstofforbrug.
>
> Er det muligt at finde den dom et eller andet sted?

Hvis det er en dom fra en instans i Danmark kan du finde den i Ufr
(Ugeskrift for retstidende).

Ufr er opdelt således at en dom fra 1986 ville hedde U.1986.XxXx.X
hvor de 4 X'er er sidenummer og det sidste X er den domstol der har
truffet beslutningen (V = vestrelandsret, Ø = Østrelandsret, H =
Højsteret... og derudaf)

Fra : Henning Makholm

Dato : 11-12-03 21:28

Scripsit nils.hornemann@tdcadsl.dk (Nils Hornemann)
> Ivar Madsen <spam.usenet.im@milli.dk> wrote

> Hvis det er en dom fra en instans i Danmark kan du finde den i Ufr

Det er langtfra sikkert. Byretsdomme trykkes så godt som aldrig i UfR,
og det er kun visse landsretsdomme der bliver trykt.

--
Henning Makholm "This imposes the restriction on any
procedure statement that the kind and type

Fra : Ivar Madsen

Dato : 11-12-03 21:44

Nils Hornemann skrev i -dk.videnskab.jura:

> Hvis det er en dom fra en instans i Danmark kan du finde den i Ufr
> (Ugeskrift for retstidende).

Har du en URL? jeg har søgt på google.dk og jubbi.dk uden held

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 11-12-03 22:03

"Ivar Madsen" skrev 11.12.2003 21:43:

> Har du en URL? jeg har søgt på google.dk og jubbi.dk uden held

Findes på www.thomson.dk formedes ca. 7000 kr./år eller gratis i bogform på
større biblioteker.

/kristian

Fra : Ivar Madsen

Dato : 11-12-03 22:08

Kristian Storgaard skrev i -dk.videnskab.jura:

> Findes på www.thomson.dk formedes ca. 7000 kr./år

7.000,00 for en simpel oplysning, som jeg ikke engang kan være sikker på er
der,,,

Er der en der har adgang til at søge, som gider gøre det for mig?

> eller gratis i bogform
> på større biblioteker.

Er der et register man kan se i, eller hvordan søger man sådan en bestemt
dom?

Fra : jacob nielsen

Dato : 11-12-03 22:25

> 7.000,00 for en simpel oplysning, som jeg ikke engang kan være sikker på
er
> der,,,
:)

> Er der en der har adgang til at søge, som gider gøre det for mig?
Jeg har forsøgt at søge på ord som Tuborg, havn, Kvik og robåd uden held,
men jeg må indrømme, at jeg ikke har kigget ugeskriftet igennem for hele
perioden. Som det er skrevet andetsteds, er det næsten sikkert, at dommen
ikke findes i ugeskriftet, hvis det er en byretsdom og ingen garanti selv om
det er en landsretsdom.

Mvh.
Jacob

Fra : Ivar Madsen

Dato : 12-12-03 05:29

jacob nielsen skrev i -dk.videnskab.jura:

> [...]
> ikke findes i ugeskriftet, hvis det er en byretsdom og ingen garanti selv

OK, men er der mon ikke nærmer tale om sø og handelsretten?

Fra : jacob nielsen

Dato : 12-12-03 15:18

> OK, men er der mon ikke nærmer tale om sø og handelsretten?
Det kan tænkes, men det er i givet fald stadig en afgørelse fra 1. instans,
og de er typisk kun optrykt, hvis de er meget principielle.

Mvh.
Jacob

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 11-12-03 23:42

"Ivar Madsen" skrev 11.12.2003 22:07:

> 7.000,00 for en simpel oplysning, som jeg ikke engang kan være sikker på er
> der,,,

Tjahh. Det er et værdifuldt redskab for praktikere.

> Er der en der har adgang til at søge, som gider gøre det for mig?

Der findes ingen domme i UfR vedrørende påsejling eller kollision fra
70'erne til 90'erne der minder om det du skrev.

/kristian

Fra : Ivar Madsen

Dato : 12-12-03 05:34

Ivar Madsen skrev i -dk.videnskab.jura:

> [...]
> en bøde på igen hvis min hukomelse er virksom, DKK 10.000,00 + det ekstra

Det ser ikke ud til at det er sådan lige at finde frem til, men det det
startede med var hvem der skal holde tilbage for hvem, hvor en sejlbådsmand
mener at det ubetinget er støre skibe der skal holde tilbage for robåde, og
det ville jeg så bevise at det er det ikke, ved at stikke dommen op i
fjeset på ham. Det må jeg så se i øjene at det kan jeg ikke komme til, men
det må vel være muligt at finde søfartsreglerne vdr. robåde og vigepligten
mellem dem og store både, som man jo må sige at Tuborg - Lanskrona båden
var,,,

Fra : Sverre Stokke

Dato : 12-12-03 08:20

Ivar Madsen <spam.usenet.im@milli.dk> skriver:
> [...]
>mellem dem og store både, som man jo må sige at Tuborg - Lanskrona båden

Prøv at kigge i vigergler i snævre løb og sådan noget.

Hilsen Sverre.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 12-12-03 10:00

"Sverre Stokke" <sverre@enterpol.dk> skrev i en meddelelse
> Ivar Madsen <spam.usenet.im@milli.dk> skriver:
>
> Prøv at kigge i vigergler i snævre løb og sådan noget.

Selbådsmanden må nok læse regelgrundlaget igennem igen...

Fra bekendtgørelsen om søvejsregler
Kapitel B
Regel 9:
(b) Et skib under 20 m i længde eller et sejlskib må ikke vanskeliggøre
passagen for et skib, som kun kan sejle sikkert i et snævert løb eller
farvand.

/Per