TV out blues Radeon 9600
Fra : jk

Dato : 09-12-03 09:33

Jeg har netop skiftet mit goe gamle GeForce2 32MB pro ud med et Sapphire
Radeon 9600 pro. Jeg har brugt tv-out på mit gamle kort en hel del
(composite stik), og her har der aldrig været problemer - jeg tænker på
billedekvaliteten, det har faktisk stået ret godt hvis jeg sæl' skal
sige det :).

Jeg sku' så forsøge mig med det tv-out stik på Radeon-kortet (S-VHS) og
her er der noget VHS-agtigt over skærmbilledet - det er svagt kornet, og
så ligger der en "hinde" henover - jeg ved ikke hvordan jeg skal
forklare det - men det er en række svagt lysende bjælker henover hele
skærmbilledet, bevares man kan da sagtens se en film, men det irriterer
mig bare, at det stod klokkeklart med det gamle kort. Der ER dog nogle
faktorer jeg ska' ha' checket - for det første har jeg været nød til at
bruge et nyt stik (førhen brugte jeg composite til scart), nu er jeg så
nød til at bruge et S-VHS til scart - jeg tror selv problemet ligger
her. Jeg kører så iøvrigt gennem en gammel video og så almindeligt
antennestik over til TV'et - jeg tvivler stærkt på, at der er noget galt
med videoen - den har jo kørt fint hidtil, og det sku' da være mærkeligt
(?).

Nå man har et Nvidia kort, er der ikke så langt til at sige TVtool, og
her opdager jeg så, at det ka' man ikke bruge til et ATI kort - men så
finder man også ud af, at det er fordi man slet ikke behøver det - måske
! - for måske er der en indstilling jeg kan stille på, for at få løst
problemet ?

/JK

Fra : Jakob M

Dato : 14-12-03 14:32

> [...]
> jeg tvivler stærkt på, at der er noget galt med videoen - den har jo
> kørt fint hidtil, og det sku' da være mærkeligt (?).

Jeg har nøjagtigt samme setup, og samme problem . Min video kan ikke tage
S-video, så jeg er nødt til at bruge et "Colorfix" kabel, der laver S-video
om til composite. Hvis jeg tager fjerner Colorfix, er billedet skarpere, men
uden farver. Jeg håber løsningen er et nyt kabel, jeg er bare ikke helt
sikker hvad det skalr være ?.

> [...]
> finder man også ud af, at det er fordi man slet ikke behøver det -
> måske ! - for måske er der en indstilling jeg kan stille på, for at

Du kan justere billedstørrelse og placering, når TVet er sluttet til, inde
under skærme->TV, så vidt jeg husker.

Mvh
Jakob

Fra : jk

Dato : 15-12-03 10:03

"Jakob M" <fandens@klog.dkXXX> skrev i en meddelelse
> [...]
men
> uden farver. Jeg håber løsningen er et nyt kabel, jeg er bare ikke helt

[snip]
> Du kan justere billedstørrelse og placering, når TVet er sluttet til, inde
> under skærme->TV, så vidt jeg husker.

jeg fik løst problemet og det er samme løsning som du har - jeg brugte
det lille konverterstik som fulgte med grafikkortet (SVHS til Composite),
derefter stod alt knivskarpt. Jeg var ellers ved at blive lidt depri, for
jeg prøvede nogle forskellige ting bl.a. at køre alt udenom videoen, og så
var der iøvrigt ingen problemer - eneste problem var bare, at jeg ikke har
et 25-30 meter langt S-VHS til Scart kabel - så videoen var li'som nødvendig
:). Efter at ha' flyttet fjernsynet helt hen til computeren, fik jeg også
justeret billedstørrelsen, så nu kører alt

/JK

Fra : Jakob M

Dato : 15-12-03 13:04

> [...]
> eneste problem var bare, at jeg ikke har et 25-30 meter langt S-VHS
> til Scart kabel - så videoen var li'som nødvendig :).

OK, jeg havde også på fornemmelsen at det var kablet der var synderen.
Hvilket kabel bruger du helt nøjagtigt nu ?.

Det jeg bruger er et S-video (+colorfix) og minijack (lyden) til scart.
Scart stikket sidder i videoen, og videoen er forbundet med fjernsynet vha
alm. antennekabel. Det er et oldgammelt fjernsyn der kun har antenneindgang,
så jeg er nødt til at bruge videoen, der desværre ikke kan tage S-video.

Der fulgte ikke en converter med grafikkortet (8500LE), ved du hvor jeg kan
få en ?.

Mvh
Jakob

Fra : jk

Dato : 15-12-03 14:18

> [...]
> så jeg er nødt til at bruge videoen, der desværre ikke kan tage S-video.
>
> Der fulgte ikke en converter med grafikkortet (8500LE), ved du hvor jeg

Jeg bruger et Composite til Scart kabel (med Audio) - og jeg har så sat
composite stikket (fra kablet) ind i mit lille converterstik, og den anden
ende med SVHS ind i grafikkortet. hmm.. mon ikke man ka' købe det
konverterstik i en almindelig PC-butik -det er et lille gult konverterstik,
ca. 5 cm. langt, med composite i den ene ende og SVHS i den anden.

Jeg har stjernegod kvalitet på mit TV nu, men jeg forstår bare ikke, at det
ikke kunne gøres med mit andet kabel (SVHS til Scart), men her blir' videoen
åbenbart generet, for det kører som sagt fint nok hvis jeg sætter
scartkablet direkte til mit TV - kun når det går igennem videoen er der
problemer.

/JK

Fra : Ukendt

Dato : 15-12-03 18:14

jk wrote:

> [...]
> åbenbart generet, for det kører som sagt fint nok hvis jeg sætter
> scartkablet direkte til mit TV - kun når det går igennem videoen er der

Er det en billig kina-video?

Fra : jk

Dato : 15-12-03 21:04

"Jens C. Hansen [Odense]" <"[usenet]±[greylion]=[dk]"> wrote in message
> Er det en billig kina-video?

Hitachi, så det er vel nærmest en billig japaner

/JK

Fra : Jakob M

Dato : 15-12-03 20:40

> [...]
> købe det konverterstik i en almindelig PC-butik -det er et lille gult
> konverterstik, ca. 5 cm. langt, med composite i den ene ende og SVHS

OK, jeg må se om jeg kan finde noget

> [...]
> blir' videoen åbenbart generet, for det kører som sagt fint nok hvis
> jeg sætter scartkablet direkte til mit TV - kun når det går igennem

Det er måske videoen der ikke er tilstrækkelig god ?. Min video er en billig
model (Prosonic Nicam stereo), måske er det derfor jeg har samme problem ?.

Mvh
Jakob