Streg under link...
Fra : Allan

Dato : 09-12-03 14:32

Hej!

Jeg har sådan en ide om at jeg på min side vil have følgende funktionalitet.

Når man har trykker på et link (i menuen) skal der være en streg under dette
link, så længe man ikke har valgt et andet link (menupunkt).
Så man på den måde kan se "hvor man er"...
Er det noget med onmouseclick? et eller andet?

Mvh
Allan

Fra : from south

Dato : 09-12-03 18:11

Hej Allan
"Allan" <a@fd> skrev i en meddelelse
> [...]
> Så man på den måde kan se "hvor man er"...
> Er det noget med onmouseclick? et eller andet?

Prøv at se på www.miljoe.kk.dk det er godt nok en dårlig kode, og ikke
meget hjælp herfra, men du kan se at man kan få en hvid streg. Læs lidt
www.html.dk eller bedre www.hjemmesideskolen.dk så lærer du på få
minutter, hvis du altså vil kode, så andre også kan holde ud at se på
det. Kære Allan , det er bedre at kode med en tast end en kulskovl, ikke
fordi en kulskovl ikke er god, men den er bedst at kaste kul med, og
ikke koder . Mvh Knud
PS. og et link gør underværker, håber du forstår det.

Fra : René Poulsen

Dato : 09-12-03 19:48

Allan wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> Så man på den måde kan se "hvor man er"...
> Er det noget med onmouseclick? et eller andet?

Mjello!

Hvis jeg forstår dig ret, så vil du have understreget det link som musen er
over?!
Hvis det er rigtigt, så gør du sådan her:

A:link {text-decoration: none; }
A:visited {text-decoration: none; }
A:active {text-decoration: none; }
A:hover {text-decoration: underline; }

/René

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 09-12-03 23:09

Allan skrev:

> [...]
> streg under dette link, så længe man ikke har valgt et andet
> link (menupunkt). Så man på den måde kan se "hvor man er"...

Hvis jeg læser dit spørgsmål korrekt, vil du gerne have markeret
linket til den aktuelle side så længe man befinder sig på siden
(uanset om musen er over linket eller ej).

Det gøres ved at markere det med html - man kan med fordel helt
fjerne linket der jo ikke har så meget relevans.

Der er ikke nogen css-egenskab der kan bruges til "aktiv side".
Muligvis kan du gøre noget med javascript - ved at tjekke aktuel
adresse (document.location) med href-attributten på alle links. Men
hvis du har mulighed for det, er det bedre at indarbejde det
visuelle skift i din menu.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Allan

Dato : 11-12-03 10:39

> [...]
> adresse (document.location) med href-attributten på alle links. Men
> hvis du har mulighed for det, er det bedre at indarbejde det

Tja - du er nok inde på noget af det rigtige. Om det skulle være nødvendigt
at lave tjek på location - tjaa - det er vel lidt overkill. Jeg tænkte om
der måske var en "OnMouseClick" - det vil sige - er der klikket på link
(menupunkt) skal der en streg under dette menupunkt (stregen skal blive
der) - og alle streger under andre link fjernes.

Det burde være forholdsvis simpelt, jeg har bare ikke kunnet finde den helt
rigtige funktion.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 11-12-03 12:58

Allan skrev:

> Tja - du er nok inde på noget af det rigtige. Om det skulle
> være nødvendigt at lave tjek på location - tjaa - det er vel
> lidt overkill.

Jeg ville som nævnt gøre det i html-koden - dvs. ændre menuen så
den passede til den aktuelle side. Det kan gøres forholdsvis enkelt
med serversideteknologi (fx asp eller php).

> Jeg tænkte om der måske var en "OnMouseClick" -
> det vil sige - er der klikket på link (menupunkt) skal der en
> streg under dette menupunkt (stregen skal blive der) - og alle
> streger under andre link fjernes.

Bruger du frames? Med frames vil det være muligt at tjekke for et
museklik - men uden frames vil en ny side hentes når du klikker på
et link - og den side ved ikke hvad der er klikket på.

Jeg vil ikke anbefale frames da der er mange andre problemer med
dem, men du må selv vurdere om det passer til dit behov.

> Det burde være forholdsvis simpelt, jeg har bare ikke kunnet
> finde den helt rigtige funktion.

Hvis du vil lave det med javascript (enten onclick kombineret med
frames eller ved at løbe linksamlingen igennem), vil jeg foreslå
dig at spørge i clientsidegruppen:
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Allan

Dato : 11-12-03 13:41

> Bruger du frames?

ja.

> Med frames vil det være muligt at tjekke for et
> museklik - men uden frames vil en ny side hentes når du klikker på
> et link - og den side ved ikke hvad der er klikket på.

Næ.. Det har du ret i - men så kunne man jo bare sætte en linie under
linket - på den enkelte side.

> Jeg vil ikke anbefale frames da der er mange andre problemer med
> dem, men du må selv vurdere om det passer til dit behov.

De passer bedst på mit behov + jeg har ikke sat mig CSS endnu... Ligenu
prøver jeg at komme ind i Flashverdenen.

> Hvis du vil lave det med javascript (enten onclick kombineret med
> frames eller ved at løbe linksamlingen igennem), vil jeg foreslå
> dig at spørge i clientsidegruppen:

Okay. Den newsgroup kendte jeg slet ikke... Takker..

Mvh
Allan