Småkageopskrift ønskes
Fra : Helle

Dato : 08-12-03 22:57

Hejsa.

Jeg søger en god opskrift på nogle småkager som ikke har noget med kanel
eller pebernødde hurlumhej at gøre
Det må meget gerne være en dej man kan stikke ud med forskellige forme men
ikke en nødvendighed.
Skal bruge den sidste i denne uge da det er en del af en pakkekalender til
min kæreste. Han skal have en dåse hjemmebag
OG så skal der helst ikke indgå for mange nødder og mandler og den slags.

Mvh Helle
--
Når du besvarer mig privat, så slet "FJERN" fra email adressen.

www.hellenielsen.dk

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 09-12-03 09:14

"Helle" skrev her op til jul...
> [...]
> eller pebernødde hurlumhej at gøre
> Det må meget gerne være en dej man kan stikke ud med forskellige forme men

Han må da vist være ret kræsen den unge mand.. - Hvordan kan man mon
næsten lave julesmåkager, uden at skulle benytte de gængse ingredienser
kanel, nødder, mandler og pebernødde hurlumhej. *<|

Hvad med evt. at prøve nedestående opskrifter.. - som er lige til at spise
el. hænge på juletræet..

Smørkringler:

400 g mel
4 æggeblommer
200 g sukker
1 spsk vanillesukker
200 g smør/margarine

Desuden:
1 æggehvide
100 g tesukker (perlesukker)

Smørret smuldres i melet. Tilsæt sukker og vanillesukker.
Dejen samles med æggeblommerne. Ælt den godt igennem og lad den
hvile en halv time i køleskabet. Rul dejen ud til 1 cm tykke og 20 cm lange
stykker. Form dem til kringler. Læg dem på bagepladen og bag dem i
ovnen ved 200° i 10-15 minutter.
Tag kringlerne ud og smør dem straks med sammenpisket æggehvide
og drys med perlesukker. Man kan også benytte hakkede mandler eller
mandelflager.

-oo-

Hulkager:
70 stk

200 g koldt smør
250 g hvedemel
125 g sukker
2 tsk bagepulver
2 spsk vanillesukker
1 æg

Skær smørret i mindre stykker og smuldr det i melet. Tilsæt øvrige
ingredienser og ælt dejen sammen. Læg den i køleskab et par timer.
Rul dejen tyndt ud på melet bord, og stik kagerne ud med kolonneform,
ca. 6 cm i diameter. Stik et lille hul i kagen med den mindste kolonneform.
Prik kagerne med en gaffel. Bag dem øverst i ovnen ved 225° i ca. 10 min.

-oo-

Figurkager:
60 stk

300 g hvedemel
85 g sukker
200 g smør eller margarine
1 lille æg

Pensling og pynt:
sammenpisket æg
perlesukker

Hak hvedemel, sukker og fedtstof sammen i et fad. Tilsæt ægget. Ælt
dejen let sammen. Lad dejen hvile ca 30 min. på et koldt sted.
Rul dejen ud til en 2-3 mm tyk plade. Stik figurene ud med forskellige
figurforme. Pensel med æg og drys med perlesukker. Kom kagerne
på beklædt bageplade. Bages i ovnen ved 175 grader i 8-10 minutter.

Go' fornøjelse!

Mvh. Santa W. Bosse

»Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at
have travlt i Verden, at være en Mand, der er rask til sin Mad og rask til sin
Gjerning. Naar jeg derfor seer en Flue i det afgjørende Øieblik sætte sig
paa en saadan Forretningsmands Næse, eller han bliver overstænket af en
Vogn, der i endnu større Hast kjører ham forbi, eller Knippelsbro gaaer op,
eller der falder en Tagsteen ned og slaaer ham ihjel, da leer jeg af Hjertens
Grund. Og hvo kunne vel bare sig for at lee? Hvad udrette de vel, disse
travle Hastværkere? Gaaer det dem ikke som det gik hiin Kone, der i
Befippelse over, at der var Ildløs i Huset, reddede Ildtangen? Hvad Mere
redde de vel ud af Livets store Ildebrand?«
- Søren Kierkegaard

Fra : Jørgen Hess

Dato : 09-12-03 09:19

"Helle" <mail@FJERNhellenielsen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Mvh Helle
> --
> Når du besvarer mig privat, så slet "FJERN" fra email adressen.

Karolines køkken, 1. bog

Aristokrater (ca. 110 stk.):
375 g blødt smør
250 g sukker
1 lille æg
revet skal af 1/2 citron (efter min mening en meget vigtig ingrediens)
75 g uskoldede, finthakkede mandler
500 g hvedemel

Bagetid ca. 12 min. ved 200 grader.
Rør smørret godt med sukker og æg. Tilsæt øvrige ingredienser og ælt
dejen let sammen. Tril den i tykke pølser, der stilles koldt til næste
dag. Skær den ud i tynde skiver, der lægges på bageplade. Bag kagerne
øverst i ovnen.

Ligesom brunkager kan man fryse pølserne og bage en pladefuld kager
når man har lyst.

Hulkager (ca. 70 stk.)
200 g koldt smør
250 g hvedemel
125 g sukker
2 tsk bagepulver
2 spsk vanillesukker
1 æg

Bage tid ca 10 min ved 225 grader
[...]
mindste koleform. Prik kagerne med en gaffel. Bag dem øverst i ovnen.

Sprøde kranse (ca. 75 stk.):
250 g koldt smør
250 g hvedemel
½ dl fløde
Pynt: sammenpisket æg og perlesukker.

Bagetids 8-10 min. ved 200 grader.
Skær smørret i mindre stykker og smuldr det i melet. Tilsæt fløde og
saml dejen hurtigt sammen. Må ikke æltes. Læg den koldt ca. 1/2 time.
Rul den tyndt ud på melet bord. Udstik kagerne med 2 glas eller
kolonneforme i forskellig størrelse, så kransens bredde bliver 1 cm.
Pensl med æg og drys med perlesukker. Sæt kransene på bageplade. Bag
kagerne øverst i ovnen.

Tips: Alle småkager lægges på bagerist.

Bortset fra det med at fryse aristokratdejen er alle ordene fra
Karolines kogebog.

mvh
Jørgen